Afbeelding

DRIPs - Tekststrategie (Filelengte, rijtijden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 mar 2006, 19:02

Jeroen schreef:Dat is toch ook nou juist het doel van zo'n test: er achter komen of mensen het snappen. Anders hadden ze 'em toch ook niet hoeven te maken. ;)
Oh :shock:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 23 mar 2006, 23:16

Yep, ik zag toch ook wel wat onduidelijkheden. Betekent een pijltje naar rechts nu dat er file staat van punt a tot punt b, of dat er een file staat op het wegvak rechtsaf?

En die kilometers konden ook aanduiden bij welke hectormeterpaaltje de file begon.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mar 2006, 0:07

Hij doet 't niet. :cry:

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » vr 24 mar 2006, 12:22

Mark schreef:Dit lijkt heel er gveel wat ik ook gedaan heb op de open dag toen in Delft, alleen zijn dit andere plaatjes.
Inderdaad, de rest is gelijk. In ieder geval was de mate van onduidelijkheid hetzelfde!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 25 mar 2006, 11:49

Leuk testje. Heb 'm zojuist gemaakt.

Het systeem vind ik prima, mar het is uiteraard van wezenlijk belang dat de weggebruiker wel weet wat er bedoeld wordt.

Sommige voorbeelden waren duidelijk, andere juist niet.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 05 apr 2006, 17:48

Een goed voorbeeld van een keuze-DRIP (leuk woord) is de A59 richting het westen. Bij Hooipolder informeert een DRIP over de reistijd naar Antwerpen, voor zowel de route 27-58 als de route 59-16. Antwerpen staat hier niet op de vaste borden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 apr 2006, 18:03

Wouter N14 schreef:Een goed voorbeeld van een keuze-DRIP (leuk woord) is de A59 richting het westen. Bij Hooipolder informeert een DRIP over de reistijd naar Antwerpen, voor zowel de route 27-58 als de route 59-16. Antwerpen staat hier niet op de vaste borden.
Precies zo eentje bedoel ik !

Maar staat er Antwerpen op die DRIPs of wordt verwezen naar de grensovergang (zoals op DRIPs op de A 16 gebeurt)? Het eerste zou betekenen dat de Nederlandse DRIPs deels gebruik maken van Belgische informatie en dat de Vlaamse en Nederlandse systemen dus op elkaar compatible zouden zijn gemaakt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 05 apr 2006, 18:21

geen idee. ik weet nu ook niet eens zeker meer of er reistijden of filelengte wordt aangegeven. Volgens mij staat er

"Antwerpen
via A59-A16 XX min.
via A27-A58 XX min."

Dan zou je dus zeggen dat het voor de hele rit naar Antwerpen geldt. Hanno weet wel wat er precies staat denk ik.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 05 apr 2006, 22:40

Ja, Wouter, dat weet ik precies. ;)

Er staat:

Richting Antwerpen

<- via A27-A58 ... km file
^ via A59-A16 ... km file

...of filevrij natuurlijk, maar in ieder geval geen reistijden.

Uit de DRIP op de A16 voor de Moerdijkbrug maak ik op dat tot de grens wordt gemeten. De DRIP op de A59 doet dat ook, gezien de wegnummers.

Overigens hadden ze wat mij betreft beter de files richting Rotterdam (via Gorinchem of via Moerdijkbrug) aan mogen geven, maar goed. Deze DRIP maakt deel uit van een aantal DRIP's rond Breda die de filemeldingen in deze regio weergeven. Andere DRIP's die bij dit netwerk horen staan op de A58 Tilburg - Breda bij Bavel; A27 Gorinchem - Breda bij Geertruidenberg; A16 Dordrecht - Breda voor Zonzeel; A16 Antwerpen - Breda bij Hazeldonk; A58 Etten-Leur - Breda bij Princeville.

Overigens weet ik niet of de DRIP voor de Moerdijkbrug ook bij dit stel hoort. Ik hoop dat die ook een keer de route naar Antwerpen als keuze via de A16 of de A17 aan gaat geven. Vooralsnog worden er alleen meldingen gedaan over de A16 en heeft de DRIP mijns inziens weinig nut. Maar goed, dat geldt wat mij betreft voor meer DRIP's.

