Afbeelding

DRIPs - Tekststrategie (Filelengte, rijtijden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

Bericht door kees » do 12 okt 2006, 23:26

René, voor het interpreteren van een reistijd hoef je niet de gebruikelijke reistijd te geven. Als op een GRIP twee reistijden, voor beide richtingen 1, gegeven worden, kies je voor degene met de kortste reistijd. Daar heb je geen voorkennis voor nodig.

Je tweede punt, dat je dan niet weet of er een file staat, vereist inderdaad kennis van de normale reistijden. Daar heb je dan wel weer gelijk in.

Het derde punt, je rekensommetje over 3 kilometer file, daar ga je wel uit van een standaardfile met een bepaalde doorstroomsnelheid. Is het niet juist zo dat dat bij een file wat onvoorspelbaar is? Je hebt files waarbij je nog redelijk kunt doorrijden en files met stilstaande auto's. Dat heeft zeer zeker invloed op de doorstroomsnelheid. Ik heb ooit eens gezien dat er 10 km file werd aangegeven op de A28 richting Amersfoort, maar puntje bij paaltje had ik nauwelijks oponthoud (niet langzamer dan 50 gereden, maar vaak rond 70).

En dan je laatste weetje: de weergave op de DRIP is altijd een momentopname en ik vraag me af of het juist filebevorderend is (want dat zeg je eigenlijk).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 13 okt 2006, 9:21

Bij gewone files loop je al snel 2 minuten vertraging per kilometer op.
Dat geldt voor de meeste files. Files die een extreem veel lagere doorstroming kennen, zijn meestal het gevolg van ongevallen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 13 okt 2006, 9:51

Punt is dat je dat wel wilt weten. Op de verkeersinformatie (radio, teletekst, internet) zeggen ze er niet voor niets bij "als gevolg van een ongeval" of "door wegwerkzaamheden", zodat je weet dat een bepaalde file je meer tijd zal kosten. De DRIPs doen dat in beginsel niet. Alleen als het echt uit de klauwen loopt, zie je nog wel eens een alternatief reisadvies op de DRIPs.

Dat is op zich jammer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 13 okt 2006, 10:06

Bij DRIPs is het nu vaak de afweging: routetekst (met alle fileinformatie voor alle routes) of een stremmingstekst (waardoor ook de fileinformatie verloren gaat). Het afwijkende aansturingssysteem voor de verkeerscentrale Noord-Holland maakt dat daar delen van de routetekst individueel kunnen worden veranderd, terwijl de fileinformatie op de regeltjes gehandhaafd blijft.

Dus geen
tot knp Diemen
^ via A9 11 km file
via A4-A10 8 km file >

en ook geen
ongeval A'dam-Bijlmer
A9 dicht
volg A4-A10 >

maar bijvoorbeeld
ongeval A9 Bijlmer
^ via A9 11 km file (+symbooltje autootje op z'n kant)
via A4-A10 8 km file >

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 13 okt 2006, 10:22

Dat ongevalsymbool is geen slecht idee :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 13 okt 2006, 10:23

Wordt dus al gebruikt op de Noord-Hollandse DRIPs.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 13 okt 2006, 10:37

Ik haat filetijden, want ik kan er zo weinig mee. Mijn topografische kennis is slecht, en ik ben echt niet op de hoogte van hoe lang 't normaal zou duren. Ik rij liever 10 minuten om dan dat ik 5 minuten in de file sta. Sowieso geloof ik die schattingen voor geen meter. De routes zonder file gaan vaak sneller dan aangegeven (wellicht omdat ik de Vmax als kruissnelheid aanhoud wanneer mogelijk, terwijl de meeste mensen er zo'n 10 km/h onder zitten), en de routes met file vaak trager omdat de file inmiddels is gegroeid op het moment dat ik er ook sta.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 okt 2006, 11:26

Juerd schreef:De routes zonder file gaan vaak sneller dan aangegeven (wellicht omdat ik de Vmax als kruissnelheid aanhoud wanneer mogelijk, terwijl de meeste mensen er zo'n 10 km/h onder zitten).
Dat is inderdaad ook een onzekere factor. Routeplanners op Internet werken ook standaard met lagere snelheden (bijv. 100 km/u op autosnelwegen), waarom de DRIPs niet?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 13 okt 2006, 18:08

René schreef: :arrow: weet je dan wat Utrecht 22 minuten betekent ? Staat er dan file ?
Het is toch zo dat de reistijd alleen wordt vermeld, als er daadwerkelijk file staat? Tenminste, daar ga ik altijd van uit.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 okt 2006, 19:21

Volgens mij niet. Ik zie ook altijd reistijd voor KP Hoevelaken op de A28, en de A28 naar Utrecht was toen filevrij (wel erg druk).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 okt 2006, 19:27

