[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Hajo »

Het structureel geld vrijmaken om graffiti te verwijderen is dweilen met de kraan open. Iets zit onder de graffiti, het wordt schoongemaakt en de volgende dag is het alweer onder gekliederd. De dader(s) opsporen is buitengewoon lastig, zelfs met cameratoezicht, en de dader(s) in de kraag vatten kan eigenlijk alleen maar op heterdaad. Daarom wordt er denk ik niet heel actief tegen opgetreden.

In Singapore (en vermoedelijk ook in China) beschouwd men het illegaal met graffiti onderspuiten van voorwerpen in de openbare ruimte als een ernstige vorm van vandalisme. Daders worden actief opgespoord en beschuldigd van "opzettelijke vernieling van staatseigendom", heb ik wel eens gehoord. In China ook wel "vernieling van eigendom van het volk" of "vernieling van eigendom van de Communistische Partij". De straffen zullen zonder twijfel niet mals zijn.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Op sommige plekken, bijvoorbeeld waar je alleen kan komen door rijbanen van de snelweg over te steken, kan het haast niet anders dan dat die lui hun leven in de waagschaal hebben gesteld om een object vol te kalken.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Zonder twijfel. Waarschijnlijk midden in de nacht, wanneer het heel rustig is op de weg.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

De verbindingsweg van de N7 (vanuit Julianaplein) naar de N370 (Ring West) is inmiddels berucht geworden nadat er meerdere eenzijdige ongevallen zijn gebeurd. Als woordvoerder van Aanpak Ring Zuid noemde Bert Kramer deze bocht de "Mariokartbocht" vanwege de steile verkanting, maar inmiddels wordt deze bijnaam door de media gebruikt vanwege het aantal ongevallen.

In april is stroever asfalt aangebracht en is de dwarsvoeg beter weggewerkt, maar dit heeft het probleem niet opgelost. De provincie Groningen gaat nu een verkeersveiligheidsonderzoek uitvoeren, waarvan de resultaten in oktober moeten verschijnen.

Beelden van twee van de ongelukken zijn te zien op stadsblog Sikkom.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Hetzelfde stadsblog meldt ook dat veel automobilisten de ovonde bij de Brailleweg niet snappen, wat tot de gekste toeren leidt:

https://sikkom.nl/nieuws/video-automobi ... 13802.html
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Het verraderlijke van de meeste scherpe bochten in het hele project Ring Zuid is, dat ze visueel zo vloeiend lijken, dat je gauw verkeerd inschat met welke snelheid ze te nemen zijn. Ook de bochtverbreding voor langere voertuigen doet de stroken niet smal genoeg lijken om wat verder in de ankers te gaan.

Ook bochtschilden zijn er nauwelijks, waardoor de scherpte van de bochten onvoldoende benadrukt wordt. Wat dat betreft denk ik dat er vooral in het visuele domein nog wel wat winst te behalen valt.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Er staan genoeg borden die de maximumsnelheid aangeven. Als je die snelheden opvolgt dan hoeven die bochten geen probleem te zijn.

Ik heb het idee dat de auto's in de video bij een nat wegdek over de witte lijnen rijden. Dat moet je nooit doen i.c.m. een bocht en/of remmen want dan ga je glijden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met banden met een matig profiel kun je ook eerder in een slip komen ondanks het opvolgen van de maximumsnelheid.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er rijden echt veel mensen op slechte banden rond. Dit is een vast terugkerend fenomeen in de Autoweek rubriek 'klokje rond', waar ze auto's keuren. Zelfs als een auto verder wel goed onderhouden is liggen er regelmatig de goedkoopste of overdatum banden onder.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

boe! schreef: do 07 aug 2025, 8:48 Er staan genoeg borden die de maximumsnelheid aangeven. Als je die snelheden opvolgt dan hoeven die bochten geen probleem te zijn.
Dat klopt helemaal, alleen weten we allemaal hoe er in Nederland gestrooid wordt met lagere maximumsnelheden op allerlei wegen. De waarde van zo'n bord nemen de meesten dan ook met een korreltje zout en betekent dan al gauw 'een beetje afremmen'. Zeker als je er voor het eerst komt. En ja, het opgeheven vingertje van 'als je ergens voor het eerst bent, dan moet juist van de voorzichtige kant uitgaan' is een dooddoener: men gaat uit van een gemiddelde situatie met een gemiddeld verwachtingspatroon. Dat is hier niet aan de orde, dit is namelijk een uitzondering.
boe! schreef: do 07 aug 2025, 8:48Ik heb het idee dat de auto's in de video bij een nat wegdek over de witte lijnen rijden. Dat moet je nooit doen i.c.m. een bocht en/of remmen want dan ga je glijden.
Zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, ja.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Bij de Ovonde kan ik me voorstellen dat het een gevalletje niet-bijgewerkte navigatie is.

