[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: A7/N7 Zuidelijke ringweg Groningen
Maar Koop Tjuchem is ondertussen overgenomen door MNO Vervat uit Rotterdam, dus de onderhoudscontracten gaan dan ook mee over?
-
- verkeersader

Ik verwacht trouwens ook één dezer dagen weer een aankondiging voor een infoavond m.b.t. de Julianabrug - en plein. De 2 toekomstige onderdoorgangen noord-zuid vice-versa zijn maar een klein doekje voor het bloeden. De maatregelen, zoals deze in het Tracébesluit zijn voorgesteld, waren volgens mij reeds achterhaald bij de vaststelling van het TB. Hopelijk kan met een vereenvoudigde tracéwetprocedure, zoals deze nu kan worden toegepast, sneller effectief worden ingegrepen. Zo niet dan kunnen ze beter de ZRG overdragen aan de provincie, want die kan wel snel !
Laatst gewijzigd door mennomulder op do 26 feb 2009, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
-
- Secretaris
Ik vind het nummeringstechnisch veel logischer als Rw7 vanaf KP Driebond gewoon weer als A7 zou worden aageduid, dus dat bij KP Driebond de A7, N7 en N46 elkaar kruisen. Geeft ook wat meer consistentie op logische punten waar de weggebruiker het verwacht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- verkeersader
Er is dus gekozen voor het karakter van de weg, pas na de toekomstige aansluiting Engelbert is er weer sprake van een autosnelweg met vluchtstroken.Kaaiman schreef:Ik vind het nummeringstechnisch veel logischer als Rw7 vanaf KP Driebond gewoon weer als A7 zou worden aageduid, dus dat bij KP Driebond de A7, N7 en N46 elkaar kruisen. Geeft ook wat meer consistentie op logische punten waar de weggebruiker het verwacht.
-
- Secretaris
Vind ik echt slecht. De A7 hoort gewoon vanaf KP Driebond weer een volwaardige autosnelweg te zijn met vluchtstroken en de rest van het pakket. Waardeloos dat men voor dat kleine stukje niet gewoon een volwaardige autosnelweg uit de kast heeft getrokken. Of heeft een en ander te maken met de Zuidtangent die voorlopig nog niet definitief van de baan is?
-
- verkeersader
In het Tracébesluit rijksweg 7 Zuidelijke Ringweg Groningen is destijds de keuze gemaakt om in het stedelijk gebied een dubbelbaans stadsautoweg te realiseren (binnen de bebouwde kom v=70km/h). De keuze had vooral met ruimtegebrek/ontwerrpsnelheid te maken. Voor een asw is voldoende in- en uitvoeglengte in de knooppunten en aansluitingen nodig en die was er duidelijk niet. Ik kan je verzekeren, dat er door de werkgroep Ontwerp (ook leden vanuit de gemeente en de provincie) heel wat is afgepuzzeld om tot de huidige vormgeving te komen. Ik verwijs hierbij naar de toelichting op het Tracébesluit zoals deze ook ter inzage heeft gelegen. Het heeft dus niets met een Zuidtangent te maken. In de C variant zou de Zuidtangent trouwens ook niet als asw zijn uitgevoerd, deze variant bestond uit een ondertunneling door de Laan Corpus den Hoorn vanaf de A7 naar de A28, ik vond het een onrealistische en moeilijk uitvoerbare oplossing.Kaaiman schreef:Vind ik echt slecht. De A7 hoort gewoon vanaf KP Driebond weer een volwaardige autosnelweg te zijn met vluchtstroken en de rest van het pakket. Waardeloos dat men voor dat kleine stukje niet gewoon een volwaardige autosnelweg uit de kast heeft getrokken. Of heeft een en ander te maken met de Zuidtangent die voorlopig nog niet definitief van de baan is?
Het valt mij trouwens wel op, dat bij de later voor de uitvoering gehouden infoavonden steeds weer werd gevraagd naar oplossingen, die tijdens de eerdere inspraak voor het (O)TB al uitgebreid aan de orde waren geweest. Velen waren in het geheel niet op de hoogte van de inspraakprocedures die in het kader van de Tracéwet al waren gevolgd en verkeerden in de veronderstelling, dat de plannen nog wel weer aangepast zouden kunnen worden. Zelfs aspirant gemeenteraadslid Robert Prummel van de Stadspartij was in het geheel niet op de hoogte van de Tracéwetprocedure !
Bij de Raad van State is alleen door belanghebbenden uit Middelbert beroep aangetekend over de tunnel Olgerweg, die oorspronkelijk alleen als fietstunnel zou worden vormgegeven. Tot mijn verbazing dus geen beroepen over de geluidwerende schermen omgeving Maaslaan, Muntinglaan etc. (19 jaar eerder wel bezwaar in een procedure sanering wegverkeerslawaai). De belanghebbenden uit Middelbert zijn destijds door de RvS in het gelijk gesteld. De tunnel zal alleen geschikt zijn voor personenauto's (dus de huurbestelbussen van Stuur autoverhuur zullen wel weer net als elders in de stad onthoofd worden

