Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » zo 29 okt 2023, 9:01

Ds79m schreef: zo 29 okt 2023, 8:33 De toon is weer gezet :emo:

Maar met de focus op ‘de regio’ in de politiek momenteel heb je in elk geval een flinke hindernis voor de kilometerheffing. PvdA-GL heeft een wat warrig plan met lagere tarieven buiten de Randstad, maar zoiets krijg je er politiek toch niet door. En als het al doorgedramd wordt, moet het nog door de Eerste Kamer, waar de verhouding op zijn best ongeveer 50-50 is.
Een lager tarief buiten de Randstad lijkt me een recept voor willekeur. Terwijl het fenomeen kilometerheffing dat op zich niet in zich heeft zolang de belasting naar verbruik genaamd brandstofaccijns maar in de plannen wordt meegenomen. Je zult fossiele rijders denk ik wel willen blijven “bestraffen” voor het kopen van vervuilende brandstof, maar je kunt een prijs per kilometer berekenen die uit de accijns gaat en in de kilometerheffing om aan die kant een beetje neutraal uit te komen. Dan verdwijnt ook dat regio-argument uit beeld.

De makke van de voorstellen tot nu toe was dat verhaal “we gaan gebruik ipv bezit belasten”, wat gedoemd is te eindigen als een korting voor weinigrijders in de steden (en dan vaak ook mensen zonder kinderen). Ik geloof des te meer in gebruik belasten op een manier die niet-brandstofrijders meeneemt. Dan mag je het bezit eventueel meenemen in de mix, maar de double whammy die nu rondgaat vind ik principieel onjuist. Dat politiek links het dan met reservering voorstelt en politiek rechts ervan wegloopt, is illustratief.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 29 okt 2023, 11:28

Durashift schreef: vr 27 okt 2023, 23:45
--
Wat ik wel opmerkelijk vond was deze week het bericht van het CBS dat er minder kilometers (gehele wagenpark in NL) zijn verreden afgelopen jaar dan voor corona.

---

Terwijl de ANWB juist enkele weken geleden constateerde dat de filezwaarte juist is toegenomen t.o.v. 2019 én dat van thuiswerken zeer beperk effect is blijven hangen.

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... onaperiode

Duss.. minder kilometers.. maar meer files (even zwart/wit gesteld).. je zou kunnen denken dat er dan tóch op de verkeerde tijdstippen wordt gereden. Of er zijn meer ongelukken door allerlei afleidingen. :s
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat veel mensen op maandag, woensdag en/of vrijdag thuiswerken (of vrij zijn) en dan op dinsdag en donderdag op kantoor zijn (voor de teammeetings, communiatie, etc). Ik merk het bij de files bij VP Gieten (N33-N34) waar in beide spitsen lange files op de N34 staan op dinsdag en donderdag. Ook maandagochtend, maar dat zal met weekarbeiders te maken hebben, die maandag t/m vrijdag nabij de werklokatie werken. De vrijdagmiddag terugtocht levert geen files doordat er zo weinig mensen op vrijdag naar kantoor gaan.

In het westen zal er overigens meetellen dat men minder vaak naar kantoor gaat, maar wel over langere afstand, omdat men met werk in Utrecht in de Veluwe is gaan wonen of nog verder weg. Minder vaak maar met meer kilometers is wellicht gelijk aan kms. :(
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 29 okt 2023, 11:40

Pino schreef: zo 29 okt 2023, 7:26 ^^ Het is natuurlijk allemaal lekker opportunistisch, maar ik hoor in het veld al jaren mensen zeggen dat die 30%-regeling een voordeel geeft dat niet te rechtvaardigen valt. Het was verzonnen om bepaalde functies op de hoofdkantoren van multinationals (iets wat het land als geheel voordeel zou brengen) beter te kunnen vervullen, maar wordt door velen gebruikt die maar weinig met dat doel te maken hebben. En als je dan ziet wat er aan personeelstekorten in onderwijs en zorg bestaat, zonder dat er enig belastingvoordeel komt om in ons aller belang die functies te vervullen, dan werd het geheel wel knap scheef…
Zeker wel, zolang het maar om werkverschaffing van slechts enkele jaren gaat. Een posting, zoals dat heet in expattaal. Dan hou je meestal je huis in eigen land aan (want je gaat terug), hebt vaak extra reiskosten, huurkosten (vaak gemeubileerd), en je maakt maar beperkt tot geen gebruik van sociale vangnetten zoals AOW, WAO, WW, toeslagen, scholen (meeste kinderen gaan naar niet gesubsidieerde Engelstalige scholen, soms zelfs Duitstalig of Franstalig) en maken ook weinig gebruik van huisartsen, het theater, etc.
Dat je het afbouwt na een paar jaar is logisch. Want dan wordt men toch quasi-Nederlander en zijn de aanloopkosten weg.

