[H] Hongarije - Hungary - Magyarország
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [H] Hongarije - Hungary - Magyarország
Gisteren is 32 kilometer van de M44 geopend tussen de M5 bij Kecskemét en Szentkirály. Hiermee is de M44 min of meer voltooid over 114 kilometer tot aan Békéscsaba. Alleen het knooppunt met de M5 zelf is nog niet voltooid, maar verkeer kan via twee afritten die direct rond dit toekomstige knooppunt liggen.

-
Chris
- Moderator
De stand van zaken bij de ingezakte M30 nabij Miskolc, die ondertussen al 15 maanden is afgesloten.
Men heeft de hele rijbaan gesloopt, onderheid en gaat binnenkort de rijbaan terug bouwen. Er is 110.000 m³ grond weggehaald, 774 heipalen geslagen, en straks komt er geotextiel met grind om het talud te stabiliseren. Vervolgens moet de boel dan natuurlijk gaan zetten, waarna de rijbaan teruggebouwd wordt. De bedoeling is dat de M30 uiterlijk 31 oktober 2025 weer in gebruik zal zijn.

Men heeft de hele rijbaan gesloopt, onderheid en gaat binnenkort de rijbaan terug bouwen. Er is 110.000 m³ grond weggehaald, 774 heipalen geslagen, en straks komt er geotextiel met grind om het talud te stabiliseren. Vervolgens moet de boel dan natuurlijk gaan zetten, waarna de rijbaan teruggebouwd wordt. De bedoeling is dat de M30 uiterlijk 31 oktober 2025 weer in gebruik zal zijn.

-
sven_engelen
- expressweg
De redresseerruimte in Hongarije op snelwegen is ook betrekkelijk weinig hè? Lees: Er ligt halfverharding
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Als je voor dat geld een 2x2 weg kan aanleggen ipv een fancy enkelbaansweg vind ik dit wel een goede keuze.
-
Chris
- Moderator
Formeel is dit ook geen autosnelweg, maar een autoweg. In Hongarije hebben die vaak zo'n gravelstrook als vluchtstrook.
Aan de andere kant is dit inderdaad beter dan enkelbaans of 2+1.
Aan de andere kant is dit inderdaad beter dan enkelbaans of 2+1.
-
Yoeri
- dorpsstraat
Tussen Kenderes en Kisújszallás is een heel nieuw baanvak van de M4 klaar. Al het verkeer rijdt daar nu over de 2 nieuwe rijstroken, vermoedelijk tot het oude baanvak opgelapt is. Max snelheid 60km/h met een inhaalverbod voor het hele traject. Mooi wegdek. Wel vreemd: geen vluchtstrook, zelfs niet van gravel; alleen hier en daar een pechhaven.
Rond Törökszentmiklós wordt ook flink gewerkt. Vanaf de westkant tot aan oostkant bij Surjány/Bartapuszta lijkt de nieuwe weg ook bijna klaar, maar hier rijdt het verkeer nog over het oude wegdeel.
Misschien is de weg tussen daar en Kenderes ook al grotendeels klaar maar dat is op de grond lastig te zien, want de oude 4-weg ligt hier een eind van de nieuwe M4. Op Google Maps aerial view is het nieuwe traject goed te zien.
Ik neem aan dat ze naast elkaar blijven bestaan, al lijken ze hier en daar verweven. Op sommige plaatsen zoals bij Kenderes veel kunstwerken met rotondes waar ze op elkaar aansluiten.
Gestaag voortgang dus, al vrees ik dat het op dit tempo wel tot 2050 duurt voor de M4 helemaal tot Debrecen doorgetrokken is.
Rond Törökszentmiklós wordt ook flink gewerkt. Vanaf de westkant tot aan oostkant bij Surjány/Bartapuszta lijkt de nieuwe weg ook bijna klaar, maar hier rijdt het verkeer nog over het oude wegdeel.
Misschien is de weg tussen daar en Kenderes ook al grotendeels klaar maar dat is op de grond lastig te zien, want de oude 4-weg ligt hier een eind van de nieuwe M4. Op Google Maps aerial view is het nieuwe traject goed te zien.
Ik neem aan dat ze naast elkaar blijven bestaan, al lijken ze hier en daar verweven. Op sommige plaatsen zoals bij Kenderes veel kunstwerken met rotondes waar ze op elkaar aansluiten.
Gestaag voortgang dus, al vrees ik dat het op dit tempo wel tot 2050 duurt voor de M4 helemaal tot Debrecen doorgetrokken is.
-
Yoeri
- dorpsstraat
Correctie – ik bedoel tot aan Nagyvárad/Oreada / de A3 in Roemenië, waar het laatste stukje M4 ligt.
Wat ik wel opmerkelijk vind: Er zijn allemaal stukjes van de 4-weg die ooit 4-baans (2x2) gemaakt zijn maar die nu volgens mij geen onderdeel gaan uitmaken van de M4, zoals rond Szolnok tot Szajol, en van Surjány tot Fegyvernek.
Wat ik wel opmerkelijk vind: Er zijn allemaal stukjes van de 4-weg die ooit 4-baans (2x2) gemaakt zijn maar die nu volgens mij geen onderdeel gaan uitmaken van de M4, zoals rond Szolnok tot Szajol, en van Surjány tot Fegyvernek.
-
Yoeri
- dorpsstraat
Op de 4-weg (E60) bij Püspökladány waarschuwt een groot matrixbord (hier te zien, maar de tekst niet) voor een traffic black spot met significant veel ongelukken. Volgens mij kan deze situatie makkelijk en goedkoop opgelost worden en ik snap niet waarom dit niet gebeurt.
[kaartje]
Het betreft een gelijkvloerse kruising. Een fly-over zou misschien een mooie maar dure oplossing zijn en volgens mij totaal onnodig.
Als je hier naar het oosten rijdt kun je kiezen tussen rechts aanhouden voor de richting Debrecen, of links voorsorteren voor de richting Ártánd bij de Roemeense grens. Dat laatste verkeer moet hier de rijbaan oversteken van verkeer dat uit de richting Debrecen komt, en blijkbaar gaat dit nogal vaak mis. Er is hier ook heel veel vrachtverkeer richting Roemenië.
Het bizarre is nu dat dit verkeer dat hier "linksaf" moet slaan (het gaat eigenlijk rechtdoor) noordelijker rijdt dan het verkeer dat rechts afbuigt, maar die weg naar Debrecen gaat vervolgens met een bocht over de weg naar Ártánd heen, want Debrecen ligt noordelijker dan Ártánd.
Als je nu dat verkeer richting Ártánd rechts laat houden en met een extra stukje asfalt langs die bocht naar Debrecen en dan vlak voor de bebouwde kom weer aansluiten op de 42-weg heb je een gevaarlijk conflictpunt opgeheven.
[kaartje]
Het betreft een gelijkvloerse kruising. Een fly-over zou misschien een mooie maar dure oplossing zijn en volgens mij totaal onnodig.
Als je hier naar het oosten rijdt kun je kiezen tussen rechts aanhouden voor de richting Debrecen, of links voorsorteren voor de richting Ártánd bij de Roemeense grens. Dat laatste verkeer moet hier de rijbaan oversteken van verkeer dat uit de richting Debrecen komt, en blijkbaar gaat dit nogal vaak mis. Er is hier ook heel veel vrachtverkeer richting Roemenië.
Het bizarre is nu dat dit verkeer dat hier "linksaf" moet slaan (het gaat eigenlijk rechtdoor) noordelijker rijdt dan het verkeer dat rechts afbuigt, maar die weg naar Debrecen gaat vervolgens met een bocht over de weg naar Ártánd heen, want Debrecen ligt noordelijker dan Ártánd.
Als je nu dat verkeer richting Ártánd rechts laat houden en met een extra stukje asfalt langs die bocht naar Debrecen en dan vlak voor de bebouwde kom weer aansluiten op de 42-weg heb je een gevaarlijk conflictpunt opgeheven.
-
Sophie
- expressweg
Lijkt me inderdaad een prima oplossing.
Je lost het probleem maar gedeeltelijk op, omdat het verkeer van Ártánd/Püspökladány wat richting Debrecen wil nog altijd de wegen moet kruizen. Nu kun je je natuurlijk afvragen of dat zo een belangrijk verbinding is, volgens mij kan die boog zonder problemen dicht.
Je lost het probleem maar gedeeltelijk op, omdat het verkeer van Ártánd/Püspökladány wat richting Debrecen wil nog altijd de wegen moet kruizen. Nu kun je je natuurlijk afvragen of dat zo een belangrijk verbinding is, volgens mij kan die boog zonder problemen dicht.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
Jeff
- expressweg
Met grote waarschijnlijkheid gaat dat niet gebeuren, iets zuidelijker is de M4 gepland (zie ook de Duitse versie van Openstreetmaps). Mogelijkheid is wel dat hier een rotonde komt te liggen
-
Yoeri
- dorpsstraat
Ja, als die eenmaal klaar is zal er heel vast veel minder verkeer zijn, en vooral veel minder vrachtverkeer. Maar ik heb de indruk dat het nog jaaaren gaat duren voor de M4 af gaat zijn.
-
Yoeri
- dorpsstraat
Prachtig stuk snelweg, dat laatste stuk M4 richting Roemeense grens.
Hier op Google Maps als je satelliet aanzet en labels uit kun je mooi zien hoe de M35 nu met een bocht overgaat in de M4 maar duidelijk gepland is elkaar te kruisen als de M4 verder klaar is.
Hier op Google Maps als je satelliet aanzet en labels uit kun je mooi zien hoe de M35 nu met een bocht overgaat in de M4 maar duidelijk gepland is elkaar te kruisen als de M4 verder klaar is.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Dit project is eergisteren daadwerkelijk van start gegaan.Chris schreef: di 01 okt 2024, 22:21 (...)
Vanaf september 2025 moet de M1 tussen Budapest en Győr naar 2x3 rijstroken verbreed worden, én ook voorzien worden van spitsstroken, zodat de capaciteit op drukke momenten 4 rijstroken per richting zal zijn, over dat hele traject.
De M1 is momenteel het meest kritisch, gezien de enorme hoeveelheid vrachtverkeer op dat traject.
(...)
https://ungarnheute.hu/news/startschuss ... -m1-34947/
-
Chris
- Moderator
Er is een 34 kilometer lange verlenging van de M4 in aanbouw tussen Törökszentmiklós en Kisújszállá, dat begin 2026 moet worden geopend. Dit deel wordt ook met 2x2 rijstroken uitgevoerd, over een nieuw tracé.

-
Chris
- Moderator
Vanmiddag wordt het zuidelijkste deel van de Hongaarse M6 geopend geïnaugureerd, evenals de Kroatische A5, tussen Villány en Beli Manastir. Dit traject is 12 kilometer lang. De verkeersopenstelling is 7 oktober om 06:00 uur.
Hiermee is er een doorgaande autosnelweg vanaf Budapest tot in Bosnië en Herzegovina. Het Hongaarse deel was al een tijdje gereed, nu het Kroatische deel ook gereed is kan de verbinding worden geopend.
Er is geen grenscomplex op de hoofdrijbaan van de snelweg aangelegd, maar er is aan Hongaarse zijde wel een controlepunt op een verzorgingsplaats in beide richtingen.
Dit is de tweede snelweggrensovergang tussen Hongarije en Kroatië, na de grensovergang M7-A4 bij Letenye-Goričan.

Hiermee is er een doorgaande autosnelweg vanaf Budapest tot in Bosnië en Herzegovina. Het Hongaarse deel was al een tijdje gereed, nu het Kroatische deel ook gereed is kan de verbinding worden geopend.
Er is geen grenscomplex op de hoofdrijbaan van de snelweg aangelegd, maar er is aan Hongaarse zijde wel een controlepunt op een verzorgingsplaats in beide richtingen.
Dit is de tweede snelweggrensovergang tussen Hongarije en Kroatië, na de grensovergang M7-A4 bij Letenye-Goričan.

-
Chris
- Moderator
-
Kaaiman
- Secretaris
Euhm... 4 toch? Niet 2? 
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Gelukkig is er maar één echte Hajo... 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Op- en afriiten hebben blijkbaar eigen nummers in geel:
https://www.google.com/maps/@45.9895562 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@45.9917286 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@46.0180774 ... FQAw%3D%3D
Het is nieuw maar niet heel nieuw: in Streetview vanaf 2018.
Ik heb ze alleen in de omgeving van Pecs gevonden.
https://www.google.com/maps/@45.9895562 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@45.9917286 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@46.0180774 ... FQAw%3D%3D
Het is nieuw maar niet heel nieuw: in Streetview vanaf 2018.
Ik heb ze alleen in de omgeving van Pecs gevonden.
-
Chris
- Moderator
Vandaag is 34 kilometer van de M4 geopend tussen Törökszentmiklós en Kisújszállás.
Ik kon er geen goede actuele foto's van vinden, ik betwijfel of er een echte openingsceremonie is geweest. Het persbericht van de regering ging over een geschreven statement van Orbán en dat was meer een rant over Brussel en Oekraïne dan over de M4.
Het is mij niet helemaal duidelijk of de al bestaande bypass van Kisújszállás ook verdubbeld is. Tot die bypass is de geopende M4 27 kilometer lang. De bestaande bypass van Törökszentmiklós is wel verdubbeld. Tussen beide bypasses is de M4 door het vrije veld aangelegd, dus over een nieuw tracé.
Deze foto is duidelijk van maanden geleden:

Ik kon er geen goede actuele foto's van vinden, ik betwijfel of er een echte openingsceremonie is geweest. Het persbericht van de regering ging over een geschreven statement van Orbán en dat was meer een rant over Brussel en Oekraïne dan over de M4.
Het is mij niet helemaal duidelijk of de al bestaande bypass van Kisújszállás ook verdubbeld is. Tot die bypass is de geopende M4 27 kilometer lang. De bestaande bypass van Törökszentmiklós is wel verdubbeld. Tussen beide bypasses is de M4 door het vrije veld aangelegd, dus over een nieuw tracé.
Deze foto is duidelijk van maanden geleden:

-
Chris
- Moderator
Na bijna 2 jaar is de M30 vandaag weer geopend. Het traject ten oosten van Miskolc was vanaf 17 februari 2024 afgesloten vanwege een verzakking van het talud. Er is 110.000 m³ grond verwijderd, en het is vervolgens met 774 heipalen onderheid, gevolgd door geotextiel, nieuwe grond en een zettingsperiode, waarna het asfalt is aangebracht en M30 is hersteld.

-
Chris
- Moderator
Hongarije heeft het duurste vignet intussen.
De prijzen voor 2026 met huidige wisselkoers;
1 dag: € 14,35
10 dagen: € 18,90
1 maand: € 28,95
1 jaar: € 160,00
De prijzen voor 2026 met huidige wisselkoers;
1 dag: € 14,35
10 dagen: € 18,90
1 maand: € 28,95
1 jaar: € 160,00
-
Ger81
- autoweg
In Hongarije bestaat een 'muzikale weg': wie hier met de voorgeschreven maximumsnelheid overheen rijdt, krijgt een deuntje te horen:
Link
Link
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20260 ... kon-812135
In de nieuwe verkeerswet gaat de maximumsnelheid op autosnelwegen omhoog naar 140 km/h en op autowegen naar 120 km/h (ik neem aan de dubbelbaans autóút).
Het lijkt nog een ontwerp-wet te zijn en nog niet definitief.
In de nieuwe verkeerswet gaat de maximumsnelheid op autosnelwegen omhoog naar 140 km/h en op autowegen naar 120 km/h (ik neem aan de dubbelbaans autóút).
Het lijkt nog een ontwerp-wet te zijn en nog niet definitief.
-
KylianS2010
- zandpaadje
Ik ken het inderdaad. Ik ben vaak in die regio op vakantie geweest. Toen wij er voor het eerst overheen reden waren we stomverbaasd, maar hij is wel erg leuk om overheen te rijden. Ik kan me van vroeger herinneren dat de hele weg van de M7 tot aan Kaposvar enkelbaans was en door al die dorpjes ging. De verdubbeling en de omleggingen zorgden er voor dat we er 2x zo snel over dedenGer81 schreef: vr 02 jan 2026, 20:01 In Hongarije bestaat een 'muzikale weg': wie hier met de voorgeschreven maximumsnelheid overheen rijdt, krijgt een deuntje te horen:
Link
-
Chris
- Moderator
Op de M1 komt kennelijk een rijbaansplitsing van 40 kilometer lengte voor de verbreding tussen Tatabánya en Budapest.

-
Chris
- Moderator
In Hongarije is in 2021 een netwerk van 'transitroutes' met een T-nummer vastgesteld. Het lijkt nu actief gehandhaafd te worden.
Dit netwerk geeft aan waar vrachtverkeer zwaarder dan 20 ton dat geen bestemming of herkomst in Hongarije heeft, verplicht is te volgen. Dit moet tolvermijdend sluipverkeer voorkomen.

Dit netwerk geeft aan waar vrachtverkeer zwaarder dan 20 ton dat geen bestemming of herkomst in Hongarije heeft, verplicht is te volgen. Dit moet tolvermijdend sluipverkeer voorkomen.

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Raar dat niet de gehele routes van E-wegen als de E65 en E66 hier onder vallen. Dat zijn Europese hoofdroutes, maar vrachtverkeer wordt hier dus beperkt.