[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 nov 2023, 22:15

Nu die afrit openhouden betekent dat de opening van de verdiepte ligging nog meer vertraging oplevert. Dus ik snap hem wel.

Keren bij het Europaplein lijkt me de handigste (of minst onhandige) oplossing.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 04 nov 2023, 22:21

Geisterfahrer schreef: za 04 nov 2023, 22:12 Ik ben ook nog aan het puzzelen hoe ik de FlixBus uit Amsterdam bij de halte aan de Stationsweg krijg, die vanaf de oostkant moet worden aangereden. Ik vrees dat het afrit Europaweg wordt en dan snel 3 rijstroken dwars oversteken om weer de oprit terug de N7 op te nemen, en er dan alsnog bij de Hereweg af. :facepalm:
Ik zou de FlixBus vanaf de Europaweg via de Griffebrug naar de Stationsweg laten rijden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 nov 2023, 22:58

^^ Dat kan ook, of:
Geisterfahrer schreef: za 04 nov 2023, 22:12 Ik vrees dat het afrit Europaweg wordt en dan snel 3 rijstroken dwars oversteken om weer de oprit terug de N7 op te nemen, en er dan alsnog bij de Hereweg af. :facepalm:
Een variant hierop is onderaan de afrit Europaweg linksaf naar de Bornholmstraat en dan bij de kluifrotonde via de nieuwe toerit weer de N7 op.

Vanaf de Herningstraat naar de Bornholmstraat heb je een beetje geluk nodig met de drukte. Echter rijd je hierna vrijwel ongestoord terug terug de ring op. Deze route zou ik eerder aanraden richting Ikea/Sontplein dan om te keren op de N7, want ik vermoed dat de directe route via de Europaweg doorgaans sneller is, maar misschien rijdt het met een grote bus alsnog prettiger.

martien
verkeersader

Bericht door martien » zo 05 nov 2023, 22:52

Mag Flixbus gebruik maken van de busbanen in Groningen?
Zo ja, dan zijn er wel een paar opties:
  • Afrit Hoogkerk, P+R Hoogkerk, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct, Emmaplein, Zuiderdiep, Hereplein, Station
  • Afrit Hoogkerk, P+R Hoogkerk, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct, Stationsweg, Hereplein keren, Stationsweg
  • Ik denk dat de onderdoorgang bij de Vesta te laag is voor hoge bussen. Alternatief: Afrit Groningen-West, Vrijheidsplein, afrit Peizerweg, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct etc.
  • Afrit Europapark, busbaan Europaweg, Damsterdiep, busbaan Kattendiep, Zuiderdiep, Hereplein.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 06 nov 2023, 16:46

Thunderbolt schreef: za 04 nov 2023, 13:45 Als ik het goed heb gaat maandag ook A7 Drachten > Ring West open.
Groningen Bereikbaar heeft vandaag deze video geplaatst.
Link

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » ma 06 nov 2023, 21:15

martien schreef: zo 05 nov 2023, 22:52 Mag Flixbus gebruik maken van de busbanen in Groningen?
  • Afrit Hoogkerk, P+R Hoogkerk, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct, Emmaplein, Zuiderdiep, Hereplein, Station
  • Afrit Hoogkerk, P+R Hoogkerk, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct, Stationsweg, Hereplein keren, Stationsweg
  • Ik denk dat de onderdoorgang bij de Vesta te laag is voor hoge bussen. Alternatief: Afrit Groningen-West, Vrijheidsplein, afrit Peizerweg, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct etc.
  • Afrit Europapark, busbaan Europaweg, Damsterdiep, busbaan Kattendiep, Zuiderdiep, Hereplein.
Niet altijd zijn onderdoorgangen van OV-busbanen geschikt voor touringcars. Een OV-bus is veelal lager en als een kuil of viaduct met minder doorrijdhoogte is nou eenmaal goedkoper..

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » di 07 nov 2023, 9:40

Klaasje schreef: ma 06 nov 2023, 21:15
martien schreef: zo 05 nov 2023, 22:52 Mag Flixbus gebruik maken van de busbanen in Groningen?
Niet altijd zijn onderdoorgangen van OV-busbanen geschikt voor touringcars. Een OV-bus is veelal lager en als een kuil of viaduct met minder doorrijdhoogte is nou eenmaal goedkoper..
In Groningen en Drenthe rijden ook een aantal dubbeldekker OV bussen :woop:

Zo ziet de nieuwe verbindingsboog eruit vanuit de auto:
Link

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 08 nov 2023, 7:48

^^ dat betekent nog niet dat álle busroutes geachikt moeten zijn voor dubbeldekkers. Die rijden vziw alleen op lijn 300 Groningen-Emmen.

