[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

hurricane
verkeersader

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door hurricane » ma 01 nov 2021, 12:41

Voor de bouw van het tijdelijke Julianaplein worden tussen 11 februari en 9 mei verschillende rijrichtingen afgesloten.

De fasering is gedeeld tijdens een presentatie voor bedrijven en hier terug te kijken (pdf):
https://www.groningenbereikbaar.nl/nieu ... 309/$15310

Enkele zaken:

- Het plein zal alleen tussen 6 en 9 mei volledig worden afgesloten
- Het lijkt er op dat er vanaf 28 feb tot 6 mei geen VRI nodig is want er is in die periode maar een richting.

Overigens is komende weekend de A28 geheel afgesloten tussen Groningen Zuid en het Julianaplein. Afrit Centrum zal worden afgesloten vanaf maandag. Komende weekend wordt de nieuwe afrit Brailleweg op de A28 uit de richting Assen aangesloten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 01 nov 2021, 14:47

Gisteren met de bus erlangs gereden (doel: concert van 10cc in de Oosterpoort). Er leek nog weinig te gebeuren op het afgesloten stuk richting of naar het Emmaviaduct maar alle verkeer moet inderdaad onder het plein door van of naar de A28. De A28 zelf is een flink stuk Vmax 50 geworden met verlegde en smalle rijbanen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » ma 01 nov 2021, 15:22

Schelpenpaadje schreef: ma 01 nov 2021, 12:10 Twaalf liggers van 180 ton per stuk gingen zaterdag op transport van Kootstertille naar Groningen:
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/69111/ ... aduct.html

De liggers zijn bestemd voor de aanleg van viaducten in de zuidelijke ringweg.
Vanwege de problemen met de brug bij Kootstertille ging de route via Burgum.

Het is jammer dat de bouwlocaties per schip moeilijk bereikbaar zijn anders hadden dit soort transporten ook prima over water gekund.
Als je het verhaal goed had gelezen dan had je kunnen lezen dat de liggers 106 ton wegen en geen 180. 180 ton is het totaal gewicht van de blak + de strassenrollers. Met 11 assen zit je trouwens wel fors boven de 10 ton asdruk dus ik kan mij voorstellen dat je bepaalde oude/zwakke bruggen niet mag passeren
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 01 nov 2021, 15:34

^^ Bedankt voor de correctie. Het is misschien maar goed dat die brug bij Kootstertille vorige maand al is afgesloten vanwege geconstateerde zwakke plekken anders had het wel eens vervelend kunnen aflopen.

Bram Gaastra
zandpaadje

Bericht door Bram Gaastra » vr 05 nov 2021, 14:07

Wat ik bij Ring Zuid Groningen en de A28 vooral afvraag is waarom Utrecht van de borden verdwenen is en Zwolle daarvoor terug gekomen is.
Ik had wel gedacht dat Zwolle erbij kwam maar niet dat Utrecht helemaal van de borden zou verdwijnen omdat Utrecht na Groningen het andere eindpunt van de A28 is.
En dan is het andere bijzondere dat tussen Groningen en Assen staat Zwolle op de borden, maar na Assen staat Utrecht weer op de borden en Zwolle staat pas weer bij Hoogeveen op de borden.

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » vr 05 nov 2021, 14:14

^^ Op dat deel van de A28 staat nog veel oude (Old School) bewegwijzering, en in de oude systematiek was Utrecht het doel in plaats van Zwolle.

Trouwens, als je vanuit Groningen naar Utrecht wilt, is de route A7-A6-A27 vaak logischer. Maar op de A7 staat Amsterdam al als superdoel, dus dan verdwijnt Utrecht inderdaad.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 05 nov 2021, 17:39

Nog even en we worden hier onvindbaar ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 06 nov 2021, 0:47

Sibren schreef: vr 05 nov 2021, 14:14 (..)
Trouwens, als je vanuit Groningen naar Utrecht wilt, is de route A7-A6-A27 vaak logischer. (..)
Is dit zo?
Ik vind het niet zo logisch eigenlijk. Eerst een stuk westwaarts, dan naar het zuiden rijden, beetje afbuigen richting het Oosten, dan weer zuidelijk en bij Almere weer oostwaarts.. slingert een hoop.

