Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chrysa » di 30 jun 2020, 1:58

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jun 2020, 6:15

Zolang het reizen per OV min of meer ontmoedigd wordt (mondkapjes!), zie ik niet in waarom er nou zo'n onderzoek plaats moet vinden. Bovendien lees ik vrijwel dagelijks dat de drukte op de weg net zo groot is als vóór het begin van de coronacrisis, maar dat er amper sprake is van een ochtendspits doordat mensen blijkbaar toch al gespreid op pad gaan. https://nos.nl/artikel/2337711-verkeers ... n-uit.html
Een voorbeeld daarvan is het veranderen van de huidige financiële prikkels. "Zolang auto- of ov-kosten worden vergoed voelen mensen geen stimulans om op een ander moment te reizen dan op het drukste stuk van de dag", stellen de onderzoekers.
Blijkbaar gebeurt dat nu dus al wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 30 jun 2020, 8:18

Er werken nog steeds velen thuis.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jun 2020, 8:20

^^ Daarom vind ik het lastig te geloven dat de verkeersintensiteiten alweer op rond de 90% van het normale niveau zouden zitten. Als je hoort hoeveel kantoorpersoneel nog steeds thuis moet werken...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jun 2020, 8:34

Er is ook genoeg kantoorpersoneel dat eerst thuiswerkt en pas later op de dag naar kantoor gaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 30 jun 2020, 9:20

Op een enkele persoon in overheidsdienst na is al het kantoorpersoneel in mijn vrienden- en kennissenkring al lang en breed weer terug naar werken vanuit kantoor.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 30 jun 2020, 9:26

Wij zitten tot ver na de zomer (september of oktober) op een thuis tenzij beleid.
Terwijl in Groningen het risico minimaal is.

Men is erg risico mijdend, en de primaire processen lopen prima door op afstand, daar is fysieke aanwezigheid op kantoor niet voor nodig. Complexe veranderingen, nieuwbouw en dat soort zaken zijn uitdagender, dat is de keerzijde van de medaille, net als het sociale gebeuren.

Was zelf overigens wel spitsmijdend (voor zover dat kan (moet Julianaplein in Groningen over)), voor 7u op kantoor, en vaak rond 15u weg. Soms na de lunch, om thuis nog wat dingen met focus af te maken, de kantoortuin is soms prettig, maar soms ook niet. Een goede balans tussen thuiswerken en ontmoeten op kantoor is mij wel wat waard, of een spitsheffing daarop het juiste antwoord is... Vestigingsbeleid van bedrijven/overheden zet veel meer zoden aan de dijk, want uiteindelijk wordt het probleem nu bij werknemers gelegd in plaats van werkgevers.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 30 jun 2020, 9:39

^^ Wij draaien nu op "maximaal 25% mag op kantoor zitten" en dat zal wel door de zomer heendraaien. Ik zou al tevreden zijn wanneer dat einde zomer op 50% staat. Het helpt dat de primaire processen eigenlijk heel goed zijn blijven lopen. Wat wordt gemist, is de kracht van goed vlug overleg als je even bij elkaar langs kunt. De wens om gewoon weer het merendeel van de tijd op kantoor door te brengen wordt eigenlijk in alle lagen vrij breed gedragen. En toch, als iedereen die niet noodzakelijk is op kantoor maar eens in de week een halve dag thuis werkt, zal dat nog steeds tot een significante vermindering van de spitsdruk leiden…

Spitsmijden zag ik voor Corona al veel: waarom zou je vrijwillig vertraging pakken in de ochtendspits wanneer je diezelfde periode thuis kunt gebruiken om even je mailbox op te schonen of een eerste klus thuis te doen? Heb wel het idee dat planning voor de terugreis nog wat lastiger ligt. Na de avondspits rijden loopt niet zo lekker in de gemiddelde gezins-agenda. Voor de avondspits wegrijden kost je nu net het tijdstip waarop (in ieder geval bij mij) de meest productieve overleggen plaatsvinden; het tijdstip waarop je bevindingen/concepten met elkaar kunt delen en overlegt over vervolgstappen. Je zou feitelijk allemaal op een 7-15 uur ritme moeten zitten om daar vanaf te kunnen, maar ook dat werkt niet echt lekker in een gemiddelde gezins-agenda.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 30 jun 2020, 10:48

mvalkenburg schreef: di 30 jun 2020, 9:20 Op een enkele persoon in overheidsdienst na is al het kantoorpersoneel in mijn vrienden- en kennissenkring al lang en breed weer terug naar werken vanuit kantoor.
Dan heb jij een andere vrienden- en kennissenkring dan ik ;) .

