[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 03 nov 2006, 15:25

praatpaal schreef:Dit betekent vast ook niet veel goeds voor het ongelijkvloers maken van het Julianaplein...

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------
Kamer wil aanpak ringweg Groningen

Gepubliceerd op 31 oktober 2006, 08:25
Laatst bijgewerkt op 31 oktober 2006, 08:26
den haag -

De Tweede Kamer neemt geen genoegen met de weigering van verkeersminister Karla Peijs (CDA) om niets te doen aan de zuidelijke ringweg van Groningen. In een motie dragen CDA, PvdA, VVD, ChristenUnie en SGP de minister op om op korte termijn een planstudie te beginnen naar verbetering van het Julianaplein.

Dat is een belangrijke doorbraak waar noordelijke bestuurders al lang op azen. Een planstudie betekent ook dat de aanpassing van het Julianaplein door het rijk betaald gaat worden. Tot nu toe heeft de minister dat geweigerd.

In de kamercommissie voor verkeer en waterstaat zei Peijs gisteren dat ze het niet eens is met het Noorden over de ernst van de verkeersproblematiek op de aansluiting van de A28 en de A7. Volgens haar heeft ze met het Noorden afgesproken samen te studeren op de feiten. De Groningse gedeputeerde Tonnis Musschenga (CDA) ontkende die afspraak gisteravond.

Ook de Tweede Kamer wil geen extra studie en noemt het Julianaplein een ‘ernstig nationaal knelpunt’. Peijs ontraadde de motie, maar volgens indiener Jan van Mastwijk (CDA) zal dat de Kamer niet tegenhouden. “Dit of het volgende kabinet moet er mee aan de slag.”

--------------------------------------------------------------------------------------

Nog een persbericht van RTVNoord.nl

GRONINGEN/DEN HAAG - De aanpak van de zuidelijke ringweg rond de stad Groningen komt toch op de agenda.

Door een motie van de Tweede Kamerfractie, die hoogstwaarschijnlijk kamerbreed wordt gesteund, moet minister Peijs van Verkeer en Waterstaat nu toch een planstudie uitvoeren naar verbetering van de ring.

De aanpak van de zuidelijke ring is al langer onderwerp van discussie. Het kabinet oordeelde dat de knelpunten rond de stad niet dringend genoeg waren en wilde tot 2020 niets investeren.

De Tweede Kamer nam daar geen genoegen mee en vindt juist dat er op zo kort mogelijke termijn een oplossing moet komen voor het dichtslibben van de ring.

In de planstudie worden de mogelijke alternatieven op een rij gezet met het bijbehorende kostenplaatje. Uiteindelijk moet dan besloten worden welke optie de beste is.

-------------------------------------------------------------------------------------

Als dit ding wordt aangelegd, dan is Groningen ( en Nederland uiteraard) een indrukwekkend verkeersplein rijker! Maar wel een VRI armer. Dat nemen we maar voor lief ;).
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 03 nov 2006, 16:16

De Tweede Kamer neemt geen genoegen met de weigering van verkeersminister Karla Peijs (CDA) om niets te doen aan de zuidelijke ringweg van Groningen

Karla Peijs weigert om niets te doen.

Ze staat er dus op om wel iets te doen.

Waar zeurt men nu over ????? :twisted:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » vr 03 nov 2006, 19:48

Ahh, antwoord op de schriftelijke vraag die ik op de infoavond laatst gesteld had, of er een uitbouw van de ring-zuid komt:

"Er is een studie verricht naar mogelijke uitbouwvarianten van de Zuidelijke Ringweg (ZRG). Deze gaan uit van het geheel ongelijkvloers maken van het Julianaplein (d.m.v. zogenaamde fly-overs) en uitbreiding van de ZRG tot 4 x 2 rijstroken of de aanleg van parallelwegen (ieder 1 x 2 rijstroken, eenrichtingsverkeer) op maaiveldniveau ter weerszijden van de ZRG, ook wel by-passes genoemd. Daarnaast is op initiatief van VNO-NCW Noord door marktpartijen een alternatief aangeboden aan de betrokken overheden, waarbij ook de openbare ruimte naast de ZRG wordt ontwikkeld."