Dan vind ik het toch logischer om vanuit Groningen direct zuidwaarts te gaan rijden.. en ja, ook dan rijd je na Hoogeveen westwaarts maar bij Meppel weer zuidwaarts.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 06 nov 2021, 8:25

Durashift schreef: za 06 nov 2021, 0:47 Ik vind het niet zo logisch eigenlijk. Eerst een stuk westwaarts, dan naar het zuiden rijden, beetje afbuigen richting het Oosten, dan weer zuidelijk en bij Almere weer oostwaarts.. slingert een hoop.
Volgens mij heb je de kaart van Nederland niet recht gelegd toen je dit opschreef. De route gaat veel meer zuid-zuidwest dan jij denkt.

Eerst een stuk zuidwestwaarts, dan naar het zuiden rijden, beetje afbuigen richting het Oosten (waar dan?), dan weer zuidwestelijk en bij Almere weer zuidoostwaarts.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 06 nov 2021, 8:46

Je kan gewoon Google Map gebruiken en dan zie je dat A7-A6-A27 5 km korter is dan de A28 uitrijden.

Bram Gaastra
zandpaadje

Bericht door Bram Gaastra » za 06 nov 2021, 12:10

Jep dat zowieso
Als ik weleens bij het nieuwe knooppunt Joure rij dan vraag ik me weleens af waarom ze daar op de nieuwe bewegbewijzeringsborden het niet zoals bij bijvoorbeeld knooppunt Nieuw-Vennep A4 A44 gedaan hebben.
Daar staat Den Haag A4 rechtdoor en Den Haag Centrum A44 rechts.
Een tip voor Knooppunt Joure was dat er beter kon staan Amsterdam Zuidoost A6 rechtdoor en Amsterdam Noord A7 rechts.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 nov 2021, 12:28

In het verleden werd er een zulk onderscheid gemaakt bij KP Joure. Daar zullen vast nog wel foto’s van te vinden zijn.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 06 nov 2021, 12:34

^^ Was dat niet enkel in de periode dat de A6 tussen de Hollandse brug en Lelystad nog niet was aangelegd, en iedereen dus over de Oostvaardersdijk moest?
Want vandaag de dag is het niet echt meer nodig:
Bram Gaastra schreef: za 06 nov 2021, 12:10 Een tip voor Knooppunt Joure was dat er beter kon staan Amsterdam Zuidoost A6 rechtdoor en Amsterdam Noord A7 rechts.
Tussen Knooppunt Joure en Knooppunt Coenplein is A6-A1-A10 10 km korter dan A7-A8. Het heeft dus geen nut om de bestemming Amsterdam te splitsen, aangezien je dan iedereen richting Amsterdam-Noord op een omweg stuurt.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » za 06 nov 2021, 12:36

Schelpenpaadje schreef: ma 01 nov 2021, 12:10 Het is jammer dat de bouwlocaties per schip moeilijk bereikbaar zijn anders hadden dit soort transporten ook prima over water gekund.
Dat valt eigenlijk wel mee met die bereikbaarheid over water. De Ring Zuid gaat 3x over een waterweg: het Winschoterdiep, het Oude Winschoterdiep en het Noord-Willemskanaal. Het Winschoterdiep is officieel CEMT-klasse IV maar er kunnen zelfs zeeschepen over (die worden nog gebouwd in de omgeving van Hoogezand). Het Noord-Willemskanaal wordt nog gebruikt door binnenvaart naar Assen en is klasse II.

Het oude Winschoterdiep was de oude hoofdvaarweg en was tot voor kort ook nog tot aan de ringweg vanuit het zuiden bevaarbaar, maar daar ligt nu een stalen fietsbruggetje bij De Linie in de weg - al kan je die er met een kraan waarschijnlijk vrij eenvoudig eruit tillen. Vanaf de noordkant kan je ook nog bij de ringweg komen, maar dan moet het wel een vrij smal schip zijn dat daarna achteruit weer terug moet.

martien
verkeersader

Bericht door martien » za 06 nov 2021, 12:54

^^ Sterker nog. Er liggen allemaal pontons in het Noord-Willemskanaal ten behoeve van de grootschalige werkzaamheden aan de A28 dit weekend.
(De afrit Groningen-Centrum wordt naar de Brailleweg verschoven, de Brailleweg wordt tweerichtingverkeer en de Vondellaan doodlopend. Dit is dus al de definitieve situatie voor verkeer naar het Emmaviaduct)
Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 06 nov 2021, 13:00

boe! schreef: za 06 nov 2021, 8:25
Durashift schreef: za 06 nov 2021, 0:47 Ik vind het niet zo logisch eigenlijk. Eerst een stuk westwaarts, dan naar het zuiden rijden, beetje afbuigen richting het Oosten, dan weer zuidelijk en bij Almere weer oostwaarts.. slingert een hoop.
Volgens mij heb je de kaart van Nederland niet recht gelegd toen je dit opschreef. De route gaat veel meer zuid-zuidwest dan jij denkt.

Eerst een stuk zuidwestwaarts, dan naar het zuiden rijden, beetje afbuigen richting het Oosten (waar dan?), dan weer zuidwestelijk en bij Almere weer zuidoostwaarts.
T.h.v. Emmeloord.

Ik heb de kaart er niet bij gepakt, gewoon vanuit mijn brein op ervaringen van jaren.
verfmeer95 schreef: (..) dat A7-A6-A27 5 km korter is dan de A28 uitrijden.
Het minste aantal kilometers staat (per definitie?) gelijk aan de meest logische route?

Voor mij is dat niet logisch.. eerst naar het westen rijden als ik naar het zuiden moet.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 06 nov 2021, 13:15

^^ Ik heb het idee dat jouw interne kaart niet helemaal juist is. KP Emmeloord (5.774° O) ligt namelijk westelijker dan KP Joure (5.802° O).

En de meest logische route is de route die je gemiddeld genomen het snelst en gemakkelijkst op je bestemming brengt. Hoewel je op de route via Flevoland 1x keer extra moet afslaan, ontwijk je daarmee wel de drukte en 80km rond Zwolle. Tel daarbij op dat je door de kortere afstand ook nog eens een paar minuten sneller bent, en het is vanuit alle kanten gezien logischer dan de A28 afrijden.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 06 nov 2021, 13:22

Geisterfahrer schreef: za 06 nov 2021, 12:36
Schelpenpaadje schreef: ma 01 nov 2021, 12:10 Het is jammer dat de bouwlocaties per schip moeilijk bereikbaar zijn anders hadden dit soort transporten ook prima over water gekund.
Dat valt eigenlijk wel mee met die bereikbaarheid over water. De Ring Zuid gaat 3x over een waterweg: het Winschoterdiep, het Oude Winschoterdiep en het Noord-Willemskanaal. Het Winschoterdiep is officieel CEMT-klasse IV maar er kunnen zelfs zeeschepen over (die worden nog gebouwd in de omgeving van Hoogezand). Het Noord-Willemskanaal wordt nog gebruikt door binnenvaart naar Assen en is klasse II.

Het oude Winschoterdiep was de oude hoofdvaarweg en was tot voor kort ook nog tot aan de ringweg vanuit het zuiden bevaarbaar, maar daar ligt nu een stalen fietsbruggetje bij De Linie in de weg - al kan je die er met een kraan waarschijnlijk vrij eenvoudig eruit tillen. Vanaf de noordkant kan je ook nog bij de ringweg komen, maar dan moet het wel een vrij smal schip zijn dat daarna achteruit weer terug moet.
Klopt. Ik had het iets preciezer moeten formuleren: voor veel kunstwerken heb je toch nog een stukje natransport nodig en dan kun je materialen net zo goed meteen op wielen zetten.

Van diverse projecten in Friesland (o.a. in Leeuwarden, Joure en nog eerder in Heerenveen) weet ik dat het water een belangrijke rol speelde in het vervoer van zand en prefab-elementen. Al dan niet dankzij de aanleg van tijdelijke loswallen en buizennetwerken.

Speelt het water in Groningen nog een rol of gaat alles over de weg?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 nov 2021, 13:23

@Verfmeer85 Ik ben het met je eens, alhoewel je twee psychologische elementen niet meeneemt.

1) Groningen ligt in het noorden en Utrecht een stuk zuidelijker. Als je vanuit Groningen vertrekt denken veel hersenen dat je daarom zo snel mogelijk richting zuiden moet rijden, ergo A28.

2) De A28 loopt van Groningen naar Utrecht daardoor lijkt dit een directe (en daarmee snelle / korte) route. Zeker ten opzichte van een route A7 - A6 - A27.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 06 nov 2021, 13:53

Derde element: de A28 heeft geen beweegbare bruggen, de route via A7-A6 heeft er twee (of drie als je de Julianabrug bij Groningen ook meeneemt). Een geopende brug laat die 5 minuten tijdvoordeel al gauw omslaan in een nadeel.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 06 nov 2021, 23:07

Rein schreef: za 06 nov 2021, 13:23 1) Groningen ligt in het noorden en Utrecht een stuk zuidelijker. Als je vanuit Groningen vertrekt denken veel hersenen dat je daarom zo snel mogelijk richting zuiden moet rijden, ergo A28.
Daarom is het ook moeilijk te verwerken dat je bij Assen en direct na knooppunt Hoogeveen helemaal de verkeerde richting uit lijkt te gaan (zuidoosten, resp. noordwesten).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 nov 2021, 12:23

Rein schreef: za 06 nov 2021, 13:23 @Verfmeer85 Ik ben het met je eens, alhoewel je twee psychologische elementen niet meeneemt.

1) Groningen ligt in het noorden en Utrecht een stuk zuidelijker. Als je vanuit Groningen vertrekt denken veel hersenen dat je daarom zo snel mogelijk richting zuiden moet rijden, ergo A28.

2) De A28 loopt van Groningen naar Utrecht daardoor lijkt dit een directe (en daarmee snelle / korte) route. Zeker ten opzichte van een route A7 - A6 - A27.
Een verschil van een paar kilometer of paar minuten reistijd zouden voor mij niet zoveel verschil maken. Een vervelende knooppuntconfiguratie, zoals Hoogeveen in noordelijke richting eventueel wel.

Persoonlijk hou ik ook wel van afwisseling. Tussen Friesland en de regio Amsterdam waar het grootste deel van mijn familie en kenissenkring woont heb je in principe twee routes, namelijk de A 6 via Lelystad of de A 7 via de Afsluitdijk. Als er geen 'spannende' dingen aan de hand zijn rij ik de ene keer zus en de andere keer zo. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » zo 07 nov 2021, 13:07

Als je van Groningen naar Utrecht moet, dan is het van veel dingen afhankelijk of je de A28 of de A7 neemt. Je exacte begin- en eindpunt, drukte of incidenten op de weg, kans op brugopeningen, persoonlijke voorkeur, ga zo maar door. Daarom is Utrecht niet echt een handig doel om in Groningen op de permanente bewegwijzering te hebben. Zwolle is (naar mijn mening) een goed richtingaangevend doel, een belangrijke bestemming vanuit het noorden, en je gaat er altijd heen met de A28 (tenzij er een groot incident / afsluiting is, maar dat geldt voor alle bewegwijzering).

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » zo 07 nov 2021, 23:16

Toen ik nog in Groningen woonde, ging ik echt altijd via Joure naar Utrecht of Amsterdam. Maar toen speelde ook wel mee dat Lankhorst - Hattemerbroek nog niet verbreed was en de A1 tussen Hoevelaken en Muiderberg ook niet (volgens mij waren de spitsstroken door het Gooi er toen ook nog niet). Minpunt van de Joure route was toen echter weer de rotonde Joure zelf.
Daarna verhuisd naar vlakbij afrit 35 (Vries)van de A28.
Vanaf hier is Muiderberg via Joure of Hoevelaken lood om oud ijzer. Verwachte verkeersdrukte bepaalt dan mijn keuze.
Vanaf hier naar Utrecht (knp. Rijnsweerd) is het nu standaard de A28 geworden.

Utrecht bij Groningen aangeven vind ik weinig toevoegen. Zwolle des te meer, het is vanuit Groningen gezien een belangrijk doel en daar splitst het verkeer in de richting Utrecht en Arnhem. Zwolle geeft vanuit Groningen 'het Oosten' beter aan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 07 nov 2021, 23:33

Ernst76 schreef: zo 07 nov 2021, 23:16 Zwolle geeft vanuit Groningen 'het Oosten' beter aan.
Voor het échte oosten wordt op termijn Hengelo op de A28 toegevoegd. :)
(Via N48/N36)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 08 nov 2021, 22:02

Nou vooruit, het Midden-Oosten dan ;-)

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » wo 10 nov 2021, 20:55

Tsja, Groningen heeft wat dat betreft veel meerkeuzeroutes naar de rest van het land. Mijn ouders wonen in (iets ten oosten van) Groningen. Ik woon in Amsterdam, mijn moeder werkt in Amsterdam, maar we zien elkaar maar zelden. Dat komt omdat er 19.2 km is tussen waar zij werkt (in Amsterdam Noord - via de Afsluitdijk (en de A31) is in KM iets langer maar het scheelt echt veel tijd qua spitsuur - ze heeft het voordeel dat ze er nooit voor 10 uur hoeft te zijn dus de Noord-Hollandse spitsen mist - dan de route via de A6.

Van mij naar mijn Ouders is de A6 wel veruit de kortste route, maar A1-A28 of A10-A7-A31-A7* zijn eigenlijk gelijk, mer 34 en 36 km langer dan de A6. Dus mogelijkheden te over.

* Zijn er eigenlijk veel "zinnige" doorgaande routes waarbij je op een snelweg zit, er van af gaat en dan weer op dezelfde snelweg uit komt - los van samenloopstukken of onderbroken snelwegen als de A4? Ik kan me wellicht bedenken als je uit Driemond komt en naar Alkmaar moet, oprit Weesp, het laatste stukje A9, A1-A10-A8, N8/N203 en dan vanaf Uitgeest weer de A9...

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 10 nov 2021, 21:06

^^ Je hebt natuurlijk het alternatief A4-A10-A2 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Als tussen Haarlem en Amsterdam-ZO rijdt is dat net zo lang als de A9 blijven volgen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 nov 2021, 22:18

IIVQ schreef: wo 10 nov 2021, 20:55
* Zijn er eigenlijk veel "zinnige" doorgaande routes waarbij je op een snelweg zit, er van af gaat en dan weer op dezelfde snelweg uit komt - los van samenloopstukken of onderbroken snelwegen als de A4? Ik kan me wellicht bedenken als je uit Driemond komt en naar Alkmaar moet, oprit Weesp, het laatste stukje A9, A1-A10-A8, N8/N203 en dan vanaf Uitgeest weer de A9...
Op de meeste van zulke voorbeelden had de N-route gewoon een snelweg moeten zijn. N31 is daar deels op voorbereid en plannen voor een doorgetrokken A8 liggen op de tekentafel.

Routes als N31-N381, N35, N48 en N33 kunnen ook interessant zijn in een langere route met voor de rest snelwegen.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » do 11 nov 2021, 23:07

Waar het me om gaat is dat een route An-andere weg-An sneller is dan de An bliven volgen. Of de andere weg nou snelweg is of niet.

Bij N-wegen is dit wat makkelijker, want die maken over lange afstand wat vaker een boogvorm.