[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Sibren
verkeersader

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Sibren » di 18 jul 2023, 8:45

Het is vrij ongelukkig dat de Ring Oost wordt geherasfalteerd terwijl er een grote afsluiting is op de Ring Zuid. Groningen Bereikbaar communiceert dat de asfaltwerkzaamheden op de Ring Oost echt niet kunnen worden uitgesteld en nu moeten gebeuren, juist omdat er volgend jaar veel (zwaar) verkeer overheen zal rijden tijdens de grote afsluitingen van Ring Zuid. Klinkt logisch, maar dan hadden ze alsnog de werkzaamheden op de Ring Oost beter een maand geleden kunnen doen, toen er geen afsluitingen waren op de Ring Zuid. Er zullen vast wel complexe redenen zijn waarom dat niet mogelijk was.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 jul 2023, 10:26

Het zal niet makkelijker zijn geworden om dingen op elkaar af te stemmen door alle vertraging bij het project Ring Zuid. Je wilt nu bij Ring Zuid zo veel mogelijk momentum houden. Idealiter had je het onderhoud aan de oostkant willen uitvoeren nadat er tijdelijk heel veel extra verkeer overheen moet, maar dat window is door de vertraging bij Ring Zuid verstreken.

Eens dat een maandje eerder voor dat onderhoud handiger was geweest.

Binnen de verschillende faseringen wordt er in elk geval nog iets van rekening met elkaar gehouden.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 19 jul 2023, 21:37

Tja en dan is mijn vraag, kan dit werk aan de Oost-Ring niet uitsluitend in de nachturen plaatsvinden. Volgens mij wordt alleen de toplaag vervangen. Dit is werk dat gemakkelijk in de nachturen uitgevoerd kan worden. Ik baseer dit op de berichtgeving van de organisatie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 jul 2023, 15:41

Een bericht van Groningen Bereikbaar over het samenvallen van de werkzaamheden op de zuidelijke en oostelijke ring:
https://www.groningenbereikbaar.nl/nieu ... m-tegelijk

In dit topic was al benoemd dat het onderhoud aan de oostelijke ring (geluidsreducerend asfalt, levensduur 8 jaar) niet kon wachten. Over waarom dat onderhoud niet eerder is uitgevoerd:
Groningen Bereikbaar schreef:Veel werkzaamheden bewust in de zomer
Tijdens de zomer is er veel minder autoverkeer op de weg. Veel mensen zijn op vakantie of pakken met het mooie weer de fiets. Wegwerkzaamheden worden daarom bewust in de zomermaanden gepland. Zo hebben minder automobilisten er last van en ontstaan er minder snel opstoppingen als het verkeer wordt omgeleid.
In het najaar wordt het asfalt op de noordring vervangen. Kennelijk kan dat wel buiten de zomermaanden ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jul 2023, 15:45

Het nadeel van geluidsreducerend asfalt is dat het aan het einde van de levensduur vaak in korte tijd enorm veel slechter wordt. Het valt dan gewoon uit elkaar. Een paar maand kan dan al verschil maken.

In Duitsland zijn ze ook niet echt van pro-actief onderhoud, men wacht tot het slecht is en gaat dan onderhoud programmeren. Met als gevolg dat sommige trajecten met ZOAB (die niet veel voorkomen) soms bijna onberijdbaar waren na een winter.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 21 jul 2023, 7:11

Schelpenpaadje schreef: do 20 jul 2023, 15:41 Een bericht van Groningen Bereikbaar over het samenvallen van de werkzaamheden op de zuidelijke en oostelijke ring:
https://www.groningenbereikbaar.nl/nieu ... m-tegelijk

In dit topic was al benoemd dat het onderhoud aan de oostelijke ring (geluidsreducerend asfalt, levensduur 8 jaar) niet kon wachten. Over waarom dat onderhoud niet eerder is uitgevoerd:
Groningen Bereikbaar schreef:Veel werkzaamheden bewust in de zomer
Tijdens de zomer is er veel minder autoverkeer op de weg. Veel mensen zijn op vakantie of pakken met het mooie weer de fiets. Wegwerkzaamheden worden daarom bewust in de zomermaanden gepland. Zo hebben minder automobilisten er last van en ontstaan er minder snel opstoppingen als het verkeer wordt omgeleid.
In het najaar wordt het asfalt op de noordring vervangen. Kennelijk kan dat wel buiten de zomermaanden ;)
Ja en dit werk kan zogenaamd niet in de nachturen plaatsvinden?
Als het puur deklaag vervangen is (en geen andere werkzaamheden), dan moet dit goed mogelijk zijn.
Ik ga hierbij van uit dat de werkzaamheden ook tijdens de nachturen volledig uitgevoerd kunnen worden. Als voegovergangen ook verniewd moeten worden, dan gaat dit uiteraard niet op, omdat het beton van de voegprofielen ook moet uitharden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 21 jul 2023, 7:22

^^ Ik zou zeggen: neem contact op met de projectorganisatie. Ze kunnen je vast wel in meer detail dan in het persbericht vertellen waarom de keuzes zijn gemaakt zoals ze gemaakt zijn.

