Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

hneel
verkeersader

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » vr 10 dec 2021, 14:18

Piles schreef: vr 10 dec 2021, 13:26 ^^ 12 km met de auto, 17 met de fiets. Stomme rivieren in Nederland... :roll:
51 km met de auto, 25 km met de helicopter. Stomme rivieren in Nederland... :roll:
(en vooral het ontbreken van een doorgetrokken A4)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 13 dec 2021, 9:29

hneel schreef: vr 10 dec 2021, 11:20
Wouter N14 schreef: vr 10 dec 2021, 10:44 En ik ben ook benieuwd hoe ze het met buitenlandse voertuigen denken te gaan doen.
Die zullen gratis mogen rijden.

Dat is het mooie: Belgie heeft al heel lang plannen voor een vignet (wat er gelukkig nog altijd niet van gekomen is).
Dan worden de belgen gecompenseerd omdat bij hen dan de wegenbelasting er af gaat. Dus de belgen rijden dan gratis in zowel Nederland en hun eigen land, en wij mogen in beide landen gaan betalen. Eerlijk geregeld toch?
Ik woon nu 15km van de grens met Belgie en mijn forensafstand is 100km, dus met andere woorden kan ik dan beter gaan verhuizen. Naast lagere kosten pak ik als bonus een significante overwaarde van mijn woning mee en kan ik een ruimere of vrijstaande woning kopen...
De vervuiler betaald toch? Misschien is die Km-heffing zo gek nog niet. :mrgreen:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 13 dec 2021, 10:33

Men gaat in de komende kabinetsperiode (aannemende dat dat 3-4 jaar is) slechts voorbereiden. Niet invoeren. Dat betekent ook uitdenken wat eenvoudig te doen is, naast "eerlijk". Ik verwacht dat er dan een systeem ala Portugal (tolpoorten op snelwegen) of Duitsland (zelfde maar dan alleen voor vracht tot nu toe) uitkomt, die in principe ook op buitenlanders van toepassing is. En men zal proberen om 1 systeem samen met Belgie in te voeren.

Of je daarmee ook Duitse kentekens belast is een tweede. In theorie wel maar als Duitsland niet helpt bij handhaving of betaling wordt het lastig, net als nu de Portugezen kunnen fluiten naar zeg Poolse niet aangemelde kentekens op de slagboom-loze snelwegen.

Als men kiest voor (slechts) kastjes en geen kentekencontrole wordt het lastig (zonder EU verplichting) dit aan buitenlanders op te leggen. Tenzij je het allemaal ziet (voor auto's, niet vrachtwagens) als uitruil wegenbelasting voor de gemiddelde rijder en dus buitenlanders niet lastig valt.

Benzineprijzen zullen wel iets (10-20 ct/l) naar beneden kunnen, maar je kan niet teveel afwijken van de buurlanden. Tenzij Nederland een Luxemburg wil worden en benzinetoeristen wil trekken de komende 15-20 jaar dat er nog genoeg benzineauto's rijden. Maar dan valt de CO2 uitstoot ineens in Nederland ook al rijdt de tankende Belg of Duitsland niet verder dan 2 km over de grens om te tanken.

Als het (auto)wagenpark 80% elektrisch is over 25 jaar wordt alles weer anders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 dec 2021, 10:48

Peter schreef: ma 13 dec 2021, 10:33 Of je daarmee ook Duitse kentekens belast is een tweede. In theorie wel maar als Duitsland niet helpt bij handhaving of betaling wordt het lastig, net als nu de Portugezen kunnen fluiten naar zeg Poolse niet aangemelde kentekens op de slagboom-loze snelwegen.

Als men kiest voor (slechts) kastjes en geen kentekencontrole wordt het lastig (zonder EU verplichting) dit aan buitenlanders op te leggen.
Daar zijn inmiddels EU-regels over. Dus van Duitsland en Polen is hulp gegarandeerd. Weet zo vlug niet of die regels ook aan Noorwegen en Zwitserland worden opgelegd via de afspraken tussen de EU en die landen, maar zoveel Noren en Zwitsers komen hier nu ook niet. Britten zullen de grootste groep buitenlanders op onze weg zijn waar nadere afspraken nodig zijn.

