[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Nieuwe aansluitingen A7 bij Groningen
... en de Blauwe Stad en de Zuiderzeelijn en de Eemshaven en de Superbus. Er gaat werkelijk níets boven Groningen! 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Jazeker wel: een eierdopjeWouter N14 schreef:Er gaat werkelijk níets boven Groningen!

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Waarom stelt RWS dan ook geen eis dat aansluitingen minimaal 8 km uit elkaar verwijderd moeten zijn? Dan zijn OWN-beheerders tenminste genoodzaakt het OWN op te waarderen, zodat het ook eens wat meer doorstroming oplevert. We zijn nu alleen maar alles naar de snelweg aan het sturen zonder alternatieven, tja dan loopt het geheid vast.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Waarom dit nou weer als calimero-gedrag betiteld moet worden snap ik even niet.
Ik heb mijn twijfels bij de afrit Laan Corpus Den Hoorn. Afritten Hoogkerk en Ring West zijn wel erg dichtbij, en dit wordt één groot weefprobleem. Die andere ligt dermate ver van andere aansluitingen dat het geen probleem moet geven.
Overigens wordt de A7 hier wel behoorlijk stedelijk (je hebt hier meer een stads gevoel dan de A28 door Zwolle), en straks is het toch wel een lange stedelijke corridor van Westpoort tot aan Hoogezand zowat.
Ik heb mijn twijfels bij de afrit Laan Corpus Den Hoorn. Afritten Hoogkerk en Ring West zijn wel erg dichtbij, en dit wordt één groot weefprobleem. Die andere ligt dermate ver van andere aansluitingen dat het geen probleem moet geven.
Overigens wordt de A7 hier wel behoorlijk stedelijk (je hebt hier meer een stads gevoel dan de A28 door Zwolle), en straks is het toch wel een lange stedelijke corridor van Westpoort tot aan Hoogezand zowat.
-
- autoweg
Euh, in mijn ogen zijn het alleen maar verbeteringen.Rene schreef:Al die aansluitingen: een garantie voor files.
Maar misschien is het Groningen daar ook wel om te doen.
Een beetje stad heeft immers een fileprobleem, denkt men daar wellicht in het Noorden...
- Westpoort is een nieuw industrieterrein, wat wanneer het geen eigen ontsluiting op de A7 kreeg, alleen goed te bereiken was via de afrit Hoogkerk (al overbelast in de spitsuren (mede ook door de drukke n372 uit roden/peize)), en vervolgens dwars door Hoogkerk heen. Vanaf de andere kant is de afrit Leek de dichtstbijzijnde, (vracht)verkeer moet dan dwars door een aantal dorpen, of over een parallelweg (tractor weg in mijn ogen)...
- De nieuwe aansluiting bij Laan Corpus den Hoorn zal de doorstroming vanaf de A7 naar de Ring West erg verbeteren. Tijdens de spits staat het vaak vast, omdat er meerdere grote vervoersstromen over de onderliggende rotonde moeten, en de weg die de wijk Corpus den Hoorn in gaat snel vol staat en terugslaat op de rotonde. De nieuwe ontsluitingsweg is logischer, enigste waar wel voor gevreesd word (andere kant wijk komt deze weg uit op afrit A28 Groningen Zuid) is een toename van sluipverkeer door de wijk. Doordat de gasunie en het stadspark straks door de nieuwe aansluiting ontsloten worden, verdwijnen de stoplichten thv Martiniplaza, dit zal de veiligheid (30 meter tussen rotonde afrit en de stoplichten) en de doorstroming ten goede komen.
Tussen afrit Hoogkerk en de afrit laan corpus den hoorn zit vrij veel afstand, dit gaat nauwelijks problemen opleveren, tussen de ring west en laan corpus den hoorn komen weinig weefbewegingen, omdat dat verkeer afgewikkeld word via een parallelstructuur. Verkeer wat de ring west op wil vanuit drachten, neemt de afrit laan corpus den hoorn, komt over een soort van rotonde, en komt dan op de rotonde van de ring west, zie http://www.ringgroningen.nl/?page=show_ ... ject_id=5# en dan aan de rechterkant de projectkaartChris schreef:Waarom dit nou weer als calimero-gedrag betiteld moet worden snap ik even niet.
-
- 4x5 autosnelweg
Geloof me, de avondspits zal zeer veel extra files op leveren. Al die extra opritten...
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Re: A7/N7 Zuidelijke ringweg Groningen
Steek dat geld voor zo'n zuidelijke randweg in:
- Julianaplein ongelijkvloers
- A7 Drachten-Groningen 2x3
- A28 De Punt - Groningen 2x3
en je hebt iets waar de regio véél meer aan heeft...
- Julianaplein ongelijkvloers
- A7 Drachten-Groningen 2x3
- A28 De Punt - Groningen 2x3
en je hebt iets waar de regio véél meer aan heeft...
-
- Moderator
Het aandeel doorgaand verkeer op de N7 schijnt maar rond de 10% te liggen. Dat zijn 8.000 voertuigen. Een beetje te duur om daarvoor een tunnel+bypass aan te leggen.
-
- 2x3 autosnelweg
Maar op mijn manier haal je m.i. wel veel (doorgaand) verkeer uit de stad weg; "luchtkwaliteit" weet je wel.
En ja, dat het een dure oplossing is staat buiten kijf. Maar beter een goede robuuste oplossing dan een halfslachtige. In mijn voorstel zijn er slechts twee aansluitingen op het OWN: op de N372 en N860.
De "oude" A/N7 - N46 en de Julianaweg (A28) worden in dit voorstel stadsontsluitingswegen.
Edit: Chris' opmerking dat slechts 10% werkelijk doorgaand verkeer is wist ik niet. Ik twijfel of dat zo is: de A7 is volgens mijn wel een doorgaande route naar Bremen en Hamburg. Of vergis ik me wellicht?

