Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden
Nu betaal ik aan MRB zo'n 0,02€/km; we spreken gezien de bedragen die hier voorbij komen qua kosten dus over een factor 3 a 5 of daaromtrent meer! In een land waar we nu al gestraft worden als we meer dan 10km van huis willen met iets anders dan fiets of benenwagen.
Je vergelijking met roaming; dat gaat om commerciële partijen waar uitwassen in de EU juist aan banden gelegd zijn om de kosten te reduceren.
In die zin, Europees overal hetzelfde invoeren met in ruil daarvoor afschaffen van alle andere tolkosten, kan een middel zijn om iets minder oneerlijk te zijn. Zolang dat niet gebeurd spreken we in tijden van globalisering gewoon over het invoeren van een dubbele belasting voor eigen inwoners die er keihard op achteruit boeren terwijl de rest gratis gebruik van de faciliteiten kan blijven maken.
Ik vind het belachelijk, temeer er op andere vlakken juist verdragen zijn om dat te voorkomen.
Wat is het idee? Eigen burgers zoveel mogelijk straffen als ze Bananenrepublikflucht begaan? Globalisering counteren voor inwoners van de eigen postzegel? Zoveel mogelijk geld binnen harken om een verder disfunctioneel land in de lucht te houden terwijl je mondkapjesoplichters sponsort?
Je vergelijking met roaming; dat gaat om commerciële partijen waar uitwassen in de EU juist aan banden gelegd zijn om de kosten te reduceren.
In die zin, Europees overal hetzelfde invoeren met in ruil daarvoor afschaffen van alle andere tolkosten, kan een middel zijn om iets minder oneerlijk te zijn. Zolang dat niet gebeurd spreken we in tijden van globalisering gewoon over het invoeren van een dubbele belasting voor eigen inwoners die er keihard op achteruit boeren terwijl de rest gratis gebruik van de faciliteiten kan blijven maken.
Ik vind het belachelijk, temeer er op andere vlakken juist verdragen zijn om dat te voorkomen.
Wat is het idee? Eigen burgers zoveel mogelijk straffen als ze Bananenrepublikflucht begaan? Globalisering counteren voor inwoners van de eigen postzegel? Zoveel mogelijk geld binnen harken om een verder disfunctioneel land in de lucht te houden terwijl je mondkapjesoplichters sponsort?
-
- autoweg
EV rijders dienen hun, evenredige, bijdrage aan de autobelastingen te voldoen. Dat doen ze nu niet, met vrijstelling voor houderschapsbelasting, geen accijns doordat er geen fossiele brandstof genoten wordt. Ja, wel elektriciteitsbelasting.. maar dat betaald ieder huishouden in NL ook al..
Dus, als onze regering voor wat betreft de autobelastingen een omslag naar betalen voor gebruik wilt bewerkstelligen, doe dit dan wél in een gelijk speelveld. Dus, de ruim 8 miljoen fossiele brandstofauto rijders ook per kilometer laten betalen maar dan niet nog eens de (bestaande) accijnstarieven op fossiele brandstof in stand houden. Dat is stapeling van belasting, twee keer betalen aan de staat voor gebruik.
Natuurlijk, in zeker zin wordt dat nu ook al gedaan met de houderschapsbelasting (wegenbelasting) en de brandstofaccijns. Toch is, in mijn ogen, van oudsher de scheiding voor betalen voor de weginfrastructuur en betalen van de accijns voor gebruik van de auto duidelijker dan straks één tarief per kilometer én accijns.
Maar ja.. dé vervuiler betaald en dan is wel weer voorstelbaar dat de fossiele brandstofrijder twee keer betaald en de elektrische rijder slechts één keer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik bedacht mij gisteren dat het wel tijd wordt voor een belangenclub, specifiek, voor de fossiele (synthetische) brandstofrijder. Die zullen nog decennia in de meerderheid blijven.. maar in de belangenbehartiging is het toch vooral de zero emissie evangelie dat uitgesproken wordt.
