[E313][A013] Antwerpen - Hasselt - Liège
Moderator: Moderatoren
-
Mikhail
- expressweg
Re: [E313] A13-E313 Antwerpen - Hasselt - Luik
Is de rechste rijstrook annex spiststrook dan afgezet met vaste signalisatie voorlopig?
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
-
Caesar
- stadsweg
hehe de TS combinatie is de mist (heb je hem) ingegaan. (rechste en spiststrook)Mikhail schreef:Is de rechste rijstrook annex spiststrook dan afgezet met vaste signalisatie voorlopig?
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Wegen en Verkeer 16-09-2011 schreef:E313: Drie nachten hinder bij plaatsing eerste portieken spitsstrook
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst volgende week in de nachten van dinsdag (20/9 op 21/9), woensdag (21/9 op 22/9) en donderdag (22/9 op 23/9) zeven portieken op de E313 tussen de ring om Antwerpen en Ranst. Het verkeer richting Luik ondervindt tijdens de drie nachten ernstige hinder. Het gaat om een eerste reeks van portieken met rijstrooksignalisatieborden op het traject. Die zijn enerzijds noodzakelijk om het gebruik van de spitsstrook mogelijk te maken en helpen anderzijds het stadsuitwaartse verkeer dynamisch te sturen.
Automobilisten moeten gedurende de drie nachten vanaf 21.30 uur over één rijstrook tussen de ring om Antwerpen en Ranst. Uitgezonderd op woensdag 21 september, want dan start de aannemer pas om 22 uur. Niet-noodzakelijke verplaatsingen zijn na 21.30 uur dan ook af te raden. Om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen, wordt tijdens de ingreep de snelweg ook afgesloten voor een vijftiental minuten per portiek. Net om de hinder maximaal in te perken, werkt de aannemer bewust 's nachts.
Tijdens de plaatsing op donderdag (22/9 op 23/9) wordt de oprit Borgerhout van de E313 afgesloten. Dat is nodig om de veiligheid van de weggebruiker en de wegarbeider te garanderen. Eén van de portieken die donderdagnacht geplaatst wordt, ligt namelijk te dicht bij de oprit om die open te houden. Wie de E313 op wil, kan dat onder meer via oprit Borgerhout van de ring om Antwerpen, die blijft wél open.
In gebruik
Naast de zeven vaste portieken laat het agentschap volgende week ook vier mobiele portieken plaatsen. Die zijn noodzakelijk om de spitsstrook al vanaf eind september te kunnen openen. In oktober worden vervolgens nog acht vaste portieken geplaatst. De laatste portiek op het traject van de spitsstrook volgt midden november. Vanaf eind oktober kunnen de portieken ook dynamisch de snelheid aanduiden.
Het plaatsen van deze signalisatie past in een algemene uitbouw van systemen voor dynamisch verkeersmanagement (DVM) op de Vlaamse hoofdwegen. DVM-infrastructuur kent in hoofdzaak twee types van signalisatie. Dynamische informatieborden - geplaatst boven de snelweg - maken het mogelijk weggebruikers tijdig te informeren (over bijvoorbeeld hindernissen, incidenten en alternatief routeadvies). Rijstrooksignalisatieborden worden dan weer gebruikt om het verkeer per rijstrook dynamisch te sturen. Zo helpen ze de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verhogen.
-
peejay
- autoweg
Ik neem aan dat men 'portalen' gaat plaatsen.
Of is dit weer een verschil tussen het Vlaams en het Nederlands?
Rij met je hart
-
captain007
- Forumbeheerder
-
peejay
- autoweg
Dank voor de verheldering. Weer wat geleerd 
Rij met je hart
-
Mikhail
- expressweg
Zou er op de 4 tijdelijke 'portieken' (ik vermoed tekstkarren of RVMS panelen) gewoon een tekst opstaan met spitsstrook open/spitsstrook in gebruik en de dynamische RSS panelen boven elke rijstrook enkel om de snelheid aan te duiden? Ik vraag me eigenlijk ook af of men naast rijstrooksignalisatieborden ook een VMS bord gaat plaatsen voor info over de E313/E34 op de borden te plaatsen en of er ook een vast RVMS bord zal komen om aan te duiden of de spitsstrook open gesteld word.
-
tovm74
- autoweg
standaard.be schreef:Allereerste spitsstrook in Vlaanderen vanaf woensdag in gebruik
dinsdag 27 september 2011, 11u51 - Bron: belga - Auteur: bvb -RANST - Morgen/woensdag om 15.00 uur wordt de allereerste spitsstrook in Vlaanderen in gebruik genomen. Het gaat om de spitsstrook op de E313 tussen de Antwerpse ring en Ranst. De spitsstrook moet zorgen voor een vlottere avondspits.
