In wat saaie momenten heb ik dan ook een kaartje in elkaar geknutseld waarop rond het centrum een heel nieuw snelwegennetwerk gerealiseerd is tussen pakweg 1960 en 1980. Op een enigzins Amerikaanse wijze is de binnenstad ingekapseld met een kleine ring waarop dure knooppunten samenkomen. In 6 richtingen (Alkmaar, Afsluitdijk, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Haarlem) heb ik radiale wegen uit laten stralen.
Het oranje gedeelte op de kaart, het grotere centrum, is voor een belangrijk deel verwoest in de oorlog. Daaromheen liggen de vooroorlogse wijken met als uiterste rand de stadsuitbreiding die samen met de aanleg van de snelwegen is gerealiseerd. Over het algemeen is er een stuk makkelijker omgegaan met het slopen van oude stadswijken om een zesbaans weg aan te leggen. Laten we aannemen dat de schade zo groot was dat omvangrijke stadsvernieuwing nodig was.
Bij de knooppunten ben ik eerder uitgegaan van TOTSO's dan een complete ringweg, dit omdat ik me voorstel dat de noordelijke radialen later zijn aangelegd. Dit verklaart de goedkopere aansluitingen van de twee zuidelijke radialen die later samenkomen in een later omgebouwd knooppunt (klaverblad -> turbine?). Bij de completering van de noordelijke kleine ring heb ik gekozen voor een duur, Amerikaans aandoend knooppuntencomplex.
Mijn vraag is nu... het is het begin van de jaren '80, alle wegen zijn zesbaans en het systeem werkt prima. Er komt echter een grote verkeerstoename en woningbouwgolf aan. Hoe verder met de stadsplanning? Schiphol ligt op dezelfde plaats (buiten de kaart) maar is minder ingrijpend verbouwd in de jaren '60 (geen tangentiëel stelsel, verlenging van de twee oude banen en een derde no-zw baan). Hoe moet de stad verder uitgebreid worden?