Frits schreef:Het is toch zo dat de reistijd alleen wordt vermeld, als er daadwerkelijk file staat? Tenminste, daar ga ik altijd van uit.
Klopt, dan krijg je de volgende mededeling: "Tot Knooppunt Hoevelaken geen vertraging"

Ties
autoweg

Re: DRIPs - Tekststrategie (Filelengte, rijtijden)

Bericht door Ties » wo 08 okt 2008, 20:14

Van A naar Beter-campagne schreef:Sinds kort vertellen de informatiepanelen boven de snelweg u of de file die u nadert langer (+) of korter (-) wordt.
Op informatiepanelen boven de snelweg is al enige jaren informatie te vinden over files op uw route. De panelen zijn zo veel mogelijk geplaatst op punten waar de snelweg zich splitst en er meerdere keuzepunten zijn om op een verder gelegen bestemming te komen. Op de informatiepanelen leest u hoe de situatie is op de verschillende wegen die naar uw einddoel leiden, zodat er voor u iets te kiezen valt. Tot voor kort werd alleen informatie over de lengte van de files (of de reistijden) op de verschillende wegen aangegeven. Door toevoeging van de symbolen + en - weet u nu ook of de file langer of juist korter wordt. Een + achter de filemelding betekent dat de file groeit. Wanneer een melding gevolgd wordt door het symbool - neemt de file juist af. Die informatie kan u helpen een route te kiezen die minder vertraging oplevert. Maar ook wanneer u die keuze niet heeft, bent u beter op de hoogte.
Let dus op + en -, dat heeft zeker zin!
Een nieuw idee in het kader van Fileproof.
Het lijkt mij op zich wel een goed idee. Of het écht zin heeft, en de files er daadwerkelijk door afnemen weten we nog niet, dat zal moeten blijken.
Ze houden het wel bij lekker korte symbooltjes, daar ben ik zeker voor. Ook voor buitenlanders wel te begrijpen, mits ze even het systeem doorhebben, maar dat kan niet al te lang duren.
Wie maakt de eerste foto?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 okt 2008, 21:07

Ik zie ze al maanden, dus zo heel nieuw is het niet. Het zou me niets verbazen als de tekst al eens op een foto op het forum is langs gekomen. Je zou even moeten zoeken. Zag een tijdje geleden ook een reclame bij een tankstation waar je werd gewezen op het nut van de plus en de min. Da's nog eens een statement met inhoud in plaats van het holle "rij met je hart."

Bij dat alles blijft het nut van de vermelding van files in mijn optiek redelijk beperkt. Als het om de gebruikelijke spitsfiles gaat (d.w.z. overbelasting), is het op de aangegeven alternatieve route doorgaans zo druk dat die al snel overloopt wanneer ook maar een klein gedeelte van de weggebruikers zijn route gaat aanpassen op basis van de DRIP. Toevoeging van een plus of een min verandert daar onder de streep niet zo heel veel aan. Staat er een plus, dan zullen meer weggebruikers geneigd zijn de alternatieve route te pakken die dan dus overloopt. Staat er een min, dan zullen minder mensen dat doen. Wat dan overblijft is puur de informatie voor de weggebruiker. Hoe zwaar is de ellende die me nog te wachten staat?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 08 okt 2008, 21:09

De betrouwbaarheid van die plus en min, daar valt overigens ook best nog het nodige op af te dingen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 okt 2008, 21:19

Net zoals de vermeldingen van reistijden. Het probleem is dat zowel de vermelding van reistijden als van de plus/min een self-fulfilling prophecy is dat wat er op de DRIP staat juist niet gaat gebeuren. Omdat mensen er hun route erop aan gaan passen wat weer invloed heeft op de verkeerssituatie op de aangegeven routes.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 08 okt 2008, 22:45

Met zeer frequente verversing van de weergegeven informatie en goede voorspellende logaritmes/software zou ik verwachten dat dat effect redelijk goed ingeschat kan worden, of valt dat in de praktijk tegen?

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » wo 08 okt 2008, 22:56

Punt is dat je altijd met "oude" data werkt, en dus altijd achter de feiten aanloopt. Reistijdverwachting is bepaald aan de hand van de verkeerssituatie op dit moment. Op het moment dat jij bij een bottleneck aankomt kan de situatie dus al weer heel anders zijn.

Bij ongelukken zijn DRIPs uiteraard wel heel nuttig.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 09 okt 2008, 9:15

Naar de reistijdvoorspelling zijn diverse onderzoeken gedaan. Hoewel de resultaten op sommige trajecten redelijk goed zijn (tot 85% goed voorspeld) blijft het een voorspelling. En kenmerk van een voorspelling is dus dat de werkelijkheid anders kan worden...

