[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Nieuwe aansluitingen A7 bij Groningen

Bericht door Coen Tunnel » do 01 mei 2008, 17:13

Frits schreef:Ze zijn goed bezig rond Groningen. Mooie foto's weer. Die korte helling op de laatste foto lijkt redelijk steil.
Steilste helling op een Nederlandse rijksweg? :mrgreen:

Via
2x5 autosnelweg

Re: Nieuwe aansluitingen A7 bij Groningen

Bericht door Via » do 01 mei 2008, 19:39

Of de stijlste helling op een Nederlandse reiksweg?

sdh
polderweggetje

Re: A7/N7 Zuidelijke ringweg Groningen

Bericht door sdh » ma 05 mei 2008, 12:34

Van RTVnoord:
GRONINGEN - In de stad Groningen wordt maandag begonnen met de reconstructie van het Julianaplein.

De werkzaamheden moeten voor een betere doorstroming zorgen op de ringweg. Het verkeer uit en richting Assen moet via tunnels onder de ringweg worden doorgeleid om zodoende het Julianaplein te ontlasten. Ook de Julianabrug zal worden vervangen.

Het verkeer moet rekening houden met overlast. Zo zal de Brailleweg vanaf maandag anderhalf jaar lang zijn afgesloten voor alle verkeer. Later in het jaar volgen nog weekendafsluitingen van de zuidelijke ringweg.
En van Ringgroningen.nl:
5 mei start werkzaamheden Julianaplein en Julianabrug Groningen

Op 5 mei start de aannemer met de werkzaamheden aan het Julianaplein en de Julianabrug in Groningen. Voorlopig veroorzaakt dit weinig tot geen overlast voor het doorgaande wegverkeer. Wel krijgt de directe omgeving te maken met enkele afgesloten routes. Zo is de Brailleweg tot medio november afgesloten.

De werkzaamheden aan het Julianaplein maken deel uit van een pakket aan maatregelen om de doorstroming op de ringweg en de bereikbaarheid van Groningen te verbeteren. De werkzaamheden moeten voor eind 2009 klaar zijn.

Afsluiting Brailleweg
De Brailleweg is afgesloten voor het autoverkeer vanaf 5 mei tot medio november 2009. Hiervoor zijn enkele omleidingsroutes ingesteld. Het fiets- en voetgangersverkeer ondervindt geen hinder van deze afsluiting die nodig is om werkzaamheden aan de Brailletunnel te kunnen uitvoeren. Ook bouwt de aannemer het nieuwe oostelijke brugdek op een tijdelijk werkeiland dat deels over de Brailleweg ligt.

Vooruitblik overige gevolgen werkzaamheden
Tot augustus blijven de directe gevolgen van de werkzaamheden beperkt. Een kort overzicht van de periode tot eind 2008:
Hinder wegverkeer:
- 11 augustus – medio oktober 2009 afsluiting Hoornsediep OZ/Vondellaan
- 2 weekendafsluitingen A7 ter hoogte van Julianabrug 18-20 en 25-27 oktober 2008
- 1 weekendafsluiting Emmaviaduct 7-10 november 2008
Hinder waterverkeer:
- beperkte doorvaarthoogte Julianabrug vanaf 18 oktober – 1 mei 2009
- 18-20 oktober en 25-27 oktober 2008 doorvaart Noordwillemskanaal ter hoogte van Julianabrug gestremd.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 05 mei 2008, 21:25

Afbeelding
Wel een hele aparte manier van viaduct ondersteunen :dyn_hyp:

Complete verhaal, zie het bericht op rtv noord site

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 06 mei 2008, 12:27

De afrit Driebond (van de N46/Ring oost; halfklaverblad) is inmiddels helemaal geasfalteerd.
Van het nieuwe viaduct A7/N46 is het geraamte al te zien.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 06 mei 2008, 14:44

DjIdee schreef:Afbeelding
Wel een hele aparte manier van viaduct ondersteunen :dyn_hyp:

Complete verhaal, zie het bericht op rtv noord site
Hee dit is mij niet opgevallen toen ik daar langs kwam.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 29 mei 2008, 13:40

Okee, weer even heel iets anders...

Ik zie persoonlijk vind een volledige verknoping van het Emmaviaduct en het Julianaplein niet echt nodig. Binnenstadsverkeer kan ook op het Europaplein eraf als het Euvelgunnetracé eenmaal klaar is. Daarbij lijken mij de plannen om de ringweg bij het Sterrebos te ondertunnelen wel interessant (alleen financiëel misschien niet haalbaar). Zou zeen knooppunt van de volgende configuratie daarom misschien een optie zijn? Volgens mij valt het zelfs nog wel gefaseerd aan te leggen:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 mei 2008, 10:17

Zeker geen slecht idee. :D

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 30 mei 2008, 22:36

Heb je dat zelf getekend? Netjes gedaan, ziet er strak uit.
Ik ben alleen niet zo onder indruk van de slinger op de A7 van west naar oost. Dat spaghetti-knooppunt bij Rottepolderplein heeft ook zo'n raar gevalletje. Wel creatief bedacht! :blauweduim:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 30 mei 2008, 22:43