En ja, dat het een dure oplossing is staat buiten kijf. Maar beter een goede robuuste oplossing dan een halfslachtige. In mijn voorstel zijn er slechts twee aansluitingen op het OWN: op de N372 en N860.
De "oude" A/N7 - N46 en de Julianaweg (A28) worden in dit voorstel stadsontsluitingswegen.
Edit: Chris' opmerking dat slechts 10% werkelijk doorgaand verkeer is wist ik niet. Ik twijfel of dat zo is: de A7 is volgens mijn wel een doorgaande route naar Bremen en Hamburg. Of vergis ik me wellicht?
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
Op de grensovergang bij Nieuweschans zitten ook maar zo'n 8000 mvt/dag, Hajo...
Groningen is de grote magneet van het noorden, transit-verkeer is er amper.
De door sommigen zo geblate economische band met Noord-Duitsland en Scandinavië stelt qua verkeersstromen ten noorden van De Lutte (A1) in elk geval niets voor.
Groningen is de grote magneet van het noorden, transit-verkeer is er amper.
De door sommigen zo geblate economische band met Noord-Duitsland en Scandinavië stelt qua verkeersstromen ten noorden van De Lutte (A1) in elk geval niets voor.
-
- Moderator
Ja, die economische banden met N-Duitsland en Scandinavië zijn voornamelijk gebakken lucht qua verkeersstromen. Ik reed vandaag over de B402, en daar was echt geen hond te bekennen, één persoon haalde mij in (140 met aanhanger ongeveer
), en ik heb dat op video om te bewijzen 

-
- 2x3 autosnelweg
Slechts 8000 mvt/dag bij Nieuweschans? Dan moet dat in ons land de minst drukke grensovergang in een autosnelweg zijn.
In dat geval is die voorgestelde zuidelijke rondweg met tunnel inderdaad overbodige luxe en kunnen we het geld dat dit plannetje van mij kost beter in de Randstad investeren.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
-
- Voorzitter
Dit was midden jaren '90 één van de plannen voor de Zuidelijke Ringweg, met een wat simpeler knooppunt bij Haren. Dit plan, de duurste oplossing, heeft het echter niet gehaald.Hajo schreef:Dit zou mijn oplossing zijn:
http://img81.imageshack.us/img81/5761/groningenjl5.jpg
-
- Secretaris

Overigens zou de Zuidtangent wat korter zijn dan op bovenstaand overzicht. Vanuit het westen gerekend zou de Zuidtangent later dan op de kaart aftakken, en met een tunnel onder de woonwijken door bij de A128 weer boven de grond komen. Vanaf daar ongeveer volgens het getekende tracé langs de Groningse gemeentegrens.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Vast niet. Er staan praktisch nooit files in stad-uitwaarse richting vanuit Groningen. Ik denk dat het wel meevalt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Denk vooruit, Vinny. De weg kan straks op meer plaatsen gevuld worden, en zal dat gezien de voorziene ruimtelijke ontwikkeling (nieuw bedrijventerrein) ook.
-
- verkeersader
Dat is dus niet juist. Het huidige kruispunt zal worden omgebouwd tot een door een VRI geregelde T splitsing !DjIdee schreef: Doordat de gasunie en het stadspark straks door de nieuwe aansluiting ontsloten worden, verdwijnen de stoplichten thv Martiniplaza, dit zal de veiligheid (30 meter tussen rotonde afrit en de stoplichten) en de doorstroming ten goede komen.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
-
- autoweg
Okemennomulder schreef:Dat is dus niet juist. Het huidige kruispunt zal worden omgebouwd tot een door een VRI geregelde T splitsing !DjIdee schreef: Doordat de gasunie en het stadspark straks door de nieuwe aansluiting ontsloten worden, verdwijnen de stoplichten thv Martiniplaza, dit zal de veiligheid (30 meter tussen rotonde afrit en de stoplichten) en de doorstroming ten goede komen.