-
- 4x3 autosnelweg

Men zal daar wellicht willen waken voor een prijsprikkel: als brandstof te goedkoop wordt, wordt scheuren het ook. Want in de kilometerheffing ga je het niet merken of je 100 of 180 hebt gereden.
-
- 2x3 autosnelweg
Het probleem is ook dat veel mensen die een EV vrij goed kunnen betalen, die paar honderd euro op jaarbasis ook niet echt zullen voelen.
Terwijl de groep die het minder breed heeft klem gezet wordt. OV als alternatief... Met een slecht betaald kl*te baantje waar je bij nacht en ontij moet beginnen of stoppen, gaat dat gewoon niet werken.
Terwijl de groep die het minder breed heeft klem gezet wordt. OV als alternatief... Met een slecht betaald kl*te baantje waar je bij nacht en ontij moet beginnen of stoppen, gaat dat gewoon niet werken.
-
- 4x3 autosnelweg
Het woord koopkracht is in de Nederlandse politiek nooit ver weg, dus alle totaalplaatjes zullen tzt wel worden meebegroot. Iedere vorm van verbruiksheffing heeft het in zich de lagere inkomensgroepen harder te raken, omdat hij in tegenstelling tot directe belastingen als inkomstenbelasting niet hoger wordt naarmate je meer verdient. Maar goed, als de huidige MRB het ijkpunt wordt voor wat een automobilist die een gemiddeld aantal kilometers maakt straks gaat betalen, valt de klap dus in de lagere inkomensgroepen voor zover die voor hun werk van de auto afhankelijk zijn. Want dat is niet iedereen.
Voor de mensen met dat k-baantje bij nacht en ontij kan het bijna niet anders dan dat de kosten ergens in het salaris worden gecompenseerd. Juist in de huidige markt waarin werknemers zo’n beetje hun werkgever kunnen uitzoeken (dat blijft nog wel even zo), zal die discussie nog wel gevoerd moeten worden. De gig-economie waar iedereen maar op nulurencontracten wordt gezet en blij moet zijn wanneer bij nacht of ontij een slechtbetaalde opdracht binnenkomt liep toch al op zijn einde.
Voor de mensen met dat k-baantje bij nacht en ontij kan het bijna niet anders dan dat de kosten ergens in het salaris worden gecompenseerd. Juist in de huidige markt waarin werknemers zo’n beetje hun werkgever kunnen uitzoeken (dat blijft nog wel even zo), zal die discussie nog wel gevoerd moeten worden. De gig-economie waar iedereen maar op nulurencontracten wordt gezet en blij moet zijn wanneer bij nacht of ontij een slechtbetaalde opdracht binnenkomt liep toch al op zijn einde.
-
- 2x5 autosnelweg
Interessant kaartje. De inwoners uit Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland zullen het meeste gaan betalen vanwege de grotere gemiddelde afstand:

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x3 autosnelweg
Interessant kaartje. West-Brabant valt ook wel op: allemaal pendelaars naar Rotterdam en Breda? En een paar grote steden scoren hoog, wat ik niet goed kan plaatsen.
-
- autoweg
Ik denk dat de gedachte is dat met één tarief voor alle kilometers het gehele land (én daarbuitenPino schreef: ↑vr 01 jul 2022, 20:10
Maar nogmaals terug naar de basis: hoe verzinnen wij het nou weer om het wiel zó uit te vinden? Is dat de VVD die, onder een argument van “zo is het eerlijk”, het technisch zo lastig maakt dat uitstel en afstel wel moet volgen? Waarom werken we niet met de wereldwijd totaal gangbare tolheffing zodra je een strategisch geplaatst tolportaal passeert? Dit is toch een gegarandeerde mislukking die honderden miljoenen gaat kosten?
(..)

Tolpoorten staan toch op specifieke trajecten in het buitenland. Daarbuiten is het tolvrij. Dát kan in Nederland natuurlijk niet.. dan mist vadertje staat inkomsten.