Ik werk in de financiële dienstverlening en in deze sector en zeker bij de middelgrote en grote bedrijven werkt 'iedereen' nog thuis. En dat is in de rest van de zakelijke dienstverlening en ook bij de overheid niet veel anders volgens mij.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 30 jun 2020, 11:13

^^ Hier hetzelfde. Alles zit nog tot nader order zo goed als dicht. En heeft momenteel ook nog weinig toegevoegde waarde naar een leeg kantoor te gaan.
Pino schreef: di 30 jun 2020, 9:39 Na de avondspits rijden loopt niet zo lekker in de gemiddelde gezins-agenda.
Dat is het grootste issue. De kinderopvang is hier na 18 uur dicht, dus zeker met reistijd erbij betekent dit voor mij wel dat ik dan uiterlijk half 5 in de auto moet zitten om eventueel bij wat meer vertraging het op tijd te redden om onze dochter op te halen. Zo zal het voor heel veel gezinnen werken. Daarnaast wil je ook kinderen in de avond ook weer op tijd in bed hebben liggen. Het zijn dus vooral praktische zaken waardoor je toch last heb van spitstijden. En de spits is tegenwoordig ook dermate breed (pakweg 6-10 en 15-19) dat mijden ook wel hele lastige verschoven werktijden inhoudt. En dan heb ik nog even hobby's nog even buiten beschouwing gelaten (met name als het in verenigingsverband is zoals (team)sporten, etc). Het is best wel ingrijpend wat dat betreft om buiten de spits te reizen/werken voor veel mensen in dat soort omstandigheden. Ik zie dan meer heil in inderdaad meer thuiswerken. Ik merk nu ook wel door de coronatijd dat ik best wel 2-3 dagen in de week zou moeten kunnen thuiswerken, waar ik dat eerst hoogstens 1 dag per week deed. Dus ik overweeg zelf al om minder vaak naar kantoor te gaan. Een spitsheffing zie ik dan weer niet zitten. Vind het ook weer opvallend dat juist voor de verkiezingen het rekeningrijden spook weer verschijnt. Dat is wat dat betreft weer geen toeval...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 30 jun 2020, 12:14

Ik werk sinds 23 maart thuis en ben er eigenlijk helemaal klaar mee. :|

Voordeel is dat ik alleen woon. Maar ik mis het sociale en het even sparren met een collega. Ons kantoor is dicht en blijft dat ook tot zeker 1 september. Tenzij er voor wat betreft op kantoor werken een eerdere versoepeling plaatsvindt.
Donateur Vereniging Wegenforum

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 30 jun 2020, 12:46

Ik werk sinds half maart thuis, en het voordeel is dat ik niet alleen woon. Ik zou helemaal gek worden zonder mensen om me heen. Ik werkte altijd al 2 dagen thuis, dat zullen er 3 worden in de toekomst. Alleen als het droog is, dan kan ik fietsen :top:
Ons hele kantoor staat praktisch leeg. Men mag zich inschrijven om 30% van de plekken te gebruiken, maar er is altijd nog plaats 8-)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 30 jun 2020, 13:19

Rein schreef: di 30 jun 2020, 10:48 Ik werk in de financiële dienstverlening
Met overheidsgeld gered schaar ik ook onder ambtenaren :hap:

On-topic: inderdaad wel opvallend dat de natte scheet van de kilometerheffing nu wéér van stal wordt gehaald als zogenaamde oplossing.
Ik zou echt graag spits willen mijden. Flexibiliteit in scholen en kinderopvang sluit hier echter in het geheel niet bij aan.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 30 jun 2020, 13:45

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jun 2020, 13:50

Mijn vriendin werkt bij de overheid, mijn broertje in de ICT en ik op kantoor in een distributiecentrum van een multinational. Op het werk van mijn vriendin werkt vooralsnog iedereen thuis, ze is na begin maart niet meer op kantoor geweest. Mijn broertje werkt sinds kort één dag in de week weer vanaf kantoor, en dan werkt hij nog voor een klein bedrijf. En bij mijn werkgever is de bezettingsgraad op kantoor momenteel nog niet eens 25%. Behalve voor degenen waarvoor een uitzondering is gemaakt moet iedereen die vanuit huis kan werken dat ook doen, en zeker nog tot 1 september.