,
Laatst gewijzigd door mennomulder op do 26 feb 2009, 12:08, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Secretaris
Hebben we het nu wel allebei over Rw7 Euvelgunnetracé?
Het ruimtegebrekargument vind ik flauwekul, want bij het plannen van de weg kun je voldoende ruimte vrijhouden.
Voor het grootste gedeelte is ook het ontwerpsnelheidargument flauwekul, want vanuit de richting Nieuweschand - KP Driebond v.v. komen er geen rare bochten in, er komen zelfs minder bochten. Wel kan het zijn dat KP Driebond vrij krap aangelegd moet worden, maar goed, bij knooppunten is de Vontwerp altijd al lager.
Het 'stedelijk gebied'-argument is deels ook onzin, want aan één zijde zit alleen maar het bedrijventerrein, waar de noodzaak voor leefbaarheidsoplossingen ook minder is.
Ik word weer behoorlijk triest van al die beknibbeling.
Het ruimtegebrekargument vind ik flauwekul, want bij het plannen van de weg kun je voldoende ruimte vrijhouden.
Voor het grootste gedeelte is ook het ontwerpsnelheidargument flauwekul, want vanuit de richting Nieuweschand - KP Driebond v.v. komen er geen rare bochten in, er komen zelfs minder bochten. Wel kan het zijn dat KP Driebond vrij krap aangelegd moet worden, maar goed, bij knooppunten is de Vontwerp altijd al lager.
Het 'stedelijk gebied'-argument is deels ook onzin, want aan één zijde zit alleen maar het bedrijventerrein, waar de noodzaak voor leefbaarheidsoplossingen ook minder is.
Ik word weer behoorlijk triest van al die beknibbeling.