Kentekentol-infrastructuur lijkt me relatief eenvoudig uit te dokteren. Ga nou niet met kastjes werken om iedere kilometer op achteraf-weggetjes ook te pakken. Daar is dus ook bepaald geen kabinetsperiode voor nodig. De uitdaging is om het in te kleden op een manier die sociaal zo rechtvaardig mogelijk is. Althans, de melkkoe-status die de auto al heeft niet verder te verslechteren.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » do 16 dec 2021, 11:15

Zijn er eigenlijk al andere landen waar rekeningrijden bestaat, of er uberhaupt over wordt nagedacht?
Of is Nederland weer de gekke henkie van de wereld?

(Voorbeelden als London reken ik niet mee. Het gaat me om landen waar het landelijk dekkend is ingevoerd)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 11:42

Een redelijk aantal landen heeft een vrachtwagenheffing die in principe een kilometerheffing is. Nederland is ook voornemens om binnen een aantal jaar in te voeren.

Een kilometerheffing op het hele wegennet bestaat volgens mij nergens. Het meest in de buurt komt de Electronic Road Pricing in Singapore. Dit is echter een stadsstaat en werkt met portalen en geen tracking van afgelegde kilometers met GPS.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 16 dec 2021, 11:50

Chris schreef: do 16 dec 2021, 11:42 Een redelijk aantal landen heeft een vrachtwagenheffing die in principe een kilometerheffing is. Nederland is ook voornemens om binnen een aantal jaar in te voeren.
En ook nog eens op een beperkt aantal wegen (snelwegen en enkele doorgaande wegen), meestal met controlepoorten naast een GPS kastje (een buitenlander kan ook zijn kenteken aanmelden)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 16 dec 2021, 11:54

Pino schreef: ma 13 dec 2021, 10:48
Peter schreef: ma 13 dec 2021, 10:33 Of je daarmee ook Duitse kentekens belast is een tweede. In theorie wel maar als Duitsland niet helpt bij handhaving of betaling wordt het lastig, net als nu de Portugezen kunnen fluiten naar zeg Poolse niet aangemelde kentekens op de slagboom-loze snelwegen.
Als men kiest voor (slechts) kastjes en geen kentekencontrole wordt het lastig (zonder EU verplichting) dit aan buitenlanders op te leggen.
Daar zijn inmiddels EU-regels over. Dus van Duitsland en Polen is hulp gegarandeerd.
Maar als een (personen) auto met Duits kenteken niet betaalt en de bestuurder is niet zichtbaar in beeld (meestal bij tolpoorten) dan is de kans groot dat de Duitse overheid niet verhaalt of vervolgt. Europese regels of niet. Zo gaat dat ook bij veel snelheids- of roodlichtboetes die van achteren zijn genomen (zoals vrijwel altijd in NL)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 16 dec 2021, 11:58

Als je de teksten leest in het regeerakkoord houdt men behoorlijk rekening met de haalbaarheid.

- Basis is MRB, waarvan tarief afhankelijk wordt van jaarlijks verreden aantal km's
- Niet tijd- en plaatsgebonden

In essentie gaat de km stand van voertuigen een belangrijke rol spelen.

Periodieke controle en handhaving kan daarmee wat worden, maar goed, het waterbedrijf kan ook bij je aan de deur komen om te kijken of de doorgegeven meterstand kloppend was.

En ja, buitenlandse voertuigen zijn geen onderdeel, daar komt vast nog wel een reactie / aanvulling op

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 dec 2021, 13:01

Chris schreef: do 16 dec 2021, 11:42 Een kilometerheffing op het hele wegennet bestaat volgens mij nergens. Het meest in de buurt komt de Electronic Road Pricing in Singapore. Dit is echter een stadsstaat en werkt met portalen en geen tracking van afgelegde kilometers met GPS.
Taiwan heeft ook van die portalen, al staan die alleen op het hoofdwegennet. Het is daar uiteindelijk zo simpel opgebouwd als een kentekentol, al hebben de meeste Taiwanezen ook een kleine badge die én het uitlezen vergemakkelijkt én kenteken koppelt aan een bank-machtiging wat enige korting oplevert. Ik zie die benadering in al zijn simpelheid als datgene wat wij ook zouden moeten nastreven. Het is dan geen keiharde afrekening per daadwerkelijk gereden kilometer zoals met GPS en geavanceerde kastjes zou kunnen, maar het geeft de hoofdlijn prima weer.