-
- polderweggetje
Hier twee impressies van de aansluitingen bij Westpoort. Ze stonden een tijdje geleden op de site van gemeente Groningen, maar ik kan ze nu niet meer vinden.
Richting Drachten

Richting Groningen

Richting Drachten

Richting Groningen

-
- Secretaris
Zijn die 3 rijstroken stad-in of stad-uit?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- polderweggetje
Stad in. 
Maar ik denk niet dat dit gedeelte van de A7 3 rijstroken krijgt hoor. Anders had dat waarschijnlijk wel op de site van Ringgroningen.nl gestaan.

Maar ik denk niet dat dit gedeelte van de A7 3 rijstroken krijgt hoor. Anders had dat waarschijnlijk wel op de site van Ringgroningen.nl gestaan.
-
- autoweg
Stad uit! Althans, op bovenstaande impressies, daar waar richting Drachten staat moet richting Groningen zijn, en andersom. De hoogspanningsmasten kruisen de A7 tussen de toekomstige aansluiting Westpoort en de afrit bij Hoogkerk, dus dan kijk je richting de stad Groningen. De 2e impressie is gemaakt met de rug naar de stad toe (vanaf het nieuwe Westpoort terrein), dus dan zijn die 3 rijstroken stad uit.Want links zie je de parallelweg, waar het fietspad op is aangesloten, deze ligt op de zuidkant van de A7. Maar ik denk dat dat een foutje is, stad uit is vaak wel druk, maar geen structurele file (weg zit wel aan zijn capiciteit, zijn ook veel bijna kop-staart aanrijdingen, en het gaat ook regelmatig mis). 3 rijstroken zou mooi zijn, maar is een utopie. Stad in word de vluchtstrook geschikt gemaakt voor de bussen (Qliners 314,315,316, iQliner 514, lijndiensten 89,100,134 en dan vergeet ik er vast een aantal) vanaf het viaduct munnikesloot (thv Oostwold) tot aan de afrit Hoogkerk (waar de hovbaan peizerweg begint). Hoe het met die planning is zou ik bij kolibri moeten checken.sdh schreef:Stad in.
-
- Wegnummerfotograaf
Hajo schreef:Dit zou mijn oplossing zijn:
http://img81.imageshack.us/img81/5761/groningenjl5.jpg
En niet alleen omdat het erg duur was. Er was ook (terecht) veel weerstand tegen de doorsnijding van de landelijke gebieden rond de Stad, met name bij de villawijken, waar de meest invloedrijke mensen wonen.Coen Tunnel schreef:Dit plan, de duurste oplossing, heeft het echter niet gehaald.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Er komt dus één extra oprit naar de A7, niet twee. En die oprit is ten westen van waar de (ergste) files beginnen.Rene schreef:Denk vooruit, Vinny. De weg kan straks op meer plaatsen gevuld worden, en zal dat gezien de voorziene ruimtelijke ontwikkeling (nieuw bedrijventerrein) ook.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
Maar wel op een plek waar de weg in de avondspits al mutvol zit.
Je hoeft niet veel na te denken om daar de consequenties van in te zien.
Elke druppel extra is er dan één teveel.
Je hoeft niet veel na te denken om daar de consequenties van in te zien.
Elke druppel extra is er dan één teveel.
-
- autoweg
Zo druk zal die oprit niet worden, wat vrachtwagens en werknemers van dat bedrijventerrein (wat nog jaren ontwikkeling kost, tegen die tijd is er wellicht ook noodzaak voor 2x3 en zal het invoegen soepeler gaan), terecht dat men dit verkeer ook niet dwars door Hoogkerk zelf laat lopen en via die afrit. Tevens zal er wat extra verkeer wat op dit moment nog via Hoogkerk gaat, zal nu hierlangs rijden (Hoogkerk is een vervelende aansluiting, en staat vaak vast).
-
- Voorzitter
Maar dat verkeer komt er wel weer bij op een extra locatie, dus een extra plek waar verkeer invoegt. Dat is wel vervelend.DjIdee schreef:Tevens zal er wat extra verkeer wat op dit moment nog via Hoogkerk gaat, zal nu hierlangs rijden (Hoogkerk is een vervelende aansluiting, en staat vaak vast).