Dat Antwerpen niet aangegeven wordt op de vaste borden is niks bijzonders voor de regio. Op de A16 voor Zonzeel staan een DRIP 'richting Eindhoven', terwijl ook Eindhoven nergens op de borden staat.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 apr 2006, 9:21

Hanno schreef:Overigens weet ik niet of de DRIP voor de Moerdijkbrug ook bij dit stel hoort. Ik hoop dat die ook een keer de route naar Antwerpen als keuze via de A16 of de A17 aan gaat geven. Vooralsnog worden er alleen meldingen gedaan over de A16 en heeft de DRIP mijns inziens weinig nut. Maar goed, dat geldt wat mij betreft voor meer DRIP's.
Niet iedere DRIP hoeft de weggebruiker twee alternatieven te geven. Informatie geven over wat je te wachten staat is prettig voor de weggebruiker.

Lekker vaag, trouwens, teksten als "richting Antwerpen" en "richting Eindhoven". Daar is enige specificatie over het eindpunt (naar ik aanneem Hazeldonk en Sint Annabosch) wel op zijn plaats.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 06 apr 2006, 10:25

Pino schreef:Niet iedere DRIP hoeft de weggebruiker twee alternatieven te geven. Informatie geven over wat je te wachten staat is prettig voor de weggebruiker.
Toch vind ik een DRIP pas echt nuttig als er tussen twee of meer alternatieven gekozen kan worden. Reden daarvoor is dat een DRIP die alleen informatie over één traject geeft, sluipverkeer in de hand werkt. Vooral als de filelengte wordt aangegeven, krijgt het verkeer snel de neiging andere routes te kiezen. Bij reistijdindicatie geldt dit wat minder, omdat het referentiekader bij de weggebruiker op dat gebied (nog) niet groot is.

Goed voorbeeld is de DRIP op de A27 Breda – Utrecht voor de Merwedebrug. Deze DRIP geeft het aantal kilometer file aan ‘tot de Ring Rotterdam’ en ‘tot knooppunt Everdingen’. Als die files de 5, 6 km overstijgen krijg je sluipverkeer. Vooral richting Utrecht zijn dan wegen als de N216 – N214 maar ook de weggetjes door Meerkerk en Lexmond favoriet. Dit lijkt me niet de bedoeling. Wegbeheerders doen er daar ook alles aan sluipverkeer te weren door bewegende stopblokken e.d. En dan ga je als RWS zo’n DRIP plaatsen: onbegrijpelijk…
Pino schreef:Lekker vaag, trouwens, teksten als "richting Antwerpen" en "richting Eindhoven". Daar is enige specificatie over het eindpunt (naar ik aanneem Hazeldonk en Sint Annabosch) wel op zijn plaats.
Erg vaag zijn idd de aanduidingen Eindhoven en Antwerpen. Gelukkig wordt nog wel verwezen naar wegnummers en met pijltjes, waardoor je enigszins weet waar je heen moet. Vanaf de A16 gezien wordt Eindhoven bij Hooipolder wel de A27 op verwezen; verder kom je het ook niet meer tegen tot Sint Annabosch. Antwerpen komt bij Hooipolder niet voor op de borden maar pas bij Sint Annabosch (A27) en Zonzeel (A16). Anders is het bij Den Haag (knp. Ypenburg/Pr. Clausplein) waar je info krijgt over de filetoestand ‘richting Gouda’. De pijltjes zeggen niks en de vermelding Gouda nog minder: staat nergens op de borden daar.

Kortom:
- DRIP’s moeten een keuze weergeven
- Teksten op DRIP’s moeten overeenstemmen met de teksten op de vaste bewegwijzering
- Wegnummers moeten worden weergegeven
- De reikwijdte van het gebied moet worden aangegeven (‘tot … XX km file’)
- Het liefst reistijden weergeven i.p.v. filelengte
- Geen onduidelijke doelen maar landelijk eenduidig beleid over teksten op DRIP’s

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 apr 2006, 10:57

Persoonlijk vind ik de waarde van die alternatieven maar gering. Bij een reguliere file in de spits, kun je soms een net wat langer alternatief nemen, maar mijn ervaring is dat je op dat alternatief net zo hard in de file komt te staan. Juist als je mensen stimuleert om een alternatief te kiezen (met een DRIP, waarop minder file of kortere reistijd wordt gesuggereerd), kookt een toch al vol wegvak in de spits helemaal over en sta je dus alsnog in de file. Neem zelf om die reden in principe nooit een op een DRIP weergegeven alternatief.

