Rijk trekt miljoen uit voor Twentse fietssnelweg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Rijk trekt miljoen uit voor Twentse fietssnelweg

Bericht door Jeroen » wo 18 okt 2006, 15:52

Rijk trekt miljoen uit voor Twentse fietssnelweg

ZWOLLE - Met de toezegging van het rijk 1 miljoen euro bij te dragen aan een fietssnelweg in Twente komt de aanleg van de zeer brede fietsbaan zonder kruisingen en stoplichten een grote stap dichterbij.

Volgens projectleider van de Regio Twente, Karsten ten Heggeler, kan de spade voor het tracé tussen station Hengelo en de Universiteit Twente waarschijnlijk al in 2007 in de grond. ‘Voorwaarde is wel dat de gemeenten bereid zijn een gelijk bedrag mee te financieren.’

De fietssnelweg tussen Hengelo en de Twentse universiteit moet in 2010 klaar zijn. Op langere termijn is het de bedoeling dat de fietssnelweg fors wordt uitgebreid, van Nijverdal via Enschede naar de Duitse grens. Er komen aftakkingen naar Oldenzaal en Vriezenveen. De totale fietssnelweg kost 45 miljoen euro.

De fietssnelweg is een nagenoeg rechte kilometerslange asfaltbaan van ten minste 6 meter breed, waarin dankzij tunnels en bruggen nauwelijks kruisingen en stoplichten voorkomen. De baan komt voor het grootste gedeelte naast bestaande spoorlijnen te liggen. Voor het oversteken van water en wegen zal zoveel mogelijk worden meegelift op de spoorweginfrastructuur. ‘Het fietspad wordt daar waar mogelijk onder spoorbruggen gehangen’, aldus Ten Heggeler.

Door fietsers een comfortabele en snelle mogelijkheid te bieden om van A naar B te komen, willen de Twentse gemeenten het fietsgebruik voor langere afstanden stimuleren. ‘Dat is goed voor het milieu en zal de druk op het wegennet verminderen.’
Bron: Volkskrant

Dit klinkt erg indrukwekkend. Ik ben benieuwd! :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 16:10

Ik had al eens vaker ideeën gehad voor fietssnelwegen (met automatisch inschakelende transportbanden om extra snel te gaan, zeker bij hellingen omhoog), maar ik geloof dat die niet echt uitvoerbaar waren. :lol:

Komen er ook heuse op- en afritten, in-en uitvoegstroken, knooppunten, (portaal)bewegwijzering (rood op wit ;)) en een middenberm? Anders vind ik dat je het beter een fietsweg kunt noemen, met een vierkant blauw bord met een witte rand en een witte fiets erop.

Wegnummer? F1 in een blauw schildje? (Contrastreert goed met de witte achtergrond en de rode letters)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 16:20

zal de druk op het wegennet verminderen.’
Flauwekul natuurlijk. Die paar fietsers staan in geen verhouding tot de tienduizenden auto's op een bepaalde route.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 18 okt 2006, 16:30

Weer een miljoen euro dat in de Noordzee wordt gegooid... :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 18 okt 2006, 16:53

Als ik fiets heb ik liever een gelijkvloerse kruising dan dat ik ongelijkvloers een viaduct moet opfietsen.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » wo 18 okt 2006, 17:07

Pino schreef:Als ik fiets heb ik liever een gelijkvloerse kruising dan dat ik ongelijkvloers een viaduct moet opfietsen.
Inderdaad! Veel ste gevaarlijk, want bultje afrijden en je knalt alsnog tegen tegenliggers aan. Overigens, een klaverblad of een fly-over?? En Afritten? Hoe kom je daar nou bij :D

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 18 okt 2006, 17:08

Kaaiman schreef:Komen er ook heuse op- en afritten, in-en uitvoegstroken, knooppunten, (portaal)bewegwijzering (rood op wit ;)) en een middenberm? Anders vind ik dat je het beter een fietsweg kunt noemen, met een vierkant blauw bord met een witte rand en een witte fiets erop.

