Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Durashift » do 16 dec 2021, 21:50

Ds79m schreef: do 16 dec 2021, 16:14 ^^ Kerncentrales, Lelylijn, een fatsoenlijke basisbeurs,... Allemaal plannen uit het grote boek van dingen die toch niet gaan gebeuren.

(..)
Dat lijkt misschien zo.. maar de vrachtwagenheffing die vanaf 2026 geheven moet gaan worden.. vindt zijn oorsprong in het regeerakkoord van Rutte 3.

https://www.vrachtwagenheffing.nl/

Voor wie nog iets te doen zoekt en graag zijn zienswijze deelt: het besluit tot de vrachtwagenheffing is nu in internet consultatie.
https://www.internetconsultatie.nl/besl ... genheffing.

Ik ben benieuwd.. welke lessons learned men van dit project meeneemt naar de personenauto heffing. :woop:

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » vr 17 dec 2021, 9:08

Egbert schreef: do 16 dec 2021, 15:54
RikB schreef: do 16 dec 2021, 15:04 Waarom niet gewoon de km-teller gebruiken en de heffing niet te hoog maken?
Als de heffing erg hoog is, gaat men sneller frauderen, dus heb je een duurder systeem nodig om dezelfde opbrengst te halen. En het moet om de opbrengst gaan, niet op het terugbrengen van autogebruik, want er is ondertussen voldoende bewijs dat dat niet werkt (zie de huidige hoge brandstofprijzen).
En hoe zie je je de controle voor je? Jaarlijks bij de APK uitlezen en dan een naheffing? Of toch een kastje aan boord dat regelmatig de stand doorstuurt?
Het terugdraaien van tellers zal heel populair worden.
In Zweden is jaren geleden om dieselauto's zwaarder te belasten a la Nederland omdat diesel aan de pomp goedkoper was een km heffing alleen voor diesels ingevoerd. Via een papieren schijf in een soort tachograaf in de auto werd dat bijgehouden en een aantal malen per jaar moest de schijf ingeleverd worden. Mijn oom in Zweden die vaak naar Nederland reed kon dan aan de Zweedse grens het systeem door de douane laten uitschakelen en bij terugkeer weer inschakelen. Allemaal erg lastig en fraudegevoelig dus na een paar jaar weer afgeschaft en de accijns op diesel verhoogd...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 17 dec 2021, 16:21

Ja leuk he? Als je het puur en alleen op afstand van de kilometerteller doet dan betaal je ook kilometerheffing op alle kilometers die je in het buitenland maakt. Je moet al met een voertuigtrackingsysteem gaan werken dat weet waar het voertuig is om dit te kunnen voorkomen. En dat systeem kan uiteraard niet de afstand van de GPS nemen want als je een keer een slechte dekking hebt dan springt die afstand een paar kilometer heen en weer.
En de afstand van het voertuig uitlezen is ook niet zo triviaal. Dat zit niet standaard in de ODBII data en er zijn ook voertuigen op de weg zonder OBDII.

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe ze dit willen invoeren, wat de technische oplossing is om dit goed te kunnen meten.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 17 dec 2021, 19:56

^^^ Vanmiddag bij de BNR autoshow hadden ze het ook over het rekeningrijden en dat het vooral een accijnsmaatregel is.
Niemand besprak de gereden, buitenlandse, kilometers. Denken die (AB) journalisten kennelijk niet aan :?:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 dec 2021, 21:47

Een accijns (dus opslag) op wat ? Klinkt vaag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 dec 2021, 21:57

DjIdee schreef: do 16 dec 2021, 16:15 Mijn huidige MRB stopt ook niet als mijn auto een paar weken in het buitenland is voor vakantie. Al denk ik dat het kmheffing tarief (met normaliter rond de 40k per jaar) de MRB wel gaat overstijgen
Je kan je auto wel schorsen als die in het buitenland verkeert. Het is juridisch onduidelijk of dat legaal is bij gebruik in het buitenland (indien wel verzekerd) maar controle is bijna onmogelijk. Denkbaar na een doorgestuurde boete. Er zijn wel zon-overwinteraars die wel schorsen. Voor 3-5 maanden loont dat behoorlijk..
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 08 jan 2022, 10:45

De discussie over elektrische voertuigen is verplaatst naar: viewtopic.php?t=13731&start=1860
De discussie over gemeentelijke parkeertarieven is verplaatst naar: viewtopic.php?t=12293&start=990
M.v.g. het moderatorenteam
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 29 jan 2022, 8:52

Gisteren stukjes van de BNR Nationale Autoshow kunnen luisteren. Te gast was onder andere de VVD Europarlementariër Jan Huitema. Hij is belast met de aankomende EU regelgeving voor (mogelijke) aanscherping van de CO2 grenswaarden die autofabrikanten mogen uitstoten met hun voertuigen (totdat de nieuwe personenauto's in 2035 uitstootvrij moeten zijn.. )

https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale ... n-valkyrie

https://www.vvd.nl/profielen/jan-huitema/

Nou nou.. als ik die man hoor praten en wat zijn zienswijze is.. hij praat gewoon openlijk over het belasten van de automobilist per gereden kilometer voor zijn CO2 uitstoot.. na 2035.. en de EV rijder niet..