De situatie is natuurlijk anders, wanneer er incidenten hebben plaatsgevonden en een wegvak is afgesloten of de files daardoor extra lang zijn. Alleen in die context worden de aangeboden alternatieven voor mij reëel. Mocht er op de een of andere manier een alternatief worden gegeven, dan moet dat niet terugkomen op de bewegwijzering. De Nederlandse borden zijn vol genoeg en als je dan ook nog aan alle mogelijke alternatieven moet gaan denken, wordt het alleen maar erger. Matcht ook niet met de Nederlandse snelweg-bewegwijzering die in beginsel is beperkt tot control city en remote focal point.

DRIPs worden niet alleen geplaatst om steeds alternatieven te kunnen geven, maar ook om in speciale gevallen direct informatie te kunnen geven. Dat betekent dat een DRIP het grootste gedeelte van de tijd misschien wel nutteloos is, maar een enorme toegevoegde waarde heeft op die momenten dat hij net even nodig is. In die context heb je de keuze om de DRIP het grootste gedeelte van de tijd uit te laten staan of alleen de tijd aan te geven (naar Frans / Italiaans voorbeeld) of als stukje service aan te geven, wat de weggebruiker te wachten staat.

Maar goed, bij die service is sluipverkeer inderdaad een risico. Als je daarop echter je informatieverstrekking gaat aanpassen, kun je net zo goed de hele verkeersinformatie afschaffen. Het idee is toch een volledige openheid hoe de situatie op een wegvak is (via radio, DRIPs, navigatiesystemen, enz.). Sluipverkeer voorkom je in die zin alleen door middel van ontmoedigingsmaatregelen op de sluiproute zelf.

Verder: als er sprake is van files, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om aan te geven waar die staan. In andere landen wordt vaak aangegeven dat er file staat tussen afslagen X en Y, of vanaf kilometerpaal Z met een bepaalde lengte. Zie het in een andere draad genoemde onderzoek naar DRIPs.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 mei 2006, 14:51

marcel schreef:Ik juich dan ook toe dat in Duitsland steeds vaker reistijden genoemd worden.
Nieuwe DRIPs bij Frankfurt.
Zie deze foto.

Opvallend is dat deze DRIPs ná afritten staan, dus niet op een beslissingsmoment. Wat iemand op het Duitse forum tot de tekst "Willkommen im Stau" bracht voor de variabele onderste regel.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 13 mei 2006, 16:54

Deze DRIPs zijn speciaal geplaatst i.v.m. het WK Voetbal.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 13 mei 2006, 17:58

Ja maar ze blijven daarna wel gewoon staan. Ik vind de Nederlandse DRIPs veel mooier.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 14 mei 2006, 14:37

jeroent schreef:Ja maar ze blijven daarna wel gewoon staan. Ik vind de Nederlandse DRIPs veel mooier.
Ik ook. Jekunt er ook veel meer mee. En binnenkort, zo heb ik begrepen, zal er ook met kleuren op de DRIP's gewerkt worden. Bijvoorbeeld om de file-intensiteit of een afgesloten wegvak aan te geven.
Donateur Vereniging Wegenforum

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 14 mei 2006, 15:48

jeroent schreef:Ja maar ze blijven daarna wel gewoon staan. Ik vind de Nederlandse DRIPs veel mooier.
Afbeelding

Deze dingen (RouteOndersteunendSysteem) zijn geplaatst bij het EK in Rotterdam.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 14 mei 2006, 15:56

Mark schreef:Deze dingen (RouteOndersteunendSysteem) zijn geplaatst bij het EK in Rotterdam.
Ja, en die hebben vaak zat onnodig m'n aandacht afgeleid in het begin: waarschuwingsbord, met daaronder de tekst "test". Iemand vond 't blijkbaar verstandig om te TESTEN met een WAARSCHUWINGsbord, en niemand heeft 'm tegengehouden... Ik had toen m'n rijbewijs nog niet zo lang, en dan is elk overbodig bord er 1 te veel. Een lichtgevend, waarschuwend, ver van het wegdek af hangend bord al helemaal.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 14 mei 2006, 16:04

Owh? Nooit gezien. Wel zie ik vaak 'Ahoy (P1) volg Zuidplein'

Wouter N14
Moderator

DRIP A4/A12: ontmoedigen N11?