Vanaf de zijlijn roepen is makkelijk, maar als je het oprecht wilt weten: vraag gewoon. Wordt iedereen wijzer van.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 jul 2023, 7:44

Rogier schreef: vr 21 jul 2023, 7:11 Ja en dit werk kan zogenaamd niet in de nachturen plaatsvinden?
Je kan bijna alles in de nachturen uitvoeren, maar moet je dat ook willen? Ik kan mijn werk ook 's nachts uitvoeren, toch kies ik daar niet voor. Jij kan je werk waarschijnlijk ook 's nachts uitvoeren, maar doe je dat ook?

Constant werkzaamheden 's nachts is niet leuk voor de wegwerkers en geeft ook steeds extra geluidsoverlast voor de omwonenden. Ik kan me voorstellen dat je er dan voor kiest om de werkzaamheden overdag te laten plaatsvinden. De Ring zelf is in beide richtingen gewoon open, alleen op de plek waar ze aan het asfalteren zijn is een rijstrook dicht en soms een op- of afrit. Zolang dat geen onoverkomelijke vertraging oplevert voor de weggebruikers kan dat prima overdag.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 21 jul 2023, 9:55

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1042758/ ... uid-update

Ik ben benieuwd of je dezelfde mening houdt, als je zelf in deze verkeerschaos beland bent.
En verder het was een chaos afgelopen maandag, dus je aanname dat de werkzaamheden amper vertraging opleveren klopt niet.
Ja, soms is het niet mogelijk om vertraging te voorkomen en ook overdag te werken, omdat het werk onmogelijk tijdens een nacht afgerond kunnen worden, zoals de vervanging van de klep bij de Haringvlietbrug of het plaatsen van voegovergangen (weekendwerk).

Verder nachtwerk hoort er nu eenmaal bij. Bijvoorbeeld treinen moeten ook onderhouden worden, enz. en dat werk wordt voor een deel in de nachten gedaan, omdat er anders te weining treinen beschikbaar zijn. Dat is nu eenmaal het aard van het werk. Hetzelfde geldt als je bakker bent. Dan moet je ook in de nacht je werk gaan beginnen.

Misschien denk ik te gemakkelijk hierover, maar de impact van het werk is wel stevig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 jul 2023, 10:15

Van de werkzaamheden die momenteel vertraging geven, is de afsluiting van de zuidelijke ringweg tussen knooppunt Euvelgunne en de Europaweg in elk geval onvermijdelijk. Om de Euvelgunnebrug te kunnen vervangen is er helaas geen andere optie dan dit deel van de ring wekenlang 24/7 af te sluiten.

Dit is vergelijkbaar met de onlangs aangekondigde wekenlange sluiting van het Hoofdstation. Er zijn bij dit soort projecten momenten dat je de dagelijkse gebruiker niet kunt ontzien. Het voordeel van werkzaamheden die (bijna) tegelijk worden uitgevoerd is dat de overlast ook korter duurt. Gelukkig is het project Groningen Spoorzone de afgelopen jaren dusdanig vertraagd dat de langdurige treinloze periode, die aanvankelijk al vorig jaar of dit jaar had moeten plaatsvinden, als het goed is ná de oplevering van de Zuidelijke Ringweg plaatsvindt.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 21 jul 2023, 10:18

Daar ben ik mee eens. Het werk aan de Euvelgunnebrug duurt meerdere weken en kan niet tijdens 1 nacht afgerond worden, want het zijn doorlopenden werkzaamhden. Dan is afsluiting jammergenoeg noodzakelijk en daar heb ik dan ook vrede mee. E
chter werk dat in de nacht uitgevoerd kan worden en waardoor grote vertragingen voorkomen worden, moeten zo veel mogelijk in de nachturen uitgevoerd worden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 jul 2023, 11:23

Rogier schreef: vr 21 jul 2023, 9:55 https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1042758/ ... uid-update