An sich denk ik wel dat het verstandig is, mét de omklap naar één nieuw tariefstelsel voor autobelastingen in gedachte, één tarief voor alle kilometers te hanteren. Allemaal uitzonderingen geven flink veel ruis. Allemaal kastjes met track en tracing mogelijkheden lukt niet vanwege privacy.
Ik dacht eerst: mooi, met de jaarlijkse APK keuring gelijk de gereden kilometers afrekenen.. maar ja.. heb je een probleem bij de nieuwe en oudere auto's die niet ieder jaar voor de APK hoeven OF de klassieke auto's van 40 jaar en ouder die ervan vrijgesteld zijn.
Denk dat het dan toch een klassiek tachograaf (de nieuwe generatie die eraan komt niet, want hebben GPS tracking) kastje manier wordt om de kilometers te registreren. Sim kaartje erin en de tacho programmeren dat deze na 12 maanden de kilometerstand overdraagt naar de overheid. Waarschuwing aan de berijder dat er dan dus wel GPS locatie wordt vrijgegeven.. maar goed, dat doet je mobiele telefoon natuurlijk nu ook al dagdagelijks richting zendmast.
Laten we dat hopen, Pino.
Laatst gewijzigd door Durashift op za 02 jul 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Amsterdammers rijden kennelijk ook relatief veel.
Maar deze cijfers zijn verstoord door het aandeel bejaarden / tweede, derde & vierde auto's. Daardoor lijkt het aantal afgelegde kilometers per auto niet zo hoog, terwijl veel werkenden eerder rond 20.000 kilometer zullen zitten.
Ik heb de indruk dat het kabinet alleen kijkt naar de totale budgetneutraliteit en dan concludeert dat het eerlijk is, zonder rekening te houden met de effecten op bepaalde groepen. Het gaat niet per se om het principe, maar de effecten. Die kunnen maar beter goed in kaart worden gebracht, en er moet een open discussie mogelijk zijn over de kosten voor de individuele gebruikers. Want daar kun je nu alleen maar naar gissen.
Maar deze cijfers zijn verstoord door het aandeel bejaarden / tweede, derde & vierde auto's. Daardoor lijkt het aantal afgelegde kilometers per auto niet zo hoog, terwijl veel werkenden eerder rond 20.000 kilometer zullen zitten.
Ik heb de indruk dat het kabinet alleen kijkt naar de totale budgetneutraliteit en dan concludeert dat het eerlijk is, zonder rekening te houden met de effecten op bepaalde groepen. Het gaat niet per se om het principe, maar de effecten. Die kunnen maar beter goed in kaart worden gebracht, en er moet een open discussie mogelijk zijn over de kosten voor de individuele gebruikers. Want daar kun je nu alleen maar naar gissen.
-
- autoweg

Echter, hij stelt ook dat de gemiddelde Nederlandse autorijder slechts 13 duizend kilometer rijdt. Dat viel hem ook mee, hij had het hoger verwacht.
Nu gaan de vijf organisaties (Bovag, Rai vereniging, ANWB, Vereniging Zakelijke Rijders en Natuur en Milieu) natuurlijk volop aan de slag met dat kilometergetal.. dat de financiële impact dus slechts op zo'n 13 duizend kilometers per jaar beslaat.
Hij vertelde ook nog dat wij het volstrekt normaal vinden dat als er meer belminuten worden afgenomen er meer betaald dient te worden (..). Douche je lang, betaal je meer voor het watergebruik... dus, met andere woorden, rijdt je wat meer kilometers.. doodnormaal dat je dan wat meer geld betaald..

-
- 4x3 autosnelweg

Kwestie van extrapoleren. Als je op een open tolsysteem rijdt, wordt ook aangenomen dat je na een poort nog een tijdje op de tolweg zult rijden en zo is de prijs vastgesteld. Eigenlijk betaal je teveel als je vlak na de tolpoort de weg verlaat, maar in ruil daarvoor heb je ook mensen die net wat ná de tolpoort de weg op komen en dan niet betalen. De wegbeheerder mist geen inkomen: die weet wat hij op moet halen en haalt dat op bij degenen die de tolpoorten passeren. En die probeer je strategisch te plaatsen om zoveel mogelijk mensen eerlijk bij te laten dragen.Durashift schreef: ↑za 02 jul 2022, 10:51 Ik denk dat de gedachte is dat met één tarief voor alle kilometers het gehele land (én daarbuiten) wordt afgedekt.
