Hmmm, is dit nou een VRI-geregelde turborotonde of een echt turboplein? Of een hybride variant? Wat namelijk ontbreekt zijn de middeneilandjes van een turboplein.
Dirk de Baan, kom er maar in!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Kaaiman schreef: ↑wo 14 dec 2022, 9:27
Hmmm, is dit nou een VRI-geregelde turborotonde of een echt turboplein? Of een hybride variant? Wat namelijk ontbreekt zijn de middeneilandjes van een turboplein.
Dirk de Baan, kom er maar in!
De turbo-kaart met inmiddels 700 turborotondes wereldwijk heb ik op 23 dec. 2022 weer geüpdated en is te vinden via www.dirkdebaan.nl/locaties.html.
Deze rotonde in Miskolc (dank voor het aangeven daarvan) is groter dan een rotorrotonde (want 1 tak met 4 rijstroken oprijden) maar is ook weer geen turboverkeersplein. Ik heb deze dus toch maar als sterrotonde gekwalificeerd. Vanwege voorrang aan drie rijstroken vanaf één tak zijn verkeerslichten nodig. Wel een grote rotonde....
Het is een twijfelgeval. De diameter is niet zó groot als een 'echt' turboverkeersplein met 4 á 5 tot 7 oprijstroken (zoals de drie turboverkeerspleinen bij Naaldwijk in NL). Deze rotonde in Miskolc heeft op slechts één tak een vierde oprijstrook en is dus veel kleiner dan een turboverkeersplein. Vandaar dat ik deze anders kwalificeer.
De M60 in Zuid-Hongarije, als aftakking van de M6 bij Bóly tot de stad Pécs.
1. Overgang M6-M60 bij Bóly. Hier wordt de M6 doorgetrokken naar de grens met Kroatië. Dit is de parallelrijbaan van het toekomstige knooppunt. M60 Bóly - Pécs 01 by European Roads, on Flickr
3. Er reed nagenoeg geen verkeer. Doorgaand oost-westverkeer is in deze regio beperkt en veel verkeer Budapest - Pécs verlaat al eerder de M6. M60 Bóly - Pécs 05 by European Roads, on Flickr
8. Dit deel is in 2015 geopend, 5 jaar na de rest van de M60, vooral zodat doorgaand verkeer beter aansluit op de wegen naar Kroatië en het westen. M60 Bóly - Pécs 18 by European Roads, on Flickr
Ik heb wat foto's gemaakt van de Főút 66, Weg nr. 66, die van Pécs naar Kaposvár verloopt in Zuid-Hongarije. Dit blijkt één van de mooiere wegen van Hongarije te zijn, redelijk heuvelachtig landschap. Het wegdek was wel matig, deed denken aan de oneven Franse departementales. Voor een nationale hoofdweg is dit niet echt wat je mag verwachten, maar er rijdt ook niet veel verkeer.
10. Staat netjes aangegeven dat weg nr. 66 hier eindigt. De 61 vormt dan de bypass van Kaposvár. De 610 is de oude route van de 61. Highway 66 Pécs - Kaposvár 20 by European Roads, on Flickr
is sowieso gewoon een heel mooi gebied. ik ben er inmiddels al 6x op vakantie geweest. het vakantie huis is daar dan ook vlakbij en licht op de weg tussen Kaposvár en Szigetvár. als je daar toch komt moet je ook maar is het paleis in Keszthely bezoeken. licht aan de westzijde van het Balatonmeer.
Ik had die ook gelezen. Dit is een zeer slecht onderbouwd artikel vol met foute aannames, geen enkel benul van verkeerscijfers, plus een aantal cijfers die er echt compleet naast zitten.
Het is duidelijk dat hier de conclusie van een 'hit piece' tegen autosnelwegen al vast stond, en dat er nog wat cijfers bij gezocht moest worden. Cijfers, waarvan deze journalisten duidelijk niet begrijpen wat ze inhouden.
Ze maken bijvoorbeeld de vergelijking met Polen, terwijl de cijfers van Polen er echt volledig naast zitten, dat klopt in de verste verte niet, dus die hele vergelijking en conclusie die ze trekken klopt totaal niet.
Ook trekken de meeste autosnelwegen wel degelijk genoeg verkeer om de bouw te rechtvaardigen. 18.000 of 20.000 voertuigen op een gewone hoofdweg is het recept voor veel dodelijke ongevallen, zoals Hongarije en Polen hadden voor de bouw van de autosnelwegen de laatste 10 jaar. De laagste intensiteiten zijn op een aantal uiteinden van het netwerk, zoals het einde van de M3.
Ook kan je snelweglengte niet zomaar vergelijken, je moet ook naar de geografie kijken. Zwitserland heeft niet een zeer lang snelwegennet omdat een groot deel van het land uit dunbevolkte bergketens bestaat. Spanje heeft veel autosnelwegen omdat de bevolking zeer verspreid is.
En de conclusie dat het niet nodig is om grote steden op het netwerk van autosnelwegen aan te sluiten is al helemaal bijzonder.
Er valt genoeg af te dingen op het beleid van Orbán, maar dit is vergezocht. Maar het sluit ongetwijfeld perfect aan bij de confirmation bias die sommige groepen hierin zullen vinden.
Wel apart dat Ljubljana en Zagreb op een apart afstandenbord worden aangegeven met alleen het E-nummer. Bovendien mis ik bij het splitsingspunt een verwijzing naar Maribor of Graz, wat naar mijn mening toch wel belangrijke richtinggevende doelen zijn.
Hierbij een fotoreeks uit Budapest uit de periode 1985-1987, gevonden na wat zoekwerk op internet.
Ik was op zoek naar straatbeelden uit de jaren 80 in Hongarije en dat is aardig gelukt. Deze foto's geven naar mijn idee een aardig beeld van hoe het straatbeeld en het verkeer in Hongarije er in die periode uitzag. Met uiteraard veel Trabanten, Lada's en Wartburgs. Maar ook al enkele Westerse auto's te zien.
Hongarije was het meest welvarende en liberale land van het Warschaupact. De situatie tijdens het zogenaamde "Goulash-Communisme" was voor de gemiddelde Hongaar zeker niet te vergelijken met de situatie in Roemenië, Tsjechoslowakije of de DDR. Zolang men zich niet actief verzette tegen de Communistische regering e.d. had men een vrij zorgeloos bestaan en er waren geen voedseltekorten in de winkels e.d. zoals in Roemenië. En vanaf 1 januari 1988, bijna twee jaar voordat de muur viel, was er voor Hongaren al de mogelijkheid om een "wereldpaspoort" te ontvangen waarmee ook naar het Westen gereisd kon worden.