Welnu dan kan dit dus de basis van de planstudie zijn.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 03 nov 2006, 20:31

Ik vind dit een interessant project zo samen met de gehele aanpak van de Ring. Ik probeer op de hoogte te blijven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 03 nov 2006, 21:11

Er zit vast nog wel wat geld in het ZZL-potje wat nuttiger kan worden besteed - aan het ongelijkvloers maken van het Julianaplein en Joure. Voor het noorden lijkt mij het ongelijkvloers maken van het Julianaplein een van de nuttigste bereikbaarheidsprojecten die je op dit moment kunt verzinnen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 nov 2006, 21:18

Welnee, een tram tussen Assen en Groningen zal alle problemen op het Julianaplein doen verdwijnen!

:roll: ;)

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » vr 03 nov 2006, 23:29

Nounounounou 'light train' met een hoge spitsfrequentie. Als die op een aantal strategische stations in Assen stopt lijkt me dat geen slecht idee. Überhaupt is het hele kolibri-ov project toch niet één van de dingen waar ik keihard tegenaan zou willen schoppen. Het blijft toch een redelijk beperkt project mbt benutting van bestaande infra met kwalitatief betere ov.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 nov 2006, 9:19

Ik bedoel van; er ligt een prima product, een goede treinverbinding met prima aansluitingen. Waarom zou je dat nog verder willen verbeteren, terwijl er veel urgentere problemen zijn, namelijk de ring en het Julianaplein? Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 apr 2007, 19:49

Blik op Nieuws schreef: Julianabrug wordt vervangen

Groningen - Het Julianaplein wordt gereorganiseerd en de Julianabrug moet worden vervangen. Dit is de brug in de A7, ring zuid. Om preciezer te zijn, de brug in het Noord Willemskanaal nabij het centrum van de stad Groningen. Het drukste verkeersknooppunt in noord-oost Nederland, aldus Rijkswaterstaat.

Voorwaarde bij de werkzaamheden is dat het wegverkeer zoveel mogelijk wordt ontzien. Wel te begrijpen, maar de consequenties zijn voor het waterverkeer dat de brug waarschijnlijk in de zomer van 2009 gedurende zes weken tot twee maanden niet geopend kan worden. Onderdoorvaart zal wel mogelijk zijn, behalve in een korte periode, als de ‘klap’ vervangen wordt.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/46673
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 04 apr 2007, 19:58

En het wegverkeer van Drachten naar Groningen wordt tijdens de werken aan de brug omgeleid.
Verkeer van Groningen naar Drachten kan de brug wel passeren.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 04 apr 2007, 20:21

Hopelijk wordt ook meteen wat dat mooie plaatje dat zo nu en dan voorbijkomt staat gerealiseerd, maar ik heb er een hard hoofd in vooralsnog... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 04 apr 2007, 20:45

Wouter N14 schreef:
Blik op Nieuws schreef: Julianabrug wordt vervangen

Groningen - Het Julianaplein wordt gereorganiseerd en de Julianabrug moet worden vervangen. Dit is de brug in de A7, ring zuid. Om preciezer te zijn, de brug in het Noord Willemskanaal nabij het centrum van de stad Groningen. Het drukste verkeersknooppunt in noord-oost Nederland, aldus Rijkswaterstaat.

Voorwaarde bij de werkzaamheden is dat het wegverkeer zoveel mogelijk wordt ontzien. Wel te begrijpen, maar de consequenties zijn voor het waterverkeer dat de brug waarschijnlijk in de zomer van 2009 gedurende zes weken tot twee maanden niet geopend kan worden. Onderdoorvaart zal wel mogelijk zijn, behalve in een korte periode, als de ‘klap’ vervangen wordt.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/46673
De prefabliggers van aanbruggen van deze brug (tussen het landhoofd en de klap) zijn zwaar door sulfaat aangetast en moeten daarom zo snel mogelijk vervangen worden. Op dit moment geldt al een gewichtsbeperking op deze brug. Na de zomer moeten de liggers vervangen zijn.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 04 apr 2007, 21:11

Is deze vervanging omdat deze 'houdbaarheidsdatum' vervallen is van deze brug, of heeft dit te maken met de nieuwe planning van het nieuwe knooppunt? Het hangt ervanaf op welke termijn ze het knooppunt willen ombouwen, maar het zal waarschijnlijk geen geld over de balk zijn. Ik neem aan dat versleten onderdelen worden vervangen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2007, 21:57

De Julianabrug blijft in de plannen voor het nieuwe knooppunt bestaan, wel wordt er ten zuiden van de brug een nieuwe hogere brug gebouwd.