Om de dagelijkse avondspits op de E313 vanuit Antwerpen te verlichten, besliste Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits om er een spitsstrook te laten aanleggen.
Dat betekent dat de pechstrook tijdens de avondspits omgetoverd wordt tot een extra rijstrook of spitsstrook. Die extra rijstrook levert extra capaciteit op en moet zo de files doen slinken. Het Vlaams Verkeerscentrum schat dat de files door de ingebruikname van de spitsstrook tot een kwart kunnen verminderen.
De spitsstrook wordt woensdag vanaf 15.00 uur een eerste keer in gebruik genomen. Via dynamische verkeersborden zullen de weggebruikers kunnen zien of de spitsstrook al dan niet open is. Op normale dagen zal de spitsstrook geopend zijn tussen 15.00 uur en 20.00 uur, al is het niet uitgesloten dat de strook op bepaalde dagen bijvoorbeeld om technische of veiligheidsredenen gesloten blijft.
De aanleg van de spitsstrook en de plaatsing van de dynamische verkeersborden heeft in totaal 6,7 miljoen euro gekost.
RANST - Morgen/woensdag om 15.00 uur wordt de allereerste spitsstrook in Vlaanderen in gebruik genomen. Het gaat om de spitsstrook op de E313 tussen de Antwerpse ring en Ranst. De spitsstrook moet zorgen voor een vlottere avondspits.
Om de dagelijkse avondspits op de E313 vanuit Antwerpen te verlichten, besliste Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits om er een spitsstrook te laten aanleggen.
Dat betekent dat de pechstrook tijdens de avondspits omgetoverd wordt tot een extra rijstrook of spitsstrook. Die extra rijstrook levert extra capaciteit op en moet zo de files doen slinken. Het Vlaams Verkeerscentrum schat dat de files door de ingebruikname van de spitsstrook tot een kwart kunnen verminderen.
De spitsstrook wordt woensdag vanaf 15.00 uur een eerste keer in gebruik genomen. Via dynamische verkeersborden zullen de weggebruikers kunnen zien of de spitsstrook al dan niet open is. Op normale dagen zal de spitsstrook geopend zijn tussen 15.00 uur en 20.00 uur, al is het niet uitgesloten dat de strook op bepaalde dagen bijvoorbeeld om technische of veiligheidsredenen gesloten blijft.
De aanleg van de spitsstrook en de plaatsing van de dynamische verkeersborden heeft in totaal 6,7 miljoen euro gekost.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik zou graag eens foto's zien van die spitsstrook. Hoe zit het qua wegbelijning?
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Die zou naar het schijnt toch weer aangepast zijn, maar ik heb het zelf nog niet gezien...
-
tovm74
- autoweg
Van de week ben ik er eens gepasseerd:

Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
Mikhail
- expressweg
Erg veel afgekeken van Nederland en eigenlijk lijkt hetzelf een beetje op de pechstrook-belijning in Frankrijk, op de camerabeelden van verkeerscentrum.be op de E313 ter hoogte van Ranst zie je wel dat de 1ste rijstrook (spitsstrook) een gewone belijning vertoont... waarschijnlijk is de uitvoegstrook naar Ranst verlengd op die manier?
-
captain007
- Forumbeheerder
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Davy
- expressweg
Ik wil de opening ervan wel eens meemaken, en ga zometeen eens gaan kijken
.
Ga er meteen videomateriaal van maken, ik ben benieuwd hoe het zal werken...
Ga er meteen videomateriaal van maken, ik ben benieuwd hoe het zal werken...
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Voor zover ik op de camerabeelden van het Vlaams Verkeerscentrum kan zien, is de strook nog niet geopend...
-
Chris
- Moderator
Er is overigens eerst wel een gewenperiode te verwachten, alhoewel de spitsstrook slimmer gemarkeerd lijkt dan in Nederland, waar hele volksstammen de doorgetrokken streep niet overschrijden. Ik ben benieuwd hoe het allemaal aangegeven staat, markering, bebording, signaalgevers, etcetera.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Nu dus wel!vynkce schreef:Voor zover ik op de camerabeelden van het Vlaams Verkeerscentrum kan zien, is de strook nog niet geopend...
-
Wouter N14
- Moderator
Zie ik het goed dat er slechts een half metertje berm is en dat er dan een talud volgt? Lijkt mij niet heel verstandig :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Davy
- expressweg
Ik heb het gezienvynkce schreef:Nu dus wel!vynkce schreef:Voor zover ik op de camerabeelden van het Vlaams Verkeerscentrum kan zien, is de strook nog niet geopend...
Ik had de hoop al opgegeven, maar toen ik net bij Antwerpen-noord was (om al terug te keren, ben via Waaslandtunnel - Leien - Noorderlaan - A12 en via A'pen-noord weer de ring op naar Gent) hoorde ik dat de weg weer vrij was bij Wommelgem, en de spitsstrook elk moment zou opengaan, het was toen precies 17h. Enja hoor, net toen ik de verbindingslus opdraaide naar de E34-E313 ging de spitsstrook open, en uiteindelijk begon het toch redelijk door te rijden, maar je zag ook meteen dat velen die strook nog niet willen/durven te gebruiken, en zeker het vrachtverkeer niet...
Het staat allemaal op video, ik ga hem vanavond nog online zetten.
-
Mikhail
- expressweg
Ja om 15.20u was de spitsstrook nog niet geopend, er was waarschijnlijk dus een ongeval gebeurt?
-
Davy
- expressweg
De video... Het eerste stukje van de spitsstrook staat er niet op, omdat ik van Antwerpen-noord kom. Het verkeer begon eigenlijk net weer op gang te komen.
Link
Bij Wommelgem al eentje met pech, op de terugweg zag ik dat de signalisatie al was aangepast, de spitsstrook was weer afgekruisd. Voor degenen die zich afvragen waarom er zo weinig portalen staan en er geen snelheden getoond worden: dat komt volgende maand. Tot die tijd staan er dus die mobiele signalisatieportalen.
Bij Wommelgem al eentje met pech, op de terugweg zag ik dat de signalisatie al was aangepast, de spitsstrook was weer afgekruisd. Voor degenen die zich afvragen waarom er zo weinig portalen staan en er geen snelheden getoond worden: dat komt volgende maand. Tot die tijd staan er dus die mobiele signalisatieportalen.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Mooie video, een paar dingen die mij opvallen:
- De spitsstrook wordt niet afgesloten als er een wagen met pech staat? Was zeker net gebeurd?
- Als er één vrachtwagen gaat rijden volgen er meer, er hoeft er dus maar 1 te zijn die er gaat rijden en de rest volgt
Reden voor snelle reactie: Ik heb de video al op youtube gezien: hij stond op de voorpagina bovenaan en ik heb gewoon gewacht totdat je hem hier postte zodat ik het commentaar hier kon plaatsen en niet onder de video, omdat bijna niemand hier het commentaar onder de video leest
- De spitsstrook wordt niet afgesloten als er een wagen met pech staat? Was zeker net gebeurd?
- Als er één vrachtwagen gaat rijden volgen er meer, er hoeft er dus maar 1 te zijn die er gaat rijden en de rest volgt
Reden voor snelle reactie: Ik heb de video al op youtube gezien: hij stond op de voorpagina bovenaan en ik heb gewoon gewacht totdat je hem hier postte zodat ik het commentaar hier kon plaatsen en niet onder de video, omdat bijna niemand hier het commentaar onder de video leest
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Mikhail
- expressweg
Ik heb maar 4 nieuwe vaste portalen met dynamische RSS portieken (ipv 6), en 1 vast (nieuw?) VMS bord net na of voor de parking van Ranst (waarom is deze gecentreerd over de 3 linkse rijstroken en niet gecentreerd over de 4 rijstroken? En 2 verplaatsbare RSS portieken (ipv 4).
Staan de ontbrekende mss op het stuk Anw-Oost komende van Gent? Wel raar dat de meeste mensen nog niet op de rechtse rijstrook durven rijden... ik had gedacht dat men ook een vast VMS bord ging ophangen waar al het verkeer samenkomt van de ring om te signaleren of de spitsstrook open is of niet...
Staan de ontbrekende mss op het stuk Anw-Oost komende van Gent? Wel raar dat de meeste mensen nog niet op de rechtse rijstrook durven rijden... ik had gedacht dat men ook een vast VMS bord ging ophangen waar al het verkeer samenkomt van de ring om te signaleren of de spitsstrook open is of niet...
-
Davy
- expressweg
Dat pechgeval moet inderdaad net gebeurd zijn, toen ik een kwartier later dezelfde plek in de andere richting passeerde zag ik dat de spitsstrook er afgekruisd was.
Dat velen er nog niet wilden/durfden op te rijden had ik wel verwacht... Het is hetgeen men hier eerder zei, er zal wel een "gewenningsperiode" nodig zijn. Het is geen duurzame oplossing, maar het zal zeker helpen denk ik, aangezien een belangrijke oorzaak van de files op de R1 richting Nederland veroorzaakt worden door afwikkelingsproblemen op dat stuk E313-E34, waardoor deze file snel op de ring terugslaat.
.
-
captain007
- Forumbeheerder
Op 1:57, is dat wat pers die wat plaatjes schiet van de nieuwe spitsstrook?
Wat mij verder opvalt is het volgende:
- Het ontbreken van pechhavens.
- Er lijken weinig camera's te staan, waardoor pechgevallen niet snel zullen worden opgemerkt en de kans op ongevallen aanzienlijk vergroot.
- Bewegwijzering is nog niet aangepast bij bijvoorbeeld verkeerswisselaar Ranst.
- Het aantal portieken zelfs met de tijdelijke nog niet bar hoog.
Voor de rest denk ik dat het enige tijd duurt voordat iedereen gewend is aan de nieuwe situatie. Dat zie je hier in Nederland namelijk ook vaak bij pas geopende spitsstroken. De markering vind ik super, aangezien je dan minder last gaat krijgen van mensen die de strook niet durven op te rijden i.v.m. doorgetrokken streep.
Wat mij verder opvalt is het volgende:
- Het ontbreken van pechhavens.
- Er lijken weinig camera's te staan, waardoor pechgevallen niet snel zullen worden opgemerkt en de kans op ongevallen aanzienlijk vergroot.
- Bewegwijzering is nog niet aangepast bij bijvoorbeeld verkeerswisselaar Ranst.
- Het aantal portieken zelfs met de tijdelijke nog niet bar hoog.
Voor de rest denk ik dat het enige tijd duurt voordat iedereen gewend is aan de nieuwe situatie. Dat zie je hier in Nederland namelijk ook vaak bij pas geopende spitsstroken. De markering vind ik super, aangezien je dan minder last gaat krijgen van mensen die de strook niet durven op te rijden i.v.m. doorgetrokken streep.
-
Davy
- expressweg
Dat was inderdaad pers denk ik, ik zag ze effectief filmen toen ik terugkeerde.
De dichtheid van de vaste portieken zal hoger zijn dan wat er nu is: 8 stuks worden er nog geplaatst, er staan nu 4 mobiele.
De dichtheid van de vaste portieken zal hoger zijn dan wat er nu is: 8 stuks worden er nog geplaatst, er staan nu 4 mobiele.
-
Chris
- Moderator
Het ziet er redelijk uit. Bermbeveiliging kan beter mijns inziens. De markering die de rechterrijstrook van de spitsstrook scheidt vind ik wel beter dan in Nederland, maar de kantmarkering is veel te dik, daardoor lijkt het te veel op een permanente rijstrook. De signaalgevers staan ook wat ver uit elkaar, met name op dat eerste deel tussen Antwerpen-Oost en Wommelgem dat nogal bochtig is.
Wat wel echt beter moet is knooppunt Ranst, pas 400 meter van te voren staat hier bewegwijzering met rijstrookindeling. Vlak daarvoor staat een vorkbord met de afstand van 1500 meter, volgens mij klopt dat niet (zal eerder iets van 800 - 900 m zijn). Dit is een potentieel knelpunt en gevaarpunt, omdat verkeer dat ter plekke onbekend is pas relatief laat van rijstrook gaat wisselen. Vanaf de spitsstrook moet je 2 rijstroken opschuiven om de E313 te volgen, voor vrachtverkeer is dat tijdens de spits te weinig. Kortom; er moet een portaal komen op minstens 1000 meter voor het knooppunt met de rijstrookindeling. Dit kan al vanaf de parking Ranst, waar een reguliere rijstrookindeling begint.
Je ziet trouwens ook hoe bizar veel vrachtverkeer er rijdt, verspreid over 3 rijstroken en zelfs dan zit het nog aardig vol. Als alles rechts zou rijden zou je de beruchte LKW-stau krijgen.
Wat wel echt beter moet is knooppunt Ranst, pas 400 meter van te voren staat hier bewegwijzering met rijstrookindeling. Vlak daarvoor staat een vorkbord met de afstand van 1500 meter, volgens mij klopt dat niet (zal eerder iets van 800 - 900 m zijn). Dit is een potentieel knelpunt en gevaarpunt, omdat verkeer dat ter plekke onbekend is pas relatief laat van rijstrook gaat wisselen. Vanaf de spitsstrook moet je 2 rijstroken opschuiven om de E313 te volgen, voor vrachtverkeer is dat tijdens de spits te weinig. Kortom; er moet een portaal komen op minstens 1000 meter voor het knooppunt met de rijstrookindeling. Dit kan al vanaf de parking Ranst, waar een reguliere rijstrookindeling begint.
Je ziet trouwens ook hoe bizar veel vrachtverkeer er rijdt, verspreid over 3 rijstroken en zelfs dan zit het nog aardig vol. Als alles rechts zou rijden zou je de beruchte LKW-stau krijgen.
-
Jan Leirs
- polderweggetje
Die dikke kantmarkering lijkt me net interessant ifv de veiligheid zo vlak bij de afzetting...Chris schreef:De markering die de rechterrijstrook van de spitsstrook scheidt vind ik wel beter dan in Nederland, maar de kantmarkering is veel te dik, daardoor lijkt het te veel op een permanente rijstrook.
Posts op dit forum bevatten uitsluitend persoonlijke meningen.