Zie voor reistijdvoorspelling bv. de proefschriften van Van Lint (2004 meen ik) en Huisken (2006).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 25 nov 2008, 13:39

[url=http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4088782.ece/Matrixbord_leidt_verkeer_naar_Leeuwarden]Leeuwarder Courant[/url] (25-11-2008) schreef:Matrixbord leidt verkeer naar Leeuwarden

LEEUWARDEN - Rechtdoor of rechtsaf, Leeuwarden bereiken in de ochtendspits betekent filerijden. Sinds vanochtend informeren matrixborden bestuurders vanuit het zuiden over de reistijd via twee routes tot de zuidelijke stadsrondweg. De borden staan bij de Werpsterhoek (foto), op de Wâldwei en tussen Grou en Akkrum.
Viel mij gister toen ik naar huis ging al op dat men op de Waldwei (N31) een tekstkar had neergezet vlak voor het aquaduct, die stond toen niet aan. Vanochtend stond er de mededeling op: Reistijd tot aan MCL via N358 9 minuten, en via N31 ook 9 minuten (maar goed, ik kom er om kwart voor 7 langs)... Wel nieuwschierig waarop de dit baseren, zitten er her en der lussen in de weg, of zijn er enkele camera's opgesteld? Bij het aquaduct in de Waldwei zijn wel sinds kort 2 camera's geplaatst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 nov 2008, 13:40

MCL? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 25 nov 2008, 13:48

Medisch Centrum Leeuwarden, ziekenhuis wat bij de zuidring van Leeuwarden staat, excuses

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 30 nov 2008, 12:52

DjIdee schreef: Viel mij gister toen ik naar huis ging al op dat men op de Waldwei (N31) een tekstkar had neergezet vlak voor het aquaduct, die stond toen niet aan. Vanochtend stond er de mededeling op: Reistijd tot aan MCL via N358 9 minuten, en via N31 ook 9 minuten (maar goed, ik kom er om kwart voor 7 langs)... Wel nieuwschierig waarop de dit baseren, zitten er her en der lussen in de weg, of zijn er enkele camera's opgesteld? Bij het aquaduct in de Waldwei zijn wel sinds kort 2 camera's geplaatst.
Las hier gisteren wat over in de Leeuwarder Courant. Langs beide routes zijn diverse camera's geplaatst, waarmee men kentekens registreert, aan de hand hiervan wordt berekend hoelang een bepaalde auto er over doet. De tijd op de tekstkar geeft dus de reisduur van je voorganger aan.

Ik zag gisteren op de A7 richting Joure voor het knp. Heerenveen een berm DRIP staan; er schijnen nog meer te komen in het noorden des lands (aldus de Leeuwarder Courant).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 nov 2008, 12:54

Wat is de bedoeling van dat elektronische bord op de A12 tussen Waterberg en Grijsoord? Hij viel me nog niet eerder op, maar ik kom daar niet bepaald dagelijks.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 05 feb 2009, 23:21

[url=http://www.dallasnews.com/sharedcontent/dws/news/localnews/transportation/stories/013009dnmetzombies.1595f453.html]dallasnews.com[/url] (29-1-2009) schreef:Austin road sign warns motorists of zombies

An Austin road sign meant to warn motorists about road conditions instead read: "The end is near! Caution! Zombies ahead!" Vandals broke off a lock on the sign in central Austin early Monday and then hacked into the computer to change the words, said Sara Hartley, a city spokeswoman. When they were done, the sign read: “The end is near! Caution! Zombies ahead! Run for cold climate!” Before leaving, the vandals reset the password so the city could not easily change the sign. The sign's humorous warning stayed up for several hours before the manufacturer of the computer could reset the password. Austin officials aren’t taking the spoof lightly, noting it is a criminal act. “The sign’s content was humorous, but the act of changing it wasn’t,” Hartley said. Austin police are investigating the situation, and the vandals could face a Class C misdemeanor charge of tampering with a road sign, Hartley said. It is the first time Hartley said she has had heard of the stunt.
:lol:

(Op de site van dallasnews.com ook beelden)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 feb 2009, 9:42

Ik had erover gelezen. Van wat je vaak op internet ziet aan "aangepaste DRIPS" zijn meestal driekwart photoshop.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 feb 2009, 22:19

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 08 feb 2009, 11:00

Er staat sinds enige tijd een bermDRIP langs de N57 vlak voor de aansluiting met de Groene Kruisweg. Gisteren stond er tekst in deze drip: 'tot [symbool afrit] Spijkenisse A15 filevrij'

Een goede ontwikkeling, alleen ik vraag mij af wat de strategie is bij file op de A15. Een vertraging of filelengte vermelden geeft weer extra verkeer op de Groene Kruisweg. Of wordt er gekozen om reistijden via beide routes te vermelden zodat men goed kan kiezen?
En weet iemand misschien of deze drip alleen tekst kan weergeven of ook plaatjes?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 feb 2009, 8:22