Ook in mijn verdere vriendenkring is thuiswerken nog steeds de norm, en als er al op kantoor wordt gewerkt, dan is dat doorgaans voor één of twee dagen in de week. Full time terug naar kantoor zie ik om mij heen echt nog niet veel gebeuren.
Pino schreef: di 30 jun 2020, 9:39Spitsmijden zag ik voor Corona al veel: waarom zou je vrijwillig vertraging pakken in de ochtendspits wanneer je diezelfde periode thuis kunt gebruiken om even je mailbox op te schonen of een eerste klus thuis te doen? Heb wel het idee dat planning voor de terugreis nog wat lastiger ligt. Na de avondspits rijden loopt niet zo lekker in de gemiddelde gezins-agenda. Voor de avondspits wegrijden kost je nu net het tijdstip waarop (in ieder geval bij mij) de meest productieve overleggen plaatsvinden; het tijdstip waarop je bevindingen/concepten met elkaar kunt delen en overlegt over vervolgstappen. Je zou feitelijk allemaal op een 7-15 uur ritme moeten zitten om daar vanaf te kunnen, maar ook dat werkt niet echt lekker in een gemiddelde gezins-agenda.
Als je kinderen hebt is het lastig. Maar die heb ik niet, en ik ben geen ochtendmens, en mijn vriendin had pre-corona een flinke reistijd, dus ik ben gewend om later te beginnen en later te eindigen, en achter de drukte aan te rijden. Ik heb toch flexibele werktijden, zolang ik mijn uren maar maak. Het aantal keren dat ik voor 09:00 uur begin als ik op kantoor moet zijn is sporadisch, dat is dit jaar tweemaal gebeurd. Vaak begin ik ergens tussen 09:30 en 10:30 uur, en ga ik door tot 18:00 of 19:00 uur.

Het feit dat zij nu vanuit huis werkt heeft dat niet echt veranderd, voor haar betekent het simpelweg wat langer slapen dan het heel vroege opstaan en normaal gaat onze wekker nu rond 07:30-08:00 uur, en hoef ik me 's ochtends niet te haasten maar neem ik rustig de tijd.
jelger schreef: di 30 jun 2020, 13:45Het voordeel van deze crisis is dat veel werkgevers die wantrouwend tegenover het thuiswerken stonden nu mogelijk van inzicht zijn veranderd.
Mijn leidinggevende vond het nooit een probleem, maar ik zag bij mijn werkgever dat niet iedere leidinggevende er zo over dacht. Maar sommigen zijn inderdaad van inzicht veranderd. Thuiswerken zal voor sommige mensen wel een blijvertje zijn.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 30 jun 2020, 14:19

jelger schreef: di 30 jun 2020, 13:45 Het voordeel van deze crisis is dat veel werkgevers die wantrouwend tegenover het thuiswerken stonden nu mogelijk van inzicht zijn veranderd.
Dat is bij ons zeker het geval. Eerst mocht thuiswerken nooit, toen bij uitzondering. Nu blijkt dat het structureel eigenlijk ook best werkt. Hopelijk blijft dat zo (al willen mensen ook wel weer graag naar kantoor voor interactie/gezellig met collega's).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jun 2020, 15:14

Ook mijn chef wilde geen thuiswerkers hebben. En nu kan ze niet anders meer en accepteert ze dat deze manier van werken waarschijnlijk wel zo blijft.

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 30 jun 2020, 18:25

Ik hoop dat dat structureel thuiswerken in onze alles-zit-toch-in-de-cloud kan blijven doorduren. Uitendelijk valt er veel positiefs voor te zeggen en voor de mensen die wel noodzaak hebben om collega's te zien, wel die kans blijft bestaan. Persoonlijk hoef ik geen collega's rondom mij, maar misschien ben ik dan ook nooit in een leuke equipe gevallen, terwijl anderen dat wel lijken te hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jun 2020, 18:34

Palance schreef: di 30 jun 2020, 15:14 Ook mijn chef wilde geen thuiswerkers hebben. En nu kan ze niet anders meer en accepteert ze dat deze manier van werken waarschijnlijk wel zo blijft.
Door de coronacrisis blijken nogal wat managers overbodig te zijn. Je leest in de media toch wel regelmatig dat het thuiswerken vanuit het oogpunt van de werkgever boven verwachting goed gaat, men spreekt zelfs van een hogere productiviteit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jun 2020, 18:52