Wegnummer? F1 in een blauw schildje? (Contrastreert goed met de witte achtergrond en de rode letters)
Check ook eens de creatieve uitspattingen van sommige forumleden in dit topic. ;)

Verder vind ik dit zeker geen weggegooid geld. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het werkelijk noodzakelijk is om zo'n fietsweg zo lux uit te voeren. 6 meter is wel extreem breed. 3,5 tot 4 meter zou ook ruim voldoende moeten zijn. Verder wordt deze weg dus voor het grootste deel langs het spoor gebouwd, dat scheelt dus alweer in de kosten. 45 miljoen klinkt eigenlijk niet eens zo veel voor zo'n lang stuk, helemaal van Nijverdal tot aan de Duitse grens.

Ik geloof wel degelijk dat je hiermee wat meer mensen de fiets op krijgt. Je moet niet direct gaan roepen dat de intensiteiten op de A1 en A35 enorm gaat verminderen en daarmee de files kunt oplossen, maar alle kleine beetjes kunnen helpen. Zoiets moet je ook niet tot primair doel verheffen bij zo'n project. De verkeersveiligheid gaat er wel met sprongen op vooruit en fietsers hoeven niet meer te wachten voor rood licht, wat toch weer iets in reistijd kan schelen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 18 okt 2006, 17:43

In Tilburg ligt het sternet tussen het centrum en de universiteit er al jaren, en dat voldoet ook prima! Helaas heeft dat wel gelijkvloerse oversteken met drukke wegen en bestaat een stuk nog uit omhooggedrukte tegels. Maar het beleid is om alles in asfalt te gaan uitvoeren.

Dus dit idee vind ik prima! :)

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » wo 18 okt 2006, 18:28

Topidee! En hellingen bij tunnels kunnen prima genomen worden, aangezien vrijwel elke moderne fiets tegenwoordig over tenminste vijf of zeven versnellingen beschikt. Ik vond het eigenlijk al gek dat er langs het spoor tussen Hengelo en Enschede alleen maar een hobbelig zandpad lag. Het tracé is ideaal om snel tussen de twee steden te komen op de fiets. Als ze het geheel nou ook nog eens overdekken en windturbines erin hangen, heb je altijd wind mee! ;) (waren er in Eindhoven niet eens dat soort plannen..?)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 18 okt 2006, 18:35

Stefanuzz schreef:bultje afrijden en je knalt alsnog tegen tegenliggers aan.
Als het een echte snelweg wordt, heb je natuurlijk geen tegenliggers. :)

Zoals in Wassenaar (duin-op/duin-af), waar een fietspad met gescheiden rijbanen ligt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bastiaan
dorpsstraat
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 10:15
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » wo 18 okt 2006, 21:14

Zowiezo een goed idee om fietspaden een nummer te geven. Fietsroutes op de Veluwe hebben al een nummer en dat vind ik erg handig als ik daar ga fietsen. Aan de andere kant, als je alle fietspaden in het hele land een uniek nummer gaat geven, dan krijg je nummers die in de 1000 zitten en ik weet niet of dat wel zo overzichtelijk is. Dan moet je het toch onderverdelen binnen de regio's. Ik zal eens nadenken over hoe zoiets aangepakt moet worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 21:20

De fietsbewegwijzering is wel voldoende vind ik, al missen soms wat verdere doelen.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » wo 18 okt 2006, 21:29

Wat een geweldig idee... als je net 3 gram hallucinerende paddo's door je slokdarm hebt geperst... :cry:

Gelukkig maar dat we hier in Twente vroeger bij het aanleggen van de spoorbruggen rekening hebben gehouden met dit geweldige plan van dhr. ten Heggeler. Alle spoorbruggen zijn hier namelijk 2,5 meter hoger dan in de rest van het land. Hangen we zo een fietspad onder. Geen enkel probleem!

Tijd voor dagelijkse bloedproeven bij de ambtenaren die deze zotte plannen bedenken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2006, 21:30

Bastiaan schreef:Zowiezo een goed idee om fietspaden een nummer te geven. Fietsroutes op de Veluwe hebben al een nummer en dat vind ik erg handig als ik daar ga fietsen. Aan de andere kant, als je alle fietspaden in het hele land een uniek nummer gaat geven, dan krijg je nummers die in de 1000 zitten en ik weet niet of dat wel zo overzichtelijk is. Dan moet je het toch onderverdelen binnen de regio's. Ik zal eens nadenken over hoe zoiets aangepakt moet worden.
Er bestaat een LF-nummering voor Landelijke Fietsroutes. Daar bestaat ook een kaart van (die is wel bij de VVV te krijgen; de Fietsideeënkaart).

