Voorstel: aparte bewegwijzering bibeko en bubeko

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Voorstel: aparte bewegwijzering bibeko en bubeko

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 16:00

Ik vind eigenlijk dat er aparte bewegwijzering moet komen voor bubeko en bibeko, wat concreet inhoudt dat er bijvoorbeeld bubeko omlaagwijzende pijlen gebruikt worden en bibeko omhoogwijzende pijlen. Bibeko mag Uu gebruikt worden, bubeko wordt het lettertype beperkt tot Ee en Cc. De handwijzers mogen w.m.b. wel in redesign frames, maar bubeko met de oude pijl en Ee of Cc als lettertype.

Deze scheiding is met het oog op het verschil in maximumsnelheid. Bovendien geeft het ook meteen aan of je bibeko of bubeko rijdt, zodat het gokken naar de Vmax niet meer zo nodig is (uitzonderingen daargelaten)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 19 okt 2006, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 18 okt 2006, 17:54

Kaaiman schreef:Bovendien geeft het ook meteen aan of je bibeko of bubeko rijdt, zodat het gokken naar de Vmax niet meer zo nodig is (uitzonderingen daargelaten)
Dit is wel heel grote onzin he. De doorsnee weggebruiker ziet echt niet het verschil in lettertype en pijlen hoor. :roll:

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 18 okt 2006, 19:48

De komgrens wil ook nog wel eens veranderen, meestal naar buiten toe. Het zou toch jammer zijn als er dan net een nieuw bord staat tussen de oude en de nieuwe komgrens.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 18 okt 2006, 19:59

Nee, dank je wel. Zoiets voegt natuurlijk voor de gemiddelde weggebruiker helemaal niets toe.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 22:59

Kaaiman schreef:Deze scheiding is met het oog op het verschil in maximumsnelheid.
Hiermee bedoel ik dus dat er bibeko al langzamer gereden wordt, en dat dus de leesbaarheid van Uu hier niet onder lijdt.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 18 okt 2006, 23:01

In aanvulling op het door sommigen al gewenste onderscheid snelweg/niet-snelweg, wat voor kleurtjes zou dit dan opleveren?
Wellicht groen voor snelweg, blauw voor bubeko, wit voor bibeko? Of paars? :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 23:06

Zo'n kleurenkermis lijkt mij ook weer overbodig... :roll:

Maar maak anders eens wat ontwerpen, misschien kun je me overtuigen :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 okt 2006, 14:57

Matthijs zelf zal daar zeker geen voorstander van zijn, lijkt mij zo. Dus van hem hoef je weinig ontwerpen te verwachten.

Hoe dan ook, ik vind het helemaal niet zo verkeerd om de bewegwijzering enigszins aan te passen op de snelheid waarmee wordt gereden. Dat betekent dat je bibeko andere concepten gebruikt als bubeko. Denk aan handwegwijzers - prima geschikt bij lagere snelheden, maar bij hogere snelheid werken die niet. Open pijlen idem dito. Die komen (mits goed uitgevoerd) prima uit op kleinere borden, naar mijn mening zelfs beter dan een gesloten pijl. Maar op een groot bord, zoals ze op de snelweg staan, "verdrinken" ze en vallen dus niet op.

Zonder dat je met verschillende kleuren voor bibeko en bubeko hoeft te werken, die verschillende concepten moet je wel in je achterhoofd houden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 16:27

Dat is ook de insteek van het idee, Pino. Jij snapt het ;)

Om de snelheid in woonwijken terug te dringen zou je trouwens ook overvolle Belgische borden en/of bordenwouden kunnen neerzetten. :twisted:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 19 okt 2006, 16:33

@ Pino:
Het is niet zo dat ik per se tegenstander zou zijn. Wit voor bibeko, blauw voor bubeko zou ik misschien niet eens zo'n kwaad idee vinden (of er dan wel of niet groen voor snelweg bij komt is niet relevant).
Dat zou dan sowieso wel gepaard moeten gaan met een sterke beperking met de hoeveelheid witte doelen op blauwe borden, vooral op de snelweg.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 20 okt 2006, 18:43

Een wegwijzer is slechts een van de vele soorten borden langs de weg, vandaar dat het voor de herkenbaarheid volgens mij het beste is om op alle soorten wegen zoveel mogelijk eenheid te behouden.
Wit voor bibeko, blauw voor bubeko zou ik misschien niet eens zo'n kwaad idee vinden (of er dan wel of niet groen voor snelweg bij komt is niet relevant).
Dat zou dan sowieso wel gepaard moeten gaan met een sterke beperking met de hoeveelheid witte doelen op blauwe borden, vooral op de snelweg.
Dat laatste lijkt me zeker relevant. Ook als er in de witte doelen flink zou worden gesnoeid, zou he denk ik nog verwarring opleveren. Hoe bewegwijzer je een wit doel op een wit bord? Het zou met een zwart kader kunnen maar dat lijkt me minder.