Tolpoorten staan toch op specifieke trajecten in het buitenland. Daarbuiten is het tolvrij. Dát kan in Nederland natuurlijk niet.. dan mist vadertje staat inkomsten.![]()
![]()
Zo zie ik dit ook. En dus nee, Vadertje Staat mist hier geen inkomen. Die komt wel aan zijn centen. Het is wel zo dat, net als bij tolheffing op open systeem, sprake is van kleine transfers tussen weggebruikers, zie hierboven.
In plaats van daadwerkelijk gebruik meten en belasten, wordt hier met strategisch geplaatste tolpoorten het daadwerkelijk gebruik slechts benaderd en worden vanaf daar aannames gedaan. In die aanname ligt besloten dat mensen boven en onder die aanname kunnen zitten; en degenen onder de aanname betalen feitelijk voor degenen boven de aanname. Maar goed, zet een fijnmazig genoeg net neer en die transfer is een verwaarloosbare factor, net zoals je eigenlijk ook nooit klachten hoort over open systeem.
Laatst gewijzigd door Pino op za 02 jul 2022, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
In het AD heeft minister Harbers ook zoiets geroepen: Het is normaal te betalen voor gebruikt, ‘dat doe je ook voor je boodschappen’
Hoe dat met die redenatie met kilometers in het buitenland zit kan hij natuurlijk niet uitleggen. Eigenlijk zegt hij dus dat je voor je boodschappen bij de Jumbo moet betalen bij de Albert Heijn. En dan óók nog eens bij de Jumbo.
https://www.ad.nl/auto/minister-harbers ... ~abab62d6/
Hoe dat met die redenatie met kilometers in het buitenland zit kan hij natuurlijk niet uitleggen. Eigenlijk zegt hij dus dat je voor je boodschappen bij de Jumbo moet betalen bij de Albert Heijn. En dan óók nog eens bij de Jumbo.
https://www.ad.nl/auto/minister-harbers ... ~abab62d6/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Relatief zal het autobezit onder bijvoorbeeld Amsterdammers lager zijn dan het gemiddelde in Nederland, maar blijkbaar zijn er veel Amsterdammers die een auto kunnen veroorloven die wel in die stad (willen) wonen, maar een baan hebben op enige afstand van de hoofdstad. Dat kan je in bijvoorbeeld de ochtendspits ook goed zien waar de verkeersstromen stad uit (richting de ring) vele malen groter zijn dan de verkeersstromen stad in. Overigens is hier hier voor het autopestende beleid van de gemeente nog wel wat 'winst' te behalen, bijvoorbeeld door parkeervergunningen heel veel duurder te maken.

-
- expressweg
In de grote steden wonen relatief veel mensen die geen auto hebben. Met parkeervergunningen en dergelijke is het bezit van een auto daar duurder, terwijl het OV het meest competitief is. Een auto is het dan alleen waard als je hem heel veel gebruikt.Chris schreef: ↑za 02 jul 2022, 10:52 Amsterdammers rijden kennelijk ook relatief veel.
Wat je duidelijk ziet is dat de laagste cijfers in de gemeentes rond de grote steden zitten. Daar heb je geen parkeervergunningen en is het autobezit dus goedkoper. Het OV is nog goed genoeg dat als hun werkgever het vergoedt ze met het OV naar hun werk gaan, maar voor ritten 's-avonds en in het weekend is een auto nog wel noodzakelijk.
Wat mij echter vooral opvalt is hoe klein de verschillen zijn. Een gemeente waar gemiddeld 8800 km per jaar wordt gereden valt in de lichtste categorie. Een gemeente waar 20% meer wordt gereden (10560 km) valt al in de donkerste categorie. De verschillen tussen gemeentes zijn dus veel kleiner dan de verschillen binnen die gemeentes.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik val toch een beetje uit de lucht dat meer dan 10500km per jaar doen als veel wordt beschouwd in NL. Ik doe gemakkelijk 22-25k per jaar met "rond de kerktoren" te rijden en 1 grote reis + wat uitstapjes, en vind niet dat ik écht immense afstanden afleg.