Uiteindelijk staat Spanje voor een vergelijkbare slag als zij tol gaan heffen op hun hoofdwegennet. Beetje samen optrekken zou niet verkeerd zijn.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 16 dec 2021, 13:05

Als bij invoering zoals door sommigen nu verkondigd wordt niet alleen de huidige MRB maar ook de BPM wordt afgeschaft, zou het importprobleem verdwijnen en dus ook het vrije handelsverkeer met auto's binnen de EU in Nederland mogelijk worden.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 16 dec 2021, 13:12

Pino schreef: do 16 dec 2021, 13:01
Chris schreef: do 16 dec 2021, 11:42 Een kilometerheffing op het hele wegennet bestaat volgens mij nergens. Het meest in de buurt komt de Electronic Road Pricing in Singapore. Dit is echter een stadsstaat en werkt met portalen en geen tracking van afgelegde kilometers met GPS.
Taiwan heeft ook van die portalen, al staan die alleen op het hoofdwegennet. Het is daar uiteindelijk zo simpel opgebouwd als een kentekentol, al hebben de meeste Taiwanezen ook een kleine badge die én het uitlezen vergemakkelijkt én kenteken koppelt aan een bank-machtiging wat enige korting oplevert. Ik zie die benadering in al zijn simpelheid als datgene wat wij ook zouden moeten nastreven. Het is dan geen keiharde afrekening per daadwerkelijk gereden kilometer zoals met GPS en geavanceerde kastjes zou kunnen, maar het geeft de hoofdlijn prima weer.

Uiteindelijk staat Spanje voor een vergelijkbare slag als zij tol gaan heffen op hun hoofdwegennet. Beetje samen optrekken zou niet verkeerd zijn.
Inmiddels is het oorspronkelijke regionale Motorway tolsysteem in China ook omgebouwd naar een identiek systeem als Taiwan, dus nationaal. Overal portals op de snelwegen en ook op opgewaarde national roads en een vrijwillige transponder in de auto met automatische bankafschrijving en 5% korting.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 13:47

Dat is kentekentol met portalen. Dat bestaat inmiddels op veel plekken. Maar zoiets is alleen werkbaar op een select netwerk van wegen, zoals alleen de autosnelwegen, kwestie van een paar duizend portalen plaatsen.

Het wordt echter bewerkelijker als je ook het volledige onderliggend wegennet wil meenemen. En dat is wel nodig, als er tariefonderscheid ontstaat, of wel/geen tol, krijg je tolvermijdend verkeer op het onderliggend wegennet en dat wil je eigenlijk voorkomen.

Het probleem bij alle oplossingen is eigenlijk dat het of fraudegevoelig is of bezwaarlijk vanuit de privacykant. Wat bij de eerste proeven van rekeningrijden in de jaren '90 nog niet speelde waren al die publicaties over massale onwettelijk overheidssurveillance. Een systeem waarbij elke auto in real-time met GPS gevolgd wordt is dan helemaal lastig te verantwoorden naar de burger toe.

De kilometerheffing die we al sinds heugenis hebben via de brandstofaccijns is toch veel praktischer en goedkoper om te implementeren. Dan betaalt iedereen zonder dat je gevolgd wordt of er een duur systeem nodig is. Maar ze moeten wel iets met elektrische auto's.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 dec 2021, 13:53

Ik weet wat je verliest met zo’n systeem, maar het lijkt me ook de minst slechte oplossing die nog heel aardig in de buurt komt van heffen over het aantal kilometers dat je echt rijdt (nu brandstofaccijns als afgeleide daarvan tegen zijn houdbaarheidsdatum aanloopt). Goedkoper om uit te denken en uit te rollen, een heel stuk minder privacy-gevoelig.