-
- verkeersader
A7/N7 ZRG, werkzaamheden Julianaplein/brug
Heden in het Dagblad van het Noorden:
Op de website van ringgroningen.nl staat nog niets vermeld.Pontonbrug voor fietsers onder Julianabrug
Gepubliceerd op 14 maart 2008, 18:33
Laatst bijgewerkt op 14 maart 2008, 18:37
groningen - De fietsbrug onder het Julianaplein in Groningen wordt eind dit jaar tijdelijk vervangen door een pontonbrug. De echte brug kan geruime tijd niet worden gebruikt vanwege de werkzaamheden aan de autobrug en het Julianaplein.
De fietsroute tussen Grunobuurt en Rivierenbuurt zou aanvankelijk helemaal verdwijnen tijdens de werkzaamheden, maar daar heeft de gemeente een stokje voor gestoken. De huidige fietstunnel onder het Emmaviaduct bij de Maaslaan blijft open tot de nieuwe fietstunnel klaar is. Die ligt een stukje noordelijker. De werkzaamheden moeten eind volgend jaar klaar zijn. De Julianabrug wordt vervangen en het Julianaplein krijgt twee onderdoorgangen voor verkeer tussen binnenstad en Assen.
-
- Moderator
Tunnelmania...DVHN schreef:Groningen wil ringweg ondergronds
Een van de grootste verkeersknooppunten in het Noorden, de zuidelijke ringweg bij Groningen, wordt rigoureus aangepakt. Dit gedeelte van de druk bereden weg wordt ondergronds aangelegd. B en W laten de haalbaarheid van hun tunnelplan de komende maanden onderzoeken. Klik hiervoor het tunnelplan.
Volgens wethouder van verkeer en financiën Karin Dekker (GroenLInks) lijkt de financiering van de tunnel haalbaar. "We denken dat hij te bouwen is voor een bedrag onder het miljard. Een extern bureau gaat het narekenen en onderzoekt de mogelijkheden."
Minister Eurlings van verkeer en waterstaat stelde onlangs 624 miljoen euro beschikbaar voor de zuidelijke ringweg en het Julianaplein. Die hebben veel meer capaciteit nodig om te voorkomen dat weggebruikers rond 2020 vanaf De Punt, Leek en Scharmer in de file staan.
Volgens Dekker zijn de kosten voor een tunnel voor haar een verrassing. "We dachten dat we niet over een ondergrondse variant hoefden te beginnen omdat die wel drie keer zoveel zou kosten als het bedrag dat het rijk beschikbaar stelt.
Dat zou natuurlijk niet behapbaar zijn. Maar het bedrag lijkt mee te vallen en Rijkswaterstaat is ook gecharmeerd van het idee. Als je voor de leefbaarheid en het milieu gaat, zou dit fantastisch zijn voor de stad." Hoe Groningen het gat van circa 300-400 miljoen kan dichten, weet Dekker nog niet. "Het duurt nog heel lang, dus we kunnen flink sparen en natuurlijk in samenwerking met particuliere investeerders nieuwe gebieden ontwikkelen."
Rijkswaterstaat sprak tot dusver over een ongelijkvloerse kruising op het Julianaplein en een verbreding of verdubbeling van de ringweg op de huidige plek. Deskundigen geven de voorkeur aan twee ringwegen naast of boven elkaar: een voor doorgaand verkeer en een voor weggebruikers die de stad in gaan.

-
- Secretaris
Toch vind ik dit, hoewel ik geen warm voorstander ben van overal tunnels, nog een redelijk geschikte locatie voor een landtunnel. De weg ligt nu helemaal ingeklemd in de stad en de weg is vrij druk, omdat ook veel lokaal verkeer van de weg gebruik maakt, al dan niet noodgedwongen.
Op het dak van de tunnel zou een mooi stadspark kunnen verrijzen.
Voor echte stadsauto(snel)wegen die erg druk zijn zie ik een tunnel omwille van de leefbaarheid nog wel zitten. Een A31-tunnel bij Harlingen zie ik dus absoluut niet zitten, maar bijvoorbeeld een overkapping over de A10-west of een tunnel in de A2 Maastricht, 'A25' Leidsche Rijn zie ik wel zitten, net als een tunnel in de A7 Groningen.
Eisen zijn wel dat er hoe dan ook niet zulke blunders gemaakt mogen worden als bij de A73. En zie ik de vluchtstrook niet graag wegbezuinigd.
Maar ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van deze plannen.
Op het dak van de tunnel zou een mooi stadspark kunnen verrijzen.
Voor echte stadsauto(snel)wegen die erg druk zijn zie ik een tunnel omwille van de leefbaarheid nog wel zitten. Een A31-tunnel bij Harlingen zie ik dus absoluut niet zitten, maar bijvoorbeeld een overkapping over de A10-west of een tunnel in de A2 Maastricht, 'A25' Leidsche Rijn zie ik wel zitten, net als een tunnel in de A7 Groningen.
Eisen zijn wel dat er hoe dan ook niet zulke blunders gemaakt mogen worden als bij de A73. En zie ik de vluchtstrook niet graag wegbezuinigd.
Maar ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van deze plannen.
-
- 4x5 autosnelweg
Op de middelbare school hield ik een dagboekje bij en daar vermeldde ik ook alle wegenplannen van de komende tijd in. De tunnel bij Groningen staat er sinds 1996 in...
[oude wijn in nieuwe zakken]

