Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

RikB
stadsweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door RikB » vr 25 nov 2022, 17:07

Houderschapsbelasting laten vervallen heeft dus 2 nadelen:
-meer auto bezit met gerelateerde parkeerproblemen
-hogere verbruiksbelasting

Waarom niet een houderschapsbelasting aanhouden en een lagere verbruiksbelasting hanteren?

Overigens, of ik een km in NL of in B rij, maakt niet uit. Naast de kilometerheffing betaal ik geen extra tol. Voor grensstreekbewoners dus m.i. geen discriminatie. Wat ik wel problematisch vind is de tol zoals bijvoorbeeld in F. Al zou je daar tegenin kunnen brengen dat ik ook via de RN kan rijden en ik kies voor luxe. Die luxe betaal ik, niet zozeer het feit dat ik in F autorij.
Zo'n simpele kilometerheffing heeft met z'n lage uitvoeringskosten wel veel voordelen hoor! maar dan AUB met houderschapsbelasting, dus ter vervanging van de accijnzen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 26 nov 2022, 8:42

^^ Het nadeel van een houderschapsbelasting is dat wanneer mijn auto op de dam geparkeerd staat ik alsnog mag betalen. Doe je een verbruiksbelasting heb je dat probleem niet. En die verbruiksbelasting kan je makkelijk in de brandstofprijzen zetten. Het nadeel is dan wel dat mensen in de grensstreek (zoals ondergetekende) wel even de grens over huppelen.

Aan beide systemen zit en nadeel. Maar dat heb je in F ook. Mensen in het Noorden, rond Parijs ect. betalen ook geen tol, langeafstandsverkeer wel weer.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 26 nov 2022, 9:08

RikB schreef: vr 25 nov 2022, 17:07Wat ik wel problematisch vind is de tol zoals bijvoorbeeld in F. Al zou je daar tegenin kunnen brengen dat ik ook via de RN kan rijden en ik kies voor luxe. Die luxe betaal ik, niet zozeer het feit dat ik in F autorij.
Zo'n simpele kilometerheffing heeft met z'n lage uitvoeringskosten wel veel voordelen hoor! maar dan AUB met houderschapsbelasting, dus ter vervanging van de accijnzen.
In Frankrijk en Polen is het (oude hoofdweg) OWN alternatief vaak nog een enigszins bruikbaar en acceptabel, in Polen vaak ook wel.

Maar in andere landen gaat die vlieger niet op. In b.v. Zwitserland en Portugal zijn er OWN alternatieven maar zijn die niet echt realistisch qua tijdsgebruik. In Noorwegen zijn er soms niet eens tolvrije alternatieven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 nov 2022, 12:54

Bruikbaarheid van de oude N-weg in Frankrijk vind ik toch ook wel discutabel hoor. Dorpspassages zijn bemoeilijkt met drempels enzo, ruimte die je ooit kreeg om op de RN wat harder door zo’n dorp te rijden is weg. Aansluitingen zijn omgebouwd tot rotonde, wat het tempo op de hoofdweg eruit haalt. Mede door bedrijventerreinen aan de rand van plaatsen zit je ook langer in bebouwd gebied. En dan moet je nog beginnen over de wegen die voor vrachtwagens verboden zijn. Het is waar dat het beschikbaar zijn van zo’n parallelle oude N-weg een wettelijke eis is om van de snelweg een tolweg te maken (schijnt indertijd nogal een discussie te zijn geweest met de A84), maar zeg eerlijk wie gaat er nu een lang stuk van een paarhonderd kilometer rijden met gemiddeld 50-60 per uur omdat het kán, terwijl er een tolweg naast ligt?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 26 nov 2022, 13:46

^^ Als je daadwerkelijk honderden kilometers moet rijden, heb je nog wel het voordeel dat je natuurlijk niet meer gebonden bent aan de wegen parallel aan de snelweg. Iets als Utrecht-Cannes duurt volgens Google 4 uur extra via de tolvrije route langs Besançon, Bourg-en-Bresse en Grenoble. Dat is, als je toch in twee dagen rijdt, best een acceptabele vertraging, die je ook nog wat kunt beperken door wat korte stukjes tolweg mee te pikken om stadscentra te ontwijken. Het spaart 75 euro tol uit.

Nu ken ik ook de goede redenen om dat niet te doen, en op een zomers ritje Lyon-Montpellier liggen de tolvrije kaarten alweer heel anders. Maar in het algemeen heb je in Frankrijk nog wel een redelijk acceptabel alternatief. Die alternatieven worden vooral minder in dichtbevolkte regio’s en bij natuurlijke hindernissen. En dat heb je in Nederland natuurlijk in overvloed, zowel het dichtbevolkte als de natuur in de vorm van veel water. Als je analoog aan Frankrijk de dichtbevolkte gebieden zo veel mogelijk tolvrij zou maken, zou het halve land daarvoor in aanmerking komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 26 nov 2022, 13:58

Pino schreef: za 26 nov 2022, 12:54 , maar zeg eerlijk wie gaat er nu een lang stuk van een paarhonderd kilometer rijden met gemiddeld 50-60 per uur omdat het kán, terwijl er een tolweg naast ligt?
Ik, een hotel onderweg is goedkoper dan de tol. Op Reims-Troyes deden veel locals dat ook, en die trapten het gas diep genoeg in dat het ook amper langzamer was.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 nov 2022, 14:26

^^ Daar noem je ook mooi een RN waar het kan. Kaarsrecht, vrijwel geen dorpen, ga ervoor. Het soort alternatieve route naar de Middellandse Zee dat Ds79m noemt, is natuurlijk ook wel mooi, maar uiteindelijk een soort netwerk-voordeel dat niet de gedachte was toen in de jaren ‘50 de principekeuze werd gemaakt dat voor iedere tolweg een goed tolvrij alternatief moet bestaan.

