Tentoonstelling Markermeerplannen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Tentoonstelling Markermeerplannen

Bericht door Rene » wo 18 okt 2006, 12:37

Trouw (18-10-2006) schreef:150 jaar toekomst
Tentoonstelling

Het Markermeer had al lang ingepolderd kunnen zijn. Alle nooit uitgevoerde plannen zijn nu dagelijks te bewonderen.

In het Nieuw land Erfgoedcentrum in Lelystad is een tentoonstelling te zien over alle plannen die de afgelopen 150 jaar zijn gemaakt voor het Markermeer. Wat samensteller en onderzoeker André Geurts vooral is opgevallen in zijn zoektocht naar oude tekeningen, is de enorme behoefte om iets met die open ruimte te doen. „Uit het niets iets maken, spreekt kennelijk tot de verbeelding." Vandaar de titel van de expositie, 'Die groote leegte'. Het Markermeer werd vooral gezien als niets met potentie: inpolderen zou 60.000 hectare nieuwe grond opleveren.

Op papier was de Markerwaard de afgelopen anderhalve eeuw bestemd als landbouwgebied, uitbreidingswijk voor Amsterdam, een nieuwe luchthaven of voor boeren uit de bollenstreek. Bezoekers van het erfgoedcentrum kunnen alle plannen in chronologische volgorde aanschouwen. Het heeft iets wrangs, zoveel ideeën, terwijl uiteindelijk maar één dunne streep land is gerealiseerd: de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Opvallende conclusie die Geurts trekt is dat de Markerwaard er al lang en breed had kunnen liggen. Tot de jaren zeventig was er nauwelijks discussie.

Voor zover bekend stamt het eerste plan voor gedeeltelijke drooglegging van de Zuiderzee uit 1848. Het eerste concrete ontwerp kwam eind 19de eeuw van Cornelis Lely. Toen deze ingenieur eenmaal minister van waterstaat was, kon hij serieus werk van maken van zijn plan. Hij stelde een staatscommissie in om het op haalbaarheid te toetsen. En aangezien hij zelf voorzitter was, kwam er niet veel tegenstand. Later, in 1916, kon hij een wetsontwerp voorleggen aan de Tweede Kamer.

Door de watersnoodramp van januari 1916, met doorgebroken dijken en overstromingen, waren de geesten rijp, maar de daadwerkelijke uitvoering van het Zuiderzeeproject werd steeds verschoven. Eerst door geldgebrek. Toen door de Tweede Wereldoorlog. In 1950 gaf het kabinet voorrang aan oostelijk Flevoland, en na de watersnoodramp van 1953 waren de Deltawerken van groter belang. In 1959 werd vervolgens besloten eerst zuidelijk Flevoland aan te leggen. „Dat was goedkoper. En er was veel meer behoefte aan woongebied dan aan boerenpolders. Flevoland kon mooi dienen als overloopgebied voor de Randstad." zegt Geurts. „Die Markerwaard kon best later."

Sinds Lely zijn er verschillende andere plannenmakers opgestaan. Maar geen van hen is echt serieus genomen. Geurts: „Er werd wel eens gepleit voor meer open water of een combinatie van wonen en recreëren, maar de dienst der Zuiderzeewerken wilde daar helemaal niet van horen. De ambtenaren hadden de kaarten van Lely altijd al in hun werkkamer hangen. Alternatieven waren gewoon niet bespreekbaar." De eerste twijfel kwam pas in 1965. Toen verscheen in de Waterkampioen een stuk over het belang van open water voor watersporters en recreanten. Ook het idee om een Tweede Schiphol aan te leggen in het Markermeer ging veel mensen te ver. De stichting Markerwaard van de kaart en de Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer liftten mee op de opkomende milieubeweging. Het was de tijd van het spraakmakende rapport van de Club van Rome: er moesten grenzen gesteld worden aan de groei.

Toch blijft de regering voor aanleg van een Markerwaard. In een beleidsvoornemen van het kabinet Van Agt in 1980 is de polder weliswaar kleiner geworden (41.000 hectare, met grote randmeren) maar alle bestemmingen worden nog genoemd: landbouw, woningbouw, recreatie, natuurontwikkeling en er moest ook nog ruimte zijn voor een luchthaven en militair oefenterrein. Geurts: "Als je geen echte keuze maakt, zijn er natuurlijk altijd mensen die het niet eens zijn met een onderdeel." De tegenstand bleek inderdaad te groot en de noodzaak te klein. Met een inspraakronde werd de geschiedenis van het Markermeer nog aangevuld met stapels papier - Andre Geurts heeft ze letterlijk in zijn tentoonstelling opgenomen.
In 2004 zag het kabinet er in de Nota Ruimte definitief van af om een grote polder aan te leggen.