-
- autoweg
Idem hier. Wij rijden met 2 auto’s + 1 motor heel eenvoudig gezamenlijk een 60.000 km minimaal. En dat wordt alleen maar meer vanwege meer autovakanties, omdat vliegreizen ook bah zijn en actief ontmoedigd worden.
-
- Moderator
Dat komt dus omdat het gemiddelde per auto wordt berekend. Er zijn veel auto's van bejaarden of als tweede auto / boodschappenauto / plezierauto die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden.
Als je maar een beetje woon-werk hebt dan zit je in Nederland ook al gauw rond de 20.000 kilometer per jaar.
-
- autoweg
Hier in West-Brabant werkt inderdaad nagenoeg iedereen in het Rijnmond gebied, of midden Brabant. Lokale werkgelegenheid is er nauwelijks, al helemaal niet voor wat hoger opgeleiden.
Dan vind ik dat gemiddelde cijfer nog best laag. Zelf rij ik 4 dagen per week ruim 100km per dag, dus reken maar uit. (En ik denk niet dat ik mijn soort werk dichterbij huis zou kunnen vinden)
Ik vind het trouwens opvallend dat in bv regio's Twente en de Achterhoek het gemiddelde zo laag is. Wat kan daar de verklaring van zijn?
Ik zou het op zich prima vinden om te betalen voor gebruik, als het dan alleen de echte werkelijke kosten betrof. Dus die voor onderhoud van de weg. Hoeveel schade breng ik gemiddeld toe aan het asfalt als ik er een km over rij? Dat zal dan misschien 0.01 cent per km zijn of zoiets.Durashift schreef: ↑za 02 jul 2022, 11:00 Hij vertelde ook nog dat wij het volstrekt normaal vinden dat als er meer belminuten worden afgenomen er meer betaald dient te worden (..). Douche je lang, betaal je meer voor het watergebruik... dus, met andere woorden, rijdt je wat meer kilometers.. doodnormaal dat je dan wat meer geld betaald..![]()
En voor de aanleg van wegen wens ik alleen mee te betalen als er daadwerkelijk iets wordt aangelegd. Ik heb nog wel een verlanglijstje wat dat betreft.
Laatst gewijzigd door hneel op za 02 jul 2022, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- Moderator
Dit past op zich wel in het beeld dat Nederland eigenlijk qua mobiliteit niet zo heel veel verschilt tussen regio's. Vrijwel overal rijden mensen auto, of je nu in de Randstad woont of Groningen. Het CBS laat ook zien dat het autobezit in vrijwel heel Nederland hetzelfde is, met uitzondering van 'zeer sterk stedelijk', waar het rond 50% ligt. Echter dat zijn postzegellocaties wat maar een heel klein deel van de bevolking uitmaakt, en daardoor in statistieken maar weinig gewicht heeft.verfmeer95 schreef: ↑za 02 jul 2022, 11:42 Wat mij echter vooral opvalt is hoe klein de verschillen zijn. Een gemeente waar gemiddeld 8800 km per jaar wordt gereden valt in de lichtste categorie. Een gemeente waar 20% meer wordt gereden (10560 km) valt al in de donkerste categorie. De verschillen tussen gemeentes zijn dus veel kleiner dan de verschillen binnen die gemeentes.
-
- autoweg

RDW data van eigenaar (woonplaats) en APK kilometerstanden husselen in een rekenmodel?