Rekeningrijden zal er in NL dan nu tóch echt wel komen.. over 10 jaar zal het wellicht operationeel zijn? Want dan kan de overheid die CO2 belasting per gereden kilometer mooi innen.. en direct, periodiek ipv één keer per jaar bij de APK keuring.
Autorijden voor de gewone mens wordt onbetaalbaar, vrees ik. :down:

Bah.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 29 jan 2022, 11:22

Het gaat dezelfde kant op als met energie. Al het bestaande beperken en belasten zonder dat de alternatieven voldoende beschikbaar en betaalbaar zijn. En dat dan camoufleren met allerlei halfzachte subsidieprogramma's en hard foei blijven roepen naar al die vervelende burgers die maar niet overstappen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 19 feb 2022, 15:50

Ons EU parlement heeft afgelopen donderdag ingestemd met nieuwe TOL regelgeving.

Als een EU lidstaat een heffing voor gebruik van de openbare (snel)weg aan voertuigen wilt opleggen.. dan dient dat aan deze nieuwe regels te gaan voldoen (details mij niet bekend, artikel = 'premium', maar zullen wel op te zoeken zijn bij de EU (website)).
(..)Het Europees Parlement stemde donderdag in met hervormingen rond tolheffing. Dat betekent het einde van het aloude eurovignet en invoering van tol op basis van kilometers in plaats van tijd.

De regels voor tolheffing op het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) gaan daarmee gelden voor heffingen die lidstaten opleggen aan vrachtwagens, maar ook voor bussen, bestelauto’s en personenauto’s. Lidstaten mogen nog altijd zelf weten of ze tol heffen. Als ze dat willen, moet het aan de nieuwe regels voldoen. (..)
https://www.ttm.nl/it/kilometerheffing/ ... an/143983/

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 feb 2022, 16:35

Deze wijziging zit al langer in de pijplijn. Nadat in de Europese Raad overeenstemming was bereikt, is de nieuwe Eurovignet-richtlijn nu ook in het Parlement goedgekeurd. Het zal nog een paar jaar duren voordat de weggebruiker er iets van gaat merken. Inhoudelijk wijzigt er natuurlijk wel het een en ander -en de transportsector is er niet zo blij mee- maar ik geloof niet dat het een totale game changer is. De EU is al veel langer actief op het gebied van tolheffing, met als voornaamste doel dat een level playing field bestaat waarin individuele lidstaten buitenlandse weggebruikers niet op oneigenlijke gronden tol kunnen heffen om eigenlijk hun algemene middelen aan te vullen. Dat wordt steeds verder uitgewerkt.

Persbericht bij goedkeuring Raad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2022, 13:12

Het sentiment omtrent de hoge benzineprijzen is wel interessant om te vergelijken met de kilometerheffing. Veel partijen waren voor kilometerheffing. Maar veel partijen vinden dat nu de burger ontlast moet worden vanwege de hoge benzineprijzen, waarbij een accijnsverlaging van 17 cent gepland is om in te gaan op 1 april.

De 50 cent hogere benzineprijs komt neer op een gemiddelde kostenpost van ongeveer 3 cent extra per kilometer. Ik denk dat je wel mag aannemen dat een kilometerheffing duurder zal zijn dan dat.

Dus het effect van een kilometerheffing zal groter zijn dan wat we nu zien met benzine van € 2,40 per liter.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » zo 20 mar 2022, 16:25

^^ ik verwacht dat (een deel van) de accijns gaat verdwijnen bij invoering van kilometerheffing. Of dat helemaal zal compenseren is de vraag, maar ik verwacht het wel. Anders heeft het effect op de koopkracht en daar zijn ze in Den Haag erg gevoelig voor.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » ma 21 mar 2022, 18:34

Chris schreef: zo 20 mar 2022, 13:12 Het sentiment omtrent de hoge benzineprijzen is wel interessant om te vergelijken met de kilometerheffing. Veel partijen waren voor kilometerheffing. Maar veel partijen vinden dat nu de burger ontlast moet worden vanwege de hoge benzineprijzen, waarbij een accijnsverlaging van 17 cent gepland is om in te gaan op 1 april.

De 50 cent hogere benzineprijs komt neer op een gemiddelde kostenpost van ongeveer 3 cent extra per kilometer. Ik denk dat je wel mag aannemen dat een kilometerheffing duurder zal zijn dan dat.