Bericht door Wouter N14 » ma 21 aug 2006, 12:21

Van het weekend zag ik voor mij nieuwe teksten op de DRIP's op resp. de A4 en de A12 t.h.v. de aansluiting met de N11. De tekst was iets in de trant van "tot aansl. Bodegraven via A4-A12 filevrij" resp. "tot aansl. Leiderdorp via A12-A4 filevrij". Hieruit kan ik niet veel anders afleiden dan dat RWS liever heeft dat men van de snelwegen gebruik maakt i.p.v. de N11. Dit terwijl de gewone bewegwijzering Utrecht resp. Leiden wel gewoon via de N11 stuurt. Wie weet wat de bedoeling is van deze DRIP-teksten?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 aug 2006, 14:16

Als dat zo zou zijn, snap ik het niet. De A12 heeft op het smalste punt (2x2) dezelfde capaciteit als de N11. Maar de A12 is (veel) drukker dan de N11. Dit lijkt me een beetje apart ontmoedigingsbeleid. Lijkt bijna of ze files willen creeëren op de A12.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 21 aug 2006, 16:19

Aan de andere kant, als die borden aangeven dat er wel file staat op de route A4/A12, dan is het juist een aanbeveling om via de N11 te gaan. Volgens mij zijn die borden daar ook voor bedoeld.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 aug 2006, 17:18

Die tekst op de DRIPs is niets nieuws. Eind 2005 reed ik dagelijks over de A 12 bij Reeuwijk en zag ik hem incidenteel al staan. Het gekke is dat de DRIP toen vaker uit stond dan aan. Ik had toen het idee dat de DRIP inderdaad alleen aan stond, wanneer er op de A 12 / A 4 route dusdanige files stonden dat men het verkeer de N 11 op wilde krijgen. Apart was inderdaad ook dat alleen fileinformatie werd gegeven voor de route via A 12 / A 4, maar niet voor het alternatief.

Dat er op het bord een tekst als "A 12 / A 4 filevrij" staat, past dus inderdaad niet helemaal in die ervaring van eind 2005. Je zou in die context immers verwachten dat de DRIP uitstaat. Kan natuurlijk zijn dat de file op de A 4 / A 12 inmiddels was opgelost, maar dat de DRIP nog niet was uitgezet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 21 aug 2006, 17:40

Beide keren dat ik er reed, was er - voor zover ik weet - geen file op de route A4-A12. Zaterdagavond reed ik rond zeven uur 's avonds van Amsterdam naar Leidschendam en afgelopen nacht reed ik rond twee uur van Utrecht naar Leiden.

Wat nog gekker is, is dat de boog van KP Claus van Amsterdam naar Utrecht dicht was. Ik betwijfel nu of dat nu niet tegelijkertijd met de melding op de DRIP was, want dat zou wel heel erg stom zijn!

Je kan je ook nog afvragen of de gemiddelde weggebruiker überhaupt iets kan met de aanduidingen "aansl. Bodegraven / Leiderdorp" :roll:

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » ma 21 aug 2006, 21:19

Chris schreef:De A12 heeft op het smalste punt (2x2) dezelfde capaciteit als de N11.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? De N11 is natuurlijk vrijwel geheel 2x2 (bij de aansluiting Bodegraven echter maar 2x1), maar de verkeerslichten op de N11 drukken de totale wegcapaciteit natuurlijk ook.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 21 aug 2006, 21:20

Die DRIP zou informatie moeten geven over zowel de A12/A4 als via de N11. De N11 beschikt echter niet over detectielussen die de snelheid van het verkeer meten. Daardoor ontbreekt file-informatie over de N11 op de DRIP bij Bodegraven.

Enkele maanden geleden zijn langs de N11 camera's geplaatst die file's moeten detecteren. Ik vermoed dat deze nog getest worden (vandaag stond er 8 kilometer file voor Leiden, dus blijkbaar werkt het). Ik neem aan dat bij een geslaagde test, de file-informatie van de N11 wordt toegevoegd aan de DRIP.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 21 aug 2006, 21:28

dat lijkt een logische verklaring

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 aug 2006, 21:47

Nou de N 11 zit nog lang niet aan zijn capaciteit hoor volgens mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 21 aug 2006, 21:59

Vanochtend ...
VID schreef:N11 Bodegraven - Leiden
tussen de weg naar Ring Alphen (West) en de aansluiting met de A4 (afr. Zoeterwoude Rijndijk)
8 km langzaam rijdend tot stilstaand verkeer
Waarschijnlijk verkeer dat de file op de A12 wilde ontlopen i.v.m. de aangekondigde werkzaamheden op de Koningskade. Helaas voor deze automobilisten: de A12 was filevrij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 aug 2006, 22:02

Ik ga morgenochtend naar Den Haag, dus ik zal eens opletten :)