Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Seat Ibiza »

Pino schreef: ma 08 jul 2024, 14:06 We hebben nu drie regeringspartijen die niets meer of minder doen dan die hete aardappel even voor zich uitschuiven.
Ik heb het 'kabinet Schoof' dan ook al omgedoopt in het 'kabinet Schoof-voor-zich-uit', al is die naam natuurlijk pas echt correct als dit kabinet gevallen is en verleden tijd is geworden ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Teetje schreef: ma 08 jul 2024, 17:29 Het punt wat de melkkoe-emotie voedt is denk ik het idee dat bij iedere verandering in het prijzen van mobiliteit je als burger het gevoel mist dat je een keuze hebt, een alternatief. Daarin verschilt het doelbewust verhogen van de brandstofprijs met extra accijnzen denk ik van bijvoorbeeld het hoger belasten van tabak of alcohol. Simplistisch gezegd is de keuze daar: ga ik door met onbegrensd roken en drinken, of matig ik me? Misschien stop ik wel helemaal! Een keuze die je, als het over mobiliteit gaat, gewoon niet altijd hebt.
Er zullen wel mensen zijn die hetzelfde zeggen over tabaksaccijns, maar in de kern is mobiliteit een heel stuk onvermijdbaarder dan tabak, en is de keuze voor andere mobiliteit dan de eigen auto in de praktijk altijd beperkt. Maar goed, niet iedere vorm van heffing is bedoeld om gedrag te sturen. BTW is er niet om consumptie te minderen, Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting zijn er niet om geld verdienen terug te brengen. Je kunt niet alles stoppen in de mal van sturen van gedrag en gebrek aan alternatieven. De mal is eerder: wat heeft de overheid aan uitgaven en hoe financieren ze zich daarvoor.

Dat brengt je wel in de keuze welke vorm van heffing de overheid inzet. Voor het wegennet is ooit de principiële keuze gemaakt om dat te laten financieren door de gebruiker (zie de Wegenwiki, bijvoorbeeld de geschiedenis-artikelen). Hoewel directe koppeling tussen de auto-belastingen en uitgaven aan wegen is losgelaten, zingt dat ergens nog steeds wel rond. Maar de vraag mag gesteld of er niet méér bijdragen zouden moeten komen uit algemene belastingen. Net zoals je de vraag mag stellen of bepaalde infra niet moet worden betaald uit tollen, oftewel de specifieke gebruiker van een stuk infra als tegengesteld aan weggebruikers in het algemeen. Vergelijkbare vragen kun je stellen over het gedeelte van onze auto-belastingen dat wegvloeit. Kruis-subsidies naar het OV kennen we al sinds de jaren ‘30, gebaseerd op het idee dat je mobiliteitsvraagstukken moet bekijken over de breedte van de mobiliteiten. En dan heb je nog een element dat helemaal wegvloeit. Kun je misschien naar kijken als een soort externekostenheffing, maar dat is allemaal hoog politiek. Net zoals draaien aan dingetjes in de zorgtoeslag en in de IB dat zijn. Alleen daar krijg je dan minder die reactie op “de burger als melkkoe”.

Overigens: als we naar vormen van kilometerheffing zouden gaan, komt vroeg of laat de Eurovignetrichtlijn in beeld. En die stelt paar en perk aan hoe je mag heffen: infrastructuurkosten en bepaalde externaliteiten als vervuiling en verminderen van congestie, mits de opbrengst aantoonbaar wordt gebruikt voor het aanpakken van de gevolgen van vervuiling dan wel het verminderen van congestie. De burger zal de richtlijn rechtstreeks kunnen inroepen bij de rechter om de overheid aan het lijntje te houden.
Zowel de aanschaf als het gebruik van een auto is in NL significant duurder dan in de ons omringende landen. Hoe kan dat? Waarom kan het elders wel goedkoper? Uiteraard snap ik dat andere landen dunner bevolkt zijn, en dat wij hier een dicht netwerkt van snel- en andere wegen te onderhouden hebben. Maar in BE en DE geldt dat ook, of in ieder geval in grote delen van die landen. En ja, in die landen zullen andere zaken wel weer hoger belast zijn, het spekken van eender welke staatskas blijft immers een broekzak-vestzak-verhaal, ook in het buitenland. Maar toch knaagt het.
Wordt dus beïnvloed door factoren als wat ik hierboven noemde. En uiteraard zijn er ook de concrete investeringen in infrastructuur. De reputatie van België en Duitsland zijn wel bekend wat dat betreft. En mogelijk dat er bij ons ook echt veel meer wegvloeit de algemene middelen in; ik heb de cijfers niet om dat uit te werken.
We waren het er hier op dit forum tot op zekere hoogte met elkaar over eens dat de voorstellen m.b.t. rekeningrijden zoals die door het laatste kabinet Rutte gedaan zijn nergens op leken. Dat plan gaf mij het gevoel dat niets er toe deed, zolang het maar geld in de schatkist bracht, de melkkoe-emotie.
Het was echt zo’n vreselijk stom plan. Bij mij leverde het een ander soort reactie op. Minder die op melkkoe, meer op hoe dingen in brede zin gingen onder Rutte. De kabinetten die echt van alles de wereld in hielpen langs randje rechtsstaat (vaak ook in weerwil van adviezen van die strekking afkomstig van hoge ambtenaren en adviescolleges), die door rechters meerdere malen zijn teruggefloten vanwege dat soort schendingen of stilzitten waar een plicht tot handelen bestond. Rutte die alles weg lachte en dan een beetje verbaasd ging lopen doen dat het vertrouwen in overheid en politiek zo hard gedaald is.

Past ook mooi bij het tot twee keer toe nat gaan bij de Hoge Raad in het Box 3-dossier vanwege strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit idiote plan zou hetzelfde lot beschoren zijn geweest. Maar het zat voor mij meer in de hoek van een regering die het spoor bijster was in een poging zijn permanente stilzitten of halve oplossingen te rechtvaardigen (en dan nog wagen te beginnen over subsidies stil zetten aan NGO’s die de regering wijst op hun schendingen) dan om de melkkoe-discussie.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

@Pino: Ik lees een heleboel woorden, wat dat betreft alle respect, maar ik mis nog steeds de reden waarom een kilometerheffing onvermijdelijk zou moeten zijn. Voornamelijk dat er niet echt een reden is. Het wegennet is van algemeen nut, ook iemand die er nooit gebruik van maakt heeft het oneindig veel beter dan wanneer er geen wegen zouden bestaan in een land. En de schade aan het asfalt van 1 of 10000 individuele ritjes is ook minimaal.

En dan kan je het dus prima onderbrengen bij andere belastingen. Inkomstenbelasting en vermogensbelasting bijvoorbeeld, kan je ook nog de rijken bovengemiddeld pakken. Want net als er bij defensie geen hogere bijdrage komt van een Rotterdammer dan iemand uit Stadskanaal, omdat de ene plek van strategisch groter belang is dan de andere, is er ook geen reden dat iemand uit Stadskanaal een hogere kilometerheffing zou moeten betalen omdat zijn werkgever vermoedelijk wat verder weg gesitueerd is dan voor een Rotterdammer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als ik zeg dat kilometerheffing "onvermijdelijk" is, noem ik dat vooral in het licht van hoe het wegennet zo pak 'm beet de afgelopen eeuw is gefinancierd, en sinds de jaren '70 in het bijzonder. Dat is de bekende mix van belastingen op bezit en een heffing naar gebruik via de brandstofaccijns (en zo heel af en toe bijleggen uit algemene middelen). Als je dan een bepaalde hoeveelheid centen verwacht uit gebruiksbelasting op automobiliteit, en als gegeven is dat brandstofaccijns op termijn niet langer bruikbaar zal zijn als gebruiksheffing - hoe wil je anders die gebruiksheffing vorm gaan geven? Een vraag die trouwens even relevant is voor het deel van de auto-belastingen dat uiteindelijk naar auto-doeleinden vloeit als voor het gedeelte dat weglekt. Mijn antwoord is dat kilometerheffing de logische gebruiksbelasting is. Dit trouwens ook omdat we als land al sinds jaar en dag opteren tégen het klassieke tol-model waar de gebruikers van een bepaald wegvak de kosten van dat wegvak ophoesten. Kilometerheffing is daarbij trouwens een substituut voor accijns dat wel zijn nadelen heeft (en daarmee huiswerk voor de overheid brengt). Wat ikzelf het lastigste vind aan blind betalen per kilometer is dat het aanmoedigt tot gebruik van afsteken door de bebouwde kom; iets wat je met een brandstofauto alleen al niet zou doen omdat zoiets benzine slurpt.

Maar goed, dit alles is geredeneerd vanuit de status quo. Politiek als de kwestie is zal ik de laatste zijn om het als "fout" weg te zetten als jij zegt dat er wel meer uit algemene middelen mag en dat die gebruiksbelasting te zwaar in aangezet. Het is niet mijn eigen mening, maar jij de jouwe. Wat jij nu zegt, is feitelijk de mening van de voorgangers van Timmermans en Klaver in de jaren '60 (toch niet helemaal jouw politieke smaak, als ik het zo inschat), terwijl vroem-vroempartij VVD toen voor meer gebruiksheffing pleitte. Persoonlijk vind ik afhandelen via de algemene middelen uiteindelijk unfair. We hebben allemaal baat bij een wegennet, maar er zit een wet van de afnemende meeropbrengst in. De bate bij nieuwe projecten komt in veel sterkere mate toe aan de veelgebruikers - dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld defensie of de Afsluitdijk. De rijken in sterkere mate laten bijdragen voelt voor mij dan weer als unfair. En met de overlast op de leefomgeving die autorijden nu eenmaal veroorzaakt (ook als de uitlaatgassen van brandstofauto's tot het verleden behoren), lijkt het me ongewenst om de kosten van mobiliteit min of meer te fixeren op iemands bijdrage via de inkomstenbelasting - en dan kun je zoveel rijden als je wilt, tegen sterk verlaagde kosten per kilometer (namelijk afschrijving en sterk verlaagde brandstofkosten). Dat vliegt wat mij betreft niet - maar nogmaals, ieder zijn eigen mening hier.

Als je het dan hebt over die mensen uit Stadskanaal: die zou je vooral helpen met wat minder geld laten wegvloeien uit de auto-belastingen naar totaal ongerelateerde doeleinden...
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: ma 08 jul 2024, 20:03
Teetje schreef: ma 08 jul 2024, 17:29 Het punt wat de melkkoe-emotie voedt is denk ik het idee dat bij iedere verandering in het prijzen van mobiliteit je als burger het gevoel mist dat je een keuze hebt, een alternatief.
Je kunt niet alles stoppen in de mal van sturen van gedrag en gebrek aan alternatieven. De mal is eerder: wat heeft de overheid aan uitgaven en hoe financieren ze zich daarvoor.
Dat begrijp ik wel, maar ik vind dat je dan te snel over de perceptie van sommige autorijdende kiezers heen stapt. En dat probeerde ik te verwoorden.

Als je zelf aan de goede kant van de welvaart leeft is het makkelijk om te praten over politieke regels en historische keuzes die door vergeten regeringen gemaakt zijn, of door te wijzen op de complexiteit van de overheidsbegroting.

Hoe waar dat in theorie allemaal ook mag zijn, als het voor jou als individu in de praktijk van alle dag steeds lastiger wordt om de eindjes aan elkaar te knopen, maar afscheid nemen van je auto die te duur is geworden geen optie is (omdat je daardoor in nog grotere problemen komt, financieel en sociaal) dan voelt dit beleid van ongecontroleerd draaien aan de belastingkraan als er meer inkomsten nodig zijn in Den Haag onrechtvaardig. En ik zie dat in mijn omgeving gebeuren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Volkomen terecht natuurlijk, maar uiteindelijk is het niet een kilometerheffing die je "over de kling" zal jagen. Het is aan politiek Den Haag om een totaalplaatje te bouwen aan fiscale lasten, toeslagen en andere koopkrachtmaatregelen dat een beetje past. In alle inkomensgroepen. Dat totaalplaatje wordt in Den Haag echt wel bewaakt. Misschien niet altijd even goed en met de juiste prioriteiten, maar het gebeurt.

Als je het dan hebt over perceptie, moet je ook de verzamelde demagogen kritisch benaderen. Er zijn mensen die er politiek belang bij menen te hebben om een deelonderwerp binnen die totale fiscale/koopkracht-discussie tot enorme proporties op te blazen, en degene die dat het beste doet bepaalt ook de perceptie. Maar die zijn dan niet of maar half op het juiste feitencomplex gebaseerd. Dat vond ik ergens ook schrijnend aan de discussie over kilometerheffing in de laatste verkiezingscampagne. In plaats van focus op hoe de ooit uitgesproken ambitie van een budgettair neutrale transitie uit de bestaande belastingen beter vorm kon worden gegeven, ging vrijwel heel Rechts de kant uit van "we gaan door kilometerheffing meer betalen, zeker in de provincie en daarom zijn we tegen". Dat was deels waar door de manier waarop dat onzalige Rutte-voorstel in elkaar zat, maar deels niet een noodzakelijk gevolg van kilometerheffing en daarmee werden de boude statements op Rechts gewoon feitenvrije politiek. Een debat dat trouwens ook niet geholpen werd door het PvdA-GL-programmapunt dat veelrijders meer moesten gaan betalen (wat dan wat halfslachtig werd afgezwakt voor het platteland).

Ik wil er in de tussentijd mijn ogen niet voor sluiten dat accijnzen en vlaktaksen als BTW of een vast tarief per kilometer het (beneden-)modale deel van de samenleving altijd harder raken in de koopkracht. Dus voer kilometerheffing verkeerd uit (als in: verknal je ambitie om brandstofaccijns neutraal naar kilometerheffing te brengen) en je weet wie je raakt.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: di 09 jul 2024, 9:36Het is aan politiek Den Haag om een totaalplaatje te bouwen aan fiscale lasten, toeslagen en andere koopkrachtmaatregelen dat een beetje past. In alle inkomensgroepen. Dat totaalplaatje wordt in Den Haag echt wel bewaakt. Misschien niet altijd even goed en met de juiste prioriteiten, maar het gebeurt.
Als de prijs van mobiliteit het enige is wat druk geeft op de financiën van een willekeurig huishouden, is er eigenlijk vrij weinig aan de hand nog. Maar als de kosten van levensonderhoud in korte tijd over de gehele breedte sterker stijgen dan je inkomen, kantelt je blik op politieke keuzes en stellingen. Ik denk dat de verkiezingsuitslag van afgelopen november dat ook duidelijk heeft laten zien.

En als we dan afgelopen mei het CBP horen zeggen dat de lagere inkomens in verhouding méér belasting betalen dan hogere inkomens, dan brokkelt dat beeld van een eerlijke overheid die de lasten evenredig verdeeld over posten en inkomensgroepen in hoog tempo af. (Bron: https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top).

Ik herhaal nog maar eens wat ik gisteren al zei: een rechtvaardig en goed doordacht systeem van rekeningrijden zal zeker mijn steun krijgen. Maar ik ben alleen wel bang dat dit een haast onmogelijke opgaaf is die per definitie de gemiddelde automobilist méér geld zal kosten dan nu het geval is. Waarom? Om de simpele reden dat een nieuw systeem ontwikkelen en implementeren geld kost, waarbij geldt dat naar mate het systeem (technisch) complexer wordt, de kosten verder zullen stijgen. En die kosten moeten worden terugverdiend en zullen daarom verdisconteerd worden in de prijsstelling naar de gebruiker toe. En dat is op zich begrijpelijk, want het ging de overheid er nou net om méér geld in het laatje te krijgen via de weggebruiker, dus komen de initiële kosten daar nog eens bovenop. Je kunt dat de overheid niet verwijten, het is de uitkomst van een simpele rekensom.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Systeemkosten worden een ding, absoluut. Elektronische heffing mag goedkoper zijn dan heffing via klassieke tolstations, maar niets zo goedkoop als heffen via de brandstofaccijns en de MRB (maar alleen al daarom: laten we alsjeblieft gewoon de bestaande technologie van een land als Taiwan importeren in plaats van zelf lekker aan het ontwikkelen slaan). Neemt niet weg dat er hier een discussie speelt "wil je nou door de hond gebeten worden of door de kat". Want als je het gat in de belastinginkomsten doordat de inkomstens uit brandstofaccijns wegvallen vanwege transitie naar EV als gegeven beschouwt, wat wil je dan doen met dat gat? De oplossingen lijken me (i) belastingdruk ombuigen naar andere belastingen, wat zowel belastingen op autobezit als algemene belastingen zouden kunnen zijn; en (ii) zoeken naar het beste substituut voor de gebruiksbelasting die we kennen. Als je kiest voor (ii) moet het misschien ook wel zo zijn dat de toegenomen systeemkosten dan maar uit de algemene belastingen moeten worden gefinancierd, om daarmee de druk op de veelrijdende automobilist niet te vergroten.

Kilometerheffing valt naar zijn aard binnen (ii). Als je praat over het beste substituut, moet je beginnen met kijken naar alternatieven. Een vorm van accijns op het laden van EV's is wel geduid als een oplossing die ideaal zou zijn als substituut voor de brandstofaccijns, maar daar heeft nog nooit iemand een manier voor verzonnen die zou kunnen werken. Maar wellicht krijgt waterstof ineens tractie in de komende jaren en kan het dan wel... Ik ben zelf geland op het punt dat, bij gebrek aan beter, kilometerheffing het dichtste in de buurt kan komen. Maar als je daarop inzet, is er echt nog veel huiswerk te doen om tot een systeem te komen dat een gepast substituut is.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 jul 2024, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Pino schreef: di 09 jul 2024, 9:36 ^^ Volkomen terecht natuurlijk, maar uiteindelijk is het niet een kilometerheffing die je "over de kling" zal jagen. Het is aan politiek Den Haag om een totaalplaatje te bouwen aan fiscale lasten, toeslagen en andere koopkrachtmaatregelen dat een beetje past. In alle inkomensgroepen. Dat totaalplaatje wordt in Den Haag echt wel bewaakt. Misschien niet altijd even goed en met de juiste prioriteiten, maar het gebeurt.
Ik heb daar eerlijk gezegd geen vertrouwen in. Ja, als het om bv iets als de AOW gaat, wordt het tot achter de komma uitgeplozen. Maar tegelijkertijd draaien ze er hun hand niet voor om om burgers met lastenverzwaringen van honderden euro's per maand op te zadelen.

Het extreemste voorbeeld kwam ik bij een van de vorige verkiezingen tegen bij het programma van GroenLinks (destijds nog zonder PvdA).
Die wilden:
- Kilometerheffing (met een fors tarief per km, al weet ik niet meer precies hoeveel)
- Afschaffen reiskostenvergoeding voor werknemers die met de auto reden.
- Leaserijders moesten zelf hun brandstof gaan betalen.

Toen ben ik eens gaan rekenen wat al die 3 maatregelen samen voor ons gezin zouden betekenen. Ik kwam uit op ruim 1000 euro netto per maand!
Nu verdienen we allebei redelijk. Niet super veel, maar we komen rond en houden elke maand een klein beetje over. Maar met zoiets zou dat in 1 klap afgelopen zijn. Dan wordt het ofwel werk zoeken dichtbij huis wat er niet is, ofwel verhuizen naar de dure randstad, ofwel emigreren.

Nu zullen niet alle plannen zo bont zijn als deze van GL, maar ik ga er vanuit dat het hoe dan ook om honderden euro's per maand verlies zal gaan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

Interessante discussie, maar even vanuit het perspectief van een EV-rijder hier:

Als ik het nu.nl artikel lees verwacht men een begrotingstekort als gevolg van gederfde inkomsten uit wegenbelasting en brandstofaccijns welke onvoldoende gecompenseerd worden door een toename van de energiebelasting (elektriciteit).

Maar waarom niet gewoon wegenbelasting invoeren voor EV's?
1. Ze zijn naar verhouding iets zwaarder dan een voertuig met een verbrandingsmotor dus naar verhouding veroorzaken ze ook meer slijtage aan infrastructuur;
2. Op basis van gewicht geef je ook een voordeel aan lichtere EV's dus zal een potentiele bezitter meer gestimuleerd worden een betere afweging te maken wat voor formaat de auto moet zijn en gewicht (batterij). Hoeveel bereik is nodig? Moet de 2e auto ook 600km op een volle batterij kunnen afleggen of is 120km voldoende? Dit bespaart grondstoffen en verhoogt veiligheid (door lager gewicht bij een aanrijding);
3. Simpel om in te voeren, te onderhouden en te heffen. 100% fiscale rechtvaardigheid is een utopie;
4. Ook als je een auto niet gebruikt staat deze in veel wijken in de openbare ruimte. Als je ook bezit belast dan remt dit de aanschaf en gebruik van de openbare ruimte voor je bezit;
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een vorm van MRB invoeren op EV's is een half antwoord op de problematiek zoals hij is gesignaleerd. Er wordt nu een bepaald bedrag opgehaald uit belastingen naar autobezit en een bepaald bedrag uit belastingen naar autogebruik. Als je EV's laat betalen voor hun bezit, lost dat nog steeds het probleem niet voor je op van teruglopende inkomsten uit gebruik - zolang gebruik wordt belast via de brandstofaccijns. Althans: de dreigende uitval van inkomsten uit accijns is behoorlijk veel groter dan wat bezitsbelastingen op EV's logischerwijs in het laatje zouden brengen. Dus dat brengt je nog steeds terug naar de vraag die ik in mijn vorige post neerlegde. Als dat wegvallen van een deel van de belastinginkomsten gegeven is, wil je het dan opvangen door (i) belastingdruk om te buigen naar andere belastingen of (ii) zoeken naar een substituut voor de gebruiksbelasting die we kennen.
hneel schreef: di 09 jul 2024, 10:35 Het extreemste voorbeeld kwam ik bij een van de vorige verkiezingen tegen bij het programma van GroenLinks (destijds nog zonder PvdA).
Die wilden:
- Kilometerheffing (met een fors tarief per km, al weet ik niet meer precies hoeveel)

Toen ben ik eens gaan rekenen wat al die 3 maatregelen samen voor ons gezin zouden betekenen. Ik kwam uit op ruim 1000 euro netto per maand!
Nu verdienen we allebei redelijk. Niet super veel, maar we komen rond en houden elke maand een klein beetje over. Maar met zoiets zou dat in 1 klap afgelopen zijn. Dan wordt het ofwel werk zoeken dichtbij huis wat er niet is, ofwel verhuizen naar de dure randstad, ofwel emigreren.

Nu zullen niet alle plannen zo bont zijn als deze van GL, maar ik ga er vanuit dat het hoe dan ook om honderden euro's per maand verlies zal gaan.
GL zat in een mantra dat als je dingen maar duur genoeg maakt, mensen het vanzelf wel zullen laten. En omdat autorijden op bepaalde manieren schadelijk is, hoefde je het alleen maar te beprijzen en het zou goed komen. Die gedachte zat in de jaren '00 ook ingebakken in regeringsdenken over Kilometerheffing, maar die is steeds meer naar de achtergrond verdwenen omdat er steeds meer bewijs is dat die ooit veronderstelde elasticiteit niet bestaat. Alleen bij GL is dat idee van de maakbare samenleving blijven bestaan - of anders tenminste omgedraaid naar een "dan komen we op die manier lekker aan de middelen nodig om onze groene agenda te financieren." Voor ideeën dat je daarmee mensen aan de onderkant van de samenleving retezwaar zou treffen, heeft de grachtengordel-brigade die binnen GL steeds dominanter is geworden zich nooit echt ontvankelijk getoond.

Deze gedachte hebben ze min of meer PvdA-GL in weten te krijgen, met alleen de afzwakking dat er compensatie moest komen in gebieden waar niet genoeg OV was. Hoe je "niet genoeg" ook zou willen definiëren, en dan nog steeds was het helemaal losgeslagen van het idee dat kwaliteit van OV niet de enige reden is waarom mensen de auto pakken. Kortom, dat is totaal wereldvreemd - met het soort lastenverzwaring dat je omschrijft als onvermijdelijk gevolg wanneer het zal worden geïmplementeerd. Maar ik heb er dan ergens wel vertrouwen in dat, in Nederland-coalitieland, dat soort verkiezingsprogramma-praat voor de bühne op enig moment in de formatie of desnoods in het voorbereiden van miljoenennota's wél een keertje goed zal worden doorgerekend. En wanneer er maar genoeg partijen in de Tweede Kamer maar hard genoeg de gordijnen invliegen (en dat zou terecht zijn bij dit soort plannen), ook degene die dit in zijn verkiezingsprogramma heeft staan wel snel op zijn schreden terugkeert. Doet dat ergens denken aan het soort tournures rondom de zorgpremie en andere koopkracht-elementen in de beginperiode van Rutte II.

Maar goed, met het minimale vertrouwen in politiek en overheid dat door diezelfde Rutte is veroorzaakt, snap ik het diepe wantrouwen volkomen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 jul 2024, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

Precies, dat had ik allang gelezen. En dit is m.i. prima, dat er een klein voordeeltje blijft daar bijvoorbeeld verzekeren duurder is dan een ice.

Daarnaast vraag ik mij het volgende af; een aantal van de mensen welke aan het woord komen in het artikel hebben lijken een dubbele pet op te hebben en de suggestie te wekken niet onafhankelijke experts te zijn: een aantal verhuurt zich als externe adviseur aan de overheid...
Pino schreef: di 09 jul 2024, 11:08 ^^ Een vorm van MRB invoeren op EV's is een half antwoord op de problematiek zoals hij is gesignaleerd. Er wordt nu een bepaald bedrag opgehaald uit belastingen naar autobezit en een bepaald bedrag uit belastingen naar autogebruik. Als je EV's laat betalen voor hun bezit, lost dat nog steeds het probleem niet voor je op van teruglopende inkomsten uit gebruik - zolang gebruik wordt belast via de brandstofaccijns. Althans: de dreigende uitval van inkomsten uit accijns is behoorlijk veel groter dan wat bezitsbelastingen op EV's logischerwijs in het laatje zouden brengen. Dus dat brengt je nog steeds terug naar de vraag die ik in mijn vorige post neerlegde. Als dat wegvallen van een deel van de belastinginkomsten gegeven is, wil je het dan opvangen door (i) belastingdruk om te buigen naar andere belastingen of (ii) zoeken naar een substituut voor de gebruiksbelasting die we kennen.
Ho ho, niet zo snel, de meeste EV's betalen ook gewoon energiebelasting: ~13 cent/kWh. Dit is helaas echter een kleine fractie t.o.v. brandstofaccijns per km.
Bron:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... elastingen
Laatst gewijzigd door Starlet op di 09 jul 2024, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En dan betaal je ook weer minder als je je EV oplaadt vanuit bijvoorbeeld eigen zonnepanelen. Het is niet voor niets dat hier wel eens is gediscussieerd over mogelijkheden om het opladen van een EV zwaarder te belasten dan regulier stroomverbruik. Maar Tom Poes heeft die list volgens mij nog niet verzinnen. En zo zijn we het volgens mij toch eens over de uitval in de belastinginkomsten uit automobiliteit die een gegeven lijkt.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ maar zaken als uit eigen opwek opladen, of zelfs vergoeding voor inzet als balanceeraccu zijn toch ook zaken die, in deze tijd van een overbelast net, het algemeen nut dienen en je zou moeten aanmoedigen?
Starlet schreef: di 09 jul 2024, 11:10 Ho ho, niet zo snel, de meeste EV's betalen ook gewoon energiebelasting: ~13 cent/kWh. Dit is helaas echter een kleine fractie t.o.v. brandstofaccijns per km.
Bron:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... elastingen
Even als bierviltjeberekening: een zuinige ev rijdt 15 kWh op 100 km, dus 1,95 belasting. Een zuinige benzinewagen rijdt dat op 5 liter, dus met 0,79 accijns en is dat 3,95. Dat is toch nog steeds de helft en niet een hele kleine fractie, of zie ik wat over het hoofd?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

hneel schreef: di 09 jul 2024, 10:35
Pino schreef: di 09 jul 2024, 9:36 ^^ Volkomen terecht natuurlijk, maar uiteindelijk is het niet een kilometerheffing die je "over de kling" zal jagen. Het is aan politiek Den Haag om een totaalplaatje te bouwen aan fiscale lasten, toeslagen en andere koopkrachtmaatregelen dat een beetje past. In alle inkomensgroepen. Dat totaalplaatje wordt in Den Haag echt wel bewaakt. Misschien niet altijd even goed en met de juiste prioriteiten, maar het gebeurt.
Ik heb daar eerlijk gezegd geen vertrouwen in. Ja, als het om bv iets als de AOW gaat, wordt het tot achter de komma uitgeplozen. Maar tegelijkertijd draaien ze er hun hand niet voor om om burgers met lastenverzwaringen van honderden euro's per maand op te zadelen.

Het extreemste voorbeeld kwam ik bij een van de vorige verkiezingen tegen bij het programma van GroenLinks (destijds nog zonder PvdA).
Die wilden:

Er is natuurlijk een reden dat voorstanders van de kilometerheffing vaak in algemeenheden blijven hangen als “de gebruiker betaalt” en “budgetneutrale uitvoering”. Ik twijfel er ook niet aan dat het introductietarief laag zou zijn, om genoeg useful idiots enthousiast te maken. En zodra er dan een keer om heel andere redenen een progressief kabinet is, kan je mooi het tarief flink verhogen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het risico dat progressieven aan knopjes gaan draaien zit in alle belasting ingebakken. Net zoals dat trouwens bestaat bij aarts-conservatieven, wanneer er bijvoorbeeld straks een Andrew Tate brigade komt die vindt dat vrouwen achter het aanrecht horen en dat daarom alle kinderopvangtoeslag of tweeverdienersfaciliteiten de deur uit moeten. Het is geen reden om principieel tegenstander te zijn van Inkomstenbelasting. Maar als het om kilometerheffing gaat, is het ineens wel een geldig argument?

Nogmaals, de progressieve troika zal nog bedrogen uitkomen wanneer hun schitterende plannen voor torenhoge heffing voor de financiering van linkse hobbies in strijd zal blijken met de Eurovignetrichtlijn en zo onmogelijk blijft. Nog even los van politieke fallout.
JanVerhoeven schreef: di 09 jul 2024, 11:33 ^^ maar zaken als uit eigen opwek opladen, of zelfs vergoeding voor inzet als balanceeraccu zijn toch ook zaken die, in deze tijd van een overbelast net, het algemeen nut dienen en je zou moeten aanmoedigen?
Absoluut. Maar dat betekent dat je aan die kant vrij weinig zult kunnen bereiken voor het opvullen van het dreigende gat. Althans dat moet je niet willen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 jul 2024, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: di 09 jul 2024, 12:00 ^^ Het risico dat progressieven aan knopjes gaan draaien zit in alle belasting ingebakken. Net zoals dat trouwens bestaat bij aarts-conservatieven, wanneer er bijvoorbeeld straks een brigade komt die vindt dat vrouwen achter het aanrecht horen en dat daarom alle kinderopvangtoeslag of tweeverdienersfaciliteiten de deur uit moeten. Het is geen reden om principieel tegenstander te zijn van Inkomstenbelasting. Maar als het om kilometerheffing gaat, is het ineens wel een geldig argument?
Ik moet toch niet uitleggen dat progressief Nederland iets anders in de wedstrijd zit bij hogere belasting op inkomsten, die armoede kan veroorzaken, dan wanneer het slachtoffer de auto is?
Nogmaals, de progressieve troika zal nog bedrogen uitkomen wanneer hun schitterende plannen voor torenhoge heffing voor de financiering van linkse hobbies in strijd zal blijken met de Eurovignetrichtlijn en zo onmogelijk blijft. Nog even los van politieke fallout.
Ik ken die richtlijn niet in detail, maar hij heeft niet voorkomen dat de Congestion Charge in Londen iets van 18 euro is. Dus dat iemand die op de Maasvlakte werkt en in de regio Rotterdam woont elke dag bijvoorbeeld twee keer 8 euro enkele reis mag aftikken, zal vast niet fanatiek bestreden worden.