Km357 schreef: di 30 jun 2020, 18:25 Ik hoop dat dat structureel thuiswerken in onze alles-zit-toch-in-de-cloud kan blijven doorduren. Uitendelijk valt er veel positiefs voor te zeggen en voor de mensen die wel noodzaak hebben om collega's te zien, wel die kans blijft bestaan. Persoonlijk hoef ik geen collega's rondom mij, maar misschien ben ik dan ook nooit in een leuke equipe gevallen, terwijl anderen dat wel lijken te hebben.
Je kunt best een leuk team hebben, maar uiteindelijk blijft werk gewoon werk, en zijn voor de meeste mensen collega's ook gewoon collega's en geen vrienden. Soms ontstaan er vriendschappen met collega's, maar ook daarvoor hoef je niet per se tegelijkertijd op het werk te zijn.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 30 jun 2020, 19:45

Nog altijd vind ik dit geen periode waaraan je het al dan niet effectief zijn van thuiswerken kunt meten. Onze verkopen zijn zo'n beetje gehalveerd en we hebben thuisgewerkt. Oorzaak-gevolg? Daar komt nog bij: velen zaten gedwongen met schoolkinderen thuis, die ook nog even onderwezen moeten worden.
Leidinggevenden bij ons hebben daarom de afgelopen thuiswerkperiode met name gebruikt om zijn stokpaardje van stal te halen dat thuiswerken niet effectief zou zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jun 2020, 20:01

Conclusie: Momenteel heeft het geen zin om na te denken over een spitsheffing omdat de noodzaak er helemaal niet is.

Je vraagt je wel eens af of planbureaus wel doorhebben dat er iets veranderd is qua forenzen.

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 30 jun 2020, 20:40

mvalkenburg schreef: di 30 jun 2020, 19:45 Nog altijd vind ik dit geen periode waaraan je het al dan niet effectief zijn van thuiswerken kunt meten. Onze verkopen zijn zo'n beetje gehalveerd en we hebben thuisgewerkt. Oorzaak-gevolg? Daar komt nog bij: velen zaten gedwongen met schoolkinderen thuis, die ook nog even onderwezen moeten worden.
Leidinggevenden bij ons hebben daarom de afgelopen thuiswerkperiode met name gebruikt om zijn stokpaardje van stal te halen dat thuiswerken niet effectief zou zijn.
Te veel leidinggevenden zijn hopeloos conservatief en houden van hun bureau met secretaresse. Dat zij niet van thuis kunnen "presteren" ligt eerder aan henzelf.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 30 jun 2020, 22:49

Palance schreef: di 30 jun 2020, 20:01 Conclusie: Momenteel heeft het geen zin om na te denken over een spitsheffing omdat de noodzaak er helemaal niet is.

Je vraagt je wel eens af of planbureaus wel doorhebben dat er iets veranderd is qua forenzen.
Het onderzoek is voor de corona uitbraak gedaan.

Het richt zich ook op 2030 en verder. Volgens economische principes zal er dan wel weer een hoogconjunctuur zijn?

Maar goed, denk dat het wel in kannen en kruiken is:
- infrastructuur aan de wegkant gebruiken welke over een paar jaar voor het vrachtverkeer geïnstalleerd gaat worden. = efficiënt.

- Bij een substantieel aandeel EV voertuigen zal er een andere vorm van belastinginning moeten komen, die de weggevallen accijns op fosiele brandstof comnpenseert. Betalen per kilometer is dan een prima vervanger, nietwaar?
;)

Hoe men toch steeds bij het idee uitkomt dat (negatieve) prijsprikkels gaan helpen bij afwijkingen van ingesleten reisgedrag snap ik niet.
Dat werkt toch niet.
Zoals Corona heeft laten zien: niet naar de werkplek hoeven te reizen, dát zet pas zoden aan de dijk in de strijd tegen congestie.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 01 jul 2020, 7:16

Durashift schreef: di 30 jun 2020, 22:49
Palance schreef: di 30 jun 2020, 20:01 Conclusie: Momenteel heeft het geen zin om na te denken over een spitsheffing omdat de noodzaak er helemaal niet is.

Het onderzoek is voor de corona uitbraak gedaan.
Dan kan zo'n planbureau er ook voor kiezen om het onderzoek (voorlopig) niet te publiceren omdat de omstandigheden veranderd zijn.
Durashift schreef: di 30 jun 2020, 22:49Zoals Corona heeft laten zien: niet naar de werkplek hoeven te reizen, dát zet pas zoden aan de dijk in de strijd tegen congestie.
Zeker, dát is nou iets om beter te onderzoeken en daar op in te gaan zetten.

