Tijdelijke VRI's Kamperstraatweg (N763)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Tijdelijke VRI's Kamperstraatweg (N763)

Bericht door Stefanuzz » wo 11 okt 2006, 20:07

Vanwege de werkzaamheden aan de N50 die 3 maanden dicht gaat, heeft Rijkswaterstaat 2 hoofdomleidingroute's. Eentje gaat er via Zwolle, de ander via Wezep.

De route via Wezep gaat via de afrit Wezep, Zuiderzeestraatweg (N308) en dan de Kamperstraatweg (N763). De gemeente heeft er op aan gedrongen dat er wel eens problemen zouden kunnen gaan ontstaan bij de kruising van de N308 en de N763. Daarom heeft Rijkswaterstaat VRI's laten plaatsen.

Ik heb ze vandaag bekeken, en vond het eigenlijk één grote zooi. (Ik heb ook altijd wat te klagen..)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar goed, de hoeveelheid kabels over de grond is echt véél.

Afbeelding

Ook vonden ze het nodig om er een extra fietspad bij te asfalteren, en daar ook nog eens VRI's te plaatsen.:

Afbeelding

Omdat er geen detectielussen zijn aangebracht, wordt er - zo denk ik - gebruik gemaakt van radar (zie boven rode licht):

Afbeelding

Het is een zooi, dat is mijn mening.. ik zou graag meningen van jullie willen horen! Vergeet niet, deze dingen moeten 3 maanden lang functioneren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 11 okt 2006, 20:09

Tja, die draden over de weg zie je ook vaak bij wegwerkzaamheden, als er tijdelijke verlichting over langere afstand wordt geplaatst (zoals bij Steenwijk aan de A32).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 11 okt 2006, 20:09

Het ziet er inderdaad niet uit. Maar het is gelukkig maar tijdelijk. En als het verkeer zo veilig en goed kan doorstromen is het voor die paar maanden niet zo'n probleem.
De autogordel: een band voor het leven.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » wo 11 okt 2006, 20:31

Ik hoop dat het allemaal goed gaat. Maar ik zie het niet zo zitten als het net zoals vorig jaar in November een dik pak sneeuw valt ;) houdt het vast allemaal niet :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 11 okt 2006, 20:32

Die bovengrondse kabels zijn heel gebruikelijk bij tijdelijke installaties.
Voor 3 maanden ga je de zooi immers niet ingraven, toch ?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 11 okt 2006, 20:32

Wat ik veel erger vind is dat die tijdelijke VRI installatie weer verdwijnt en de DV markering dan blijft liggen.
De autogordel: een band voor het leven.

Muldertjuh
woonerf
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 10:23
Locatie: Zaltbommel

Bericht door Muldertjuh » wo 11 okt 2006, 22:18

staat er naar mijn mening netjes bij...

en dat uit mijn mond
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 11 okt 2006, 23:22

Die radartjes bovenop kom je wel vaker tegen bij tijdelijke VRI's ;).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 12 okt 2006, 17:15

Niks mis met deze installatie. Als de kabels maar hoog genoeg voor een vrachtwagen hangen is het prima. En zelfs de concurrent zegt het. :P

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 13 okt 2006, 0:51

Voor een tijdelijke VRI is 't nog best netjes, vind ik. Kabels boven de grond moeten haast wel, of je moet draadloos werken. Maar draadloos heeft (onterecht) de naam onbetrouwbaar te zijn.

Muldertjuh
woonerf
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 10:23
Locatie: Zaltbommel

Bericht door Muldertjuh » vr 13 okt 2006, 8:34

draadloos zou in dit geval niet mogen, zie onderstaand bericht.

Verkeersregelinstallaties (VRI’s) dienen te voldoen aan de eisen zoals aangegeven in NEN 3384 en NEN 3322. Dit geldt ook voor tijdelijke VRI’s bij wegwerkzaamheden.
In de praktijk worden bij afzettingen met een wisselstrook ook mobiele draadloze VRI’s gebruikt, omdat het plaatsen en verwijderen van tijdelijke verkeerslichteninstallaties die met kabels zijn verbonden, arbeidsintensiever is en meer risico’s voor de wegwerkers kan inhouden. Mobiele draadloze VRI’s voldoen niet aan alle eisen voor de reactietijd die in de NEN 3384 zijn aangegeven voor permanente VRI’s. Het betreft dan vooral de eis voor de maximumreactietijd waarbinnen een signaalgroep moet reageren bij een fatale storing in een andere signaalgroep. In de NEN 3384 is nu een aparte paragraaf is opgenomen met aanvullende veiligheidseisen voor mobiele verkeersregelinstallaties.
Voor een mobiele VRI die wordt gebruikt voor het regelen van elkaar tegemoetkomende verkeersstromen op een wisselstrook, gelden er ruimere eisen voor de maximale reactietijd bij fatale en niet-fatale storingen (1.000 ms meer dan de waarden voor permanente installaties). Dit maakt het mogelijk om bij afzettingen met een wisselstrook gebruik te maken van mobiele draadloze VRI’s met twee signaalgroepen. Wanneer er meer signaalgroepen nodig zijn, bijvoorbeeld bij een tijdelijke verkeersregelinstallatie op een kruispunt, moeten de tijdelijke installaties voldoen aan de eisen die aan de permanente installaties worden gesteld.