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Wijn wordt doorgaans beter als het nog een tijdje ligtVinny schreef:Op de middelbare school hield ik een dagboekje bij en daar vermeldde ik ook alle wegenplannen van de komende tijd in. De tunnel bij Groningen staat er sinds 1996 in...oude wijn in nieuwe zakken

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Wegnummerfotograaf
Even verderop (A7 tussen Julianaplein en Hoogkerk, bij Corpus den Hoorn). Het zandlichaam is compleet, alleen het viaduct ontbreekt nog.

Het asfalt op de voorgrond is van een nieuwe rotonde. Achter de vangrail rijdt een auto op de tijdelijk omgelegde A7.
En nog een foto van een van de tijdelijke hm-bordjes aldaar. (Ik heb al eens eerder een foto van dat bordje gepost):

Iets verder richting Vrijheidplein zijn de geluidsschermen van de vernieuwde afrit al klaar:

Het asfalt op de voorgrond is van een nieuwe rotonde. Achter de vangrail rijdt een auto op de tijdelijk omgelegde A7.
En nog een foto van een van de tijdelijke hm-bordjes aldaar. (Ik heb al eens eerder een foto van dat bordje gepost):

Iets verder richting Vrijheidplein zijn de geluidsschermen van de vernieuwde afrit al klaar:

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
Benieuwd hoe lang (in maanden of weken) dit scherm doorzichtbaar blijft..... 

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Zoiets lijkt me wel wat. Twee rijbanen boven, twee onder. Door de ronde vorm ontstaat al een soort tunneleffect. Bij het Julianaplein stel ik een tuiconstructie voor die tegelijk het kanaal kruist. Met de frisse groene kleur waar Groningen voor staat! 

Laatst gewijzigd door praatpaal op ma 07 apr 2008, 20:04, 2 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
- Moderator
Je vergeet dat de huidige snelweg al op een dijk ligt, met daaronder wegen die de weg kruisen. Er zouden in het voorstel van jou ook nog tunneltjes moeten komen.
-
- autoweg
Dat is wel iets essentieels wat je daar zegt. Ik denk dat het OWN ook ongelijkvloers ontsloten zou moeten worden. Of alles komt van niveau 0 tot 2, of van -1 naar +1.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
- verkeersader
Het heeft lang geduurd, maar nu staat op http://www.ringgroningen.nl het volgende:
Informatiebijeenkomst op 21 april over werkzaamheden Julianabrug en Julianaplein
Rijkswaterstaat organiseert op maandag 21 april a.s. in Martiniplaza in Groningen een informatiebijeenkomst voor bedrijven en omwonenden plaats over de planning en aard van de werkzaamheden aan het Julianaplein en de Julianabrug. De bijeenkomst voor bedrijven duurt van 13.30 uur tot 15.30 uur. Diezelfde avond is er van 19.30 uur tot 21.30 uur een bijeenkomst voor omwonenden.
Rijkswaterstaat werkt samen met de gemeente en de provincie Groningen aan
een betere doorstroming, veiligheid en bereikbaarheid van de Zuidelijke Ringweg Groningen.
Start werkzaamheden
In mei van dit jaar start de aannemer Heijmans met de werkzaamheden aan het Julianaplein en de Julianabrug. Daarom organiseert Rijkswaterstaat deze informatiebijeenkomsten. Bedrijven en omwonenden krijgen dan informatie over de planning en de aard van de werkzaamheden aan het Julianaplein en de Julianabrug, heel concreet voor 2008 en wat algemener voor 2009.
Voor meer informatie over de informatiebijeenkomsten kunt u bellen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar info@ringgroningen.nl.
-
- verkeersader
Vreem, ze hebben de tekst nu weer van de webiste gehaald. De afdeling Communicatie heeft te vroeg uit de school geklapt !mennomulder schreef:Het heeft lang geduurd, maar nu staat op http://www.ringgroningen.nl het volgende:Informatiebijeenkomst op 21 april over werkzaamheden Julianabrug en Julianaplein
etc etc