Op de routes waar je het systeem een beetje te grazen kunt nemen, vaak met expreswegen of hoogwaardige 1x2, bevorder je ergens ook de scheefgroei. Ik vond dat met name in Spanje altijd lastig: je praat over mensen in vergelijkbare situaties die vergelijkbare ritten maken; maar afhankelijk van waar je woont en of concessionairs konden worden gevonden (cq de overheid meende dat in jouw regio geïnvesteerd moest worden) betaal je heel anders voor mobiliteit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 nov 2022, 14:33

Pino schreef:Bruikbaarheid van de oude N-weg in Frankrijk vind ik toch ook wel discutabel hoor.
Het hangt er erg vanaf waar je rijdt in Frankrijk. Er zijn ook rondwegen en expresswegen bijgekomen die je kunt gebruiken. Die laatste liggen dan wel vaak op plaatsen waar (nog) veel doorgaand verkeer is en die hebben dus nog een N nummer. Een andere tip is om verder binnendoor te rijden over charmante routes departementales. Die zijn vaak nog een stuk rustiger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 26 nov 2022, 15:13

Pino schreef: za 26 nov 2022, 14:26 ^^ Daar noem je ook mooi een RN waar het kan. Kaarsrecht, vrijwel geen dorpen, ga ervoor. Het soort alternatieve route naar de Middellandse Zee dat Ds79m noemt, is natuurlijk ook wel mooi, maar uiteindelijk een soort netwerk-voordeel dat niet de gedachte was toen in de jaren ‘50 de principekeuze werd gemaakt dat voor iedere tolweg een goed tolvrij alternatief moet bestaan.

Op de routes waar je het systeem een beetje te grazen kunt nemen, vaak met expreswegen of hoogwaardige 1x2, bevorder je ergens ook de scheefgroei. Ik vond dat met name in Spanje altijd lastig: je praat over mensen in vergelijkbare situaties die vergelijkbare ritten maken; maar afhankelijk van waar je woont en of concessionairs konden worden gevonden (cq de overheid meende dat in jouw regio geïnvesteerd moest worden) betaal je heel anders voor mobiliteit.
Maar dat was toch precies de oorspronkelijke reden om de kilometerheffing in te voeren? Met variabele tarieven, gebonden aan tijd en locatie, zodat je drukke wegen hoger kon beprijzen omdat je op die manier files kon oplossen zonder dat Nederland helemaal platgeasfalteerd moest worden. Dat terwijl zo’n systeem inherent oneerlijk is vanwege de scheefgroei van de wegaanleg door de decennia heen. En dat het heel onredelijk is dat iemand die van Werkendam naar Gorinchem moet de hoofdprijs betaalt vanwege de smalle brug, terwijl iemand die het verhoudingsgewijs ‘overvloedige’ asfalt tussen Emmen en Hoogeveen gebruikt slechts het minimumtarief hoeft af te tikken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 nov 2022, 15:36

^^ Van dat idee van betalen om in de file te staan (met bijbehorend idee dat mensen dan wel anders over hun verplaatsingsbehoefte zouden gaan denken) zijn we geloof ik al een tijdje af. Gelukkig maar. Hoewel ik weinig sympathie heb voor mensen die uit Amsterdam naar Wieringen verhuizen, omdat een woning met wat ruimte daar tenminste nog betaalbaar is, en dan gaan klagen over de files op de A7, hebben we nu eenmaal een gesuburbaniseerd land en dat draaien we niet meer terug. Jezelf kunnen verplaatsen hoort daarbij, dus spits ook en openbaar vervoer zal dat nooit kunnen opvangen.
Vinny schreef: za 26 nov 2022, 14:33
Pino schreef:Bruikbaarheid van de oude N-weg in Frankrijk vind ik toch ook wel discutabel hoor.
Het hangt er erg vanaf waar je rijdt in Frankrijk. Er zijn ook rondwegen en expresswegen bijgekomen die je kunt gebruiken. Die laatste liggen dan wel vaak op plaatsen waar (nog) veel doorgaand verkeer is en die hebben dus nog een N nummer. Een andere tip is om verder binnendoor te rijden over charmante routes departementales. Die zijn vaak nog een stuk rustiger.
Zeker. Hoe minder je over een hoofdroute gaat, des te meer alternatieve opties er nog wel te vinden zijn. Anders gezegd: wie van of naar Parijs moet, wordt als eerste genaaid tenzij er een gratis regionale-ontwikkeling-route is neergelegd (N12, A20, A75). Ga je van Nancy naar Cannes, dan heb je wat ruimte doordat je een expresweg om de Vogezen te ontsluiten kan meepakken. Maar zelfs op de provincie-provincie hoofdroute Lorraine-Bourgogne (A31) zit je aan de tol vast.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 20 jan 2023, 14:42

De departementen Fiscaliteit en Belastingdienst én Infrastructuur en Waterstaat hebben een aanbiedingsbrief omtrent de toekomstige invoering van rekeningrijden gepubliceerd voor (o.a.) de Tweede Kamer.

Er zit ook een burgerpeiling bij.
Aanbiedingsbrief onderzoek oplossingsrichtingen kilometerregistratie Betalen naar Gebruik en burgerpeiling

Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) en minister Harbers (IenW) sturen de Tweede Kamer een onderzoek naar oplossingsrichtingen voor de kilometerregistratie voor Betalen naar Gebruik in de motorrijtuigenbelasting. Ze sturen ook een burgerpeiling naar het onderwerp Betalen naar Gebruik mee. (..)

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... gerpeiling

Autoweek schreef er ook over. Voor een eerste indruk van de resultaten:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... erheffing/