[E313][A013] Antwerpen - Hasselt - Liège

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [E313][A013] Antwerpen - Hasselt - Liège

Bericht door Jeff »

Alfa schreef: ma 16 mar 2026, 23:21 ^^ Voor wie het gemist heeft, de E313 zal dus volledig afgesloten zijn tussen Wommelgem en knooppunt Antwerpen-Oost van vrijdagavond 10 april (vanaf 20.00 uur) tot donderdagochtend 16 april (05.00 uur).

Dit zal zeker veel overlast geven, niet in het minst in de omgeving. Zelfs tijdens de paasvakantie. Ik vraag me ook af hoe ze het vrachtwagenverkeer gaan omleiden.
R11 - N120 (tot aan Deurne/Sportpaleis)
Dat is vandaag best prima gegaan. Alleen de kruisingen bij het winkelcentrum en de houtlaan (R11 X N12) waren erg druk
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik kwam net van Duitsland en heb ook de E313 gevolgd, dat bleek toch nog sneller te zijn dan de omleiding via Breda. Het is wel een ingrijpende trechtering die enkel kan werken als het gros van het verkeer er effectief weg blijft. Al van bij Ranst moet al het verkeer op de E34 en E13 op respectievelijk 1 rijstrook. Die blijven elk hun rijstrook behouden (dus 2) tot nabij Wommelgem aan 50 per uur. Dan wordt alles op 1 rijstrook gevoegd en moet afrit Wommelgem genomen worden en moest je de omleidingsroute 'K' volgen. Daar hebben ze de rotonde Wommelgem wel afgesloten zodat alle verkeer verplicht de R11 in noordelijke richting moest nemen. En verder via de N12 en dan linksaf de N120 op tot de R10 en vanaf vandaar de Singel verder volgen tot je bij Deurne terug de R1 op kan.

Heel de omleidingsweg was een 2x2-weg. Ze hebben daar dus wel goed naar gekeken. Alleen de verkeerslichtenregeling hebben ze niet veranderd waardoor het ter hoogte van de kruispunten wel stropte, zeker met al die vrachtwagens. Je houdt beter de linkerstrook aan want de rechterrijstrook stond vol vrachtwagens. Op sommige kruispunten waren de linkerrijstroken afgesloten (bv de N12 kon je niet afslaan). Je zag dat velen op de GPS reden, want op het kruispunt zelf sloegen ze dan toch nog links af, wat heel gevaarlijk is.

Wat wel slecht is is dat de omleidingsroute ter hoogte van de Bosuit plotseling ophield. Wellicht hebben ze dat gedaan omdat het vanaf daar toch maar rechtdoor is en je dan dus de wegwijzers kan volgen. Maar je zag dat veel mensen in verwarring waren en dan hun GPS instelde die je door kleine baantjes stuurde. Vanaf daar sloegen plots veel mensen naar links af om door de woonwijken een weg te banen. En als je dan uiteindelijk bij de R10 uitkwam was er weer veel verwarring omdat er daar eigenlijk duidelijke bewegwijzering ontbreekt waardoor je dus niet kon zien dat je naar links moest afslaan de Singel op (omdat de omleidingsroute al even daarvoor was opgehouden).

Ik was er rond 20 uur en had geen file meer, behalve bij sommige kruispunten, zeker die op de Singel.

Overigens, de Bisschophoflaan (N120) moet qua wegdek zowat de slechtste baan in België zijn. Daar ligt een zeer hobbelig betonwegdek. Het is dus misschien wel 2 rijstroken en daarom gekozen als omleidingsweg, maar de weg is voor de rest absoluut ongeschikt om veel verkeer te verwerken.

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ In Vlaanderen is gebruiken van onderliggende wegennetwerken als snelwegomleidingsroutes zeer uitzonderlijk in zo een soort situaties, dus daarom omleiding Breda.