De tentoonstelling 'Die groote leegte, 150 jaar toekomst van het Markermeer' is tot en met 22 april 2007 te zien in het Nieuw Land Erfgoedcentrum, Oostvaardersdijk 01-13 in Lelystad: 's maandags gesloten.
Laatst gewijzigd door Rene op wo 18 okt 2006, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 18 okt 2006, 12:39

Klinkt bizonder interessant - zeker omdat het dichtbij huis is voor mij! Misschien leuk voor morgen - dan zal ik er hierover een recensie schrijven ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 okt 2006, 13:27

Interessante tip :idea:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 18 okt 2006, 17:47

Leuk voor na de meeting :idea:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 18 okt 2006, 18:00

Ik ben er vandaag maar heen geweest (zeeën van tijd kun je het beste vullen met de Markerwaard, om het maar eens toepasselijk te brengen).

Het is een vrij kleine, maar interessante tentoonstelling die zich vnl. op het kaartmateriaal richt, maar daarnaast ook interessante notities, brieven, wetsvoorstellen, affiches van voor- en tegenstanders, boeken en ansichtkaarten toont. De opbouw is chronologisch, beginnend met de eerste voorstellen voor inpoldering in het midden van de 19e eeuw (toen nog de hele Zuiderzee moest worden ingepolderd conform sommige plannen), via de eerste concrete plannen in de eerste helft van de vorige eeuw, de periode 1971-1990 waarin toenemende milieubewustheid en meer inspraak van belangenverenigingen tot een kentering in de besluitvorming leidde, en uiteindelijk het afblazen van de drooglegging van het Markermeer, tot de periode van nu, waarin opnieuw plannen worden gepresenteerd voor opvulling van in ieder geval het IJmeer om Almere en Amsterdam met elkaar te kunnen verbinden.
Voor de kaartenfreaks is de tentoonstelling sowieso de moeite waard: er zijn oude kaarten met de eerste, globale voorstellen te bewonderen, kaarten waarop globaal het wegennet staat aangegeven (w.o. de rw 10a, die vanuit het noordoosten van Amsterdam (afrit s115) via de zuidoostoever van de Markerwaard naar Lelystad had moeten lopen), tot gedetailleerde vogelvluchtafbeeldingen van bijv. Rem Koolhaas, die een concrete uitwerking indiende van de Markerwaardpolder. Ook interessant om te weten: de naam 'Almere' was in de Middeleeuwen de naam voor de Zuiderzee - of wat daar toen van bestond als klein binnenmeer.

Maar natuurlijk zou een verslag als dit niet compleet zijn als ik ook een kleine beschouwing van de reis erheen (en weer terug) zou maken. Ik reisde met het OV, en de aansluitingen waren verrassend goed: van de overstap in Almere tot de busverbinding in Lelystad. Tussen Almere en Lelystad reis je langs de Oostvaardersplassen, een gebied waar de natuur haar gang kan gaan en - vrij uniek voor NL - haast geen spoor van menselijke bedrijvigheid is te ontdekken. Het gebied ziet er ruig, haast savanne/moerasachtig uit, met hier en daar wat grazend vee en vogels. Wie natuurlijk in NL maar niks vindt, moet deze treinreis zeker een keer maken (richting Lelystad links uit het raam kijken svp).
In Lelystad worden de stadsbussen geëxploiteerd door Lelybus, zelf weer een onderdeel van Connexxion. Leuk is (dat is dan weer mijn 'gekte'), dat de lijnkleuren van de buslijnen (geletterd van A t/m F) niet alleen op de plattegrond, maar ook op de lijnfilms en zelfs de haltes terugkeren. Dat maakt de routes extra herkenbaar. Lelystad is planmatig zeer rationeel opgezet; de bushaltes liggen vrij ver van elkaar verwijderd en zijn allemaal makkelijk vanuit de woonwijken te bereiken via loopbruggen over de weg heen.
Qua wegen zijn ze in Lelystad verder gek van turborotondes, die op de één of andere manier allemaal net te klein lijken te zijn voor de stadsbussen, die ik regelmatig een stoeprandje voelde meepikken.