De nieuwe norm NEN 3384 is pas wettelijk voorgeschreven als de Regeling Verkeerslichten hierop is aangepast. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat is druk doende met deze aanpassing. Het verdient aanbeveling alvast te anticiperen op de nieuwe NEN 3384. Uiteraard moet dan wel met de verantwoordelijk wegbeheerder over deze ‘afwijking’ worden overlegd en moeten de afspraken worden vastgelegd.


Bron: http://www.crow.nl/wiu/_t1_p13_m9_i2323.htm
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 13 okt 2006, 9:27

In Leusden werd onlangs een verkeersinstallatie getroffen door de bliksem en in eerste instantie vervangen door een tijdelijke draadloze installatie. Op gegeven moment vielen de tijdelijke verkeerslichten op de hoofdroute uit, terwijl de verkeerslichten op de parallel gelegen fietspaden en de zijwegen wel bleven werken.

Het gevolg laat zich raden: het verkeer op de zijwegen krijgt groen en komt op het kruisingsvlak het kruisend gemotoriseerd verkeer tegen dat immers geen rood verkeerslicht tegenkomt. Uiteindelijk is de tijdelijke installatie maar uitgezet.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 13 okt 2006, 10:26

Ik vermoed dat die regels zijn opgesteld aan de hand van de techniek van jaren terug :)

Je kunt draadloos prima een permanente verbinding hebben, en dus ook binnen circa 100 ms bepalen dat de communicatie is weggevallen. Maar vergeet niet dat de communicatie veel minder snel weg zal vallen. *Normaliter* gebeurt dat bij draadloze installaties weliswaar makkelijker dan bij kabels, maar bij 'n VRI is sprake van open veld en kleine afstand.

Je moet inderdaad niet op lage frequenties werken, zoals vroeger vanwege de kosten haast wel moest. Enkele 5 GHz-banden zijn vergunningsvrij en behoorlijk betrouwbaar. Als je 't echt goed wilt doen, regel je echter een vergunning voor 'n eigen frequentie net buiten de vergunningsvrije.

Fout:
* lage frequentie
* pas signaal sturen wanneer er iets gebeurt
* simpel protocol
* intelligentie alleen in de palen
* intelligentie alleen in een centraal station

Goed:
* hoge frequentie
* continue datacommunicatie
* vastgelegd protocol met foutdetectie en -herstel
* intelligentie primair in een centraal station, maar veiligheidsvoorzieningen in de palen

Maar zoals ik al zei: de regels zullen waarschijnlijk niet gebaseerd zijn op de mogelijkheden van nu.

Voor de veiligheid is maar 1 ding van belang: snijdende verkeersstromen mogen niet tegelijkertijd groen krijgen. Dat is te garanderen door niet alleen "jij moet nu op rood" als signaal te sturen, maar tweewegcommunicatie op te zetten: "ik ben nu niet groen meer, maar rood" en op het antwoord te wachten. Als in de tussentijd de verbinding weg zou vallen (wat praktisch gezien alleen met opzet gebeurt), kunnen zowel de palen als het basisstation dit herkennen, en allemaal automatisch op rood gaan staan, en na een halve minuut gaan knipperen oid.

Maar kabels over de weg vind ik persoonlijk voor 'n tijdelijke VRI prima hoor. (Niet zeuren als ze worden omvergereden, meegetrokken door de wind, of **alsnog** storen door electromagnetische omgevingsfactoren...)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 13 okt 2006, 10:31

boe! schreef:In Leusden werd onlangs een verkeersinstallatie getroffen door de bliksem en in eerste instantie vervangen door een tijdelijke draadloze installatie. Op gegeven moment vielen de tijdelijke verkeerslichten op de hoofdroute uit, terwijl de verkeerslichten op de parallel gelegen fietspaden en de zijwegen wel bleven werken.

Het gevolg laat zich raden: het verkeer op de zijwegen krijgt groen en komt op het kruisingsvlak het kruisend gemotoriseerd verkeer tegen dat immers geen rood verkeerslicht tegenkomt. Uiteindelijk is de tijdelijke installatie maar uitgezet.
Zulke systemen moeten aan elkaar worden gekoppeld, of helemaal niet worden gebruikt. Blijkbaar is dat niet in voldoende mate gebeurd: als de hoofdweg geen rood geeft, en de zijweg wel groen krijgt, is waarschijnlijk gebruik gemaakt van eenrichtingscommunicatie. En dat is inderdaad onbetrouwbaar.

Dat is echter een probleem zowel bij draadloze, als bij bedrade installaties. Helaas denkt men doorgaans dat 't met een kabel ertussen veiliger is, en wordt dan al helemaal niet meer snel naar slimme technische oplossingen zoals tweewegcommunicatie gekeken.

Ik vermoed zelfs dat bij bekabelde installaties de verkeerslichten geen *signalen* doorkrijgen, maar simpel *spanning* wanneer een lamp aan moet. Maar in zo'n geval kun je altijd nog de stroomsterkte meten om te weten of de lamp ook daadwerkelijk brandt.

Plaats reactie