In Wallonië is men trouwens bezig met het vernieuwen van wegdek op de E313/A13 vanaf de gewest/taalgrens tot bij Boirs.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 14 apr 2026, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Vanaf Eindhoven kan ik de omleiding via Breda nog eel begrijpen, maar vanuit Zuid-Limburg is omrijden via Brussel toch logischer?
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Het ontbreken van standardbewegwijzering op het onderliggende wegennet in Antwerpen is wel frappant, vergeleken bij zowel Duitsland, Frankrijk of Nederland…

Zelfs op de Singel is het ondermaats, dan zwijg ik nog over de hoofdassen erbinnen (Leien, Planten & Moretuslei) en erbuiten (de N-wegen). Het is allemaal basic (of minder) terwijl je in het buitenland toch duidelijke signalisatie vindt…

Heeft Vlaanderen besloten dat dit niet meer nodig is?
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

verfmeer95 schreef: di 14 apr 2026, 8:21 Vanaf Eindhoven kan ik de omleiding via Breda nog eel begrijpen, maar vanuit Zuid-Limburg is omrijden via Brussel toch logischer?
Dat is ook de omleiding, Hasselt wordt aangeraden via Brussel te rijden. Ik kwam echter van Duisburg en dan is Eindhoven logischer. Maar ik heb toch gekozen om gewoon de E34 te volgen gezien de berichtgeving dat het wel meevalt en het al later was (rond 20 u). Maar gezien de beperkte capaciteit is het geen optie dat iedereen dat doet, want dan zouden er wel lange files staan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

verfmeer95 schreef: di 14 apr 2026, 8:21 Vanaf Eindhoven kan ik de omleiding via Breda nog eel begrijpen, maar vanuit Zuid-Limburg is omrijden via Brussel toch logischer?
Dat is ook de omleiding, sinds maandag staat er extra veel file 's morgens om vanop de E40 de R0 op te rijden. Belangrijk punt; hier zijn ook al grootschalige werken gaande dus de files zijn ook hier de komende dagen gigantisch. Ondanks dat het paasvakantie is.
poller1 schreef: di 14 apr 2026, 8:46 Het ontbreken van standardbewegwijzering op het onderliggende wegennet in Antwerpen is wel frappant, vergeleken bij zowel Duitsland, Frankrijk of Nederland…

Zelfs op de Singel is het ondermaats, dan zwijg ik nog over de hoofdassen erbinnen (Leien, Planten & Moretuslei) en erbuiten (de N-wegen). Het is allemaal basic (of minder) terwijl je in het buitenland toch duidelijke signalisatie vindt…

Heeft Vlaanderen besloten dat dit niet meer nodig is?
Hoe bedoel je? De OWN-signalisatie volgt al sinds 1978 hetzelfde ontwerp, met enkele kleinere wijzigingen door de jaren heen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het heeft wellicht ook met de Oosterweelwerken te maken. Maar op dit kruispunt ontbreekt bewegwijzering alleszins volledig: https://www.google.com/maps/@51.2295223 ... FQAw%3D%3D. De omleggingsroute hield even voor dit kruispunt op. Weliswaar is er ook verkeer op de E313 dat naar het noorden wil en dan moet men daar dus rechts afslaan. Voor verkeer dat de R1 opwil richting Gent moet naar links afslaan.

Het is trouwens ook wel kwalijk dat men de omlegginsroute door een lageemissiezone stuurt.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Dat bedoel ik dus, en dat is zeker niet het enige voorbeeld.
Bewegwijzering is gewoon ondermaats of onbestaande op veel N-wegen in de bebouwde kom. (hier wel off topic, I know) 8-)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Over het algemeen is onze bewegwijzering op Gewestwegen best in orde, en standvastig qua ontwerp. Binnen de bebouwde kom en op gemeentewegen is niet de gewoonte om signalisatie te voorzien in kleinere gemeenten. Wat dat voorbeeld van Antwerpen betreft, dat heeft gewoon met de Oosterweelwerken te maken. Dus nogmaals, ik begrijp niet wat aan de basis ligt van jouw oordeel.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 14 apr 2026, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Situatie nu, in de spits dus. Het grootste probleem is dus het kruispunt van de Bisschophovenlei met de Singel waar een file van 28 minuten staat. Op de R11 tussen rotonde Wommelgem en het verkeerslicht aan de Turnhoutsebaan staat 11 minuten file. De versmallingen aan de E313 zelf leveren maar 4 minuten vertraging op.

Met een beetje aangepaste lichtregeling had men dus de files perfect kunnen voorkomen.

Afbeelding
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Alfa schreef: di 14 apr 2026, 11:10
Dat is ook de omleiding, Hasselt wordt aangeraden via Brussel te rijden. Ik kwam echter van Duisburg en dan is Eindhoven logischer.
Ah, ok. Door de vermelding van de E313 en Duitsland dacht ik dat je vanuit Aachen kwam.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ookal heeft dat stuk formeel een dubbelnummer E313/E34. In de praktijk noemt iedereen het stuk tussen Antwerpen-Oost en Ranst enkel de E313. Het is ook het logisch verlengde van de E313. De A-nummer weerspiegelt dat ook (A13).

EDIT: al is het vreemd dat op deze wegwijzer enkel E34 staat: https://www.google.be/maps/@51.2109908, ... FQAw%3D%3D
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Alfa schreef: di 14 apr 2026, 18:06 Ookal heeft dat stuk formeel een dubbelnummer E313/E34. In de praktijk noemt iedereen het stuk tussen Antwerpen-Oost en Ranst enkel de E313. Het is ook het logisch verlengde van de E313. De A-nummer weerspiegelt dat ook (A13).
Vlaamse logica dan; aangezien de E313 aftakt via TOTSO en dood loopt op de R1, terwijl de E34 verder loopt over de R1 en vervolgens A11 in de richting van Zeebrugge.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Autostrada schreef: di 14 apr 2026, 19:05 ... aangezien de E313 aftakt via TOTSO ...
De E313 is de doorgaande weg in knooppunt Ranst, de E34 takt af.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Seat Ibiza schreef: di 14 apr 2026, 20:48
De E313 is de doorgaande weg in knooppunt Ranst, de E34 takt af.
I stand corrected!
Dat maakt het wel iets logischer waarom men tot aan de R1 refereert aan de E313 en er daar überhaupt voor een dubbel nummering gekozen is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De E313 was één van de eerste langere na-oorlogse snelwegen in Europa, in 1964 was het al helemaal van begin tot eind te berijden (via de E40 zelfs tot in Duitsland).

Eigenlijk alleen de E40 Brussel - Oostende was eerder als lang traject in België.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat klopt, het is de tweede snelweg die officieel geopend geweest is door Koning Boudewijn, en wordt daarom in Vlaanderen ook wel de Boudewijnsnelweg genoemd.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ja, als ook de Autoroute Roi Baudouin/König Baudouin Autobahn: https://www.openstreetmap.org/relation/5499606.

E313/A13 is dan nog ook een veel belangrijkere/drukkere verbinding dan de E34(-Oost), trouwens zowel beide moeten via een TOTSO gaan. Klopt trouwens niet met de "gebrekkige E-nummering logica".
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Wimpie25 schreef: di 14 apr 2026, 16:03 ^^
Over het algemeen is onze bewegwijzering op Gewestwegen best in orde, en standvastig qua ontwerp. Binnen de bebouwde kom en op gemeentewegen is niet de gewoonte om signalisatie te voorzien in kleinere gemeenten. Wat dat voorbeeld van Antwerpen betreft, dat heeft gewoon met de Oosterweelwerken te maken. Dus nogmaals, ik begrijp niet wat aan de basis ligt van jouw oordeel.
3e keer: zowat géén consequente signalisatie op zowel de Leien als de Plantin & Moretuslei… N-wegen. Maar ik kijk er waarschijnlijk over omdat ik er woon en deze wegen dagelijks neem. Dat kan…
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De E313 is al terug open. Toch wel straf dat ze twee bruggen hebben vervangen op iets meer dan een week tijd. Ook dat het betonnen bruggen zijn, van stalen bruggen kan dat uiteraard snel in elkaar gemonteerd worden. Maar betonnen bruggen worden bij mijn weten toch meestal ter plaatste gegoten en niet getransporteerd.

Filmpje kan je hier zien: https://www.hln.be/antwerpen/goed-nieuw ... ~af69708e/

Foto van een van de nieuwe bruggen:
Afbeelding

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad bijzonder snel. De betonnen liggers worden wel ter plaatse afgeleverd, maar de rest van de constructie moet ter plaatse worden gegoten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Duitsland zijn vele voorbeelden waar een project als dit 2 jaar duurt. Met 2 jaar lang verkeer over één brughelft, vaak met minder capaciteit.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In dat artikel op HLN wordt trouwens ook beweerd dat het 20 jaar geleden dat een Vlaamse snelweg langer dan één dag werd afgesloten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat klopt, sinds de introductie het perfectioneren van het gebruik van prefab bruggenliggers, is een volledige afsluiting van meer dan 24u niet meer voorgekomen. Waar HLN het dan zo over heeft specifiek 20 jaar geleden, daar heb ik minder een idee van.

Ik denk zelf aan het vervangen van verouderde bruggen op de E40 Brussel-Oostende in de jaren 90, die men toen nog als volledige boogbruggen moest gieten. Ik vind ook iets terug over een renovatie van het viaduct Gent-Brugge op de E17 waar de weg een heel pinksterweekend voor afgesloten geweest is in 2002.
Julles86
zandpaadje

Bericht door Julles86 »

Ik denk dat 20 jaar geleden de bruggen van de Ternesselei en Ruggeveldlaan op dezelfde manier zijn vervangen. (de brug voor en na het rond punt van Wommelgem)
De volgende zijn dus die van het rond punt zelf. Dat zou wel eens meer miserie kunnen zijn.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In dit artikel wordt ook gemeld dat er er 85 procent minder verkeer op de E313 was. Dus de informatiecampagne werkte.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Chris schreef: do 16 apr 2026, 10:24 In Duitsland zijn vele voorbeelden waar een project als dit 2 jaar duurt. Met 2 jaar lang verkeer over één brughelft, vaak met minder capaciteit.
Zo bijzonder is het ook niet. Men bouwt in de nabije omgeving een compleet viaduct, bij de verbinding tussen pijlers, zijwanden en het dek sterk genoeg is, zodat de pijlers aan het dek kunnen hangen.
Ondergrond moet voldoende draagkrachtig zijn. In veengebieden is dit niet mogelijk.

Daarna bestaande viaduct slopen en nieuwe viaduct erin rijden. Misschien interessant om op deze wijze tientallen kleinere viaducten in enkele jaren te vervangen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ In Vlaanderen staat een grote reeks brugvervangingen op het programma, het programma OverBruggen. Bij het toewijzen van de opdracht is rekening gehouden met de voorgestelde minder hinder maatregelen, dus ik zie het wel vaker voorkomen de komende jaren.
Wimpie25 schreef: do 16 apr 2026, 10:38 ^^
Dat klopt, sinds de introductie het perfectioneren van het gebruik van prefab bruggenliggers, is een volledige afsluiting van meer dan 24u niet meer voorgekomen. Waar HLN het dan zo over heeft specifiek 20 jaar geleden, daar heb ik minder een idee van.

Ik denk zelf aan het vervangen van verouderde bruggen op de E40 Brussel-Oostende in de jaren 90, die men toen nog als volledige boogbruggen moest gieten.
De brug over de N44 in Aalter is enkele jaren terug nog vervangen door verkeer over de andere helft te leiden, daar had deze methode ook minder hinder gebracht.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wimpie25 schreef: do 16 apr 2026, 10:38 ^^

Ik denk zelf aan het vervangen van verouderde bruggen op de E40 Brussel-Oostende in de jaren 90, die men toen nog als volledige boogbruggen moest gieten. Ik vind ook iets terug over een renovatie van het viaduct Gent-Brugge op de E17 waar de weg een heel pinksterweekend voor afgesloten geweest is in 2002.
Prefab liggers bestaan al 60 jaar. In Nederland werden die in de jaren '60 al toegepast, een tijd terug zijn op de A9 bij Amstelveen liggers uit een stuk autosnelweg van 1967 gehaald, en uit proeven bleek dat deze nog vrijwel onaangetast waren en nog vele decennia bruikbaar zijn.

Er zijn wel beperkingen: in België hebben veel viaducten over autosnelwegen geen middensteunpunt en dan zijn prefab liggers niet zo vanzelfsprekend vanwege de benodigde lengte. Als er dan een viaduct vervangen wordt, zijn veel grotere stalen liggers nodig, iets in-situ gestort nodig (lange bouwtijd) of de bouw van een middensteunpunt nodig. Helemaal als een viaduct schuin de autosnelweg overgaat zijn prefab liggers niet voor de hand liggend, zoals op de E40 bij Bertem.