Ik heb ook niet beweerd dat ze niet echt zouden zijn.
ronny forgeron schreef: ↑vr 30 jun 2023, 23:45
Je hebt toch ook al mijn foto's kunnen zien van de Chinese snelwegen die ik sinds 2011 geplaatst heb, die heb ik zelf gemaakt vanuit de eigen auto.
Yep, en ook dat ziet er ook best wel indrukwekkend uit.
ronny forgeron schreef: ↑vr 30 jun 2023, 23:45Die camera's langs de wegen en straten voorkomen nu een heleboel overtredingen en dus ongelukken.
Dat wil ik best geloven. Maar je wordt er ook mee in de gaten gehouden. Dat doen we in Nederland ook wel ("camera toezicht") , maar alleen op specifieke plekken, zoals een centraal station, een winkelcentrum en dergelijke. Maar in China hangt vrijwel letterlijk op elke straathoek een camera. Beetje overkill, als je het mij vraagt. Je wordt constant en overal bespied en echt niet alleen maar om te kijken of je je aan de verkeersregels houdt, maar ook om constant je gangen na te gaan.
Ik herinner me dat je schreef dat je ergens waar je nog nooit geweest was, verkeerd voorsorteerde. Tien seconden later had je de bekeuring per SMS op je mobiel. Dat die bekeuring dan werd kwijtgescholden omdat je daar ter plekke onbekend bent: ok, netjes. Maar dit kan alleen als ze je hebben gevolgd, elektronisch natuurlijk, maar toch. Aan de hand van het kenteken van je voertuig en je mobiel, die in verbinding staat met telecom masten waarmee je route en verblijfplaats is na te gaan. Je maakt dus een overtreding, camera's hebben je kenteken al lang gescand, dat staat op naam van Ronny, dit is zijn mobiele nummer, het mobieltje met dat mobiele nummer bevindt zich daar, op de plek waar de auto met het kenteken van Ronny werd gesignaleerd. Andere camera's volgen je voertuig, mobieltje beweegt mee. Dus: mobieltje is aan boord van het zich voortbewegende voertuig. SMS sturen en klaar. En dat allemaal binnen tien seconden. Knap, dat vergt een aardig staaltje surveillance en technische kunde. Technisch knap dus, maar ik zou mij niet op mijn gemak voelen als mij dit zou overkomen. Ik vraag mij dan af hoe ze (de autoriteiten) weten waar ik ben. En waarom ze dat willen weten.
ronny forgeron schreef: ↑vr 30 jun 2023, 23:45 Of ze ook voor persoonscontrole gebruikt worden, waarschijnlijk wel net als de ANPR camera's langs de Nederlandse wegen waar de politie zo blij mee is. Ik ben diverse malen aangehouden door de verkeerspolitie in China, alleen rij en kentekenbewijs wer d en gevraagd, nooit paspoort en visum/residence permit, want dat is hun taak niet, alleen verkeer.
ANPR camera's in Nederland registreren alleen de kentekens van voertuigen. Hiermee worden bijvoorbeeld als gestolen gemelde voertuigen opgespoord. Of een voertuig dat bij een misdrijf betrokken is geweest. De bestuurder of eigenaar van zo'n voertuig kan geheel ter goeder trouw zijn, dat is van tevoren niet te zeggen. Dat zal dan uit nader onderzoek moeten blijken.