Ik ben benieuwd of je dezelfde mening houdt, als je zelf in deze verkeerschaos beland bent.
Ik lees in het artikel dat er veel vertraging is door de werkzaamheden aan de Ring-Zuid. In mijn post ging het over asfalteringswerkzaamheden op de Ring-Oost. Twee verschillende dingen dus. Er staat in het artikel niets over extra vertraging door de werkzaamheden aan de Ring Oost, dus ik verander niet van mening.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 jul 2023, 6:41

Rogier schreef: vr 21 jul 2023, 9:55 Verder nachtwerk hoort er nu eenmaal bij. Bijvoorbeeld treinen moeten ook onderhouden worden, enz. en dat werk wordt voor een deel in de nachten gedaan, omdat er anders te weining treinen beschikbaar zijn. Dat is nu eenmaal het aard van het werk. Hetzelfde geldt als je bakker bent. Dan moet je ook in de nacht je werk gaan beginnen.

Misschien denk ik te gemakkelijk hierover, maar de impact van het werk is wel stevig.
En denk jij dat er nog veel personeel beschikbaar is dat altijd in de nacht wil werken? Daar heb je in deze tijd ook gewoon rekening mee te houden. En overdag zie je natuurlijk ook gewoon beter wat je aan het doen bent en heb je geen dure en energie gebruikende werkverlichting nodig. Dus ja, je denkt inderdaad wel iets te makkelijk. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 jul 2023, 13:15

De afsluiting van de Ring Zuid tussen :AS: Groningen-Europapark (Europaplein) en :KP: Euvelgunne t.b.v. de vervanging van de Hoge Euvelgunnerbrug zorgt vooral voor vertraging voor verkeer op de zuidelijke rijbaan van de N7.

Doorgaand verkeer gebruikt de Europaweg (dat tot 2009 deel uitmaakte van de A7).
De nieuwe configuratie van de aansluiting eist zijn tol: verkeer in oostelijke richting moet onderaan de nieuwe afrit het verkeer van :AS: Westerbroek naar Julianaplein en het Sontplein kruisen. In de oude configuratie was dit niet nodig geweest.
Opvallend is dat het kruispunt Herningweg-Europaweg uit oostelijke richting voor veel minder vertraging zorgt. Bij de :AS: Westerbroek stroomt het ook goed door.

Het lijkt alsof de VRI meer capaciteit aan verkeer uit zuidoostelijke richting geeft want deze file is veel korter. Volgens Streetview ligt er vanaf de ring naar het oosten ook maar één kort voorsorteervak. Dit verkeer kruist kort daarvoor ook een verkeersstroom vanaf het verkeer dat vanaf de Bornholmstraat over de Herningweg rijdt.

Afbeelding

Zijn er nog maatregelen genomen bij deze kruising om de doorstroming vanuit het westen te verbeteren, zoals tijdelijk één van de doorgaande opstelstroken vanaf de Herningweg inrichten voor linksafverkeer naar de Europaweg? Zo niet dan had dit vast veel gescheeld. Sluit desnoods de Herningweg vanaf de Bornholmstraat af - dat verkeer kan in beide richtingen omrijden via de Bornholmstraat.

Als de ring tussen Julianplein en Europaplein helemaal vaststaat lijkt het haast lonend om voor het station langs te rijden. Het is dat er momenteel op de handigste versie van dat alternatief ook enkele afsluitingen zijn...
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 24 jul 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 24 jul 2023, 15:24

En de ring andersom rijden? Via N370 en N46 (west - noord - oost)?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 jul 2023, 15:38

^^ Dat kan ook, al krijg je dan ook met werkzaamheden op de oostelijke ringweg te maken (1 rijstrook per richting)

Vanaf Drachten/Hoogkerk is de afrit naar het Vrijheidsplein momenteel afgesloten.
Google Maps stelt daarom als alternatief een route via :AS: Hoogkerk en door Vinkhuizen voor.
Momenteel is die 3 minuten langzamer dan de combi Weg der Verenigde Naties - Europaweg.
Het kaartje van de projectwebsite hint op een route over het Hoendiep, die is momenteel 5 minuten langzamer.

Vanaf Assen kun je wel de westelijke ring over maar is de omweg groter, waardoor het nauwelijks meer interessant is.

De verwachte reistijden variëren al terwijl je met de route speelt.
Dat er rond de hele stad afsluitingen zijn zal er aan bijdragen dat alternatieven communicerende vaten zijn.

Ik moet vrijdagochtend de grens over bij Bad Nieuweschans. Ik wilde al vroeg vertrekken, dus in mijn geval lijkt de beste remedie te zijn om voorbij Groningen te raken voor het verkeer op gang komt.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 24 jul 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 24 jul 2023, 16:39

Schelpenpaadje schreef: ma 24 jul 2023, 13:15 Heringweg
Aangezien je het consequent zo schrijft, ter info: de weg heet Herningweg (genoemd naar de Deense plaats Herning).
Schelpenpaadje schreef: ma 24 jul 2023, 15:38 Ik moet vrijdagochtend de grens over bij Bad Nieuweschans. Ik wilde al vroeg vertrekken, dus in mijn geval lijkt de beste remedie te zijn om voorbij Groningen te raken voor het verkeer op gang komt.
Ik ben zelf wel eens vanuit Assen via deze route gegaan:
Groningen-Zuid - V.K.Verschuurlaan - G.Borgesiuslaan - Helperzoom - Duinkerkenstraat - Antwerpenweg - Bornholmstraat.
Was toen best te doen, maar ik weet natuurlijk niet hoe druk het daar vrijdag zal zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bas12
polderweggetje

Bericht door Bas12 » ma 24 jul 2023, 17:04

Schelpenpaadje schreef: ma 24 jul 2023, 13:15 zoals tijdelijk één van de doorgaande opstelstroken vanaf de Heringweg inrichten voor linksafverkeer naar de Europaweg?
Dit is niet het geval. In de praktijk staat de linker doorgaande opstelstrook echter wel vol met weggebruikers die op het laatste moment toch naar links willen; de relatief nieuwe situatie is voor hen blijkbaar vrij onduidelijk.
Sluit desnoods de Heringweg vanaf de Bornholmstraat af
Dat is wel het geval. Komende vanaf de Bornholmstraat en vanaf de Ring-Zuid is het niet toegestaan de Herningweg in te rijden; komende vanaf de Europaweg wel. Dit wordt echter door een aantal weggebruikers genegeerd; het is vrij makkelijk om de afzetting heen te rijden.

Daarnaast is er op de afrit zelf (Europaplein) maar één rijstrook beschikbaar. Daar zal vast een reden voor zijn, maar dit wordt ter hoogte van afrit Helpman al aangekondigd. Met als gevolg dat weggebruikers veel te vroeg een rijstrook opschuiven, wat weer terugslaat op het Julianaplein.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 24 jul 2023, 20:26

Vanuit Assen kan je ook de Waterhuizerweg nemen.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » ma 24 jul 2023, 20:28

Of de N33, als je naar Bad Nieuweschans moet ;)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 26 jul 2023, 13:15

De staart van de file voor de kruising Europaweg-Herningweg vanuit het oosten komt nooit voorbij de 'aansluiting' Rigaweg/Winschoterweg.

Verkeer uit het westen heeft, naast de beperkte opstelruimte, nog een belangrijk nadeel t.o.v. verkeer uit het oosten.

Aan de oostkant heb je vanaf de A7 en de ring allerlei alternatieven om voorbij de afsluiting t.h.v. de Euvelgunnerbrug te komen, zoals:
- Bornholmstraat
- Gotenburgweg-Osloweg
- Sint Petersburgweg-Sontweg
- Via de Oostersluisbrug
- Een 'rondje ring' vanaf :KP: Euvelgunne

Zelfs als de staart van de file in de verte verschijnt kun je waarschijnlijk nog op tijd afslaan.

Vanaf de westkant kun je momenteel niet de westelijke ring op (want de afrit naar het Vrijheidsplein is afgesloten).
Je kunt eraf bij Helpman maar hier zit je al in de file en rijd je jezelf vrijwel meteen vast op nieuwe vertraging.
Je zou al bij Hoogkerk de A7 af kunnen maar dit betekent een flinke omweg waar je niets mee opschiet.

Vanuit het oosten heb je diverse opties voordat je stilstaat, terwijl je je vanuit het westen vrijwel onvermijdelijk vastrijdt op files veroorzaakt door de afsluiting van de ring verderop.
Daarentegen zijn er voor verkeer dat vanuit het oosten een sluiproute kiest wel legio mogelijkheden ten westen van de afsluiting om weer op de ring te komen.

Een tijdelijke situatie die waarschijnlijk onvermijdelijk was door de inrichting van het wegennet en de fasering van deelprojecten. Maar deze constatering maakt het des te vreemd dat er niet tijdelijk extra opstelcapaciteit is gecreëerd aan het eind van de afrit van de ring naar de Europaweg. Niet alleen om de doorstroming op de ring te verbeteren maar ook om sluiproutes te verlichten die nu worden gebruikt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 26 jul 2023, 13:51

Of een noodafrit op de plek van de oude afrit. Dan haal je in ieder geval de verkeerstromen van Julianaplein naar Westerbroek en vice versa uit elkaar.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 26 jul 2023, 14:17

^^ Mja dat was mooi geweest. Echter heeft men het asfalt en het talud van de oude afrit al een tijd terug verwijderd. Je maakt dan ook nogal wat kosten voor een tijdelijke situatie. Een tijdelijke afrit had ook het fietspad gekruist dat hier inmiddels ligt, dus ik begrijp wel dat men daar niet aan wilde.

Het had imho echt al gescheeld als de VRI-kruising tijdelijk iets anders was ingedeeld zodat het beter aansluit bij de verkeersstromen door de afsluiting.

Of had de afsluiting voor de Euvelgunnerbrug niet samen laten vallen met de afgesloten verbinding in het Vrijheidsplein (je zou haast denken dat dit bewust is gedaan om verkeer op de ring en Europaweg te houden).

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 26 jul 2023, 15:35

Onhandig is dat ook de N34 tussen de A28 en de N33 dicht is voor 2 weken en de N386 ook al meer dan een jaar een brug met 1 alternerende strook heeft met VRi, zodat zuid om best om is (A28-N33 ). Vanuit Borger en Gieten is de 15 minutenlijn naar Groningen (310 en 312) geschrapt. Je moet nu eens per half of heel uur naar Assen en dan op de trein. Neem het OV bij werkzaamheden aan de ring 😠
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 26 jul 2023, 22:07

harry schreef: ma 24 jul 2023, 16:39 Ik ben zelf wel eens vanuit Assen via deze route gegaan:
Groningen-Zuid - V.K.Verschuurlaan - G.Borgesiuslaan - Helperzoom - Duinkerkenstraat - Antwerpenweg - Bornholmstraat.
Was toen best te doen, maar ik weet natuurlijk niet hoe druk het daar vrijdag zal zijn.
Dat is in ieder geval niet mogelijk, kwam ik vandaag achter.
De afrit is afgesloten. Althans, alle verkeer moet via de afrit Groningen-Zuid en daar kun je nergens links of rechtsaf.

Ik heb dus vanmiddag kunnen genieten van de file op de N7.
(Het begin van een korte vakantie naar Denemarken/Zweden. :D )
--Harry.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 26 jul 2023, 23:17

harry schreef: wo 26 jul 2023, 22:07 (Het begin van een korte vakantie naar Denemarken/Zweden. :D )
Gelukkig is Denemarken na de Euvelgunnerbrug niet zo ver meer. :D

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 27 jul 2023, 0:00

^^ Kijkend naar straatnamen begint Scandinavië in Groningen al zodra je de Europaweg bent overgestoken ;)
harry schreef: wo 26 jul 2023, 22:07
harry schreef: ma 24 jul 2023, 16:39 Ik ben zelf wel eens vanuit Assen via deze route gegaan:
Dat is in ieder geval niet mogelijk, kwam ik vandaag achter.
De afrit is afgesloten. Althans, alle verkeer moet via de afrit Groningen-Zuid en daar kun je nergens links of rechtsaf.
Ook superhandig inderdaad :/

Overigens is die afrit vanuit de richting Julianaplein wel te gebruiken. Dus voor verkeer uit bijvoorbeeld Drachten is de genoemde route eventueel wel een optie.

Bobbje
polderweggetje

Bericht door Bobbje » do 27 jul 2023, 8:02

^^ ^^
Schelpenpaadje schreef: do 27 jul 2023, 0:00 Overigens is die afrit vanuit de richting Julianaplein wel te gebruiken. Dus voor verkeer uit bijvoorbeeld Drachten is de genoemde route eventueel wel een optie.
Helaas dit is niet mogelijk, omdat het verkeer vanuit Assen over de afrit Groningen-Zuid wordt geleid, is het niet mogelijk om af te slaan en is er geen kruisend verkeer op de V.K.Verschuurlaan. Dus als je vanuit het centrum komt en de A28 afgaat bij Groningen-Zuid kan je onder aan de afrit alleen rechtsaf richting Corpus.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 27 jul 2023, 9:39

^^ Je hebt gelijk. Die afsluiting omzeilen via de Van Iddekingebrug zou nog kunnen, al wordt het dan wel een extreem toeristische route ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 27 jul 2023, 18:43

Schelpenpaadje schreef: do 27 jul 2023, 0:00 Kijkend naar straatnamen begint Scandinavië in Groningen al zodra je de Europaweg bent overgestoken
Inclusief Herning dus. :mrgreen:

(Groeten uit Flensburg, dat volgend sommige Denen bij Scandinavië hoort. Of althans bij Denemarken zou moeten horen.)
--Harry.