De regeling geldt overigens niet voor mensen die te dichtbij woonden, zoals België, Luxemburg, UK en grote delen van Frankrijk en Duitsland. Die kunnen in het weekend naar huis pendelen. Het geldt wel voor de overzeese gebieden als Aruba.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 29 okt 2023, 13:08

In theorie zal bovenstaande vast kloppen, in de praktijk wordt de regeling vooral gebruikt voor expats in het middenkader die de afgelopen vijf jaar massaal naar Nederland zijn toegestroomd. Voorsteden als Hoofddorp en Almere worden overlopen met o.a. Indiërs die, mede door de lage belastingdruk, huizenprijzen (nog) verder opdrijven waardoor andere woningzoekenden (die niet dit soort fiscale voordeeltjes hebben) amper nog een kans op een betaalbare woning hebben.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 okt 2023, 13:23

^^ Dat is ook wat ik zie. Je kunt kennelijk ook een hypotheek trekken op het netto-salaris dat na een paar jaar gegarandeerd achteruit zal gaan. Bank en expat gaan beide uit van een salarisverhoging. Heb juist op dat vlak ook wel lastige salarisdiscussies zien ontstaan rond het einde van de regeling. Of de persoon in kwestie in de tussentijd nou was verhoogd of niet, het is dan toch altijd een stap terug. Hoe dan ook zijn het dus vaak mensen die zich min of meer permanent in Nederland vestigen, dus je mag verwachten dat ze het sociale stelsel zullen gebruiken zoals hun Nederlandse collega’s. Dus wat rechtvaardigt het verschil in beloning / subsidie?

De regeling heeft/had een nobel doel, maar schoot dat ruim voorbij. Onder de streep ging het om het vervullen van een gevoelde behoefte op de arbeidsmarkt die een bepaald soort bedrijven slagvaardiger moest maken in het belang van Nederland als geheel. De VVD begon dit weekend nog met “dit is belangrijk voor het vestigingsklimaat en daarom waren wij de enige partij die tegen stemde”. Nou, dan weet ik wel wat behoeftes in de zorg en in het onderwijs die in het belang van Nederland als geheel dringend vervuld moeten worden. En de VVD is, heel verrassend, helemaal nergens op dát vlak. Te druk met ondernemerspartijtje spelen, en “leve onszelf”-onderwerpen als 130 km/u en migranten-buiten.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » zo 29 okt 2023, 14:50

Ik lees hier heel vaak over mensen die allemaal naar kantoor moeten, maar dat is toch nooit de meerderheid van de weggebruikers?
Wat te zeggen van al die anderen die niet naar kantoor gaan..mensen die in de zorg werken bijvoorbeeld of vertegenwoordigers.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 29 okt 2023, 16:00

^^ Vrachtwagenchauffeur. Mijn werk is in Barendrecht.

Als ik naar mijn werk moet met het OV kan ik net zo goed daar blijven. Dus in die zin is het rekeningrijden niks voor mij. En feitelijk gezien doe ik al aan rekeningrijden en dat is mij de schompes betalen aan brandstof.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » zo 29 okt 2023, 18:26

Of onderwijs, in België krijg je OV wel volledig terugbetaald maar op het platteland heb je vaak weinig opties die aansluiten bij jouw rooster of je moet in de loop van de dag naar een andere campus en de directie verwacht dat je dat met de auto doet ("we kunnen niet zo veel tijd in jouw rooster voorzien voor een OV verplaatsing").