Hoe dan ook: de tentoonstelling is zeker een aanrader voor de kaartenfreaks, maar ook voor degenen die meer in het algemeen in de geschiedenis van de plannen rond het Markermeergebied zijn geïnteresseerd. Goede tip, René! :top:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 18 okt 2006, 18:06

Leuk verslag. Klinkt wel interessant, die tentoonstelling. :)

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 18 okt 2006, 19:50

Alain: Goed verslag, het heeft mijn interesse gewekt. Vraagje: Mag er gefotografeerd worden? Zal wel niet denk ik, want al dat geflits zal wel te verstorend werken.
Espace de zody 8-)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 18 okt 2006, 19:53

Zody: officieel zal het wel niet mogen, maar toen ik er rond een uur of 15:00 vanmiddag rondliep, was er geen hond...Fotograferen zal dus wel geen probleem zijn. Moet je wel op een doordeweekse dag kunnen natuurlijk, en dan het liefst ergens 'na schooltijd' (er ging net een rumoerige puberklas weg toen ik binnenkwam)...;)

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 18 okt 2006, 20:01

@Alain:Fotograferen zonder flitslicht lijkt mij dan het beste, op zich kan dit best zowel digitaal als analoog. Door mijn werk ben ik ook vaak doordeweeks vrij.
Espace de zody 8-)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 23:16

Ik zou voor de Markerwaard (of een deel daarvan) wel een aantal nuttige bestemmingen weten:

:arrow: vliegveld!
:arrow: A23, verlgende A30

Met name voor een nieuw vliegveld zou ik het Markermeer willen inpolderen. Dat is in mijn ogen tenminste een betere en meer haalbare oplossing dan het belachelijke idee om een vliegveld in zee te maken. Het oude Schiphol kan dan verkleind worden (terug naar hoogstens 3 banen) of geheel gesloten. Als Schiphol verkleind wordt, raken de nabije snelwegen ook minder vol. :idea:

In een nieuw stuk (niemands)land kan ook vanaf het begin meteen rekening gehouden worden met hoogwaardige infrastructuur, want er zijn in principe geen mensen die kunnen klagen dat er iets in hun achtertuin wordt aangelegd. Bovendien zou ik de Markerwaad als allerlaatste bestemmen voor woningbouw. Liever zie ik daar bedrijven en/of kantoren.

'Amsterdam-Almere Airport Markerwaard' :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 23:20

Ik ben er wel voor om de Markerwaard te creeren, met het IJmeer tussen Amsterdam en Almere.

Zou het geen idee zijn om de goederen en passagiersstromen van Schiphol te splitsen? Of zou zoiets onhaalbaar zijn?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 okt 2006, 23:25

Over dat vliegveld en een A23 is hier al wel een boompje opgezet ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 18 okt 2006, 23:26

Ik ben ook wel voor inpoldering van de Markerwaard, maar dan wel alleen voor woningbouw en infra. Ik ben fel tegenstander van een nieuw vliegveld. Kost miljarden en miljarden, terwijl er juist veel is in geinvesteerd om Schiphol aantrekkelijker te maken en de capaciteit van het vliegveld uit te breiden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 okt 2006, 23:30

En dan ook die nieuwe polder aantrekkelijk maken als vestigingsplaats van grote bedrijven. Misschien dat er dan wat lucht ontstaat in de A6/A1 kwestie :dontknow:

En nu.... :zzz:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 23:31

@ Jeroen; Ik dacht juist in de trant van; goederenfaciliteiten overbrengen naar een nieuwe airport in de Markerwaard, zodat Schiphol minder overlast oplevert (minder vluchten), en nog rustig jaren kan groeien, voordat de huidige intensiteiten weer bereikt worden.

Maar misschien is dit ook wel erg duur, ik heb daar niet teveel verstand van.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 19 okt 2006, 17:03

Chris schreef:Maar misschien is dit ook wel erg duur, ik heb daar niet teveel verstand van.
En óf dat kostbaar wordt... Tientallen miljarden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 19 okt 2006, 17:10

De tweede luchthaven van NL was ook altijd gepland in de Markerwaard. Verzet daartegen (bewoners in de kop van Noord-Holland en Flevoland zouden met meer overlast te kampen krijgen, waardoor het probleem feitelijk zou worden gespreid) heeft die plannen de das omgedaan.
Ander nadeel van zo'n nieuwe luchthaven is natuurlijk het vervoer erheen. Je zult nieuwe snelwegen en spoorlijnen moeten bouwen, terwijl die bij Schiphol al aanwezig zijn.