Vergt wel dat ook op OWN goed gekeken gaat worden naar plaatsen om zo’n portaal neer te zetten. Zal niet in ieder achterafstraatje kunnen, maar genoeg strategische plekken denkbaar. In ons land met al zijn water lijken bruggen een ideale plek bijvoorbeeld, want je rijdt niet even een blokje via een zijweg om aan de andere kant van het water te komen. Tolmijden in die zin zo goed als onmogelijk maken omdat je toch wel betaalt. Dat laatste wellicht inclusief een benadering dat iemand die een stad inrijdt of uitrijdt gewoon standaard 2km aangeslagen krijgt - of je er nu feitelijk 1 of 4 rijdt van/naar je bestemming/vertrekpunt.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » do 16 dec 2021, 15:04

Waarom niet gewoon de km-teller gebruiken en de heffing niet te hoog maken?
Als de heffing erg hoog is, gaat men sneller frauderen, dus heb je een duurder systeem nodig om dezelfde opbrengst te halen. En het moet om de opbrengst gaan, niet op het terugbrengen van autogebruik, want er is ondertussen voldoende bewijs dat dat niet werkt (zie de huidige hoge brandstofprijzen).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 16 dec 2021, 15:17

^^ Het is ergens wel bijzonder dat het terugdringen van het autogebruik en de files enigszins uit beeld lijken te raken deze dagen. Momenteel wordt vooral de “het is toch zo eerlijk”-kaart gespeeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 dec 2021, 15:24

^^ Dertig jaar lang is dit het mantra geweest; en dertig jaar lang is het inzicht gegroeid dat het niet ging lukken files terug te dringen met prijselasticiteit. Laten we blij zijn, al weet je natuurlijk dat dit element altijd terug zal kunnen komen onder met name een linksere regering. Als het niet is om mensen de auto uit te krijgen, dan wel om flexwerken te promoten met toptarieven in de spits en daltarieven.

Heffen op basis van kilometerstand lijkt me niet wenselijk omdat je dan in Nederland over buitenlandse kilometers afrekent. En het is fraudegevoelig, op een manier dat een kilometerteller nooit bedoeld is geweest voor belastingheffing. Daarnaast: ook als je niet wilt differentiëren op basis van tijdstip, het ligt natuurlijk bepaald wél voor de hand dat een tolweg als de A12/A15 t.z.t via hetzelfde systeem wordt betaald. Dan betaal je voor bepaalde kilometers dus ook meer, en dat kan niet met heffing op kilometerstand.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 16 dec 2021, 15:29

Pino schreef: do 16 dec 2021, 15:24Heffen op basis van kilometerstand lijkt me niet wenselijk omdat je dan in Nederland over buitenlandse kilometers afrekent.
Onwenselijk vind ik nogal mild uitgedrukt ;) Goed punt wel, ik had daar nog niet eens aan gedacht. Klinkt gek, maar door corona is een véél groter deel van mijn jaarlijks aantal kilometers dan normaal gemaakt in het buitenland. Daarvoor mag je natuurlijk nooit worden aangeslagen door de Nederlandse overheid.

En een kilometerteller is door een vriend/kennis/derde persoon altijd wel een keer terug te draaien tot net iets minder hoge waarden dan de werkelijkheid.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 16 dec 2021, 15:36

Eigenlijk zou je iets dergelijks in Schengen-verband moeten uitrollen. Stel, je doet het op basis van kilometerstand, dan zou je de ingebouwde teller kunnen gebruiken, maar die moet je dan wel bij elke APK en bandenwissel laten ijken en verzegelen.

