Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » do 30 jun 2022, 19:32

Palance schreef: do 30 jun 2022, 12:37
Snelwegfreak schreef: do 30 jun 2022, 11:07 Dat kilometers in het buitenland ook belast worden in Nederland is natuurlijk van de zotte. Dan betaal je daar tol en in Nederland nog even kilometerheffing. Naast je brandstof! :nuts:
Vooral dat dus. Dan zou je de Nederlandse staat moeten spekken omdat je naar Oostenrijk op vakantie gaat. Ofzoiets. :down:
De regering had één taak. Er een eerlijke heffing naar gebruik van te maken die de brandstofaccijns kan vervangen. En wat maken ze ervan? De vervanging van een heffing op bezit, wat dan vermoedelijk meteen de rechtvaardiging moet zijn voor de wereldwijde heffingsgrondslag (en het feit dat er dan dus ook kastjes in auto’s zullen komen om gereden afstand te meten als tegengesteld aan portalen waarmee passages worden geregistreerd). Kortom, hoe snel gooi ik alles overboord dat kilometerheffing tot een enigszins eerlijke belastinggrondslag en een ICT- en privacy-technisch te behappen systeem kan maken?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 jun 2022, 19:38

Ze kunnen het natuurlijk niet maken om een heffing naar gebruik in te voeren en je vervolgens doodleuk te laten betalen voor gereden kilometers in het buitenland.

Mijn reis van deze maand zou bijvoorbeeld bij een toltarief van € 0,05 al 250 euro kosten aan Nederlandse kilometerheffing voor kilometers in het buitenland.

In de Den Haagse beleidsbubble zal wel niet echt het beeld leven dat Nederlanders met de auto naar het buitenland gaan, dat zag je ook al met de corona-maatregelen, sterk gericht op het idee dat internationaal reizen per definitie per vliegtuig gaat en reizen per auto een afterthought is. Terwijl je je dat moeilijk kan voorstellen met de enorme hoeveelheid Nederlandse auto's die je zo ongeveer overal in Europa ziet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 30 jun 2022, 20:13

Rutte komt die niet tegen he. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 30 jun 2022, 20:19

^^ Het heeft zo ongeveer de nuance van het toeslagenbeleid en Corona. Dat is hoe Den Haag dus werkt tegenwoordig: ontdoe alles van iedere menselijke maat. En dan zegt Rutte “ik vind het ook vreselijk” en dan loopt iedereen weer in het gareel, tekenen de regeringspartijen en constructieve oppositie bij het kruisje en gaan we verder met de orde van de dag.
Chris schreef: do 30 jun 2022, 19:38 Mijn reis van deze maand zou bijvoorbeeld bij een toltarief van € 0,05 al 250 euro kosten aan Nederlandse kilometerheffing voor kilometers in het buitenland.
Nou is 5000 kilometer op vakantie wellicht wel veel, maar met een zomervakantie op een 1250 kilometer van de grens (Zuid-Frankrijk / Noord-Italië) en een wintersport op een 900 kom je toch ook aan meer dan 200 euro. En dat is drie maanden motorrijtuigenbelasting voor mij.

Los van die internationale component: als dit de MRB moet vervangen, bij vijf cent per kilometer en MRB van gemiddeld 50 euro per maand, zit je bij 1000 kilometer in de maand op een omslagpunt. Zo’n 23 dagen dagen in de maand werken, boodschappenritjes, ergens recreatief heen - tel maar uit hoe snel je er met kilometerheffing in plaats van MRB op achteruit gaat.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 30 jun 2022, 22:09

Misschien is dat juist tactiek van de VVD: 2030 is nog zo ver weg dat de kans groot is dat het alsnog verworpen, uitgesteld of afgezwakt wordt.

Dat Zwitserse model lijkt me nog niet eens zo gek. Zeker niet met 2035 als EV-jaar in het achterhoofd. Geeft meteen een politieke regelknop om de uitrol van EV's te versnellen of te vertragen. Dat is zowel een voordeel als een nadeel overigens.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 30 jun 2022, 22:27

hneel schreef: do 30 jun 2022, 11:00 Even los van alle andere argumenten: Hoe kan een kabinet beslissen iets over 8 jaar in te voeren? Is dat niet iets waar de politiek van die tijd over moet beslissen? Wat als er in de tussentijd een kabinet komt wat er anders over denkt?
Volgens mij is juist het debat / discussie over dé kilometerheffing etc. exemplarisch voor 'de beslissing laten wij over aan een nieuw kabinet' redenatie.
Herinner Tineke Tolpoort Netelenbos :woop:

Er zijn wel meer beslissingen voor de verre toekomst genomen, klimaatakkoord, verplicht elektrisch rijden, de EU regelt natuurlijk ook een hoop in de tussentijd.