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 29 okt 2023, 18:41

janneman schreef: zo 29 okt 2023, 14:50 Ik lees hier heel vaak over mensen die allemaal naar kantoor moeten, maar dat is toch nooit de meerderheid van de weggebruikers?
Wat te zeggen van al die anderen die niet naar kantoor gaan..mensen die in de zorg werken bijvoorbeeld of vertegenwoordigers.
“Die gaan maar dichterbij hun werk wonen, met fiets/OV, carpoolen, ander werk zoeken, enz.“

De kilometerheffing is typisch zo’n onderwerp dat bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspeelt, een hobby van de voorbije kabinetten. Voor mensen in de grote stad, met voldoende financiële middelen, een elektrische auto, zonnepanelen op het dak, weinig woon-werkverkeer, jaarlijks meerdere vliegreizen (uiteraard ook voor Lucas en Emma, die zichzelf moeten ontdekken op Bali) en veel bezigheden van zichzelf en de kinderen die in de stad zelf plaatsvinden, is de kilometerheffing een prima belasting om mensen eens te laten nadenken over hun mobiliteit.

Voor mensen die buiten de grote stad wonen, een doorsnee baan hebben in die stad, daar ook naartoe moeten voor andere zaken als boodschappen, ziekenhuisbezoek of zwemles, het OV bestaat uit een bus-trein-bus combinatie die de reistijd meestal meer dan verdubbelt, die in de zomer met de caravan naar Frankrijk gaan en een benzine-auto rijden, is de kilometerheffing een strop van duizenden euro’s, die stevig op het besteedbaar inkomen drukt.

Dit is uiteraard bewust wat gechargeerd. Maar het probleem is dat er vanuit de vooral links-liberale bovenste groep niet zo heel veel liefde gaat naar de gemiddelde Nederlander van buiten de stad. Gelukkig voor hen lijkt het tij nu wat te keren met de opkomst van nieuwe partijen, die zich daar wel mee bezig houden. En dat kan een gunstig vooruitzicht geven om de kilometerheffing buiten de deur te houden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 okt 2023, 20:43

mhkamp schreef:^^ Vrachtwagenchauffeur. Mijn werk is in Barendrecht.
Goed punt. Misschien een goede aanleiding om met Frankrijk en Duitsland te overleggen en het achterlijke verbod op vrachtwagenvervoer op zon- en feestdagen te schrappen. Dan kan er in Nederland ook wat verschuiving ontstaan en minder ritten door de weeks tijdens de spitsuren en meer op zondag als de weg genoeg capaciteit biedt. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 29 okt 2023, 23:11

Peter schreef: zo 29 okt 2023, 11:40
Pino schreef: zo 29 okt 2023, 7:26 ^^ Het is natuurlijk allemaal lekker opportunistisch, maar ik hoor in het veld al jaren mensen zeggen dat die 30%-regeling een voordeel geeft dat niet te rechtvaardigen valt. Het was verzonnen om bepaalde functies op de hoofdkantoren van multinationals (iets wat het land als geheel voordeel zou brengen) beter te kunnen vervullen, maar wordt door velen gebruikt die maar weinig met dat doel te maken hebben. En als je dan ziet wat er aan personeelstekorten in onderwijs en zorg bestaat, zonder dat er enig belastingvoordeel komt om in ons aller belang die functies te vervullen, dan werd het geheel wel knap scheef…
Zeker wel, zolang het maar om werkverschaffing van slechts enkele jaren gaat. Een posting, zoals dat heet in expattaal. Dan hou je meestal je huis in eigen land aan (want je gaat terug), hebt vaak extra reiskosten, huurkosten (vaak gemeubileerd), (..) Het geldt wel voor de overzeese gebieden als Aruba.
Reiskosten naar het land van herkomst worden vaak toch ook via de werkgever vergoed / bijloop in de kosten?

Je eigen huis in herkomst land kan ook verhuurd worden tijdens de afwezigheid. Dat doen veel mensen ook die voor enkele jaren een betrekking op Caribisch NL aanvaarden, bijvoorbeeld Marine mensen.

Spoorzoeker
zandpaadje

Bericht door Spoorzoeker » do 09 nov 2023, 20:47

Ik woon in de grensstreek en van mijn jaarlijkse 21000 km rijd ik er zo'n 14000 in het buitenland. Daar betaal ik vet voor o.a. de Franse, Zwitserse, Oostenrijkse snelwegen en de Alpentunnels. Is het dan wel redelijk dat ik voor die kilometers ook nog in Nederland moet dokken?