Afbeelding

De Julianabrug is hier de lagere, rechter brug.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 04 apr 2007, 22:02

Het is nog helemaal niet zeker wat er op de ring zuid gaat gebeuren. Hier trouwens de plannen vanuit een ander perspectief, ik had geen zin om tentamen te leren vandaag ;)

Afbeelding

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 04 apr 2007, 22:48

Mooi gemaakt! Gek genoeg krijg ik zo nu en dan fotmeldingen als ik die bestanden van je download/ linken bekijk. Vaag.

Met welk programma heb je dat gemaakt? Het ziet er strak uit. :)

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 04 apr 2007, 23:18

Illustrator, ik heb m'n oude plattegrondje gekanteld en er handmatig wat 3d elementen in getekend. Misschien dat ik er binnenkort nog eens een middagje extra m'n best op ga doen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2007, 0:17

Coen Tunnel schreef:De Julianabrug blijft in de plannen voor het nieuwe knooppunt bestaan, wel wordt er ten zuiden van de brug een nieuwe hogere brug gebouwd.

Afbeelding
Dit móéten ze gewoon uitvoeren. Als dit knooppunt er komt, wordt Julianaplein eindelijk eens toekomstvast en is een zuidelijke randweg helemaal niet meer aan de orde. Bovendien draagt zo'n mooi vormgegeven viaduct ook bij aan de grootstedelijke allure van Groningen, m.a.w. een mooi paradepaardje. :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 05 apr 2007, 8:42

Kunnen we nu eens stoppen met het kopieren van bovenstaand plaatje, die heb ik al 10 keer of meer gezien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 apr 2007, 10:41

Het is wèl een mooi plaatje! 8-)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 05 apr 2007, 16:22

praatpaal schreef:Is deze vervanging omdat deze 'houdbaarheidsdatum' vervallen is van deze brug, of heeft dit te maken met de nieuwe planning van het nieuwe knooppunt? Het hangt ervanaf op welke termijn ze het knooppunt willen ombouwen, maar het zal waarschijnlijk geen geld over de balk zijn. Ik neem aan dat versleten onderdelen worden vervangen.
De rijdekken zijn zo zwaar aangetast, dat zelfs een noodconstructie onder de brug aangebracht moest worden. Bij de komende werkzaamheden worden de rijdekken en de klap vervangen. Daarnaast wordt de kelder van de klap opgeknapt. De andere onderdelen van de brug hebben nauwelijks schade.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 05 apr 2007, 20:22

OK. Zoals ik nu ook in de render zie, blijft die brug ook in de toekomst deel uitmaken van de infrastructuur rond het toekomstig knooppunt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 apr 2007, 21:04

Openbaar Vervoer in Boskoop schreef:Groningen krijgt ringweg op poten, met steun GroenLinks en ChristenUnie

Groningen is bezig aan de voorbereiding van een van de meest ingrijpende werkzaamheden aan het ringwegstelsel: de komst van een dubbeldekse zuidelijke ringweg. Dat gebeurt opvallend genoeg, onder leiding van GroenLinks wethouder Karin Dekker. Dat dat opvallend is meldt althans de fractievoorzitter van de ChristenUnie in de gemeneteraad van Groningen, David de Jong. Hij signaleert een en ander in zijn weblog in de Digitale Stad Groningen. De Jong:

‘In het blad ,,Binnenlands Bestuur ‘’wordt melding gemaakt van premature plannen van het linkse college van B&W om de ringweg dubbeldeks te maken. Het doet mij in ieder geval deugd dat het denken over de verkeersopstoppingen rondom Groningen niet is gestopt met een GroenLinks wethouder. Toch wil ik graag eerst de plannen zien, want tegelijkertijd maakt Karin Dekker er melding van dat het aantal auto's dat de stad in gaat moet verminderen. Hopelijk spreken we binnenkort in de raad over deze plannen. Wij zullen ze met liefde agenderen. ‘, aldus De Jong.

Welke plannen?

Om welke plannen gaat het precies? Dat is dus te lezen in Binnenlands Bestuur. Deze website meldt:

‘De gemeente Groningen laat de mogelijkheid onderzoeken van een ringweg 'op poten'. Het zuidelijke deel van de ringweg om Groningen komt in deze variant metershoog boven het huidige straatniveau. De wegen op maaiveldniveau blijven dan beschikbaar voor het stadsverkeer, terwijl regionaal verkeer boven langsraast.

Verkeerswethouder Karin Dekker (GroenLinks) wil het autoverkeer op de ring van Groningen beter later doorstromen. Tegelijk wil Dekker minder auto’s in de binnenstad. Om dat te bereiken komen er nieuwe parkeerterreinen aan de rand van de stad, met goede aansluiting op het openbaar vervoer. Onlangs heeft de gemeenteraad een kleine drie miljoen euro beschikbaar gesteld voor een planstudie naar een regiotram. Die zou in de stad over de bestaande trambaan moeten rijden, die dan wel zou moeten worden aangepast aan de bredere wagons.

Oppositiepartij CDA is blij met de plannen van het linkse college van PvdA, GroenLinks en SP. ‘Dit is geen partijpolitieke kwestie, ook wij vroegen bij de verkiezingen om een oplossing voor het verkeersinfarct op de ring’, zegt CDA-fractievoorzitter Jan Seton.

Gemeentewoordvoerder Lucel Bont benadrukt dat het plan voor de dubbeldeks ringweg nog prematuur is. De ring gedeeltelijk op palen is één mogelijkheid binnen de ‘compacte variant’, waarbij het stadsverkeer wordt gescheiden van het regioverkeer. In de ‘uitgebreide variant’ - ook wel ‘spaghetti-variant’ - wordt het verkeer via een wirwar aan knooppunten en verkeerslichten door en langs de stad gestuurd. Bont: ‘Die variant neemt meer ruimte in beslag en Groningen is een compacte stad. Maar er is nog niets besloten en de kosten zijn nog niet bekend.’

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 06 apr 2007, 21:46

Het Julianaplein wordt gereorganiseerd
Alsof het om een bedrijf gaat. Gaan er ook nog ontslagen vallen? :?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 07 apr 2007, 9:14

Waarschijnlijk bij het Gyas. ;)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 07 apr 2007, 11:02

Toch wel goed dat er over wordt nagedacht, want het maakt een zuidelijke rondweg meteen overbodig. ;)

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » za 07 apr 2007, 17:41

Tsja, ook de woningbouwprojecten van ondermeer de intense stad zijn bedoeld om de buitenruimte zo open mogelijk te houden. Als je ziet hoeveel weerstand er alsnog tegen dit soort projecten bestaat mag je toch zeggen dat een boel mensen alles vooral bij het oude willen laten en er nooit iets mag veranderen. Of het nu door de bank genomen een fijn idee is of niet.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » do 28 jun 2007, 10:42

Kent iemand al dit, hele korte, filmpje van het nieuwe julianaplein?
van: http://www.toposcopie.nl

http://www.toposcopie.nl/Download/julianaplein.avi
Zo kraait den boer z'n haantje

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 28 jun 2007, 12:38

Dit filmpje had ik ergens anders in het forum ook al ergens gedropt. Het geeft wel aan dat de intense stad zijn principes ook in de omliggende infrastructuur wil stoppen. Ik denk dat we hier nog wel meer over zullen gaan horen. Ik vind het een goede stap die Groningen zet! We zullen zien hoe het zich verder ontwikkeld. :)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 29 jul 2007, 10:22

De afrit bij Hoogkerk is alweer opengesteld, een maand eerder dan geplanned. Wel rij je nog deels over tijdelijk asfalt, en is nog niet alle belijning compleet en is 1 van de by passes nog niet open, maar het is snel gegaan.

De situatie is flink gewijzigd, ik zal kijken of ik binnenkort wat foto'tjes kan maken (turborotonde met extra bypass oa). Verderop richting Leek is men druk bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe op/afrit Westpoort, een groot industrieterrein wat daar word aangelegd. Bij de afrit naar de ring west is nog vrij gebeurd de laatste tijd, de ring west zelf is wel helemaal vernieuwd (asfalt, belijning en vri's zijn vervangen). Zal binnenkort ook even een rondje maken om een update te kunnen geven over het euvelgunne trace en het nieuwe knp Driebond