Vroeger was de rotonde Gasunie een berucht punt, mijn rijleraar had er zelfs gedrukte plattegronden met alle rijbanen voor als uitleg. Maar nog tijdens mijn rijles daar een keer een zijwaartse aanrijding gezien (en ontweken!).
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Die is bij mij destijds ook ruimschoots aan bod gekomen. Logisch, want tijdens het examen kreeg je hem geheid ook.

Mijn rijleraar zei tijdens een van mijn eerste lessen: "Als je hier kan rijden, kan je overal rijden."
Tot nu toe heeft ie gelijk gekregen 8-)
Ubi volentia est, via est
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Schelpenpaadje schreef: wo 06 aug 2025, 22:33 Hetzelfde stadsblog meldt ook dat veel automobilisten de ovonde bij de Brailleweg niet snappen, wat tot de gekste toeren leidt:
Zijn ze blind dan?
boe! schreef: do 07 aug 2025, 8:48 Er staan genoeg borden die de maximumsnelheid aangeven. Als je die snelheden opvolgt dan hoeven die bochten geen probleem te zijn.

Ik heb het idee dat de auto's in de video bij een nat wegdek over de witte lijnen rijden. Dat moet je nooit doen i.c.m. een bocht en/of remmen want dan ga je glijden.
Dit doet me denken aan die ‘horrorbocht’ A20 -> A4 in het Kethelplein. Daar staan in ieder geval adviessnelheden maar er zijn er toch genoeg gecrasht. En dat lag volgens de bestuurders niet aan hun rijstijl maar aan Rijkswaterstaat.
Als ik zie hoe sommigen daar door die bocht vliegen vind ik het al bijzonder dat er niet nog meer ongevallen gebeuren.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

boe! schreef: do 07 aug 2025, 8:48 (..)

Of ze komen, abusievelijk, met de achteras over de belijning en gaan dan in de slip door de lastwissel en nat wegdeel. :?:

Want de meeste auto's zullen voorwielaangedreven zijn.. dus bij te hard inrijden van de bocht wil de voorzijde naar de buitenzijde van de bocht 'doorduwen'.. dan volgt een schrikreactie van de bestuurder/stuurster met gas los en eventueel remmen waardoor de neus weer richting de bochtlijn draait. Zo is het concept van het (veilige) voorwielaandrijving ooit bedacht.

Welnu, als bij gas los/remmen de lastwissel zodanig is dat het gewicht op de achterzijde te weinig is en op dat moment de wielen over de thermoplast rijdt, kán dat net het zetje zijn om uit te breken en als men daar niet op bedacht is of niet weet hoe te handelen.. dan vang je niks op en spin je. Soms gaat het ook gewoon in een split second en ben je altijd te laat.
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

De NOS heeft er nu ook aandacht aan besteed met een filmpje: https://nos.nl/video/2577907.
Ik kom zelf zeer regelmatig over deze bocht. Je moet de 50-borden hier wel echt serieus nemen. De bocht lijkt namelijk ruimer dan deze in werkelijkheid is, maar er wordt m.i. niet voldoende voor gewaarschuwd.

Wat denk ik o.a. ook kan helpen is om al die matrixborden eens UIT te zetten en ze alleen aan te zetten bij onveilige verkeerssituaties en vaste situaties zoals deze. Maar ja…
Слава Україні
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Bochtschilden plaatsen en rammelstroken toepassen, zou ik zeggen. Je kunt zelfs rood asfalt overwegen. Ik zou ook de :J2: en :A1-50: op één bord met een felle reflecterende achtergrond plaatsen.

Rammelstrook - Wikipedia https://share.google/vceh0PklYH7RDSh8K
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 08 aug 2025, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ik heb geen ervaring met deze bocht, maar het is in NL wel zo dat in 9 van de 10 gevallen de aangegeven snelheid veels te laag is voor wat je werkelijk veilig en comfortabel kan rijden. Dan ga je je ook vergissen in de serieuze bochten. Hangt ook weer samen met de typisch Nederlandse willekeur aan maatregelen: advies- of maximumsnelheid, wel/geen bochtschilden, enkele/dubbele pijl, wel/geen fluorgeel, en soms nog dynamische borden. En dan als kers op de taart een nationale wegbeheerder die soms 30+ jaar oude borden laat staan. Complete chaos, ondanks kasten vol richtlijnen. Of juist dankzij?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Zeker Wouter. En dan ook nog willekeur tussen verschillende districten bij RWS, waardoor op deze locatie permanente signalering brandt, en elders niet.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
En ook slecht onderhoud waardoor ondanks een kraam aan bebording het vaak ellenlang duurt voordat (verdwenen) schadeborden zijn hersteld. Hoe serieus moet je zulke waarschuwingen dan nemen als het soms wel tot een jaar duurt voor er weer wat terug hangt?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het bord met de bebouwde kom van Groningen staat ook erg ongelukkig geplaatst. Dat leidt erg af. Ik zou het weghalen en pas veel verder neerzetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
martien
verkeersader

