Een lager tarief buiten de Randstad lijkt me een recept voor willekeur. Terwijl het fenomeen kilometerheffing dat op zich niet in zich heeft zolang de belasting naar verbruik genaamd brandstofaccijns maar in de plannen wordt meegenomen. Je zult fossiele rijders denk ik wel willen blijven “bestraffen” voor het kopen van vervuilende brandstof, maar je kunt een prijs per kilometer berekenen die uit de accijns gaat en in de kilometerheffing om aan die kant een beetje neutraal uit te komen. Dan verdwijnt ook dat regio-argument uit beeld.Ds79m schreef: ↑zo 29 okt 2023, 8:33 De toon is weer gezet
Maar met de focus op ‘de regio’ in de politiek momenteel heb je in elk geval een flinke hindernis voor de kilometerheffing. PvdA-GL heeft een wat warrig plan met lagere tarieven buiten de Randstad, maar zoiets krijg je er politiek toch niet door. En als het al doorgedramd wordt, moet het nog door de Eerste Kamer, waar de verhouding op zijn best ongeveer 50-50 is.
De makke van de voorstellen tot nu toe was dat verhaal “we gaan gebruik ipv bezit belasten”, wat gedoemd is te eindigen als een korting voor weinigrijders in de steden (en dan vaak ook mensen zonder kinderen). Ik geloof des te meer in gebruik belasten op een manier die niet-brandstofrijders meeneemt. Dan mag je het bezit eventueel meenemen in de mix, maar de double whammy die nu rondgaat vind ik principieel onjuist. Dat politiek links het dan met reservering voorstelt en politiek rechts ervan wegloopt, is illustratief.