Laatst gewijzigd door mennomulder op do 26 feb 2009, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Cobouw (10-4-2008) schreef:Groningen wil tunnel zuidelijke ringweg
Groningen - De provincie Groningen staat positief tegenover een tunnel onder de zuidelijke ringweg van de stad Groningen, maar wil er niet aan meebetalen. De zuidelijke ringweg is een van de grootste verkeersknelpunten van het noorden. B en W willen een deel van de weg ondergronds maken. Als compensatie voor het schrappen van de Zuiderzeelijn stelde Minister Eurlings (verkeer) 624 miljoen euro beschikbaar voor verdubbeling van de ring en een nieuw Julianaplein. De extra kosten voor ondertunneling liggen rond de 400 miljoen euro. De provincie is niet bereid hieraan mee te betalen. "Het geld voor verdubbeling van de weg komt voor 100 procent van het Rijk. Meerkosten voor een tunnel zijn voor rekening van de gemeente", verklaart de provincie.
-
- verkeersader
Re: A7/N7 Zuidelijke ringweg Groningen 2e fase

Loze kreten van niet-deskundige politici ! Ze realiseren zich in het geheel niet, dat tijdens de aanleg van deze tunnel, in bestaand tracé, het verkeer ook nog zijn gang moet kunnen gaan. Dit geldt in mindere mate bij de aanleg van de zogenoemde C variant (tunnel in de Laan Corpus den Hoorn). In Groningen zijn door de bodemgesteldheid al eerder en ook nu projecten in de vertraging gegaan met kostenoverschrijdingen, zoals de parkeergarage in het Westerhavencomplex en zeer recent het Damsterdiep.
De drukkerij van Wolters-Noordhoff kan misschien flink wat euro's bijdrukken om aan de nodige pecunia te komen

Laatst gewijzigd door mennomulder op do 26 feb 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf
Misschien is er ten zuiden van de huidige weg nét genoeg plaats voor een nieuwe tunnel (door het Papiermolenplantsoen en het Sterrebos. Er moeten dan wel wat woningen weg aan de Wichersstraat). Maar ja, dat wordt dan nog weer duurder...mennomulder schreef:tijdens de aanleg van deze tunnel, in bestaand tracé, het verkeer ook nog zijn gang moet kunnen gaan.
Het tracé van de zuidelijke ringweg heeft wel de beste ondergrond van de stad: het ligt op de zandgrond van de Hondsrug.mennomulder schreef:In Groningen zijn door de bodemgesteldheid al eerder projecten in de vertraging gegaan met kostenoverschrijdingen
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Dat is alleen het geval tussen globaal de Zuiderbegraafplaats en de Verlengde Lodewijkstraat. Het huidige weglichaam tot de Verlengde Lodewijkstraat is in de jaren 60 in den natte een zandpakket in het cunet aangebracht (uit de Piccardtplas) Ten westen van de Zuiderbegraafplaats bevindt zich onder dit cunet nog klei en/of veen. Ik merk hierbij op dat door Waterbedrijf Groningen en Dienst RO en EZ al zakken vol geld naar de omgeving van het Julianaplein zijn gebracht t.b.v. hoofdwaterleidingen en rioolpersleidingen, veel problemen met de grondslag dus .Het tracé van de zuidelijke ringweg heeft wel de beste ondergrond van de stad: het ligt op de zandgrond van de Hondsrug.
Laatst gewijzigd door mennomulder op do 26 feb 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Nieuwe aansluitingen A7 bij Groningen
Er komen twee nieuwe aansluitingen.
Waar komen de aansluitingen?