Bericht door martien »

^^ Het bord staat redelijk precies op het punt van overgang van de wegbeheerder. In de omgekeerde richting (verbindingsboog vanaf Ring-West naar Julianaplein) staat het bord ook zeer ongelukkig. Je bent zowat op de weefstrook en mag dan pas officieel 80 ipv 50 rijden…

Enne: op de provinciale delen van de ring staat het kombord altijd enkel in de rechterberm. Volgens doet voorschrift BABW is dat voldoende, maar ik vind het zelf wat karig. Voor een verandering in maximumsnelheid moet je bij meerdere rijstroken wel aan beide zijden een bord plaatsen.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Misschien eens kijken hoe bv Japan het doet, bv in Tokio zie je (misschien wel teveel) markeringen, waarschuwingsborden en visueel versmalde rijstroken icm rood asfalt....

Al hebben sommige zelfs knipperende blauwe lampen op de bocht staan... Zie je direct rechts aan het begin van dit filmpje (even als link, is 3 uur)
https://www.youtube.com/watch?v=-F-hrZKXM-k

Minuut 7 is misschien wel mooi voorbeeld, je komt van een lange rechte brug af, een splitsing, en beide kanten een scherpe bocht, dus rood asfalt, bochtschilden en knipperende lampjes, al zijn deze van het niveau duitse baustelle die er al iets te lang staat dus lege accu en nauwelijks zichtbaar bij dag.

De bocht meer voorzien van schilden en idd een setje rammelstroken, voor je de bocht in gaat zou prima zijn. Zag op vakantie onderaan een vrij vloeiende afrit bij Valkenburg verlichte bochtschilden, zeker forse attentie waarden. En als je net vanaf een ritje met zowel duitse als belgie afritten en bewegwijzering bent geweest, dan waardeer je onze luxe wel weer :heygrr:
https://www.google.com/maps/@50.8746686 ... FQAw%3D%3D
Laatst gewijzigd door DjIdee op vr 08 aug 2025, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Laten we de Japanse kermis alsjeblieft niet als voorbeeld gaan nemen :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Japan vinden ze dat nodig bij zeer lage maximumsnelheden op dat soort stedelijke expressways, doorgaans slechts 60 km/h.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Als er één plek is om in ieder geval eens te experimenteren met rammelstroken en rood asfalt, dan is het hier wel. Ook de wegmarkering voldoet volgends mij niet. In die bocht hoort een ononderbroken asstreep te liggen.

Mijn oplossing, kortom:
1) :J2: en :A1-50: op één bord met fluorescerende gele achtergrond
2) meer bochtschilden, door de hele bocht heen
3) nog voor het naderen van de bocht, rammelstroken op het wegdek. Eerst één, dan twee, en zo oplopend tot vijf vlak voor het begin van de bocht
4) in de bocht zelf rood asfalt
5) asstreep in de bocht is een ononderbroken streep
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Hajo schreef: vr 08 aug 2025, 22:14 Als er één plek is om in ieder geval eens te experimenteren met rammelstroken
Leuk voor de omwonenden :top: :shutup:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dan verlagen 'we' de snelheid naar 30 km/h voor/door de bocht, dan voldoet het (in theorie) vast aan de geluidsnorm. ;)
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Deze bocht in het Kleinpolderplein ligt er al bijna 60 jaar, en zonder verkanting of speciaal wegdek. Zijn hier veel auto's in een slip geraakt?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als ik zo snel even kijk lijkt die boog in het knooppunt Kleinpolderplein een straal van ongeveer 100 meter te hebben, terwijl die van de N7 ongeveer 50 meter heeft. Beiden zijn krap, maar dat maakt die van de N7 toch wel een buitenbeentje.

De lus in het knooppunt Euvelgunne (ook 2-strooks) heeft een straal van ongeveer 75 meter. Nog krapper is het knooppunt Reitdiep met 25 meter. Maar dat zijn complete lussen dus die zijn meestal wat herkenbaarder dan een afbuiging naar 90 graden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Hajo schreef: vr 08 aug 2025, 22:14 Als er één plek is om in ieder geval eens te experimenteren met rammelstroken en rood asfalt, dan is het hier wel. Ook de wegmarkering voldoet volgends mij niet. In die bocht hoort een ononderbroken asstreep te liggen.

Mijn oplossing, kortom:
1) :J2: en :A1-50: op één bord met fluorescerende gele achtergrond
2) meer bochtschilden, door de hele bocht heen
3) nog voor het naderen van de bocht, rammelstroken op het wegdek. Eerst één, dan twee, en zo oplopend tot vijf vlak voor het begin van de bocht
4) in de bocht zelf rood asfalt
5) asstreep in de bocht is een ononderbroken streep
Je zou kunnen beginnen met 1, 2 en 5. De rest gaat vrij ver en kost duur, dus als je zonder die maatregelen het aantal incidenten sterk kunt verminderen dan zou dat mooi zijn.