Ik ben niet zo kapot van enkelstrooks linkse invoegers (ik mag het trucje werkdagelijks 2x uithalen op de A7 en A8, en met de gebruikelijke slak voor je neus is dat allesbehalve leuk), dus de combinatie van de lus Assen --> Drachten met de rechtdoorgaande baan Driebond --> Drachten zie ik niet zo erg zitten. Verder vraag ik me af of het krappe horizontaal alignement van de 'doorgaande' baan Drachten --> Driebond haalbaar is zonder elke dag de weggebruikers uit de vangrails te moeten plukken.

Maar het is zondermeer wel eens goed om naar alternatieven te kijken, wellicht is er een oplossing die veel beter is dan waar men nu aan denkt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 02 jun 2008, 12:15

Rene schreef:Ik ben niet zo kapot van enkelstrooks linkse invoegers
Dit hoeft natuurlijk geen invoeger te zijn, de strook kan gewoon blijven doorlopen.

De slinger in de A7 van west naar oost heeft wel het voordeel dat het verkeer wat afremt voor de smallere A7/N7 naar het oosten.
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 02 jun 2008, 12:40

Het ging mij inderdaad om het kijken naar alternatieven (zelf getekend in dit geval dus). Het ontwerp voor een nieuw Julianaplein wat hier al weleens langs is gekomen kenmerkt zich door een dubbeldeks constructie en lange fly-overs. Een zeer kostbare oplossing waarbij veel bezwaren van omwonenden te verwachten zijn. Mijnsinziens zijn er andere oplossingen mogelijk, waaronder dus het loskoppelen van het Emmaviaduct met de A7 en een knooppunt op slechts twee niveau's. Het één en ander zou dan voor een v/max 80 gedimensioneerd moeten zijn op 3 doorgaande rijstroken me dunkt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jun 2008, 9:54

De N7 door Groningen als volledig ongelijkvloerse 2x3 stadsautoweg met Vmax 70 moet voldoen.

waterval
polderweggetje

Bericht door waterval » di 03 jun 2008, 15:43

Ik ben bang dat 2x3 ruimtetechnisch lastig is. Vooral bij de doorkruising van de Oosterpoort. Dan zou het daar ondertunneld moeten worden, maar dan moet je er voor het Europaplein weer omhoog. En dan zit je weer met het oude Winschoterdiep.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 03 jun 2008, 17:12

waterval schreef:Ik ben bang dat 2x3 ruimtetechnisch lastig is. Vooral bij de doorkruising van de Oosterpoort.
Daar kan het nog net, als je de afrit Oosterpoort laat vervallen.
Maar allerlei wetten schrijven dan wel voor dat er metershoge geluidswallen moeten komen...
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 04 jun 2008, 10:23

Laat ze een rij van die woningen aan de Wicherstraat afbreken, dan is er ruimte zat om de ringweg uit te breiden rond acceptabele voorwaarden voor zowel weggebruikers als omwonenden. Ik woon zelf 4 huizen van de ringweg vandaan in de Oosterpoort en merk maar weinig van die overlast of barrièrewerking. Het ding ligt er gewoon en er moet volop gebruik van kunnen worden gemaakt.

Dexy
verkeersader

Bericht door Dexy » do 05 jun 2008, 17:50

Persoonlijk vind ik het Julianaplein heel krap gebouwd. Dat idee dat Koesj liet zien, vind ik personlijk geen goed plan. Die verbindingslus 'A28 Assen' naar 'A7 Drachten' wordt dan maar 100 meter lang. Of je dat nou een knooppunt noemt. Dan is het net zo krap als het Kleinpolderplein, misschien zelfs nog iets krapper.

Mijn plan is om een volledig nieuwe zuidelijke randweg om Groningen aan te leggen:
Afbeelding

-Nieuw knooppunt bij Eelderwolde

-Tunnel Eelderwolde

-Nieuw knooppunt met de A28 bij Groningen

-Nieuwe afrit Westerbroek

-Nieuw knooppunt bij Engelbert

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 05 jun 2008, 18:15

De zuidtangent, zijn al veel varianten op geweest, en worden net zo hard allemaal afgeschoten. Waarom? Meer dan 80% van het verkeer op de A7 (zowel west als oost) als op de A28 heeft Groningen als eindbestemming. Het zal de druk iets verlichten, maar daar is de investering veel te groot voor. Om nog maar niet te spreken van het waardevolle gebied wat mogelijk aangetast gaat worden bij de Hoornse Plas, en om nog maar helemaal niet te spreken van de weerstand die je gaat krijgen bij het doorsnijden van het lintje huizen/kastelen langs de hereweg (voornamelijk advocatenkantoren, dus zoek de procedures er maar alvast bij t/m de RvS). Zoals men nu de ring gaat upgraden wordt het al iets beter. De plannen voor het julianaplein zoals ik ze gezien heb (dubbeldeks autoweg) lijken mij het meest haalbare. De A7 heeft toch al een barriere werking, daar zal niets in veranderen. Ondertunnelen lijkt mij kansloos, heb je meer ruimte aan de zijkanten nodig (of je moet 2 lagen diep gaan) en is verre van ideaal voor wevend verkeer. Samen met het Euvelgunnetrace, het ongelijkvloers maken van de rest van de ring Groningen en investeringen in P+R terreinen en goede bus/tram/trein verbindingen met de binnenstad (dat blijft een ramp) moet er veel winst te behalen zijn.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 05 jun 2008, 18:52

DjIdee schreef:en investeringen in P+R terreinen en goede bus/tram/trein verbindingen met de binnenstad (dat blijft een ramp) moet er veel winst te behalen zijn.
In plaats van de jaarlijkse exploitatielasten die dat met zich meebrengt kun je dat natuurlijk ook bijleggen aan de exploitatie van een paar flinke parkeerdozen op loopafstand van het centrum. Bijvoorbeeld onder de gracht. Hoeft niemand de nodeloze overstap op OV te maken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 05 jun 2008, 18:55

Rene schreef:Bijvoorbeeld onder de gracht. Hoeft niemand de nodeloze overstap op OV te maken.
Maar dat gaat weer ten koste van vele auto's in de file aan de rand van het centrum. Die heb ik zelf liever in Kardinge en aan de Sontweg (waar de wegen wat breder zijn en de files dus korter).
(Trouwens, die parkeergarages bij het centrum zijn er óók.)
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 05 jun 2008, 19:05

harry schreef:Maar dat gaat weer ten koste van vele auto's in de file aan de rand van het centrum.
Dat hoeft helemaal niet, als je het maar slim aanpakt. Zeker als je een eenrichting-centrumring hebt (tegen de wijzers van de klok in uiteraard), kan alles heel wat soepeler verlopen dan we thans in NL vaak gewend zijn...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 jun 2008, 19:09

^^ Krijgen we in Den Haag niet zo'n éénrichtingsring?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dexy
verkeersader

Bericht door Dexy » do 05 jun 2008, 20:18

DjIdee schreef:De zuidtangent, zijn al veel varianten op geweest, en worden net zo hard allemaal afgeschoten.
Dan geen zuidtangent. :? Maar één ding is zeker; het Julianaplein moet dan aangepakt worden, al wordt het zo (OpenStreetMap) :idea: :
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 jun 2008, 20:39

^^ Denk je zelf niet dat dit een beetje krap is? De afstand tussen de A28 en de Vondellaan is namelijk slechts 42 meter :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 05 jun 2008, 23:50

Die relatie A28-A7west word je ook niet blij van, en er missen een hoop...

Als zometeen de onderdoorgangen vanaf het Emmaviaduct naar de A28 Zuid klaar zijn komen er extra opstelstroken beschikbaar, waardoor de groentijd voor een aantal relaties naar beneden kan. Dit zal een positief effect hebben op de doorstroming. Hoe men het daarna wil gaan aanpakken op het plein zelf zonder al te veel verkeershinder is mij nog een raadsel, ik hoop dat men dan eerst de ring west/noord/oost ongelijkvloers heeft, zodat je een alternatief hebt

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 10:22

Dat plan van wimwamreus is zo goed als onmogelijk vanwege de krappe boogstralen in de verbinding van de A28 naar de A7. En er ontbreken de nodige relaties (zoals N7 -> A28).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 06 jun 2008, 10:41

Dit is het officiele plan dacht ik (ongeveer):
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 10:46

Ja, zo ongeveer. Wel komt er langs de A7 een nieuwe brug. Dit is het totaalplaatje van het plan:

Afbeelding

Dexy
verkeersader

Bericht door Dexy » wo 25 jun 2008, 16:24

:schrikreactie: Dat wordt wel krap!

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » vr 27 jun 2008, 13:53

Julianabrug

Vanmorgen was ik even in de gelegenheid foto's te maken van de werkzaamheden voor de nieuwe oostelijke aanbrug. Het is de bedoeling, dat de huidige aanbrug in het weekend van 18 oktober vervangen gaat worden door de nieuwe brug. De oude brug wordt eerst weggeschoven en daarna wordt de nieuwe er weer ingeschoven. Op de eerste foto zie je ook nog in de verte de verbouwingswerkzaamheden aan het clubgebouw van de roeivereniging Gyas. Misschien is dit wel kapitaalvernietiging vanwege de nog niet uitgekristalliseerde verdere plannen van het Julianaplein :wijsvinger: .

Ik heb trouwens bij de laatste inspraakavond de mogelijkheid voor een vrije rechtsaffer vanaf Assen ri. Europaplein nog weer aangeslingerd nadat een andere bezoeker daar ook mee kwam. Destijds is dit voorstel van mij niet gehonoreerd om mij nog altijd onduidelijke redenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)