Dus het effect van een kilometerheffing zal groter zijn dan wat we nu zien met benzine van € 2,40 per liter.
Ik heb de indruk dat de accijnsverlaging vooral ingegeven is doordat de buurlanden dat ook deden waardoor het prijsverschil met de buurlanden wel erg groot werd. Dit leidt tot nog meer brandstoftoerisme waardoor er net zo goed belastinggeld misgelopen wordt. Je mag 240 liter in jerrycans meenemen zonder ADR.
Meer bitumen!

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 21 mar 2022, 19:16

Vahalis schreef: zo 20 mar 2022, 16:25 ^^ ik verwacht dat (een deel van) de accijns gaat verdwijnen bij invoering van kilometerheffing. Of dat helemaal zal compenseren is de vraag, maar ik verwacht het wel. Anders heeft het effect op de koopkracht en daar zijn ze in Den Haag erg gevoelig voor.
Tussen als verwachten als burger en krijgen door beleid is er niet een kloof maar een oceaan van verschil.

Laten we wel duidelijk zijn.

Beleid krijgt van ons miljarden belastingsgeld, maar wij krijgen heel weinig terug voor "het vertrouwen" dat we in hen stellen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 21 mar 2022, 21:46

Chris schreef: zo 20 mar 2022, 13:12 Het sentiment omtrent de hoge benzineprijzen is wel interessant om te vergelijken met de kilometerheffing. Veel partijen waren voor kilometerheffing.
(..)
Is er al van een effect sprake?
Ja, ik zag verhalen in de media voorbij komen van mensen met behoorlijke woon-werk afstanden die dat de afgelopen weken moeizaam of niet hebben kunnen bekostigen.. maar in het algemeen is er nog weinig stilstand van het verkeer te bespeuren, toch?

Deze stijging is ook vrij plots gekomen, natuurlijk.
Op rekeningrijden kan men zich voorbereiden.. én wellicht tóch afspraken maken met de baas over de kostenverdeling. (wel/ niet spitstarief en wie gaat dat vergoeden?)

Ik las trouwens een column van Matthijs Bouwman in het FD dat hij juist pleit voor het verhogen van de importbelasting op Russische olie én niet een accijnsverlaging. Met een accijnsverlaging benadeel je de NL schatkist en voelt die van Poetin geen pijn want zijn olie blijft op de wereldmarkt even duur als de andere landen. Verhoog je de importbelasting voor Russisch olie.. dan zal Poetin dat moeten betalen.. of niet maar dan kan zijn afzet dalen omdat die olie duurder wordt op de wereldmarkt. NL schatkist blijft de accijns op niveau houden (waarmee je meer inkomsten voor de energietransitie hebt -bijvoorbeeld extra steun voor de lagere inkomensgroepen die een hoge gasrekening hebben-).

Je hoort er alleen niemand over.. vanmiddag ook weer; sancties hier, sancties daar.. op olie en gas..Ja of Nee.. maar niks over het extra belasten van de import.. Apart.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » di 22 mar 2022, 10:13

Durashift schreef: ma 21 mar 2022, 21:46Verhoog je de importbelasting voor Russisch olie.. dan zal Poetin dat moeten betalen.. of niet maar dan kan zijn afzet dalen omdat die olie duurder wordt op de wereldmarkt.
Importheffingen worden door de importeur betaald en werken dus binnenlands prijsverhogend. Binnenland is in de geval de EU want we hebben een douane-unie. Verhogen zal dan ook op EU-niveau moeten worden afgesproken.

In principe zal een importheffing minder vraag opleveren en dalen de prijzen op de wereldmarkt. Maar, dit is complex omdat het ook weer afhankelijk is van wat andere importeurs en producenten doen als reactie.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 22 mar 2022, 10:36

Importheffingen zijn een mooi instrument, maar bij bijvoorbeeld gas zijn we in de EU helemaal niet in de positie om een andere afnemer dan Rusland te kiezen. De voorbije decennia hebben we immers niets gedaan om onafhankelijk te worden van allerlei dubieuze regimes op energiegebied. Dan zijn importheffingen in de praktijk weinig anders dan belastingverhogingen op een prijsinelastisch product.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 mar 2022, 11:10

Vahalis schreef: zo 20 mar 2022, 16:25 ^^ ik verwacht dat (een deel van) de accijns gaat verdwijnen bij invoering van kilometerheffing. Of dat helemaal zal compenseren is de vraag, maar ik verwacht het wel. Anders heeft het effect op de koopkracht en daar zijn ze in Den Haag erg gevoelig voor.
Rekeningrijden is ooit verkocht als niet van invloed op de koopkracht omdat automobilisten hun gedrag zouden aanpassen en meer buiten de spits zouden rijden. De buitenlandse voorbeelden laten zien dat het wel de koopkracht raakt en dat het bovendien nauwelijks leidt tot minder verkeer. Alleen tot minder extra groei.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.