In Australië wordt gewerkt aan DRIP-technologie die gevaarlijk rijgedrag herkent en vervolgens een bericht op het bord plaatst. De grote vraag is alleen of iemand die heen en weer slingert over de weg überhaupt DRIPs leest of dat hardrijders zich door zo'n DRIP laten beïnvloeden.
statements.cabinet.qld.gov.au schreef:Dynamische tekstborden houden weggebruikers alert

Deze maand (februari) gaat een project van start die de Bruce Highway tussen Cooroy en Gympie veiliger zou moeten maken. De federale minister van verkeer Anthony Albanese en de hoofdwegenminister Warren Pitt van Queensland hebben vandaag bekend gemaakt dat Jay-1 Enterprises het contract (ter waarde van Aus$ 1,5 miljoen) heeft gekregen voor ontwerp, levering en plaatsing van zes nieuwe dynamische tekstborden (VMS).

Minister Albanese stelde dat het project de verkeersveiligheid zou verbeteren op de drukke AusLink highway tussen Cooroy en Gympie door egbruik te maken van de modernste slimme systemen. "Zes VMS'sen zullen worden geplaatst langs de Bruce Highway bij Black Mountain, Federal, Coles Creek, Tuchekoi, Traveston en Kybong. De VMS kan verschillende rijstijlen vaststellen en inspelen op weggebruikers die zich gevaarlijk gedragen. Deze technologie stelt de hoofdwegendienst (Main Roads) bovendien in staat om weggebruikers te waarschuwen voor oponthoud, ongevallen, overstromingen en andere mogelijkee gevaren. De plaatsing van de zes VMS'sen zou gereed moeten zijn medio 2009, als het weer het toelaat," zei de minister.

Minister Pitt zei dat in het kader van het ITS project ook zal worden onderzocht in welke mate het gedrag van de weggebruiker en de verkeersveiligheid worden beïnvloed door de automatisch getoonde teksten. "In de eerste fasen zullen de tekstborden worden gebruikt om gebruikelijke veiligheidsteksten te tonen, terwijl op dat moment meer intelligente software wordt ontwikkeld. Als het systeem volledig operationeel is, zal het in staat zijn om automatisch de juiste tekst te kiezen om de individuele weggebruiker op zijn fouten te wijzen, zoals te hoge snelheid," zei de minister.

De totale kosten van het project bedragen Aus$ 2,7 miljoen, waarvan Aus$ 1,5 miljoen uit federaal budget en Aus$ 1,2 miljoen wordt bijgedragen door de regering van de deelstaat Queensland.
Originele Engelse tekst:
statements.cabinet.qld.gov.au schreef:Variable message signs will keep drivers alert to conditions

Installation of an innovative project aimed at improving safety on the Bruce Highway between Cooroy and Gympie will start this month (February). Federal Transport Minister Anthony Albanese and Queensland Main Roads Minister Warren Pitt today announced that Jay-1 Enterprises had been awarded the $1.5 million contract to design, supply and install six new variable message signs (VMS).

Mr Albanese said the project would improve safety on the busy AusLink highway between Cooroy and Gympie using the latest intelligent transport systems (ITS). "Six VMS will be installed along the Bruce Highway at Black Mountain, Federal, Coles Creek, Tuchekoi, Traveston and Kybong," Mr Albanese said. "The VMS can identify different styles of driving and then target motorists who are behaving dangerously. This technology will also allow Main Roads to provide advance warning to motorists about congestion, crash sites, wet road conditions and other potential hazards. The installation of the six VMS should be finished by mid 2009, weather permitting," he said.

Mr Pitt said the ITS project would include a research and development component that assessed the influence of automatic messages on driver behaviour and safety. "In the initial stages, the VMS will be used to display routine driver safety messages while the necessary hardware and software is developed to add intelligence to the system," Mr Pitt said. "When fully functional, the ITS will be able to automatically choose and display an appropriate message to target drivers doing the wrong thing, such as speeding."

The total cost of the project is $2.7 million, with $1.5 million being federally funded and the remaining $1.2 million being funded by the Queensland Government.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 09 feb 2009, 8:28

Pino schreef:De grote vraag is alleen of iemand die heen en weer slingert over de weg überhaupt DRIPs leest of dat hardrijders zich door zo'n DRIP laten beïnvloeden.
Met zulke systemen moet je er altijd voor waken dat mensen het als een uitdaging gaan zien om die DRIP te activeren en daardoor dus juist hard gaan rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 feb 2009, 9:31

^^ Inderdaad ja. Die kleine snelheidsdisplays in Nederland tonen ook geen hogere snelheid dan 70 om "misbruik" te voorkomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge