[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen
Omwonenden van de verdiepte ligging zeggen evenveel hinder te ervaren van de nieuwe weg als van de oude situatie. Geluidsschermen zouden volgens Aanpak Ring Zuid niet nodig zijn:
https://www.oogtv.nl/2025/03/bewoners-p ... svermogen/
https://www.oogtv.nl/2025/03/bewoners-p ... svermogen/
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Onlangs is een fijnstofmeting uitgevoerd. De meting toont eigenlijk geen verschil met de meting toen auto’s nog boven de grond reden.”
Dit komt ook omdat het verkeer nauwelijks nog fijnstof uitstoot. De waardes liggen langs autosnelwegen amper hoger dan op andere plekken. En dus maakt het ook weinig verschil of het verkeer ondergronds rijdt of niet.

Dit komt ook omdat het verkeer nauwelijks nog fijnstof uitstoot. De waardes liggen langs autosnelwegen amper hoger dan op andere plekken. En dus maakt het ook weinig verschil of het verkeer ondergronds rijdt of niet.

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Verkeer stoot boven en onder de grond evenveel fijnstof uit. Wat gebeurt er met de uitstoot in een verdiepte ligging of tunnel?
Ik kan me een programma herinneren waarin tegenstanders van het tunnelplan voor de A2 in Maastricht aan het woord kwamen. Hun kritiek was o.a. dat uitlaatgassen zich zouden concentreren rond de tunnelmonden en ventilatieschachten.
In hoeverre is er in een tunnel of verdiepte ligging sprake van afzetting/neerslag? En vindt er ook filtering plaats? Of is een tunnel of overkapping vooral een kwestie van het verplaatsen van uitstoot?
Ik kan me een programma herinneren waarin tegenstanders van het tunnelplan voor de A2 in Maastricht aan het woord kwamen. Hun kritiek was o.a. dat uitlaatgassen zich zouden concentreren rond de tunnelmonden en ventilatieschachten.
In hoeverre is er in een tunnel of verdiepte ligging sprake van afzetting/neerslag? En vindt er ook filtering plaats? Of is een tunnel of overkapping vooral een kwestie van het verplaatsen van uitstoot?
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Deze tegenstanders kwamen pas zo laat met dit idee, dat dit niet meer was in te passen in de A2-tunnel. De uitstoot is dus verplaatst naar de tunnelmonden en om die reden zijn er twee meetpunten voor de luchtkwaliteit nabij de tunnelmonden gerealiseerd. Sindsdien is het erg stil geworden, waardoor ik denk dat het erg meevalt met de luchtkwaliteit. Anders hadden de eerder genoemde tegenstanders zich wel weer laten horen...Schelpenpaadje schreef: zo 23 mar 2025, 17:39 Ik kan me een programma herinneren waarin tegenstanders van het tunnelplan voor de A2 in Maastricht aan het woord kwamen. Hun kritiek was o.a. dat uitlaatgassen zich zouden concentreren rond de tunnelmonden en ventilatieschachten.
En vindt er ook filtering plaats? Of is een tunnel of overkapping vooral een kwestie van het verplaatsen van uitstoot?
-
Chris
- Moderator
Veel mensen beseffen niet dat de luchtkwaliteit de afgelopen 20 jaar enorm is verbeterd (zie de grafieken hiervoor) en dat daardoor 'fijnstof' een wat betekenisloos modewoord is geworden. Ondanks de grote toename van verkeer wordt er nu veel minder fijnstof uitgestoten sinds 1990 (of 1980, 2000).
-
IIVQ
- autoweg
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het grootste deel van het verkeers-fijnstof nu bestaat uit bandenstof en remstof. Vooral voor bandenstof maakte de geïnterviewde zich zorgen, want electrische auto's zijn zwaarder dus dat zou alleen maar toenemen.
Bij de Gaasperdammertunnel zijn de tunnelmonden expres zo gesitueerd dat uitlaatgassen niet in de buurt van woningen er uit komt.
Bij de Gaasperdammertunnel zijn de tunnelmonden expres zo gesitueerd dat uitlaatgassen niet in de buurt van woningen er uit komt.
-
martien
- verkeersader
Op het stukje tussen het Vrijheidsplein en het Julianaplein is er nu sprake van verschillende snelheidslimieten per rijstrook via de matrixborden.
De N7 doorgaand 80, de verbinding naar de A28 is 70 en de afrit Groningen-Centrum is 50.

De N7 doorgaand 80, de verbinding naar de A28 is 70 en de afrit Groningen-Centrum is 50.

-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
-
IIVQ
- autoweg
Ik vind op de A10 west toch wel fijn als reminder dat je er écht maar 80 mag. Maar dat is dan ook een echte
met iets snelwegachtiger wegbeeld (los van de gebouwen die op slechts enkele meters van de weg staan), geen
zoals hier.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Veel mensen zien dat verschil niet.
Zelfs de projectorganisatie heeft moeite om goed uit te leggen waarom de ring geen snelweg is:
https://www.facebook.com/share/p/19RhFj9LYx/
Zelfs de projectorganisatie heeft moeite om goed uit te leggen waarom de ring geen snelweg is:
https://www.facebook.com/share/p/19RhFj9LYx/
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Zoiets is natuurlijk niet uniek voor Nederland, alleen bij Groningen hebben ze expres gekozen voor een autoweg zodat er krapper gebouwd kon worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En bij Eindhoven zijn de parallelbanen als N2 genummerd en die zijn beduidend minder comfortabel qua alignement dan de naastgelegen A2. De Vmax van 80 wordt alleen grootschalig genegeerd.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Chris
- Moderator
Ik heb een video van het geheel gemaakt. Het is verbazend hoe snel je Groningen nu passeert. De zee van
vond ik wel wat over the top.
Link
Link
-
Ger81
- autoweg
Mooie video van een fraai stuk nieuwe weginfra.
Iemand die daar 5 jaar niet is geweest (en geen video's vooraf kijkt
Ubi volentia est, via est
-
Thunderbolt
- woonerf
Volgens mij is men ook nog druk met het frezen van lussen en op sommige plekken zie ik nieuwe stukken asfalt.
Als forens vanuit Leeuwarden hoop ik zelf dat ze binnenkort ook een keer het matrix-systeem op beide kanten kunnen uitbreiden tot Boerakker (circa 13km vanaf eerste/laatste portaal bij Groningen)
Als forens vanuit Leeuwarden hoop ik zelf dat ze binnenkort ook een keer het matrix-systeem op beide kanten kunnen uitbreiden tot Boerakker (circa 13km vanaf eerste/laatste portaal bij Groningen)
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Op dit soort beelden is goed te zien dat de winst niet zozeer ligt in (veel) meer extra rijstroken. Want op grote delen liggen nog "gewoon" 2 rijstroken per richting.
De verbetering zit vooral in het ongelijkvloers en/of vloeiender maken van aansluitingen én het toevoegen van rijstroken op plekken waar het er toe doet, tussen diverse in- en uitvoegers.
De verdiepte ligging en extra fietsverbindingen zijn een pluspunt voor de directe omgeving van de ring.
De verbetering zit vooral in het ongelijkvloers en/of vloeiender maken van aansluitingen én het toevoegen van rijstroken op plekken waar het er toe doet, tussen diverse in- en uitvoegers.
De verdiepte ligging en extra fietsverbindingen zijn een pluspunt voor de directe omgeving van de ring.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Exact, maar dat soort zaken vergroten de capaciteit natuurlijk ook omdat de doorstroming veel beter wordt. De bottleneck was vroeger tussen het Julianaplein en het Europaplein, zeker omdat daar ook twee aansluitingen zaten met vooral van/naar de Hereweg aardig wat verkeer. En nu die aansluitingen zijn verwijderd en daar een weefvak ligt is er natuurlijk ook wel fysiek meer capaciteit. De facto zijn er nu immers 4 rijstroken per richting tussen het Julianaplein en het Europaplein. De afrit vanuit het westen naar de Europaweg, een drukke afrit, is nu ook aangepast, op zo'n manier dat eventuele files niet terugslaan tot op de N7. Dat alles bij elkaar maakt het nu een prettige weg, en gevoelsmatig is dit veel sneller.Schelpenpaadje schreef: do 08 mei 2025, 9:00 Op dit soort beelden is goed te zien dat de winst niet zozeer ligt in (veel) meer extra rijstroken. Want op grote delen liggen nog "gewoon" 2 rijstroken per richting.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ze hebben er wel echt over nagedacht. Ik denk dat ze gegeven de ruimtelijke beperkingen wel echt het maximaal haalbare hebben bereikt. Natuurlijk situaties als deze:
https://maps.app.goo.gl/LhARw6U3Ecwk2Jp9A
wil je liever niet in je wegennet hebben, maar ruimte voor een echt fatsoenlijke oplossing ontbreekt en de bewegwijzering is in ieder geval al een stuk beter dan in de tijdelijke situatie.
https://maps.app.goo.gl/LhARw6U3Ecwk2Jp9A
wil je liever niet in je wegennet hebben, maar ruimte voor een echt fatsoenlijke oplossing ontbreekt en de bewegwijzering is in ieder geval al een stuk beter dan in de tijdelijke situatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Dit soort bijzonderheden zitten inderdaad meer in het ontwerp. Zoals de hairpin aan de andere kant van de weg. Net als de krappe bogen in het Vrijheidsplein en Julianaplein. Allemaal een kwestie van het maximale uit de beschikbare ruimte én beschikbaar budget halen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Die haarspeldbocht had vloeiender gekund, zonder
en in plaats daarvan een aantal bochtschilden.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Is gedaan om overgang tussen wegbeheerders te accentueren is een keer verteld in het bezoekerscentrum van het N7 project.
En het bekende verhaal dat naar onderliggend wegennet de boel niet vloeiend moet zijn.
De verbindingsweg vanaf de A28-noord richting Haarweg van de aansluiting Assen die midden in het knooppunt Assen ligt is vergelijkbaar met deze.
En het bekende verhaal dat naar onderliggend wegennet de boel niet vloeiend moet zijn.
De verbindingsweg vanaf de A28-noord richting Haarweg van de aansluiting Assen die midden in het knooppunt Assen ligt is vergelijkbaar met deze.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Mij lijkt het ook een totaal bullshitargument. Dat men een overgang van HWN naar OWN niet volledig vloeiend wil laten verlopen, vind ik al licht betuttelend, maar goed als je dat al wilt dan is bijvoorbeeld een scherpte bocht (zoals deze hier) ook al voldoende. Om dit soort situaties nou geforceerd aan te duiden met haaientanden en een paar vierkantemeter 'schijnasfalt' is wat mij betreft echt volslagen belachelijk.
-
IIVQ
- autoweg
In het geval Diemen kom je zonder kruispunt uit op een S-weg (waar je vreemd genoeg 70 mag, bubeko, geen autoweg). In Groningen kom je uit op een kruising (rotonde) en vervolgens de bibeko ongenummerde stadsweg Laan Corpus den Hoorn. Anyway de discussie over haaientanden bij afritten is al 100 keer gevoerd op dit forum...Rein schreef: ma 12 mei 2025, 11:46 Mij lijkt het ook een totaal bullshitargument. Dat men een overgang van HWN naar OWN niet volledig vloeiend wil laten verlopen, vind ik al licht betuttelend, maar goed als je dat al wilt dan is bijvoorbeeld een scherpte bocht (zoals deze hier) ook al voldoende. Om dit soort situaties nou geforceerd aan te duiden met haaientanden en een paar vierkantemeter 'schijnasfalt' is wat mij betreft echt volslagen belachelijk.
-
Stefanuzz
- verkeersader
De Esperantotunnel is vorige week donderdag open gegaan. De tunnel vervangt de in april 2020 afgesloten spoorwegovergang aan de Esperantostraat. Ondanks dat alles pas net ingezaaid is en het dus nog echt goed groen moet worden, vind ik de omgeving nu al erg fraai. De tunnel zelf is vrij eenvoudig, weinig franje aan de binnenzijde. Gezien het de stad Groningen is, zal dat niet lang zo schoon blijven vrees ik.
Een paar foto's die ik gisterochtend gemaakt heb tijdens mijn rondje bij de 64-daagse treinvrijeperiode van Groningen Spoorzone in opdracht van ProRail:

Bonusshot met de Photomast op 8 meter hoogte over het geluidsscherm heen fotograferen de verdiepte ligging in:

Een paar foto's die ik gisterochtend gemaakt heb tijdens mijn rondje bij de 64-daagse treinvrijeperiode van Groningen Spoorzone in opdracht van ProRail:
Bonusshot met de Photomast op 8 meter hoogte over het geluidsscherm heen fotograferen de verdiepte ligging in:
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Vooral vanuit de trein valt het op hoeveel sterker beide kanten van de ring nu met elkaar zijn verbonden. De bebouwing aan weerszijden, hun rooilijnen en het groen er omheen maken dat je amper meer merkt dat er een ringweg tussenin ligt. De oude en de nieuwe stad sluiten hier bijna naadloos op elkaar aan
En door de Esperantotunnel vormt ook het spoor voor de omgeving minder een barrière.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Nu wat camera's ophangen en voorlopig ook extra patrouilleren om die graffiti vandalen geen kans te geven. Want zeg nu zelf: het ziet er zo mooi uit. Het zou zonde zijn dat alles onder de graffiti komt te zitten.
-
Chris
- Moderator
De ervaring leert dat Rijkswaterstaat niet heel erg actief is met het verwijderen van graffiti. Het moeten wel echt dubieuze teksten of uitingen zijn voordat ze aan de slag gaan. Op een geluidsscherm op de A28 door Zwolle staan ook al een paar jaar wappieteksten.
Bij zo'n project moet je niet alleen de investeringskosten meerekenen, maar ook dit soort klein onderhoud structureel gaan programmeren, anders is er geen geld voor en dan wordt het ook niet gedaan.
Bij zo'n project moet je niet alleen de investeringskosten meerekenen, maar ook dit soort klein onderhoud structureel gaan programmeren, anders is er geen geld voor en dan wordt het ook niet gedaan.