Kabinet kán ook niet anders.. met de wens (verplichting) om EV only bij nieuwverkoop personenwagens in 2030 tóch iets te doen om de EV rijders een vorm van accijns te laten betalen voor het gebruik, iets dat de fossiele rijders sinds mensenheugenis al doen.

Vanochtend was Han ten Broeke, BOVAG voorzitter, bij BNR in de ochtendshow. Die was blij, zogezegd. Hoop blabla over de brede branchegerichte aanpak (o.a. Rai, ANWB) die al hun belangenachterbannen straks duidelijkheid kunnen verschaffen. Vooral het stapelen van belastingen moet voorkomen worden.. iets waarin de overheid in de afgelopen 40 jaar heel goed is geweest omtrent de melkkoe die auto heet, aldus ten Broeke.

Ja, EV rijders gaan een vorm van accijns betalen maar hij sprak niks over het verlagen van de accijns op fossiele (of tegen die tijd synthetische) brandstof.. Immers, in mijn ogen ook een vorm van gestapelde belastingen straks; accijns en kilometerprijs in de mik voor de gewone burger die met de auto van 20 jaar jong naar het werk moet.

Dat er geen differentiatie in tarief komt tussen spits en dal en type weg zal er wel op uitdraaien dat er één hoog tarief gerekend gaat worden.

Over de in het buitenland gereden kilometers werd geen enkele vraag gesteld, gemiste kans.. want van Werven is volgens mij wél per auto naar de Mille Miglia geweest.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » vr 01 jul 2022, 8:50

Durashift schreef: do 30 jun 2022, 22:27 Kabinet kán ook niet anders.. met de wens (verplichting) om EV only bij nieuwverkoop personenwagens in 2030 tóch iets te doen om de EV rijders een vorm van accijns te laten betalen voor het gebruik, iets dat de fossiele rijders sinds mensenheugenis al doen.
Maar waarom zouden EV rijders accijns moeten betalen? Alleen maar omdat we dat gewend zijn? Nederland haalt internationaal gezien extreem veel belastinggeld binnen via de auto. Daar zou iets aan moeten veranderen. (Ik ben geen VVD stemmer, maar dit is toch waar de VVD bij uitstek voor staat?)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 jul 2022, 8:56

Ergens moet het geld vandaan komen. Vermogensbelasting (box 3) is ook al zo'n heikel dingetje. Misschien zou het tijd worden dat de overheid het mes in haar eigen organisatie gaat zetten. Ik denk dat je ook wel zonder city marketeers kunt die ook betaald worden met belastinggeld. :yes:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 9:24

^^ Zolang dat feitelijk de toeristenbelasting is, of bijdragen die toeristische ondernemers betalen aan hun VVV en dus neerleggen bij hun toeristen-klanten, moet je dat niet groter maken dan dat het is. Maar goed, we hebben een groeiende overheid, die we in meerderheid wensen als je kijkt naar het huidige politieke klimaat. Neo-liberalisme vonden we toch té kleine overheid opleveren, en milieu-uitdagingen vragen ook om een grotere hoeveelheid geld in de schatkist. Die moet ergens vandaan komen. Politiek als de kwestie is, houd ik het er maar op dat de overheid met faire grondslagen moet komen om te heffen. En daar zijn ze niet heel goed in, zie ook de discussie over Box 3.
hneel schreef: vr 01 jul 2022, 8:50 Maar waarom zouden EV rijders accijns moeten betalen? Alleen maar omdat we dat gewend zijn? Nederland haalt internationaal gezien extreem veel belastinggeld binnen via de auto. Daar zou iets aan moeten veranderen. (Ik ben geen VVD stemmer, maar dit is toch waar de VVD bij uitstek voor staat?)
Ik denk dat het wel fair is om de kosten van aanleg en onderhoud van wegen bij de weggebruiker neer te leggen, dus dat is een begin waarom EV-rijders ook zouden moeten betalen. Verder zit in de belastingen relevant voor de automobilist een stuk vervuilersheffing. Die kan ik in algemene zin wel plaatsen, maar is minder relevant voor EVs (al laden ook zij voor een aanzienlijk deel nog steeds op uit fossiele brandstoffen). En je hebt een stuk bewuste subsidie naar de algemene middelen (*), gewoon omdat je een auto hebt en het geld uitgegeven door de overheid ergens vandaan moet komen. Op dit punt wordt het hele dossier natuurlijk rap politieker, maar ook daar bestaat weinig reden om EVs op voorhand vrij te stellen.

(*) de term algemene middelen is lastig hier, in de zin dat alle belasting en accijns afkomstig van automobilisten in dezelfde schatkist vloeit, zonder dat daar enige automatische koppeling bestaat aan waar het voor wordt gebruikt. Tot op zekere hoogte bepaalt de Rijksoverheid dat ook niet zelf, lopen de uitgaven immers over decentrale wegbeheerders die ook maar een zak geld krijgen van de Rijksoverheid voor al hun taken, waarvan het wegennet er maar eentje is. Waar ik hier over algemene middelen spreek, doel ik op het verschil tussen inkomsten uit automobiliteit en wat daaraan wordt uitgegeven - dus wat je helemaal los kunt koppelen van voorzieningen die er voor de automobilist liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jul 2022, 9:31

Pino schreef: vr 01 jul 2022, 9:24Ik denk dat het wel fair is om de kosten van aanleg en onderhoud van wegen bij de weggebruiker neer te leggen,
Dat ben ik met je eens, maar men handelt juist vanuit de zienswijze dat het geen doelbelastingen zijn. Er is geen koppeling tussen MRB, BPM en accijnzen en uitgaven aan wegen (als die er wel was, hadden alle gewenste wegenprojecten allang uitgevoerd kunnen zijn).

En zoals hneel zegt, er is best wat voor te zeggen dat de belastingdruk omlaag kan als de milieu footprint van autorijden verder omlaag gaat met elektrisch rijden. Want dat was vaak het argument waarom Nederland één van de hoogste belastingen op autorijden ter wereld heeft.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 10:42

Chris schreef: vr 01 jul 2022, 9:31 Dat ben ik met je eens, maar men handelt juist vanuit de zienswijze dat het geen doelbelastingen zijn. Er is geen koppeling tussen MRB, BPM en accijnzen en uitgaven aan wegen (als die er wel was, hadden alle gewenste wegenprojecten allang uitgevoerd kunnen zijn).
Dat is ook precies wat ik zei in het vervolg van mijn post ;) Dus hoewel het geen doelbelastingen zijn, kijk ik uiteindelijk naar de totale last die de automobilist wordt opgelegd als iets waarin drie componenten zitten: (i) het wegennet zelf, (ii) vervuilersheffing en (iii) de schatkist verder afvullen. MRB/BPM/accijnzen en uiteindelijk kilometerheffing moeten tenminste (i) opleveren. (ii) is zeker fair, maar roept een vrij politieke vraag op hoe groot de afdracht dan moet zijn van welk soort automobilist. En (iii) is nog vele malen politieker.

Ik denk ook wel dat de totale belastingdruk wel wat omlaag kan, via (ii) en (iii). Die twee dragen ook het meeste bij aan die hoge belastingdruk die we hier hebben in vergelijking met andere Europese landen. Maar dat is uiteindelijk ook een kwestie van politieke meerderheden vinden, en je afvragen waar je de euro's dan gaat ophalen om het begrotingstekort binnen de perken te houden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 01 jul 2022, 11:04

Pino schreef: vr 01 jul 2022, 10:42Maar dat is uiteindelijk ook een kwestie van politieke meerderheden vinden, en je afvragen waar je de euro's dan gaat ophalen om het begrotingstekort binnen de perken te houden.
Dit is wel een denkfout die sommige mensen maken: dat als een belasting wordt afgeschaft, dat je dan per definitie minder gaat betalen. Dat is uiteraard niet zo. Linksom of rechtsom zullen de inkomsten op peil moeten blijven om de uitgaven te kunnen betalen.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » vr 01 jul 2022, 11:12

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van allerlei aparte belastinkjes. Doe gewoon alles zoveel mogelijk uit algemene middelen. Ook weg met provinciale en gemeente heffingen en dergelijke.
Er wordt zoveel uit algemene middelen betaalt. Onderwijs bv. Wie geen kinderen heeft betaalt daar toch aan mee. So be it. Wie altijd gezond is betaalt ook mee aan de zorg. En wie altijd binnen blijft zitten mag dan ook mee betalen aan het onderhoud van straten en wegen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 11:16

^^ Eens dat je niet honderd deelbudgetten moeten maken, want dat leidt alleen maar tot geld dat lang staat te slapen. Zoveel mogelijk over algemene middelen laten lopen maakt de totale belastingdruk lager. Maar al die kleine belastingen halen uiteindelijk wel kosten weg uit algemene belastingen als inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en BTW - wat uiteindelijk botte bijlen zijn waar het gaat om evenwichtige verdeling van lasten.

Zaken als onderwijs, basiszorg, defensie en ook de bescherming tegen de zee raken zo hard aan sociale cohesie dat je bijna niet anders kunt dan ze over 17 miljoen mensen omslaan via de genoemde grote belastingen. Hoe meer de overheid handelt in een specifiek segment, des te sneller is het logisch te kijken naar het segment zelf voor de financiering en dan hoogstens subsidies te verstrekken uit de algemenere belastingen. Dat zie je in de infrastructuur (zie ook electriciteitsnetten, waterleiding en spoor, ook in buitenlanden), in alle vormen van markttoezicht etc. In die zin ook niet direct een belastingkwestie; in wat jij aan je bank betaalt zit uiteindelijk ook de financiering van AFM en DNB die wordt opgebracht door de sector. Daar betaal je als consument van een bedrijf uiteindelijk de overheid zonder dat het belasting heet.

Dus ja, ook naar wegen mag je tenminste met die blik kijken dat ze wel zo'n beetje moeten worden betaald door wie er gebruik van maakt. Ook al heeft zelfs iemand die de deur nooit uitgaat ook zeker wel voordeel bij het bestaan daarvan.
boe! schreef: vr 01 jul 2022, 11:04 Dit is wel een denkfout die sommige mensen maken: dat als een belasting wordt afgeschaft, dat je dan per definitie minder gaat betalen. Dat is uiteraard niet zo. Linksom of rechtsom zullen de inkomsten op peil moeten blijven om de uitgaven te kunnen betalen.
Omgekeerd ook: de mensen willen nu een sterkere overheid - zelfs de VVD zegt met zoveel woorden dat het neoliberale experiment wel een beetje doorgeschoten was. Die grotere rol zal ergens wel uit gefinancierd moeten worden. Men zal nog wel wat gaan ombuigen (we geven migranten en aso’s nog eens overal de schuld van, dus minder sociale zekerheid voor hen plus fraudebestrijding - waar hadden we dat eerder gehoord?), maar de kans lijkt aanzienlijk dat de totale belastingdruk de komende jaren zal toenemen.

Nu zal de politiek liever draaikonten in uitvoeringsregels en aftrekposten dan het headline-tarief inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting omhoog gooien - maar op de een of andere manier gaan we meer betalen. En dat de kilometerheffing dan leidt tot een flinke lastenverzwaring voor automobilisten ten opzichte van voorafgaand, dat wordt dan waarschijnlijk ook mooi weg-gedraaikont op een manier dat we het ook weer allemaal nét gaan slikken.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 jul 2022, 17:52

Vinny schreef: vr 01 jul 2022, 8:56 Ergens moet het geld vandaan komen. Vermogensbelasting (box 3) is ook al zo'n heikel dingetje. Misschien zou het tijd worden dat de overheid het mes in haar eigen organisatie gaat zetten. Ik denk dat je ook wel zonder city marketeers kunt die ook betaald worden met belastinggeld. :yes:
Het wegbezuinigen van allerlei kennis en menskracht bij de overheid en perverse prikkels zoals fraudebestrijding die zichzelf moet bedruipen hebben de afgelopen decennia juist voor een hoop ellende gezorgd. Met dank aan de kabinetten Rutte is de overheid tegenwoordig eerder te klein dan te groot om haar taken in dienst van de samenleving goed uit te kunnen voeren.

En als je het gemeentes zou vragen verdienen die city marketeers zichzelf terug door de extra bezoekers die daardoor naar hun steden komen. Misschien kan dat met minder kosten dan nu maar daar zit wel wat in.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jul 2022, 19:13

Hier het officiële persbericht: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ar-gebruik

Het is allemaal nog vaag en weinig concreet uitgewerkt.

Men kiest voor een veel simpeler model: een vast tarief voor alle gereden kilometers, ook dus die je in het buitenland rijdt. Dit in tegenstelling tot de vele varianten naar plaats, tijd en wegtype die in het verleden zijn voorgesteld.

Het belasten van kilometers die niet in Nederland worden gereden is hoogst discutabel. Ook het feit dat het kilometertarief niet is vastgesteld, waardoor er geen publieke discussie over de vermeende voordelen en 'eerlijkheid' mogelijk wordt gemaakt. Niemand heeft een idee wat dit hun gaat kosten.

Aan de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat dit tot kilometerprijzen gaat leiden zoals we dat op de Franse tolwegen kennen. Er zouden grote problemen ontstaan als je in januari een aanslag krijgt om even je kilometertax van pak 'm beet € 2500 af te rekenen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 jul 2022, 19:22

Heel erg verrassend weer. Ik zit er heel hard over te denken om bij de volgende verkiezingen BBB te gaan stemmen. Blijkbaar vind de huidige politieke elite het te 'vermoeiend' om met een concreet plan te komen en daar een fatsoenlijk debat over te voeren in de kamer. Blijft pappen en nathouden met als gevolg verkeerde beslissingen waar de burger nog lang last van heeft... :nothanks:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 jul 2022, 19:27

Chris schreef: vr 01 jul 2022, 19:13
Het belasten van kilometers die niet in Nederland worden gereden is hoogst discutabel.
Als Nederland de rest van Europa meekrijgt om hetzelfde principe te hanteren (liefst ook zo veel mogelijk in de plaats van huidige tolwegen en vignetten) dan wordt het al eerlijker en qua uitvoerbaarheid best pragmatisch.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 01 jul 2022, 20:04

^^ Hoe definieer je Europa?

EU? Maar moet je dan voor de kilometers in Zwitserland en Noorwegen twee keer betalen?
EER? Maar wat dan met UA, TR, BY, MD?

Dan maar geografisch? Dus van Kotyaevka naar Atyrau wel, maar van Atyrau naar Aqtobe niet?

Het blijft een idioot slecht en oneerlijk plan van een totaal incompetente overheid. Maar anderzijds is het maar goed dat ze het simpel houden, dan is er misschien nog iets te repareren nadat de belastingdienst het weer eens verprutst heeft.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 01 jul 2022, 20:08

Chris schreef: vr 01 jul 2022, 19:13 Hier het officiële persbericht: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ar-gebruik

Men kiest voor een veel simpeler model: een vast tarief voor alle gereden kilometers, ook dus die je in het buitenland rijdt. Dit in tegenstelling tot de vele varianten naar plaats, tijd en wegtype die in het verleden zijn voorgesteld.

Het belasten van kilometers die niet in Nederland worden gereden is hoogst discutabel. Ook het feit dat het kilometertarief niet is vastgesteld, waardoor er geen publieke discussie over de vermeende voordelen en 'eerlijkheid' mogelijk wordt gemaakt. Niemand heeft een idee wat dit hun gaat kosten.

Aan de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat dit tot kilometerprijzen gaat leiden zoals we dat op de Franse tolwegen kennen. Er zouden grote problemen ontstaan als je in januari een aanslag krijgt om even je kilometertax van pak 'm beet € 2500 af te rekenen.
Er wordt volgens dat artikel dus 14 miljard aan autobelastingen binnengehaald. Dat is bij 100 miljard autokilometers in 2020. Dan kom je dus op 14 cent per kilometer, en daar moeten de kosten van het systeem nog vanaf. Daar zijn wel twee nuances bij dat er in 2020 wat minder gereden werd door Corona en dat niet alle huidige inkomsten wegvallen. Maar een eindtarief onder de 10 cent per kilometer is een vrij irreële verwachting.

In de praktijk zullen ze ongetwijfeld wat draagvlak kopen door wat lager in te zetten en te beginnen met 6 cent ofzo. Gewoon om het naïeve deel van de bevolking het idee te geven dat het voor hen goedkoper wordt of weinig duurder. Maar dat kan je in niet-verkiezingsjaren natuurlijk makkelijk aanpassen naar een hoger tarief om de inkomsten te stimuleren.

Ik denk ook wel dat die buitenlandse kilometers er nog wel uitgaan. Met een kilometerprijs van een auto van 10 cent (alleen brandstof), 10 cent kilometerheffing en 200 euro tol voor een retour, wordt een rit naar de Spaanse Costa 2x1500x(0,10+0,10)+200=800 euro. En daar moet je eigenlijk nog de afschrijving en andere autokosten bij optellen. Daar kan alleen een heel flinke vliegtax tegenop, en dan maakt Nederland wel een heel slechte beurt voor het milieu.

Buiten dit effect is het ook bijzonder dat het gestimuleerd wordt om voor een ritje van Roodeschool naar Groningen niet de elektrische auto te gebruiken, opgeladen met zonnepanelen op het dak, maar liever de dieseltrein, want dan dringen we de CO2-uitstoot terug :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 20:10

Vinny schreef: vr 01 jul 2022, 19:22 Blijkbaar vind de huidige politieke elite het te 'vermoeiend' om met een concreet plan te komen en daar een fatsoenlijk debat over te voeren in de kamer. Blijft pappen en nathouden met als gevolg verkeerde beslissingen waar de burger nog lang last van heeft... :nothanks:
Ik zou de politieke elite hier het voordeel van de twijfel willen geven. Dit is een behoorlijke ‘big bang’ en het heeft wat nut om te beginnen met de principebeslissing, door te gaan naar kaderwetgeving en pas veel later in het proces puntjes op de i te zetten. Met de technologie die moet worden ingezet kun je ook niet anders dan zo ruim vóór invoering beginnen, en de laatste details zijn dan voor een volgend kabinet. Vergeet niet dat ons huidige systeem van inkomstenbelasting met de drie boxen ook een aanloop van zo’n tien jaar heeft gekend.

Uiteraard is het dan wel zaak dat dit niet loopt als een of ander HOV-project of overheid-ICT-project waar pas in de jaren na goedkeuring allerlei dingen boven tafel komen wat je dan brengt naar een punt dat de kosten-baten-analyse bij nader inzien toch dramatisch was maar we bij de gedane investering toch maar beter door kunnen. Daarbij zou ik menen dat dit dus ook de periode is om een principebeslissing te nemen over de kilometerprijs - iets van “basisprijs per kilometer wordt gemiddelde motorrijtuigenbelasting gedeeld door gemiddelde aantal kilometers per jaar, verdere differentiatie mogelijk op basis van XYZ.” En ook iets te gaan vinden van die buitenlandkilometers, waar wel wat aanknopingspunten van eerlijke belastinggrondslag over te vinden zijn.

Maar nogmaals terug naar de basis: hoe verzinnen wij het nou weer om het wiel zó uit te vinden? Is dat de VVD die, onder een argument van “zo is het eerlijk”, het technisch zo lastig maakt dat uitstel en afstel wel moet volgen? Waarom werken we niet met de wereldwijd totaal gangbare tolheffing zodra je een strategisch geplaatst tolportaal passeert? Dit is toch een gegarandeerde mislukking die honderden miljoenen gaat kosten?
Ds79m schreef: vr 01 jul 2022, 20:08 Er wordt volgens dat artikel dus 14 miljard aan autobelastingen binnengehaald. Dat is bij 100 miljard autokilometers in 2020. Dan kom je dus op 14 cent per kilometer, en daar moeten de kosten van het systeem nog vanaf. Daar zijn wel twee nuances bij dat er in 2020 wat minder gereden werd door Corona en dat niet alle huidige inkomsten wegvallen. Maar een eindtarief onder de 10 cent per kilometer is een vrij irreële verwachting.
10 miljard daarvan lijkt uit brandstofaccijns te komen. Die is nog niet meteen weg, dus die zit nog niet meteen in je kilometerheffing. Heb sowieso nog nooit doorgerekend wat ik per kilometer nu aan accijns betaal (*). En als je nu net wilt gaan differentiëren naar het soort overlast en vervuiling, gaat personenverkeer naar een stukje onder de 14 cent en vrachtverkeer naar meer.