Doorgaande routes tussen de grotere steden mogen zouden best genummerd kunnen worden. Eventueel met het nummer van een bij benadering nabijgelegen auto(snel)weg, dus bijvoorbeeld een route F1 van Amsterdam (of Zandvoort, Haarlem) naar Bad Bentheim, of een route F2 van Amsterdam naar Luik, of een route F28 van Groningen naar Utrecht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 18 okt 2006, 21:41

In Rotterdam e.o. zijn fietsroutes al langer genummerd: Op wegwijzers, maar ook op het asfalt/tegels.

(Foto van een) Kaartje:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2006, 21:53

Klopt ja. Zo zijn er volgens mij nog enkele regio's met een eigen nummering. En natuurlijk zijn er nog de knooppuntnetwerken met genummerde knooppunten van fietsroutes, waar je dus van knooppunt naar knooppunt fietst (dus knooppuntborden langs fietspaden ;) ).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 22:17

De huidige fietsroutenummers kunnen gehandhaafd blijven, maar waarom niet de het F-nummer invoeren voor fiets(snel)wegen. :) LF e.d. zijn leuk voor de routes (zie het als r-nummering), maar een voor echt 'wegennet' met doorgaande snelle routes die specifiek voor fietserd zijn, is een 'gewoon' wegnummer misschien wel handig.

Samengevat:

A-nummering voor autosnelwegen
r-nummering voor recreatieve routes
F-nummering voor fietssnelwegen
LF (enz.)-nummering voor recreatieve fietsroutes
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 18 okt 2006, 22:19

Toen ik nog een stuk jonger was had ik ook nog weleens gedachten aan 'fietssnelwegen', incl rijstroken en afrit- / knooppuntconstructies.

Later zag ik in dat dit weinig zinnig is, en de term 'fietssnelweg' beter wat minder letterlijk kan worden genomen. Rijstroken en ingewikkelde aansluitingen hebben geen zin, aangezien fietsers zich hier toch niet aan houden. Bijna geen fietser zal voor linksafslaan een 3/4 klavertje nemen, die neemt gewoon al spookrijdend de directe boog.

Wat veel meer van belang is is dat zo'n fietsweg recht is, breed genoeg, en dat de fietser zo min mogelijk hoeft te stoppen. Af en toe een stoplicht bij een kruisende weg kan wel, maar niet te vaak. Een kleinere weg kruisen kan wel, maar dan wel met voorrang voor de fietsers. Aansluitingen voor fietsers kunnen prima met gewone T- of +-kruisingen worden gedaan, daar is geen ingewikkeld gedoe voor nodig.

Op zich lijkt het me vaak weinig zinnig om heel specifiek fietsweg-tracés te gaan aanleggen, het is veel zinniger om bestaande routes te verbreden. Routes langs kanalen, spoorlijnen en bepaalde hoofdwegen zijn vaak vanzelf al heel geschikt.

Zo is volgens mij de weg langs het A'dam-Rijnkanaal weleens in beeld geweest. Afgezien van de wind bij uitstek geschikt: recht, breed en alle autowegen kruisen al ongelijkvloers. Fietsers kunnen er gewoon via T-kruisinkjes op komen.
De parallelwegen langs bijvoorbeeld de N237 vanaf Utrecht komen ook al goed in de buurt.
Laatst gewijzigd door Matthijs op do 19 okt 2006, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » wo 18 okt 2006, 23:36

Chris schreef:De fietsbewegwijzering is wel voldoende vind ik, al missen soms wat verdere doelen.
Mijn ervaring als fervent fietser is nogal het tegenovergestelde. Sowieso weet ik dat hier in Zwolle Almelo, Amersfoort, Apeldoorn en Meppel staan aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 23:43

Zwolle doet t wel goed, ja, maar uit andere provincies/gebieden heb ik andere ervaringen. Tot een jaar geleden maakte ik lange fietstochten door midden en noord Nederland (tegenwoordig ontbreekt het aan tijd en zin).

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » wo 18 okt 2006, 23:49

En als het mislukt, dan kun je van een 6 meter brede weg uitstekend een autoweg van maken ;)
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 19 okt 2006, 14:27

René schreef:Weer een miljoen euro dat in de Noordzee wordt gegooid... :roll:
En nog 44 miljoen te gaan... :roll:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 19 okt 2006, 14:39

Volgens mij zijn jullie te veel aangeslagen door het woord 'fietssnelweg'. Wat Matthijs al zei, dat moet je niet te letterlijk nemen. Hij wordt dus gecombineerd met het spoor (geen nieuw tracé dus) en denk bij die afritten maar niet aan échte afritten, maar aan 'bajonetaansluitingen'. En nogmaals, 45 miljoen is niet eens zo veel. Ga maar eens na wat een nieuwe omlegging bij een 2-strooksweg van pak em beet een kilometer of 20 kost.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 19 okt 2006, 15:17

Het is nooit een geheim geweest dat de algemene teneur op dit forum niet bepaald pro-OV kon worden genoemd. Maar dat fietsinfrastructuur eenzelfde houding ten deel valt vind ik toch wel vrij schokkend. Fietsen is gezond voor zowel het eigen lichaam als de omgeving en de infrastructuur is per kilometer stukken goedkoper dan een autoweg of een spoorweg. En dan nóg klagen over geld wegsmijten...:roll:

Och ja, het is natuurlijk ook een autosnelwegenforum... :wall:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 okt 2006, 16:24

Ja, dit vind ik ook nogal ver gaan om zo'n plan meteen af te schieten. Denk ook eens aan de studenten, die op deze manier prima al het overtollige vet van het zuipen kwijt kunnen raken. :lol:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 19 okt 2006, 16:26

Ik denk liever aan de gemiddelde kantoormus, die zich elke dag met zijn luie reet in zijn auto van de zaak hijst, om vervolgens op diezelfde reet de hele dag in zijn bureaustoel te slijten. De enigen die daar beter van worden zijn de sportscholen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 19 okt 2006, 20:18

VincZ schreef:
Chris schreef:De fietsbewegwijzering is wel voldoende vind ik, al missen soms wat verdere doelen.
Mijn ervaring als fervent fietser is nogal het tegenovergestelde. Sowieso weet ik dat hier in Zwolle Almelo, Amersfoort, Apeldoorn en Meppel staan aangegeven.
Waar staat Amersfoort dan aangegeven? Volgens mij is Harderwijk het verst gelegen doel wat staat aangegeven in die richting (omgekeerd wordt vanaf Amersfoort Zwolle al wel aangegeven; maar ook vanaf Havelte bijvoorbeeld wordt Zwolle aangegeven).

Een gemeente als Assen maakt er dan weer een zooitje van; enkel Groningen, Emmen en Hoogeveen staan redelijk aangegeven als verder gelegen bestemmingen. Meppel staat volgens mij niet goed aangegeven en logische bestemmingen als Drachten, Veendam en Zuidlaren ook niet goed. Daarentegen wel dorpen als Beilen, Rolde, Vries, Norg, Smilde en Witten, Zeyen, Ter Aard.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » do 19 okt 2006, 23:43

Ik zal er morgenochtend vanaf de taxi eens op letten waar het precies staat aangegeven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 20 okt 2006, 11:39

Alain schreef:De enigen die daar beter van worden zijn de sportscholen...
Terwijl je met een flinke wandeling en een fietstocht hetzelfde effect kunt bereiken 8-) Althans als je fitter worden als doel hebt. Nee...die fietsfaciliteit heb ik geen moeite mee.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 20 okt 2006, 18:27

Gezond plan!

Tussen Helmond en Eindhoven zou ooit het zogenaamde VLITS-pad aangelegd worden. Eenzelfde soort plan voor scholieren en gezonde werklui die iedere dag van en naar Eindhoven moesten. Men kon op een zo kort en snel mogelijke manier in Eindhoven komen.
Intussen ligt er een stuk tussen Mierlo-Hout t/m het station van Brandevoort en een stuk tussen Mierlo-Hout en Centrum. Zou mooi zijn als ze het toch nog ooit gaan uitwerken en verder leggen.... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Plaats reactie