-
- 2x5 autosnelweg
Het is niet alleen het asfalt waar je voor betaalt:
- verlichting en onderhoud daaraan
- veiligheidsmaatregelen zoals bermverharding, geleiderails, barriers, drempels
- bewegwijzering
- kunstwerken en eventuele bediening/bewaking daarvan
- groen en groenonderhoud
- verkeerssytemen zoals verkeerslichten, spoorwegovergangen, signalering, DRIP's, verkeerscentrales
- afstemmen van wegwerkzaamheden en evenementen
- kabels en leidingen
- binnen jouw gemeente/provincie voorzieningen voor langzaam verkeer (omdat fietsers en voetgangers geen wegenbelasting betalen)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
Twee opmerkingen hierbij:Pino schreef: ↑za 02 jul 2022, 10:40 Het woord koopkracht is in de Nederlandse politiek nooit ver weg, dus alle totaalplaatjes zullen tzt wel worden meebegroot. Iedere vorm van verbruiksheffing heeft het in zich de lagere inkomensgroepen harder te raken, omdat hij in tegenstelling tot directe belastingen als inkomstenbelasting niet hoger wordt naarmate je meer verdient. Maar goed, als de huidige MRB het ijkpunt wordt voor wat een automobilist die een gemiddeld aantal kilometers maakt straks gaat betalen, valt de klap dus in de lagere inkomensgroepen voor zover die voor hun werk van de auto afhankelijk zijn. Want dat is niet iedereen.
-Als de prijs van personeel omhoog gaat, gaat de vraag uiteindelijk omlaag.
-Bij minder spectaculaire baantjes (de havenarbeider op de Maasvlakte) gaat de buitenlandse concurrentie toenemen. Iemand met een buitenlands kenteken betaalt immers niet mee, dus waarom zou je nog een Nederlander uit Rotterdam nemen, die opeens 8 euro extra per dag vraagt?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x3 autosnelweg

We hebben het nog niet eens over de technische implementatie gehad. Hoe gaan we die afgelegde kilometers registreren?
Om het eerlijk te kunnen berekenen, zou je van elk voertuig na elke rit de kilometerstand moeten weten. Dat kan via een kastje aan boord, maar waar gaan die gegevens dan heen? Worden die automatisch uitgelezen? Of via tolpoorten? Die moet je dan zo ongeveer op elke weg neerzetten. Dus ook op provinciale wegen.
En hoe zit het met de privacy? Zeker als men een onderscheid gaat invoeren tussen wegtype, is dat wel van belang.
Kortom: dit is het zoveelste idee de autobezitter te laten betalen naar gebruik. Maar hiervoor een systeem bedenken en invoeren is een hels karwei. Om over de implementatiekosten nog maar niet te spreken. Invoering van zo'n systeem is buitengewoon ingewikkeld en uiterst kostbaar. Als het al lukt, duurt het jaren voordat die kosten zijn terugverdiend. Afhankelijk van het kilometer tarief uiteraard, wat ook naar believen kan worden aangepast.
Ik denk dat dit plannetje dezelfde weg opgaat als eerdere pogingen om (een vorm van) rekeningrijden in te voeren. Op een gegeven moment en na enkele miljoenen euro's voor onderzoek verder, komt men voor de zoveelste keer tot de conclusie dat dit technisch veel te ingewikkeld en financieel veel te duur wordt.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Alleen zullen de Taiwanezen het probleem van grensoverschrijdend verkeer niet zo hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Een onbedoeld effect van het huidge voorgestelde systeem zou wel eens kunnen zijn dat het extra aantrekkelijk wordt om in of rondom de grote steden volop voorzieningen en goed OV te gaan wonen, dan in plattelandsdorpjes waar je 10 km moet rijden voor de dichtsbijzijnde supermarkt, sporadisch eens een bus langs komt en waar je dus veel afhankelijker bent van een auto.
De MRB wordt nu geind door de provincie en hoewel het niet expliciet genoemd staat lijkt de kilometerheffing door het rijk geind te gaan worden, dus er zal ook nog een manier gevonden moeten worden om de provincies te compenseren.
De MRB wordt nu geind door de provincie en hoewel het niet expliciet genoemd staat lijkt de kilometerheffing door het rijk geind te gaan worden, dus er zal ook nog een manier gevonden moeten worden om de provincies te compenseren.
-
- 2x3 autosnelweg