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 01 jul 2020, 7:38

Palance schreef: wo 01 jul 2020, 7:16 Dan kan zo'n planbureau er ook voor kiezen om het onderzoek (voorlopig) niet te publiceren omdat de omstandigheden veranderd zijn.
In 2021 zijn er verkiezingen. In de aanloop naar die verkiezingen brengen de planbureau's voor alle beleidsterreinen een overzicht uit van diverse beleidsmaatregelen die politieke partijen kunnen nemen. Mobiliteit is zo'n beleidsterrein en bevat o.a. ook goederenvervoer en luchtvaart. In 2016 is een soortgelijk rapport uitgebracht. De planbureau's geven in het voorwoord het volgende aan:
Deze publicatie verschijnt midden in de coronacrisis. De analyses in deze publicatie
zijn vooral gericht op de lange termijn (2030) en blijven ondanks onzekerheden op de
korte termijn relevant.
Ze houden dus wel degelijk rekening met de laatste ontwikkelingen, maar gaan er vanuit dat dat de situatie in 2030 niet anders is.

De planbureau's vermelden in het rapport ongeveer 50 beleidskeuze's. Helaas komt de Nederlandse pers niet verder dan het benoemen van één beleidskeuze nl. de spitsheffing. De andere 49 beleidskeuzes worden doodgezwegen. Voor het complete beeld kan je beter een blik werpen op het totale rapport en niet op één nieuwsbericht van de NOS.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 okt 2020, 8:49

Nieuwe ronde, nieuwe kansen:
De invoering van rekeningrijden kan, afhankelijk van de wijze waarop, in 2030 zorgen dat de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent wordt teruggebracht. Dat staat in een onderzoek van het kabinet naar verschillende varianten van rekeningrijden, waarvan de cijfers in handen zijn van het AD.
Onderzoek kabinet: Rekeningrijden betekent korter en minder in de file, AD.nl, 15-10-2020

Het onderzoek zal toegepast worden bij de belastingherziening van 2025 en zal natuurlijk ook een rol gaan spelen bij de aankomende verkiezingen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 okt 2020, 8:53

Als het allemaal weer 'normaal' wordt na de pandemie..

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 okt 2020, 14:07

Wouter N14 schreef: vr 16 okt 2020, 8:49 Nieuwe ronde, nieuwe kansen:
De invoering van rekeningrijden kan, afhankelijk van de wijze waarop, in 2030 zorgen dat de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent wordt teruggebracht. Dat staat in een onderzoek van het kabinet naar verschillende varianten van rekeningrijden, waarvan de cijfers in handen zijn van het AD.
Onderzoek kabinet: Rekeningrijden betekent korter en minder in de file, AD.nl, 15-10-2020

Het onderzoek zal toegepast worden bij de belastingherziening van 2025 en zal natuurlijk ook een rol gaan spelen bij de aankomende verkiezingen.
43 tot 68%.

Want het werkte in Londen, Stockholm en Göteborg natuurlijk ook. B(

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 07 nov 2020, 11:20

De VVD wil nu ook een kilometerheffing in het concept programma. Niet eens voor het milieu of tegen de files ofzo, maar gewoon omdat het nu eenmaal normaal is dat automobilisten betalen.
Kilometerheffing
In Nederland is het al jaren normaal om als automobilist per gereden kilometer belasting te betalen, en dat is een goede zaak. Zelfs het verbruik van je motor en je rijgedrag worden meegenomen in het tarief. Dat heet accijns. De rekening van een tank benzine of diesel bestaat voor het merendeel uit belastingen, en wie meer rijdt moet vaker tanken.
Maar door de komst van de elektrische auto en andere emissieloze voertuigen betaalt een deel van de automobilisten juist fors minder. Daarom zijn wij er voor dat emissieloze auto’s per kilometer gaan betalen. Uiteindelijk zal dan iedereen van accijns overgaan op deze kilometerheffing. Want de toekomst is emissieloos rijden, waarbij iedereen zelf kan kiezen wanneer ze overstappen zonder dat we mensen met dwang voortijdig uit hun benzineauto jagen.
Als we dan in de toekomst toch een systeem van betalen per kilometer hebben, is het wel zo eerlijk en eenvoudig om de huidige wegenbelasting af te schaffen, en onder de noemer ‘de gebruiker betaalt’ alleen een kilometerheffing over te houden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen