Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino »

Mundial schreef: za 06 sep 2025, 15:21 De EU legt een minimumbrandstofaccijns van €0,359/l op, sommige lidstaten zoals Bulgarije zitten daar net boven met €0,363, Nederland doet dat vlotjes x2 met de hoogste accijns in Europa, €0.789.
Het zou een optie kunnen zijn om dat minimumtarief naar een gelijk tarief over heel Europa per km op de teller om te zetten. Landen met een hogere accijns kunnen dat verschil compenseren via andere belastingen (tol, hogere belasting op bezit,...)
Het EU-minimumtarief is grofweg de vervuilersheffing, als ik het goed heb. Voor zover je je weg-investeringen ook uit accijns wilt financieren, ga je dus ruim omhoog.

Als je harmoniseert, dwing je landen die hun wegennet in sterke mate uit accijns financieren een ander model te gebruiken. En dubbel een land als Nederland dat verhoudingsgewijs ruim investeert. Ik zie de lol van zo’n harmonisatie niet zo, vooral niet door de gevolgen die het zou hebben. Accijns is de beste manier van betalen naar gebruik die je kunt bedenken, althans zolang de EV-transitie de boel niet scheef trekt. Zowel tol (daargelaten misschien eens een spitstarief of een dure tunnel) als meer gaan ophalen uit bezitsheffingen vind ik inferieur.