Op de M1 ten westen van Budapest zit momenteel een baustelle van 46 kilometer lengte. Dit is een 3-1 systeem, waarbij er in één richting 46 kilometer lang 1 rijstrook is zonder vluchtstrook, waar je niet van af kan tot het einde. Als er een ongeval of incident gebeurt dan zit je meteen vast over die hele lengte.
Dat zegt Chris niet. Bij dit 3-1-systeem is er in elk geval één strook waar je niet af kunt over de gehele lengte, namelijk de normale linkerstrook, die nu over de tegemoetkomende rijbaan wordt geleid. De overgebleven rechterstrook, die overblijft op de eigen rijbaan, kan wel gewoon af- en toeritten hebben.
Bij Aachen op de A4 ligt momenteel tussen Kreuz Aachen en Laurensberg ook zo'n situatie. De afslag Aachen-Zentrum is wel open. Als je op de rechterstrook rijdt, wordt je daar echter ook niet blij van. Alle verkeer dat invoegt bij de tussengelegen toerit moet zich in het drukke verkeer er tussen wurmen. Gevolg: rechts staat het soms muurvast!
Ik heb vandaag Budapest bezocht. Een prachtig mooie stad, eigenlijk een soort Wenen, maar dan met een mooiere geografische setting, echt aan de Donau en met heuvels.
Alvast een paar foto's van infra:
Ongelijkvloers verkeersknooppunt aan de westkant van de Erzsébet híd (Elizabetbrug) Budapest by European Roads, on Flickr
Over de westoever van de Donau ligt een drukke verkeersader, wel lager dan de stad zelf, dus je merkt er eigenlijk niet zo veel van. Voor een deel is de oude weg hoger op de oever, en direct langs de huizen, een trambaan geworden. Budapest by European Roads, on Flickr
Buiten de autosnelwegen verkeren de wegen wel in slechte staat zeg. Heel oneven wegdek, scheuren, kuilen, hoogteverschillen bij putten, zelden een kantstreep. Heel basic wegen waarbij het lijkt alsof vele wegen al 30 jaar geen onderhoud hebben gehad. Dit geldt ook voor de hoofdwegen (2-cijferige nummers). Heel af en toe heb je een goed stuk, maar het is slechter dan ik mij van mijn reis in 2022 herinnerde.
Dit is een groot contrast met de autosnelwegen, die veel beter zijn. Wellicht is dat ook de reden dat Hongaren nogal masaal te hard rijden op de snelweg. Met de cruise op 130 ben je vrijwel de langzaamste.
Benzine was vanochtend € 1,81 bij een Shell langs de weg 11. Dit is de 'internationale prijs', Hongaren betalen een lagere prijs van 595 HUF/l / € 1,69. Discriminatoir natuurlijk, en in strijd met EU-recht. De verwachting is ook dat de korting er wel af gaat binnenkort.
Herkent de automaat de buitenlandse betaalpas of creditcard en wordt de prijs dan automatisch aangepast, dus verhoogd? En hoe zit dat bij een bemande pomp?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Hongaren moeten kennelijk hun kentekenbewijs laten zien om voor korting in aanmerking te komen. Ik weet niet of er onbemande tankstations zijn eigenlijk, ik heb ze niet gezien.
Het prijsverschil is dus maar 12 cent, in 2022-2023 was dit een stuk meer.
Overigens zijn tankstations in Slovenië en Kroatië nog goedkoper van wat ik zag (€ 1,59 per liter). Oostenrijk zit rond of iets onder die Hongaarse 'internationale prijs'.
Hongarije heeft ook wel een duidelijk armoedigere uitstraling dan bijvoorbeeld Polen of Slovenië. Er lijkt veel minder in de openbare ruimte te zijn geïnvesteerd, of Hongarije lijkt eigenlijk al 15 of 20 jaar stil te staan op veel vlakken. Je ziet ook beduidend meer auto's van rond de 20 - 25 jaar oud. Ik was eerder in het oosten van Slovenië, niet bepaald een toeristenmagneet, maar het contrast met Hongarije is daar ook gigantisch.
Er is wat discussie of Hongarije op economisch vlak (ver) achter is gebleven met de andere Centraal-Europese landen. Omgerekend qua GDP per capita valt dit kennelijk mee, maar als je zo door het land reist zie je wel dat grote delen van Hongarije weinig modernisatie gehad hebben. In dorpen zie ik vaak dat ongeveer een derde van de huizen netjes en modern zijn, en twee derde een verouderde uitstraling heeft met achterstallig onderhoud.
Budapest is wel heel mooi natuurlijk. Ik vond er wel meer graffiti op wegmeubilair (kastjes e.d.) dan in Warschau of Kraków, maar ook weer niet van die mega tags zoals je in Duitsland veel ziet op elk denkbaar oppervlak. De metro is wel schoon en netjes overigens. En de frequentie lijkt hoger te zijn dan Wenen (1 keer per 3 minuten ipv 1 keer per 5 minuten).