En de politieke consequenties zijn leuk op papier, maar het treft lang niet iedereen, dus dat is nog maar de vraag.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Bovendien is het met de toenemende politieke houding van we-doen-wel-aan-Europa-maar-we-zijn-héél-kritisch natuurlijk allesbehalve zeker dat dit soort richtlijnen in de toekomst een rol van betekenis kunnen spelen. Om van enige vorm van harmonisatie nog maar te zwijgen.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Pino schreef: di 09 jul 2024, 12:00 ^^ Het risico dat progressieven aan knopjes gaan draaien zit in alle belasting ingebakken.
In Nederland heb je dan geluk. Sinds WO2 zelden een progressief parlement en kabinetten bevatten altijd VVD en/of CDA (of voorgangers). Die partijen werpen toch wel een dam op tegen al te progressieve ideeën, toch? 8-)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar eens kijken wat er nu in Frankrijk gaat gebeuren met hun Nieuwe Volksfront...
Teetje schreef: di 09 jul 2024, 13:18 Bovendien is het met de toenemende politieke houding van we-doen-wel-aan-Europa-maar-we-zijn-héél-kritisch natuurlijk allesbehalve zeker dat dit soort richtlijnen in de toekomst een rol van betekenis kunnen spelen. Om van enige vorm van harmonisatie nog maar te zwijgen.
Dat "we zijn heel kritisch op Europa" zit nou niet aan de kant van het politieke spectrum waarvan je het anti-auto-beleid verwacht, wel? Hoe dan ook: op het gebied van tolheffing is juist steeds meer geharmoniseerd, is lidstaten steeds meer vrijheid uit handen geslagen om een beetje tol te heffen zoals ze zelf willen. Heel lang was de Eurovignetrichtlijn vooral gericht op heffingen ten laste van vrachtverkeer. Pas in de ronde die nu wordt geïmplementeerd zijn heffingen op personenverkeer redelijk alomvattend in de richtlijn gekomen. We plukken er mede de vruchten van met dingen als het Oostenrijkse 1-dags-vignet. En dat het ook als rem werkt hebben we gezien met de Duitse pogingen om een PKW-Maut van de grond te krijgen. Behalve deze richtlijn wordt belastingheffing natuurlijk ook nog aan banden gelegd via het EVRM. We hebben in Nederland gezien hoe burgers de politiek terug hebben laten fluiten op het gebied van Box 3; dat kan in meer belastingdossiers.

Wat de discussie lastig maakt, is dat het instrument wordt gediskwalificeerd vanwege mensen die mogelijk ooit aan de knoppen zouden komen te zitten. De discussie wordt nu een karaktermoord op de progressieve partijen. Nu weet ik nog wel twintig extra redenen buiten automobiliteit waarom het Volksfront niet de sleutels van het Torentje en de Schatkist moet krijgen, maar het wordt wel een doelredenering zo. Want het geldt voor het geheel van de staatsmacht dat je op zich deugdelijke instrumenten alleen maar in handen wilt zien van mensen die die instrumenten ook rechtvaardig toepassen. Gelukkig hebben we rechters die nog correctie kunnen aanbrengen, maar ook dat staat of valt uiteindelijk met politici die uiteindelijk hun meerdere erkennen in de rechterlijke macht en supranationaal recht. We hebben op verschillende momenten in de geschiedenis gezien hoe een democratie en rechtstaat zichzelf afschafte. Anders gezegd: als de verkeerde mensen aan de macht komen en ze willen je naaien, zul je worden genaaid. Maar dat staat uiteindelijk los van kilometerheffing. Want ook zonder kilometerheffing zal het Volksfront de automobilist wel naaien.

(en omgekeerd is dat meteen onderdeel van de redenen waarom het Volksfront niet aan de macht kan komen zonder een rem op rechts)
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Op papier klopt dat natuurlijk, de praktijk blijkt toch altijd complexer en genuanceerder. De traditionele pro-autopartij, de VVD, deed immers gewoon mee met het rekeningrijdenvoorstel? Als het niet rekt dan scheurt het wel en onder druk wordt alles vloeibaar. You win one, you lose one, dát mechanisme. We zien tenslotte ook dat het huidige kabinet eerdere accijnsverhogingen op brandstof niet teruggedraaid heeft, ondanks de preliminaire beloftes van sommigen in het begin van de onderhandelingen. Niet dat ik ze dat voor de voeten wil werpen, maar het geeft wel aan dat de theoretische kwalificatie ‘rechts is pro-auto en links is anti’ in de praktijk niet per definitie klopt.

En m.b.t. Europese harmonisatie: het zal ongetwijfeld allemaal nog in de kinderschoenen staan, maar zolang sommige landen met vignetten werken en anderen met betalen-per-traject, om maar te zwijgen over de verschillende betalingswijzen (Frankrijk), is er nog véél werk te doen vanuit Brussel, ondanks de voorbeelden die je noemde.

Ach, de toekomst zal leren hoe we individuele mobiliteit gaan beprijzen. Gezien het feit dat het huidige kabinet een beperkte houdbaarheidsdatum wordt toegeschreven zou de discussie op korte termijn wel weer eens gevoerd gaan worden in Den Haag.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Vahalis schreef: di 09 jul 2024, 13:27Sinds WO2 zelden een progressief parlement en kabinetten bevatten altijd VVD en/of CDA (of voorgangers). Die partijen werpen toch wel een dam op tegen al te progressieve ideeën, toch? 8-)
Dat klopt, daarom zijn middenpartijen zo essentieel in onze democratie, ze houden de boel bijeen en voorkomen een al te extreme beleidsvoering.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik kan hier niet vaak genoeg benadrukken dat de VVD in de jaren '60 voor tolheffing was op alle toen nieuw aan te leggen snelwegen. Heel liberaal, geredeneerd vanuit individuele keuzevrijheid. En PvdA en PSP waren voor financiering uit algemene belastingen. Want verdeling van welvaart. Het kan verkeren. In dit proefschrift vind je vanaf pagina 767 een mooi overzicht van hoe verschillende partijen zich in de periode 1965-2010 door de fiscale auto-problematiek hebben doorgeworsteld, ook met meerdere tournures bij de VVD. Bovenal zou ik graag zien dat er nu weer eens een fatsoenlijke discussie wordt gevoerd in Den Haag over het onderwerp; het hangt me nu teveel aan elkaar van redeneringen optuigen voor de bühne.