Aansluiting Laan Corpus Den Hoorn tussen afrit 35 en 36. Hier zijn momenteel al dijklichamen in de middenberm aangelegd voor een viaduct van de A7 over de Laan Corpus Den Hoorn, die nu min of meer doodloopt. Naar het noorden ligt overigens een park. Lijkt me niet dat de weg daardoorheen verlengd wordt.
Aansluiting Bedrijventerrein Westpoort tussen afrit 34 en 35. Ten westen van Hoogkerk komt een groot bedrijvenpark van 150 hectare. Dit gebied is momenteel in ontwikkeling, maar er zijn nog geen bedrijven. De dijklichamen voor de afrit zijn al aangelegd, er komt een viaduct over de A7. Het bedrijventerrein zelf takt (nog) niet aan op bestaande doorgaande infra ten westen van Groningen.
Hier een foto van Harry bij Laan Corpus Den Hoorn:

Nog een foto van Harry:

Waar komen de aansluitingen?

Aansluiting Laan Corpus Den Hoorn tussen afrit 35 en 36. Hier zijn momenteel al dijklichamen in de middenberm aangelegd voor een viaduct van de A7 over de Laan Corpus Den Hoorn, die nu min of meer doodloopt. Naar het noorden ligt overigens een park. Lijkt me niet dat de weg daardoorheen verlengd wordt.
Aansluiting Bedrijventerrein Westpoort tussen afrit 34 en 35. Ten westen van Hoogkerk komt een groot bedrijvenpark van 150 hectare. Dit gebied is momenteel in ontwikkeling, maar er zijn nog geen bedrijven. De dijklichamen voor de afrit zijn al aangelegd, er komt een viaduct over de A7. Het bedrijventerrein zelf takt (nog) niet aan op bestaande doorgaande infra ten westen van Groningen.
Hier een foto van Harry bij Laan Corpus Den Hoorn:

Nog een foto van Harry:

-
- Secretaris
Re: Nieuwe aansluitingen A7 bij Groningen
Ik mag toch hopen dat wanneer de Ring klaar is de afritnummers van het stuk vanaf Westpoort totaan Nieuweschans hernummerd wordt?
Er zit nu al een a-nummer in (37a toch?), en om extra a-nummers zit ik niet te springen. Ook kan bij een hernummernig meteen rekening worden gehouden met een knooppunt Zuidbroek.
Er zit nu al een a-nummer in (37a toch?), en om extra a-nummers zit ik niet te springen. Ook kan bij een hernummernig meteen rekening worden gehouden met een knooppunt Zuidbroek.
-
- verkeersader
De Laan Corpus den Hoorn wordt inderdaad niet door het park heen verlengd, personeel van de Gasunie wordt in de toekomst echter wel via de nieuwe afslag naar de parkeerplekken geleid. Daardoor kan de kruising direct na het Vrijheidsplein op de N370 ontvlecht worden, de concourslaan zal er niet meer op aansluiten. Hoe de aansluiting Martiniplaza er dan uit komt te zien kan ik niet zeggen, meer info staat op ringgroningen.nl
-
- verkeersader
Interessante kost Menno, waar haal je deze informatie vandaan? Ik heb ook vanuit mijn studie weleens gezocht naar meer informatie over de zuidelijke ringweg maar moest naar dit soort zaken vaak gissen.
-
- verkeersader
Kijk maar even in mijn profiel, dan weet je het wel !
-
- 4x5 autosnelweg
Al die aansluitingen: een garantie voor files.
Maar misschien is het Groningen daar ook wel om te doen.
Een beetje stad heeft immers een fileprobleem, denkt men daar wellicht in het Noorden...
Maar misschien is het Groningen daar ook wel om te doen.
Een beetje stad heeft immers een fileprobleem, denkt men daar wellicht in het Noorden...

-
- 4x5 autosnelweg
Eerst de tram, toen de kabelbaan, en nu de files.
Groningen en Calimero...

Groningen en Calimero...

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net