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » za 11 nov 2023, 10:14

Ik zat kort geleden in het Mercure hotel bij Martini Plaza. Vroeger had dit een directe verbinding met de ring via de Concourslaan. Die zijn ze voorgoed kwijt dus. Wordt de Concourslaan nu weer doorgetrokken richting Gasuniegebouw? Als dat zo is, moet de verbinding Ring west naar Drachten dan nog omhoog en is die huidige aansluiting nog tijdelijk?

Edit:
Achteraf domme vraag....
Lijkt er wel op... Dan wordt dus de verbinding bij het Martini ziekenhuis vanaf Drachten het park in een stuk belangrijker als hoofdverbinding naar het Martini Plaza complex, de kantoren er omheen en de wijk erachter.
Die weg achter de Gasunie langs zal dus een stuk moeten worden opgewaardeerd en aan de breedte van dat viaduct te zien, zal dat ook gebeuren. En wellicht komen fietsers dan wat in de knel te zitten.

martien
verkeersader

Bericht door martien » za 11 nov 2023, 10:37

De Concourslaan is straks zowel aangesloten op de afrit Martiniplaza als de afrit Groningen-Corpus (erg luxe voor een park). Stiekem is er straks vanaf Zuidhorn richting Drachten een parallelbaan aanwezig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 11 nov 2023, 15:37

^^ Ik heb in het informatiecentrum begrepen dat de Concourslaan nog wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » za 11 nov 2023, 17:37

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zoveel berichten die mij niets zeggen of duidelijkheid geven.
Kijk ik op internet dan weet ik het nog steeds niet hoe en waar de nieuwe verbinding loopt en waar deze uitkomt.
Het filmpje geeft ook geen duidelijkheid.
Wij gaan komend jaar richting Drenthe met de caravan en we gaan het wel meemaken.
Tegen die tijd zal alles wel helemaal klaar zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 11 nov 2023, 17:45

Ik zou lekker bij Drachten de N381 pakken, kom je ook in Drenthe.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » za 11 nov 2023, 19:26

Maar als we hoger in Drenthe gaan dan is via Groningen wel optioneel.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » za 11 nov 2023, 20:34

In deze en deze visualisaties is de nieuwe situatie goed te bekijken.

Martiniplaza en het Mercure Hotel zijn in de nieuwe situatie als volgt te bereiken:
  • Vanuit Zuidhorn: directe afrit.
  • Vanuit Drachten: neem afrit Groningen-West, weef in het weefvak rechts naar afrit Leonard Springerlaan.
  • Vanaf Julianaplein: neem afrit Groningen-Corpus, neem op de kluifrotonde de toerit richting de Ring West, blijf in het weefvak rechts voor afrit Leonard Springerlaan.
Het is op de visualisaties niet helemaal duidelijk, maar ik ga ervan uit dat autoverkeer tussen de kluifrotonde Corpus en de Leonard Springerlaan via de Concourslaan niet mogelijk zal zijn. Op de tweede visualisatie zie je bijvoorbeeld dat er op de afrit Leonard Springerlaan vanaf Zuidhorn alleen een pijlmarkering naar links staat, alsof de Concourslaan niet op de afrit wordt aangesloten.

Trouwens, van 22 maart t/m september 2024 is de Ring Zuid afgesloten. Er wordt nu al een grote verkeerschaos voorspeld, dus als de caravantrip in die periode valt, kan het lonen om Groningen te mijden.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » za 11 nov 2023, 20:51

:top: Dank u wel voor de tip!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 12 nov 2023, 21:42

De afrit Martiniplaza krijg nu eindelijk het nummer 19. Althans zodra het open gaat.
Het staat op een nieuw bord op de oprit vanuit het Stadspark (niet afgeplakt).

EDIT: foto:
Afbeelding
(Ik rij hier op de rijbaan vanaf A7 richting N370. Het bord staat bij de oprit die verderop uitkomt op mijn rijbaan. Daar moet een weefvak komen denk ik [in de bocht] met afrit 19.)
Laatst gewijzigd door harry op ma 13 nov 2023, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 13 nov 2023, 12:10

janneman schreef: za 11 nov 2023, 17:37 Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zoveel berichten die mij niets zeggen of duidelijkheid geven.
Kijk ik op internet dan weet ik het nog steeds niet hoe en waar de nieuwe verbinding loopt en waar deze uitkomt.
Het filmpje geeft ook geen duidelijkheid.
Wij gaan komend jaar richting Drenthe met de caravan en we gaan het wel meemaken.
Tegen die tijd zal alles wel helemaal klaar zijn.
Tegen die tijd is het zeker nog niet klaar. Wordt er zelfs nog volop gewerkt.

Midden Drenthe zou ik het gegeven advies volgen voor Drachten - N381 - Beilen, vanaf daar rij je ook gemakkelijk weer naar Assen / N33.
Zit je echt in de kop van Drenthe, dan is Leek - Roden - Peize - Tynaarlo nog een route (N372 / N386). Wel redelijk wat rotondes, maar als Groningen vast staat, mogelijk een goed alternatief.
En als je apps als Waze installeert, geven die vaak ook wel goede suggesties en houden ze rekening met de actuele stand van zaken. Voor de Ring Groningen zitten ze er mbt afsluitingen en wijzigingen goed bovenop is mijn ervaring. Tot op de dag accuraat zelfs mbt openstellingen/afsluitingen.

Veel plezier alvast op de camping, wij hebben in het voorjaar een seizoensplek bij Eext/Annen, vanuit Marum, dus het zal ons ook benieuwen (vaak elk weekend ff heen en weer rijden)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 nov 2023, 14:05

Het valt en staat met waar je vandaan komt en waar je naar toe moet.

Kom je van ten zuiden van Meppel dan rijd je voor vrijwel alle bestemmingen via Hoogeveen en vanaf daar verder naar het noorden.
Vanuit Noord-Holland, Friesland of door Flevoland zijn de A32 en N381 prima alternatieven voor een route via Groningen.
Het uiterste noorden van Drenthe is prima aan te rijden vanaf bijvoorbeeld Leek, Assen of Tynaarlo.

Volgend jaar staan automobilisten op de ring nog de nodige afsluitingen en hinder te wachten maar als je van te voren de omleidingen checkt zul je weinig hoeven omrijden.

Thunderbolt
woonerf

Bericht door Thunderbolt » wo 15 nov 2023, 18:43

martien schreef: zo 05 nov 2023, 22:52 [*] Ik denk dat de onderdoorgang bij de Vesta te laag is voor hoge bussen. Alternatief: Afrit Groningen-West, Vrijheidsplein, afrit Peizerweg, busbaan Peizerweg, Emmaviaduct etc.
[/list]
De onderdoorgang op de Peizerweg zelf (dus niet de busbaan, maar in het verlengde van de weg langs de Gamma & Tuinland etc) is in ieder geval ruim hoog genoeg voor een touringcar.

martien
verkeersader

Bericht door martien » ma 20 nov 2023, 14:25

harry schreef: zo 12 nov 2023, 21:42 De afrit Martiniplaza krijg nu eindelijk het nummer 19. Althans zodra het open gaat.
Het staat op een nieuw bord op de oprit vanuit het Stadspark (niet afgeplakt).
Ondertussen is Martiniplaza wél afgeplakt.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 20 nov 2023, 16:22

Ik zag dat op het terrein van Brimos in Hoogeveen al een bord klaar staan met daarop Knooppunt Julianaplein :top:

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 20 nov 2023, 19:30

Volgens dit artikel: https://dvhn.nl/groningen/stad/Oude-en- ... 54541.html
is er een groep bewoners die wil dat de nieuwe tunnel open gaat met 3 ipv 4 rijstroken per rijrichting omdat ze te smal zouden zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 nov 2023, 19:36

Die verkeersveiligheidsaudit 'waar niks mee gedaan is' kan ook betekenen dat er geen problemen werden geconstateerd in het ontwerp. Een conclusie dat die tegenstanders dan niet zint.

Maar ik ben wel benieuwd hoe dit uitpakt, want er zijn nog niet eerder autowegen met 4 rijstroken per richting aangelegd voor zover ik weet. Wegen van dit kaliber zijn normaal als autosnelweg ontworpen. Maar dat gaf hier teveel ontwerpknelpunten. Maar de vraag is of het karakter van het verkeer (samenstelling, intensiteiten, snelheid) daadwerkelijk verandert door alleen een bord :G3: in plaats van :G1:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 nov 2023, 19:39

Is dit niet eerder al aan bod gekomen? Staat me bij dat er de nodige vraagtekens werden gezet bij dit ontwerp. Reactie van Rijkswaterstaat was om de maximumsnelheid op 80 km/h te zetten. Doet mij een beetje denken aan de R 9 rond Charleroi. Hopelijk wordt er wel betere bewegwijzering neergezet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 20 nov 2023, 19:46

Deze heb ik ook nog niet eerder gezien in een Nederlandse "tunnel"?
Een vluchtdeur die direct uitkomt op de andere rijbaan :schrikreactie:
Afbeelding

In het artikel staat wel dat de deur pas open gaat als het verkeer op de andere rijbaan stil staat, maar ik zou toch even goed om me heen kijken voordat je er doorheen gaat :lol:

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 20 nov 2023, 19:57

^^ Is dat in de Westerscheldetunnel niet ook zo?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 20 nov 2023, 20:15

^^ Die heeft een centrale vluchtbuis.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 20 nov 2023, 20:34

De wisselbuis in de Gaasperdammertunnel heeft dit ook dacht ik. En de Piet Heintunnel ook meen ik te herinneren.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 20 nov 2023, 21:47

Gaasperdammertunnel heeft dit ook en de vluchtdeur tussen de hoofdrijbaan en de wisselbuis kan alleen vanuit de wisselbuis geopend worden. Het is niet de bedoeling dat deze vluchtroute vanuit hoofdrijbaan, naar de wisselbuis gebruikt gaat worden.