Voor de Eurovignetrichtlijn verwijs ik verder naar de Wegenwiki (omwille van de transparantie: artikel van mijn hand). Het is geen streven naar totale harmonisatie van hoe er wordt geheven of hoe wegennetten worden gefinancierd. Dat past ook niet in het Europese idee; het subsidiariteitsbeginsel staat in de weg aan alles door heel Europa op dezelfde manier beprijzen. De richtlijn is hoofdzakelijk een set beginselen om te voorkomen dat het vrij verkeer wordt verstoord door vormen van tolheffing. Dat je niet zomaar buitenlanders laat meebetalen aan je eigen sociale zekerheid, of groene landbouw, doordat ze toevallig over jouw wegen rijden. En dat nationale transportsectoren niet via de tol worden bevoordeeld boven buitenlanders.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Pino schreef:(..)Als je EV's laat betalen voor hun bezit, lost dat nog steeds het probleem niet voor je op van teruglopende inkomsten uit gebruik - zolang gebruik wordt belast via de brandstofaccijns. Althans: de dreigende uitval van inkomsten uit accijns is behoorlijk veel groter dan wat bezitsbelastingen op EV's logischerwijs in het laatje zouden brengen. Dus dat brengt je nog steeds terug naar de vraag die ik in mijn vorige post neerlegde. Als dat wegvallen van een deel van de belastinginkomsten gegeven is, wil je het dan opvangen door (i) belastingdruk om te buigen naar andere belastingen of (ii) zoeken naar een substituut voor de gebruiksbelasting die we kennen. (..)
Kan men niet besluiten Betalen naar Gebruik (dus kilometerheffing) voor sec de EV (100%) rijder in te voeren, in de basale vorm dus één tarief per kilometer. :?: Om het milieu te sparen kiest men voor een schappelijk, forfaitair, tarief zodat niet alle EV rijders ermee stoppen..
Mooie testcase.. ;)

Of is dat rechtsongelijkheid? Lijkt mij niet, want nu betalen ICE rijders accijns en MRB en EV rijders (nog) niet.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Men (in kabinetskringen) werkt er weer aan.. althans, er zijn denkrichtingen opgestart.
(..) Het demissionaire kabinet werkt aan een hervorming van de autobelastingen en haalt daarbij tóch weer rekeningrijden van stal. ‘Opvallend, want eerder wilde dit kabinet zich daar niet meer aan branden’, zegt Noud Broekhof, van De Nationale Autoshow. Toch staat het idee weer nadrukkelijk genoemd in een contourenbrief die vrijdagavond naar de Tweede Kamer is gestuurd. (..)

In de brief staat dat een vlak kilometertarief – waarbij elke kilometer evenveel kost – het snelst en goedkoopst in te voeren is. 'Bovendien kan dit het beste de privacy waarborgen, omdat gebruikgemaakt kan worden van de tellerstandenregistratie van de RDW', legt Broekhof uit.

Tegelijkertijd wordt ook een gedifferentieerd tarief overwogen, waarbij bijvoorbeeld grotere auto's met meer voertuigoppervlak of auto's die meer energie verbruiken, per kilometer méér betalen. Dat zou het systeem eerlijker en duurzamer maken, stelt ook de autosector in een reactie. Toch blijft het vooralsnog bij denkrichtingen, de daadwerkelijke keuzes zijn aan een volgend kabinet. (..)
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... dt-betaalt
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Leuk en aardig maar als er via mijn tellerstanden wordt gerekend zal dus ook elke kilometer die ik in het buitenland rij worden meegenomen. Ook in landen waar een vignetplicht geldt of waar ik tol betaal. Blijft een idioot idee...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat Nederland op dit moment meer brandstofaccijnzen misloopt door weglek naar Duitsland en België dan van elektrische auto's.

Ik weet niet meer waar ik het las, maar ik zag iets voorbij komen dat de CO2 uitstoot van mobiliteit op papier was gedaald, omdat er minder liters afzet was, maar dat dit vooral zou komen doordat er in de grensstreek massaal in het buitenland getankt wordt. Veel mensen combineren dit met boodschappen of een ander reismotief, waardoor het effect ook groter is dan alleen van mensen die binnen een paar kilometer van de grens wonen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Dat snap ik wel. Ik werk zelf in Geleen en sta binnen 5 minuten in Maasmechelen waar ik kan tanken voor €1,48/liter waar het in Nederland vaak zeker €1,80 kost. Boodschappen doe ik in Duitsland want daar bespaar ik me enorm veel geld mee, vooral op producten als vlees en huishoudproducten. Als je in de grensstreek woont of werkt, is het zeker waard om even de grens over te steken en net wat verder te rijden dan je lokale supermarkt...
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

ABN AMRO heeft een fantastisch plan bedacht:
We zouden tol moeten heffen ipv kilometerheffing in moeten voeren. En dat moet gaan gelden voor wegen en vaarwegen.
https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insi ... n-tol.html
De Nederlandse infrastructuur, waaronder snelwegen, sluizen en bruggen, kampt al jaren met achterstallig onderhoud. Intussen komen de inkomsten uit brandstofaccijnzen onder druk doordat de automobilist steeds minder tankt. De grote middenpartijen GroenLinks-PvdA, CDA, VVD en D66 sturen aan op de introductie van een kilometerheffing of spitsheffing. Specifiek zou de volgende coalitie kunnen kiezen voor tolheffing, dat belangrijke voordelen biedt. Zo zou de overheid door middel van tolheffing institutioneel kapitaal kunnen aantrekken, zodat de staatsschuld behapbaar blijft.
We betalen vast nog niet genoeg...