(*) EDIT: 82 cent per liter was regulier voor benzine tot 1 april. Als ik netjes rond de 7 liter per 100 km rijd, is dat een kleine 6 cent per kilometer.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 01 jul 2022, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 01 jul 2022, 20:26

^^ Je vergeet de BTW op de accijns. Daarmee kom je op 1 euro per liter uit, en dus 7 cent per km.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 20:30

^^ Zat al te twijfelen of het nu gepast was om die mee te rekenen. Weet ook niet of de BTW-component in de 14 miljard uit het persbericht zat. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 01 jul 2022, 20:37

^^ Nou ja goed, de MRB moet dan dus nog gecompenseerd worden. En de kosten om het systeem achter de kilometerheffing in stand te houden komen er nog bij. En (uiteraard heel belangrijk) door de kilometerheffing gaan we veel minder rijden, want dat zeggen verkeerskundigen, dus je moet door een kleiner totaal aantal autokilometers delen :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 20:42

^^ Juist van dat laatste mantra lijken we nu af te zijn als je de berichtgeving zo leest. Al komt dat onder Klaver I natuurlijk alsnog vol in beeld.

In de tussentijd moet ik wel zeggen dat er best wel wat dingen zijn die ik prima op de fiets kan doen, maar waar ik puur om mijn eigen gemak “heb er even geen zin in” toch de auto pak. Tja, als die ritjes van 7 cent per kilometer naar 14 cent per kilometer gaan, denk ik misschien toch een keertje extra na wanneer het zover is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jul 2022, 20:52

Juist dat soort kleine ritjes kosten op het totaalplaatje vrijwel niks. Maar een reis van 200 kilometer naar oma wel.

Je zit ook nog in een overgangsperiode vanaf 2030 dat men zowel brandstofaccijns als kilometerheffing moet betalen. Want ook in 2030 zal een heel groot deel van het wagenpark nog gewoon op benzine rijden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2022, 21:02

Chris schreef: vr 01 jul 2022, 20:52 Juist dat soort kleine ritjes kosten op het totaalplaatje vrijwel niks. Maar een reis van 200 kilometer naar oma wel.
Absoluut. Op mijn totale aantal kilometers maken ze verrekt weinig uit. En ze dragen ook verrekt weinig bij aan filedruk. Omdat ik meestal fiets naar werk, worden mijn kilometers in hoofdzaak gemaakt door bezoekjes aan familie en vrienden in den lande. En vakanties leveren verhoudingsgewijs heel veel op bij mij. In de laatste twaalf maanden ben ik heen en weer geweest naar Noord-Italië (2x), Oostenrijk en Noord-Spanje - vermoedelijk een derde van mijn totale kilometers in die periode.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 01 jul 2022, 21:25

Als je buitenlandse tol zou kunnen aftrekken (eenvoudig voor badge-tol, minder voor cash of Cc betalingen, discussie rond ferry heffingen of vignetten) zou het nog redelijk zijn. Met een oude auto kan je de teller nog terugdraaien, maar dat is lastig met nieuwe. Een reset van de boordcomputer is nog denkbaar of een nieuwe. Ook niet gratis als fraude.
Je zal nog wel het punt krijgen van indirecte discriminatie. Met name Turken, maar ook Marokkanen gaan met de auto ( en niet het vliegtuig) op vakantie. Of een milieudiscussie dat je die mensen nu het vliegtuig in jaagt.

Zelfde tarieven voor campers ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 01 jul 2022, 21:35

Vinny schreef: vr 01 jul 2022, 19:22 Ik zit er heel hard over te denken om bij de volgende verkiezingen BBB te gaan stemmen.
De BBB zal weinig moeite hebben met de kilometerheffing. Behalve een sporadisch ritje naar Den Haag maken die trekkers amper kilometers en al helemaal niet in het buitenland. :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 jul 2022, 22:06

duikgek89 schreef: vr 01 jul 2022, 20:04 ^^ Hoe definieer je Europa?

EU? Maar moet je dan voor de kilometers in Zwitserland en Noorwegen twee keer betalen?
EER? Maar wat dan met UA, TR, BY, MD?

Dan maar geografisch? Dus van Kotyaevka naar Atyrau wel, maar van Atyrau naar Aqtobe niet?

Het blijft een idioot slecht en oneerlijk plan van een totaal incompetente overheid. Maar anderzijds is het maar goed dat ze het simpel houden, dan is er misschien nog iets te repareren nadat de belastingdienst het weer eens verprutst heeft.
EU + eventuele landen die mee willen doen.

Zoals dat bij veel meer systemen en wetgeving het geval is.
Valt een land er buiten dan is dat een kwestie van geluk/pech. Zoals geld overmaken of bellen naar bepaalde landen ook duurder is. Verdragen zorgen voor overeenkomsten maar ook voor verschillen in de wereld, dat valt niet uit te sluiten.