Ik zou me dan ook liever op de groei van Schiphol zelf willen concentreren (vooropgesteld dát je dat überhaupt wilt nastreven).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 17:14

Het grote probleem bij Schiphol is de bebouwing er omheen. Dar zou je in de Markerwaard dusvel minder last meer van hebben. De bewoners niet en het vliegveld niet.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 19 okt 2006, 17:14

Je kan dan beter de woningen rondom Schiphol verkassen naar de Markerwaard :P

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 19 okt 2006, 17:36

Ik ben op zich voor een gedeeltelijke inpoldering van de Markerwaard, op sommige stukken is de grond uitermate geschikt voor bollenteelt. Waarom dan die bedrijven niet weghalen achter de duinen en die grond benutten voor recreatieve doeleinden?

Een vliegveld zou ik ook prima vinden, hoewel dat ook wel in Groningen kwan worden aangelegd om de werkgelegenheid daar te stimuleren. ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 19 okt 2006, 17:40

ViaHaaren schreef: Een vliegveld zou ik ook prima vinden, hoewel dat ook wel in Groningen kwan worden aangelegd om de werkgelegenheid daar te stimuleren. ;)
Pssst...Dat is er al. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 okt 2006, 20:00

Mark schreef:Je kan dan beter de woningen rondom Schiphol verkassen naar de Markerwaard :P
In de plaatsen:

Nieuw-Hoofddorp
Nieuw-Badhoevedorp
Nieuw-Aalsmeer

etc. etc. etc.

:twisted:
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 19 okt 2006, 20:49

Ik zie de Markerwaardplannen niet zo zitten.
Ten eerste zit ik niet op een luchthaven aldaar op die locatie te wachten, ten tweede zal inpoldering behoorlijke gevolgen hebben voor de historische binnenstadjes van Hoorn, Edam en Monnickendam, in verband met de waterdruk en -peil.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 22 okt 2006, 16:36

En vergeet het milieu niet. En hierom is een luchthaven in de Markerwaard ook ondenkbaar: de Oostvaardersplassen met zijn honderden soorten vogels. :!:
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 22 okt 2006, 17:13

Hajo schreef:En vergeet het milieu niet. En hierom is een luchthaven in de Markerwaard ook ondenkbaar: de Oostvaardersplassen met zijn honderden soorten vogels. :!:
Oeps! Die zijn er natuurlijk ook nog. Niet bij nagedacht... :oops: Arme vogeltjes...
...en arme vogelspotters... :twisted:

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 23 okt 2006, 10:30

Trouw schreef:Markermeer / De grote leegte
door Maaike Bezemer

Het eeuwoude plan om het Markermeer in te polderen is in 2004 definitief afgeschoten in de Nota Ruimte. Maar in die nota staat ook dat andere invullingen mogelijk blijven. Reden voor gemeenten en stedenbouwers om te blijven dromen.

Opvallende meedromer over de Markermeer is Wouter van Dieren, een van de vroegere oprichters van de vereniging tot behoud van het IJsselmeer. Bejubelde hij in de jaren zeventig de open ruimte, nu onderzoekt hij samen met economen, ecologen en waterdeskundigen of IJssel-, Marker- en IJmeer verrijkt kunnen worden met wetlands. Dat zijn eilanden voor natuur en recreatie, maar eventueel ook om op te wonen. Het klinkt als een grote ommezwaai, maar Van Dieren ontkent dat. „Destijds was natuur uitgangspunt, en dat is het nog steeds. Verschil is dat de kwaliteit van het Markermeer achteruit holt. Vroeger kon je soms niet doorvaren, zoveel ansjovis leefde er. Nu is het een ondiepe bak met door slib vertroebeld water, zonder spiering, zonder mosselen en dus ook zonder vogels die weer van die beestjes leven. Het valt nog wel onder de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn, maar dat wil niet zeggen dat het een mooi natuurgebied is.”

Het consortium van Van Dieren, de stichting Wetlands, wil diepe geulen graven in de bodem van IJmeer en Markermeer. Dan wordt het water weer helder en kan het slib gebruikt worden om eilanden op te spuiten. Een soort ecologische afronding van de Zuiderzeewerken. „Natuur moet de basis zijn van de ruimtelijke ordening; daar is ook consensus over. De Oostvaardersplassen worden niet voor niets doodgeknuffeld; iedereen ziet dat er aan dat water iets bijzonders kan gebeuren.” Maar moeten daar per se woningen bij? „Ik heb zelf nul wensen voor woningbouw, maar ik wil niet dat we elkaar een rad voor ogen draaien. De ervaring leert dat je nooit grote milieudoorbraken krijgt zonder samenwerking. Ik ben al dertig jaar bezig met het IJsselmeer; het ligt voor de hand dat ik dat blijf doen. Het grootste gevaar is niet nadenken over het gebied. Dan wordt het verpest met de grootste planologische miskleunen.”

