Sibren schreef: ↑za 12 feb 2022, 20:04
Op 28 januari is een tijdelijke afrit van het Vrijheidsplein naar de Laan van de Vrijheid ingebruikgenomen. Dit is een maatregel om de noordelijke helft van Corpus den Hoorn en De Wijert beter bereikbaar te houden, gezien de voorziene extra drukte op wegen zoals de Laan Corpus den Hoorn.
Een foto van de tijdelijke bewegwijzering op de rijbaan tussen Laan Corpus den Hoorn en het Vrijheidsplein.
Ik reed er vanochtend langs en dit bord is mij niet opgevallen, de extra weg naar rechts wel.
Alles werd hier naar 1 rijstrook geleid. Hoogezand was sowieso niet mogelijk want de N7 is sinds gisteren helemaal dicht in deze richting.
martien schreef: ↑za 12 feb 2022, 21:06
De andere richting van de “parallelbaan” heeft deze twee borden:
Ik zie nieuwe lichtmasten linksboven in de foto. Vaak komt de verlichting in het ontwerp niet overeen met de verlichting die daadwerkelijk komt maar dat is in dit geval dus wel zo. En ik maar denken dat die designlichtmasten luchtfietserij zouden zijn.
harry schreef: ↑zo 13 feb 2022, 0:30
Alles werd hier naar 1 rijstrook geleid. Hoogezand was sowieso niet mogelijk want de N7 is sinds gisteren helemaal dicht in deze richting.
Ik had dus ook alle tijd om een wegwijzer van heel dichtbij op de foto te zetten:
Nee. Afrit Martiniplaza is enkel bereikbaar vanaf het Julianaplein en niet vanuit Drachten. De baan vanaf het Vrijheidsplein komt pas bij de oprit Martiniplaza samen met de baan van de afrit Groningen-West vanaf Julianaplein.
En in de definitieve situatie is het juist andersom: Martiniplaza heeft dan een halve aansluiting op de Ring-West richting het noorden en een halve aansluiting op de verbindingsbogen richting de A7 Drachten.
Laatst gewijzigd door martien op ma 14 feb 2022, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb vanochtend niet op Google Maps gekeken, maar het lijkt op dit moment (17 uur) heel erg mee te vallen met de files in Groningen. Op de ringweg staat helemaal geen file, op een aantal straten (voor 't station langs & Laan Corpus den Hoorn) wel een beetje. Maar geen gridlock.
Ik ben vanmorgen vanuit Leek naar Assen gereden, via het Julianaplein.
Dit was omstreeks 7.00 - 7.15 uur. Op dit tijdstip was er geen file vorming, je kon gewoon doorrijden!
Veel mensen afgeschrikt van het beeld van een gigantische gridlock. Dat werkt wel, ik herinner me de 'Carmagaddon' die in Los Angeles werd voorspeld omdat een belangrijke snelweg een lang weekend dicht ging. Er werd enorme congestie voorspeld. In werkelijkheid waren de wegen bijna leeg. Iedereen bleef thuis.
Maar de vraag is hoe lang dat effect hier gaat werken. Een lang weekend is toch anders dan 3 maanden afsluiting.
Vandaag was het alweer drukker volgens mijn vriendin (werkzaam in het onderwijs in Groningen, 2 kinderen naar school brengen vooraf andere kant dorp dus weinig keuze ook mbt tijdstip), dus mogelijk dat mensen dachten, oh, viel gister toch mee, dan vandaag toch maar weer op kantoor werken / met de auto ipv ov of fiets.
Maar goed te doen, verkeersregelaars onderaan afrit (met Corpus Den Hoorn) hadden flink effect maandag, hoe dat vandaag was zal ik vanmiddag wel horen.
Het idee dat mensen wel over zouden stappen op de bus was gisteren alweer de grond in geboord:
Het advies voor vanmorgen was om met het openbaar vervoer naar de stad te komen. Maar op de P+R in Hoogkerk stond tegen acht uur een handjevol mensen te wachten.
Hoogkerk is denk ik wel één van de grootste bus P+R's van Nederland.