Een andere optie is een verplicht 'dom' kilometerkastje dat via een chip uitleesbaar is (nadrukkelijk niet via GPS of IoT). En dan bij het oversteken van de Schengen-grens als faciliteit hebben dat je daar je km-stand kunt laten stopzetten of noteren als je de Schengen-zone uitrijdt en weer moet laten lopen als je de Schengen-zone inrijdt. Maar met name bij het inrijden wordt dat wel erg fraudegevoelig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 16 dec 2021, 15:38

De fiscale bijtelling stopt ook niet gedurende de weken dat je in het buitenland rijdt op vakantie en de max 500km prive regel om onder de bijtelling uit te komen beperkt zich niet tot binnenlandse kms voor zover ik weet - een precedent is er dus al.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 dec 2021, 15:40

^^ Maar die bijtelling is er dan ook niet om te heffen over gebruik van het wegennet, maar over het feit dat je privé gebruik maakt van een auto van de zaak en daarmee verkapt loon krijgt.
Peter schreef: do 16 dec 2021, 11:54 Maar als een (personen) auto met Duits kenteken niet betaalt en de bestuurder is niet zichtbaar in beeld (meestal bij tolpoorten) dan is de kans groot dat de Duitse overheid niet verhaalt of vervolgt. Europese regels of niet. Zo gaat dat ook bij veel snelheids- of roodlichtboetes die van achteren zijn genomen (zoals vrijwel altijd in NL)
Interessant punt. De EU-richtlijn gaat alleen over gegevensuitwisseling voor de niet-betaling van wegentol. Dus zaken als een snelheidsovertreding, parkeergeld etc vallen erbuiten. Durf niet te zeggen of dat Duitsland dan dwingt om zijn sterke arm in te zetten, waar ze dat met gewone boetes nog kunnen weigeren. Los daarvan kan het voor een Duitser die niet betaalt wel aardig in de papieren gaan lopen als hij alsnog in Nederland tegen de lamp aan loopt. Pak 'm beet als je op Schiphol een keer door de douane moet of bij zo'n sleepnet-controle waarbij ineens veel auto's met flinke openstaande boetes van de weg af worden gevist. Één parkeerboete met een paar verhogingen en boeterente is dan al irritant, maar de tol van een paar trips onbetaald hebben gelaten zal meer oplopen ...

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 dec 2021, 15:43

D66 en CU pleiten al langer voor kilometerheffing, waarbij D66 het meest erop heeft zitten hameren als ik de nieuwsberichten zo eens bij elkaar neem. Het lijkt erop dat er behoorlijk wat wensen zijn afgerekend onderling en dat dit de uitkomst is: een kilometerheffing in het akkoord, maar dan wel als 'nader uit te werken' concept waarbij de kans nihil is dat het ooit zo wordt ingevoerd. Want niet waterdicht én niet eerlijk. Conclusie: een hoop geblaat, weinig wol.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 16 dec 2021, 15:54

RikB schreef: do 16 dec 2021, 15:04 Waarom niet gewoon de km-teller gebruiken en de heffing niet te hoog maken?
Als de heffing erg hoog is, gaat men sneller frauderen, dus heb je een duurder systeem nodig om dezelfde opbrengst te halen. En het moet om de opbrengst gaan, niet op het terugbrengen van autogebruik, want er is ondertussen voldoende bewijs dat dat niet werkt (zie de huidige hoge brandstofprijzen).
En hoe zie je je de controle voor je? Jaarlijks bij de APK uitlezen en dan een naheffing? Of toch een kastje aan boord dat regelmatig de stand doorstuurt?
Het terugdraaien van tellers zal heel populair worden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 dec 2021, 16:02

Wesso schreef: do 16 dec 2021, 15:43 Conclusie: een hoop geblaat, weinig wol.
Eens en van dit soort halve plannen staat het coalitieakkoord vol. Zo kan iedere partij er (op dit moment) zijn eigen draai aangeven en als hun punt presenteren. Maar je kan nu al uitdenken dat dit later lekker gaat knetteren als blijkt dat verschillende partijen een verschillende uitleg hebben van bepaalde afspraken. Nogmaals kilometerheffing is er één van, maar er staan nog heel veel meer plannen in het coalitieakkoord die je heel verschillend kan uitleggen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 16 dec 2021, 16:14