Inmiddels zitten velen op die lijn. Natuurmonumenten, tien jaar terug nog tegen de aanleg van IJburg, presenteerde vorig jaar een gezamenlijke visie met Amsterdam, Almere, de provincies rond het IJmeer, de ANWB en Staatsbosbeheer. Als er eerst natuur wordt gerealiseerd, is er niets mis met stedelijke ontwikkeling, vinden de partners.

Deze integrale visie is dit jaar uitgewerkt door tal van ontwerpers die meededen aan de Eo Wijersprijsvraag. Die prijsvraag bestaat al jaren, maar richtte zich dit jaar bewust op de regio Amsterdam. „Doel is ontwerpers te laten oefenen op grootschalige opgaven, maar in dit geval willen we ook bestuurders op weg helpen”, vertelt juryvoorzitter Dirk Sijmons. „Hier speelt van alles. De waterkwaliteit is slecht, het verkeer loopt vast en de komende jaren moet de regio nog 160.000 woningen wegzetten. Dat schreeuwt om een visie.”

Behalve juryvoorzitter is Sijmons rijksadviseur voor het landschap en als ontwerper hielp hij mee aan de bouw van IJburg, het eerste opgespoten eiland in de voormalige Zuiderzee.

„Amsterdam moest 18.000 woningen bouwen. Dan is het IJmeer natuurlijk een fabelachtige plek – overal water en dicht bij het centrum. Ik woon nu zelf op IJburg.” Sijmons roemt zijn wijk. „Ik ben met het trammetje in twaalf minuten op het Centraal Station van Amsterdam.”

Voor het Markermeer geldt volgens Sijmons hetzelfde als voor het IJmeer. „Niet iets waar je per se van af moet blijven.”

„De afsluiting van het Markermeer heeft geweldige veranderingen teweeggebracht, waar we nooit over nagedacht hebben. Met de dijk is een eerste zet gedaan; dan kun je daarna niet zeggen ik hou ermee op’.” Het water boven Amsterdam is volgens hem bovendien een van de weinige lege gebieden waar nog kansen liggen. „Je wil niet alle polders volbouwen zoals in de regio Rotterdam, waar alle steden aan elkaar zijn gekoekt.”

Nee dan Markeroog, het winnende ontwerp bij de prijsvraag. Het slibprobleem wordt opgelost met diepe spaarbekkens en behalve een enorme woonwijk is er alle ruimte voor natuur. Het IJmeer wordt een binnenmeer, met eenzelfde peil als Amsterdam. De Oranjesluizen, nu nog aan de rand van Amsterdam, kunnen dan opschuiven naar het nieuwe eiland, zodat een snelle draagvleugelboot forenzen heen en weer kan varen tussen Almere en het Amsterdamse Centraal Station. Door de woonwijk loopt een grand canal, alsof het Venetië betreft, en aan de IJsselmeerkant prijkt een enorme natuurlijke vooroever, met lagunes en kreken waar het water in en uit kan stromen en waar slib blijft hangen.

De jury vraagt zich in haar rapport af of het plan de strenge toets van de Vogel- en Habitatrichtlijn kan doorstaan. Dan moeten de vooroevers en lagunes het water zo helder maken dat het de negatieve effecten van een woonwijk compenseert. Maar, zegt de jury daarbij, „Wij willen wel naar Brussel afreizen om de discussie aan te gaan.”

Dat er gebouwd gaat worden in het Markermeer staat volgens Dirk Sijmons wel vast. Maar, zoals dat al honderd jaar gaat, het duurt even voordat de huidige visies ook werkelijk worden uitgevoerd. „Uit de hele geschiedenis van het Markermeer blijkt dat we eerst een ramp nodig hebben voordat er knopen worden doorgehakt. Dat geldt nog steeds. Nu gebeurt een langzame ecologische ramp die ons dwingt wat te doen met het Markermeer.”
Espace de zody 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 23 okt 2006, 17:00

Ik vind het niet goed dat eerst het Markerwaardplan is afgeschoten, maar vervolgens wordt wel doodleuk IJburg aangelegd. En ik las ergens dat Enkhuizen soortgelijke plannen had. Dan kun je toch veel beter één goed plan maken in plaats van overal stukjes af te knibbelen?