Ja, en nee. Want de bus kan niet zoveel verstauwen. De enige manier om nog redelijk veel te verstauwen is vaak rijden maar dan heb je automatisch ook minder wachtenden. Maar op het aantal van de 80.000 verkeersbewegingen in de agglomeratie zullen de (ik meen vijf) P+R's hooguit enkele procenten bij kunnen dragen. In een situatie dat alle beetjes helpen heel fijn maar natuurlijk geen robuuste oplossing voor al het verkeer. Als je het optelt met meer fietsen, ook binnenstedelijk busgebruik in plaats van autogebruik is het wellicht wel net het beetje dat je niet kunt missen. De bussen rijden al dus echt geld kost het niet.
Schelpenpaadje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 19:11
Als drukte op de weg zo makkelijk op te lossen is dan hadden ze dat hele project niet hoeven optuigen
Als je die redenatie doortrekt hoeft een weg dus alleen aangelegd/verbeterd te worden als er eerst een flinke verkeerschaos is.
Helaas is dit wel de praktijk in veel gevallen.
Voor de liefhebbers. Vanavond wordt het huidige Julianaplein afgesloten, nu is de laatste gelegenheid om via de webcam naar de kruising met verkeer te kijken. Al is het nu al wat saai, de verkeerslichten zijn al buiten werking. (Noot: camera wisselt continu van perspectief)
Link
Zaterdag langsgereden, van Assen richting Eemshaven.
De A28 gaat nu naadloos over in de N7. Er staat een geel bordje met "A28 N7". Verder zijn alle andere wegwijzers verwijderd, ook van de (eveneens afgesloten) afrit Helpman.
De afrit naar Groningen-Centrum is nog wel open, en heet nu weer afrit 40!
Vorige week woensdag tijdens avondspits van Winsum naar Assen gereden. Nog nooit zo vlot. Maar waar de een voordeel heeft, heeft de ander nadeel. Dat zal steeds verschuiven met elke nieuwe fase die ingaat. Zo wordt de pijn tenminste nog wat verdeeld. Als het straks af is kan Groningen wel weer een tijd vooruit. In ieder geval tussen Hoogkerk en knooppunt Driebond met de verbreding en een ongelijkvloers Julianaplein.
Ben benieuwd hoeveel extra verkeer er daarna komt op de A7 buiten dit project en de A28. En hoe die wegen dat dan weer afhandelen. Ook verwacht ik wat meer knelpunten bij afritten van de ring. Er zal makkelijker en gelijkmatiger verkeer worden aangevoerd naar die afritten.
harry schreef: ↑ma 28 feb 2022, 12:58
De afrit naar Groningen-Centrum is nog wel open, en heet nu weer afrit 40!
harry schreef: ↑ma 28 feb 2022, 12:58
De A28 gaat nu naadloos over in de N7. Er staat een geel bordje met "A28 N7". Verder zijn alle andere wegwijzers verwijderd, ook van de (eveneens afgesloten) afrit Helpman.
“We zien op bepaalde plekken dat de capaciteit van de weg niet goed wordt benut. Bijvoorbeeld bij het verkeer dat van twee rijstroken naar één rijstrook moet op de westelijke ringweg. We vragen iedereen om zover mogelijk door te rijden op de eigen rijstrook, en pas op het laatste moment te ritsen. Dat voelt misschien een beetje als ‘asociaal gedrag’, maar het is beter voor de doorstroming. We zagen de afgelopen dagen dat hier alle auto’s in één lange rij gingen staan, en daardoor de aansluiting bij de Peizerweg blokkeerden. Ook bussen liepen hierdoor vertraging op. Als de auto’s hier in twee rijen auto’s naast elkaar staan, blijft de aansluiting met de Peizerweg gewoon open.”
Wat mij betreft verspreiden we dit bericht door heel Nederland. Want wat maak ik het vaak mee dat de andere strook nog compleet leeg is. Dan rij ik vervolgens netjes naar het einde om te ritsen. En dan zijn er van die deugende droeftoeters die daadwerkelijk toeteren. Terwijl ze feitelijk niet 'deugen', aangezien ik juist het goede gedrag vertoon. Benut de capaciteit. Laat die strook letterlijk niet links liggen. Zo belachelijk, die onnodig lange rijen op één strook.
En gewoon 2 rijstroken laten doorlopen is geen optie?
Mbt asfalt etc is de aansluiting Ring West naar de parallelweg tussen Gasunie en de N7 er klaar voor lijkt het
Desnoods thv de 'superrotonde' rijstrook 2 in een bypass zetten met fysieke rijbaanscheiding, rijstrook 1 moet rekening houden met invoegend verkeer.
Er is geen ruimte lijkt het om tijdelijk even 3 rijstroken daar te hebben (nog los van het feit dat meeste wat van onder het viaduct weg komt, rechts moet voorsorteren om richting A7 West of Gasunie/Stadspark te gaan (want het komt bij Martini vandaan (of is verkeerd gereden)).
En je wil eigenlijk geen terugslag hebben op de route Drachten - Ring West, dat is nu vloeiend, als je een wachtrij krijgt daar loopt het snel vast, en ik zie weinig ruimte voor een opstelstrook daar onder het viaduct door
Berichtdoor Schelpenpaadje » do 03 mar 2022, 10:45
Talisman schreef: ↑do 03 mar 2022, 0:40ARZ (Aanpak Ring Zuid) schreef:
“We zien op bepaalde plekken dat de capaciteit van de weg niet goed wordt benut. Bijvoorbeeld bij het verkeer dat van twee rijstroken naar één rijstrook moet op de westelijke ringweg. We vragen iedereen om zover mogelijk door te rijden op de eigen rijstrook, en pas op het laatste moment te ritsen. Dat voelt misschien een beetje als ‘asociaal gedrag’, maar het is beter voor de doorstroming. We zagen de afgelopen dagen dat hier alle auto’s in één lange rij gingen staan, en daardoor de aansluiting bij de Peizerweg blokkeerden. Ook bussen liepen hierdoor vertraging op. Als de auto’s hier in twee rijen auto’s naast elkaar staan, blijft de aansluiting met de Peizerweg gewoon open.”
Wat mij betreft verspreiden we dit bericht door heel Nederland. Want wat maak ik het vaak mee dat de andere strook nog compleet leeg is. Dan rij ik vervolgens netjes naar het einde om te ritsen. En dan zijn er van die deugende droeftoeters die daadwerkelijk toeteren. Terwijl ze feitelijk niet 'deugen', aangezien ik juist het goede gedrag vertoon. Benut de capaciteit. Laat die strook letterlijk niet links liggen. Zo belachelijk, die onnodig lange rijen op één strook.
Ik ben het in principe met je eens dat we beschikbare ruimte onvoldoende benutten.
Wel met de kanttekening dat in de reactie om dichtbij het einde van een rijstrook te gaan toeteren, in het midden te gaan rijden en mensen er niet tussen te laten ook meespeelt dat je onder de linksrijders regelmatig aso's hebt die niet doorrijden tot het einde van de rijstrook maar nog net iets verder. Ik praat het toeteren en blokkeren niet goed, maar ik snap het ergens wel, en als iemand met een snelheidsverschil van 20+ km/u op een afstreping afrijdt en geen aanstalten maakt om af te remmen en te ritsen vind ik daar soms ook wel wat van.
Er is een aantal jaar geleden een campagne gevoerd om veilig en sociaal te ritsen. Dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen. Wellicht is dat aan Groningen wat voorbij gegaan omdat er niet veel ritslocaties zijn/waren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Berichtdoor Schelpenpaadje » do 03 mar 2022, 10:58
Zijn die er zo weinig?
Sowieso zijn er nu nieuwe (tijdelijke) bijgekomen. Door de communicatie en de dagelijkse ervaring weet de weggebruiker dat je in en om Groningen nu eenmaal met extra vertraging te maken hebt. Dat maakt mensen denk ik ook onverschilliger. Er zal vast een enkeling zijn die onvoldoende bekend is met het nut van ritsen. Maar er zullen ook velen zijn die denken "het is druk, we zijn sowieso langer onderweg, dus ik volg het gedrag van de meerderheid, en gun de mensen die zo assertief zijn om daar van af te wijken het voordeel niet".