^^ Kerncentrales, Lelylijn, een fatsoenlijke basisbeurs,... Allemaal plannen uit het grote boek van dingen die toch niet gaan gebeuren.
Pino schreef: do 16 dec 2021, 15:24 ^^ Dertig jaar lang is dit het mantra geweest; en dertig jaar lang is het inzicht gegroeid dat het niet ging lukken files terug te dringen met prijselasticiteit. Laten we blij zijn, al weet je natuurlijk dat dit element altijd terug zal kunnen komen onder met name een linksere regering. Als het niet is om mensen de auto uit te krijgen, dan wel om flexwerken te promoten met toptarieven in de spits en daltarieven.
Ik geloof graag dat dat inzicht hier op het forum is gegroeid sinds dit topic bestaat. Maar ik wil ons toch niet op een dusdanig voetstuk zetten dat alles links van het CDA ook overtuigd is :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 16 dec 2021, 16:15

Snelwegfreak schreef: do 16 dec 2021, 15:29
Pino schreef: do 16 dec 2021, 15:24Heffen op basis van kilometerstand lijkt me niet wenselijk omdat je dan in Nederland over buitenlandse kilometers afrekent.
Onwenselijk vind ik nogal mild uitgedrukt ;) Goed punt wel, ik had daar nog niet eens aan gedacht. Klinkt gek, maar door corona is een véél groter deel van mijn jaarlijks aantal kilometers dan normaal gemaakt in het buitenland. Daarvoor mag je natuurlijk nooit worden aangeslagen door de Nederlandse overheid.

En een kilometerteller is door een vriend/kennis/derde persoon altijd wel een keer terug te draaien tot net iets minder hoge waarden dan de werkelijkheid.
Mijn huidige MRB stopt ook niet als mijn auto een paar weken in het buitenland is voor vakantie. Al denk ik dat het kmheffing tarief (met normaliter rond de 40k per jaar) de MRB wel gaat overstijgen

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 16 dec 2021, 16:18

MRB is ook niet gebaseerd op gebruik, maar op bezit. Dat is niet te vergelijken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 dec 2021, 16:27

Ds79m schreef: do 16 dec 2021, 16:14 Ik geloof graag dat dat inzicht hier op het forum is gegroeid sinds dit topic bestaat. Maar ik wil ons toch niet op een dusdanig voetstuk zetten dat alles links van het CDA ook overtuigd is :p
Haha! Het feit dat het niet langer dé rechtvaardiging is (in ieder geval bij een rechtser kabinet) is in ieder geval wat. Links hoor ik er toch ook niet meer zo fanatiek over als voorheen, maar wellicht zitten die nu in “laat rechts het maar invoeren, daarna gaan we pleiten voor de aanpassing.”

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 dec 2021, 16:50

Kilometerheffing wordt sowieso niet deze kabinetsperiode ingevoerd. Wat ze daarna gaan doen weet ik niet. De overheid kennende krijg je gewoon een verplichte app mee waarmee je je moet registreren met pincode en foto van je bovenbenen zonder onderbroek. Vervolgens lekt het natuurlijk prompt naar de KGB en Noord-Korea. Daarna blijkt er enorm makkelijk mee te frauderen en dat gaat natuurlijk keihard worden aangepakt. Ongeveer 5.000 mensen krijgen een naheffing van 5 ton en als ze dat niet op tijd betalen wordt hun auto en hun huis inbeslag genomen en de kinderen uit huis geplaatst. Hier struikelt Rutte-7 over na een motie van wantrouwen van de Groep-Vrij-Nederland (een afsplitsing van een scheiding van een kloon van een dochterpartij van de voormalige FVD-fractie) die kamerbreed wordt aangenomen. Rutte mompelt 'sorry' en na de koegrasaffaire waarin blijkt dat genetisch gemanipuleerde grassprietjes in het veevoer de volledige zuivelsector in Nederland overhoop heeft gegooid blijkt hij toch weer de verkiezingen te winnen en duurt de formatie van Rutte-8 538 dagen, waarmee het record uit Irak verpulverd wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 16 dec 2021, 21:35

Lekker op dreef, Vinny! :hahaHAHA:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter