Rijden op wegnummers (i.p.v. op doelen)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 24 okt 2006, 12:17

Vergeleken met omringende landen loopt Nederland erg achter wat betreft rijden op nummers. In Duitsland is dat al decennia lang heel gewoon.

Wanneer zijn trouwens de afritnummers ingevoerd? Ergens tussen 1985 en 1993 toch?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 24 okt 2006, 12:20

Ik meen mij te herrineren dat in 2004 de afritnummer zijn 10 jarig bestaan heeft gevierd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 okt 2006, 15:31

Kaaiman schreef:Vergeleken met omringende landen loopt Nederland erg achter wat betreft rijden op nummers. In Duitsland is dat al decennia lang heel gewoon.
Ik weet niet of het een kwestie van "achter liggen" is dat men in het ene land meer op wegnummers rijdt dan het andere. Het is denk ik primair een kwestie van mindset.

Amerikanen denken van oudsher in nummertjes. Dat zijn ze in hun steden al gewend (5th Avenue, 42nd Street) en dat vertaalt zich ook in een focus op nummers van wegen. Europeanen (maar ook Australiërs) hebben nooit zo gedacht in nummers. Straten hebben er "gewone" namen en ook aan snelwegen werd in eerste instantie alleen een naam gegeven. Eerst kwamen de snelwegen (met bijbehorende namen als "Route du Soleil" of "HaFraBa") en pas veel later kwamen de nummers.

De ontwikkeling van Amerika vond voor een groot gedeelte plaats doordat (spoor)wegen werden aangelegd, waarlangs nederzettingen ontstonden. Kortom, er werd en wordt in grids gedacht. In Europa zijn in de loop van de geschiedenis nederzettingen ontstaan en is een (spoor)wegennet neergelegd om deze nederzettingen met elkaar in verbinding te brengen. Om die reden heeft Europa geen logisch grid van wegen, maar lopen de wegen primair van stad naar stad. Zo ervaren mensen hun wegen dus ook. In Europa zit je op de weg naar stad X (die men dan maar nummer Y heeft gegeven) en in Amerika zit je op de zoveelste noord-zuid of oost-west route (die toevallig ook langs stad X komt).

Toch is het inderdaad zo dat in het ene Europese land meer op wegnummers wordt gereden dan in het andere. Je noemt wat dat betreft terecht Duitsland. Vraag is natuurlijk waarom dat zo is. Één factor daarbij zal in ieder geval zijn dat Duitsland al vrij lang met snelwegnummers werkt en indertijd het systeem ook heeft gepresenteerd als iets handigs en logisch (één cijfer voor de belangrijkste assen, twee voor overige routes, drie cijfers voor Zubringers, even voor oost-west en oneven voor noord-zuid). Daarnaast is de bewegwijzering in Duitsland sterk op wegnummers gefocust. In andere Europese landen spelen wegnummers een heel andere rol en dat komt ook terug in de beleving van de weggebruiker. Die focust zich op een andere manier.

Maar bovenal, is het een probleem dat mensen op dit moment niet op nummer rijden? Ik vind van niet. Een wegnummer is maar één manier om mensen de weg te wijzen. Verminderd gebruik daarvan is dus een fact of life, waar de indeling van de wegwijzers op moet worden aangepast. De doelen goed laten uitkomen dus, en niet gaan betuttelen door de wegnummers extra opvallend te maken. Gaat men zich in de komende levenscyclus van borden anders focussen, dan zien we wel verder.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 15:55

Pino schreef:Eerst kwamen de snelwegen (met bijbehorende namen als "Route du Soleil" of "HaFraBa") en pas veel later kwamen de nummers.
Nuancering: de snelwegen werden gebouwd, vaak met een administratief nummer. Enkele snelwegen kregen in de loop der tijd in de volksmond namen (zoals de Route du Soleil). Zowel de administratieve nummers als de namen zijn in de bewegwijzering amper of niet gebruikt. Naarmate het netwerk groeide volstond het niet meer om te verwijzen naar "de snelweg", simpelweg omdat er een netwerk aan het ontstaan was. Dat netwerk bestond ook meer en meer uit wegen die slechts van nationaal belang waren, en geen E-nummer droegen (zoals in de jaren '50 het begin meestal wel het geval was). Uiteindelijk zijn daarom in de meeste landen de autosnelwegen genummerd op de bewegwijzering verschenen.

Even terzijde; het snelwegennetwerk is ook in West-Europa uiteindelijk langs de steden gepland, enkele grote steden daargelaten. Trouwens ook de reden waarom de A4 bestaat naast de A44 en waarom reeds voor de oorlog werd gekozen voor de knooppunten Oudenrijn en Hoevelaken. De A1 is ook langs Apeldoorn en Deventer gebouwd in de jaren '70, niet ertussen. Dat de snelwegen uiteindelijk een verbinding vormen tussen stedelijke gebieden is logisch: tussen ballingscentra bevinden zich de grootste verkeersstromen. Dat is echter geen reden om te stellen dat de wegen hier van stad naar stad lopen, en in de States niet. Sterker nog, in de States gaan enkele laaggenummerde snelwegen zo ongeveer dwars door de stadscentra. Dat is in Europa vaak anders.

Dat West-Duitsland ook inzake wegnummering voorop liep, is niet verwonderlijk. Reeds in de jaren '20 waren er in Duitsland met nummers bewegwijzerde wegen te vinden, de Reichsstrassen (de voorloper van de huidige Bundesstrassen). Duitsers waren er dus al veel langer aan gewend. Bovendien is de motoriseringsgraad van Duitsland al decennia de hoogste van Europa geweest. Na de oorlog was de band tussen West-Duitsland en de VS ook sterker, en werden zaken die logisch en nuttig bevonden werden zonodig overgenomen, maar wel door er een eigen draai aan te geven. Zo ook het gridnummeringssysteem van de Duitse snelwegen, dat na de feitelijke opgave van het idee van de wiedervereinigung door de normalisatie van de Duits-Duitse betrekkingen begin jaren '70 werd ingevoerd. Het verving het oude administratieve nummerschema waarin ook nog nummers waren gereserveerd voor bestaande en geplande snelwegen oostelijk van Oder en Neisse.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 okt 2006, 16:26

Ook al gaat de A 12 langs Utrecht (en niet dwars door het centrum), toch ervaar ik het als de route Den Haag - Utrecht. En niet als een stukje grid. Dat was het punt. Op dezelfde manier mogen Amerikaanse wegen wel dwars door het centrum lopen, dat doet niet af aan het grid-denken ter plaatse.

Wat betreft de Duitse snelweg-nummering uit de jaren '70, voor de oude DDR waren overduidelijk wel nummers gereserveerd. Die konden daarom in 1990 ook meteen mooi van de plank worden gehaald. Wat dat betreft was een hereniging dus niet uitgesloten. Wat betreft wegen in het huidige Polen klopt je punt wel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 okt 2006, 16:38

Pino schreef:voor de oude DDR waren overduidelijk wel nummers gereserveerd. Die konden daarom in 1990 ook meteen mooi van de plank worden gehaald.
Die nummers in de 10-serie waren al vergeven, aan Berlijnse wegen. Door die wegnummers binnen de Berliner Ring te vernummeren naar een 100+ nummer, kreeg men de lage nummers vrij voor de DDR.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 okt 2006, 17:19

René schreef:Die nummers in de 10-serie waren al vergeven, aan Berlijnse wegen. Door die wegnummers binnen de Berliner Ring te vernummeren naar een 100+ nummer, kreeg men de lage nummers vrij voor de DDR.
Nooit geweten. Maar die wegen binnen de Berlijnse ring horen binnen het Duitse systeem ook driecijferige snelwegen te zijn. Wellicht toch een cosmetisch trucje, waardoor in geval van hereniging meteen wegnummers van de plank konden worden gehaald, zonder dat verwijten konden worden gemaakt dat de BRD de plannen al had klaarliggen?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 24 okt 2006, 17:29

@ Pino:
Zou kunnen. Immers: in de West-Duitse pers werd met "Duitsland" Oost- én West-Duitsland bedoeld. In West-Duitsland werd de "Wettervorhersage" (weerbericht) ook voor heel Duitsland gegeven: oost én west. In dat kader zou het zo geweest kunnen zijn dat de nummers voor DDR-snelwegen al vast lagen omdat men er vanuit ging dat beide Duitslanden toch ooit verenigd zouden worden. Alleen heeft men misschien de Berlijnse snelwegen een laag nummer gegeven om de DDR om de tuin te leiden. Toen de eenwording eenmaal een feit was, kon daarom bewust dit cosmetische trucje worden toegepast.
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 okt 2006, 17:38

Nog in de jaren '80 was het in West-Duitsland heel normaal dat wegenkaarten van "Duitsland" verschenen, die de grenzen van voor WO II gebruikten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 okt 2006, 8:45

Natuurlijk heeft Nederland geen grid. Het Nederlandse wegennet is een combinatie van een spinnenweb en een triangel-patroon (driehoekjes). Kijk maar eens goed op de wegenkaart. Alleen in sommige provincies is nog iets van een rasterpatroon te herkennen, maar een raster is slechter voor de verkeesafwikkeling dan een driehoekkig wegpatroon.

Overigens is mijn ervaring niet dat in Duitsland meer op wegnummer wordt gereden. Zelf vind ik de wegnummering ook slechter leesbaar dan in Nederland, maar dat terzijde.
Snelwegnummering in Nederland is toch wel een begrip. Ik ken niemand die nog nooit van de A 2 gehoord heeft..., verder is door de continuïteitsregel in Nederland het ook makkelijker om op bestemming te rijden.

Opmerkelijk is dat mijn ouders in Frankrijk (en de meeste Fransen zelf) in Frankrijk wel op wegnummering rijden, maar dan vooral D en N wegen. A wegen werden meestal omschreven als 'Autoroute' of bij naam genoemd. Die naam is niet 'in de volksmond' ontstaan, maar staat ook aangegeven op wegenkaarten, en op route bevestigingsborden. Deze namen werden geintroduceerd bij aanleg van de snelwegen. Ze staan ook in mijn Michelinatlas uit de jaren '60...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 25 okt 2006, 10:52

Voor wat het waard is, kijk naar songteksten en je ziet een klein beetje hoe wegnummers leven in een bepaald land.

"Get your kicks on route 66" (Nat King Cole)
"De snelweg Utrecht-Amsterdam rijd ik af bij Vinkeveen" (Peter Koelewijn)
"I fahr ganz aloa durch d' Nacht auf der BAB 3" (Spider Murphy Gang)

Wat betreft het Nederlandse spinnenweb en driehoeks-stelsel van wegen, dat maakt het naar mijn gevoel lastig om iets uit een wegnummer af te leiden. Feitelijk zie je aan een Nederlands wegnummer alleen, of de staat al dan niet wegbeheerder is. En in welke regio een weg ooit begonnen is - lekker handig als je over de A 7 van Groningen naar Drachten rijdt.

Hoe dan ook, om die reden voegt de Nederlandse wegnummering naar mijn mening maar weinig toe. Gekoppeld aan het goed uitgewerkte systeem van continue aangeduide hoofddoelen is het niet zo vreemd dat de Nederlander nog altijd primair op doel rijdt. Tuurlijk, wegnummers zijn redelijk bekend (vooral dankzij verkeersinformatie), maar wij rijden nog altijd van Rotterdam naar Maastricht via Breda, Tilburg, Eindhoven en Weert. Mensen die zo uit hun hoofd zeggen dat je de A 16, A 58 en A 2 moet pakken, kun je ter plekke ontmaskeren als roadgeek.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » wo 25 okt 2006, 13:11

Kaaiman schreef:Vergeleken met omringende landen loopt Nederland erg achter wat betreft rijden op nummers. In Duitsland is dat al decennia lang heel gewoon.

Wanneer zijn trouwens de afritnummers ingevoerd? Ergens tussen 1985 en 1993 toch?
In Nederland staan er einddoelen op de snelwegen. Op de A2 bij Amsterdam staan Utrecht en Maastricht al aangegeven. In Duitsland werkt het niet zo, daar staat bij een afrit alleen de naam van de volgende afslag zodat je zonder wegenkaart echt niet weet waar je heenrijdt.

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 25 okt 2006, 16:24

Ik rij al bijna 30 jaar op wegnummers met de einddoelen in mijn achterhoofd in zowel NL als in de andere EU-landen. ;)
Espace de zody 8-)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 okt 2006, 17:40

In Europa kijk ik naar beide, maar toch vooral naar de wegnummers. Daar zijn ze immers voor bedoeld, weet je tenminste zeker dat je goed zit. Bij het rijden op doelen kan dat nog wel eens misgaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 25 okt 2006, 17:58

Palance schreef:In Europa kijk ik naar beide, maar toch vooral naar de wegnummers. Daar zijn ze immers voor bedoeld, weet je tenminste zeker dat je goed zit. Bij het rijden op doelen kan dat nog wel eens misgaan.
Toen het wegennet nog voornamelijk steden verbond (en er soms ook dwars door heen liepen) was rijden op bestemming vast prima. Cityhoppen zeg maar. Toen er nog slechts zandsporen op de hei waren richtten reizigers zich soms zelfs op zichtpunten zoals de Martinitoren of zelfs de kerktoren van Rolde (ri Assen).

Nu dit niet meer het geval is én verkeerborden soms een politiek wenselijke route aangeven (maar wel om in tijd en/of kms) rij ik liever op de kaart, incl wegennummers.

Pas als administratieve en aangegeven nummers gaan afwijken wordt het lastig (Belgische N60 of Nederlandse N310). Kaart en borden hoeven niet meer overeen te komen, ook niet met een recente kaart.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 25 okt 2006, 21:01

Kaaiman schreef:Vergeleken met omringende landen loopt Nederland erg achter wat betreft rijden op nummers.
Ik vraag me af of dat wel zo is. Als mijn ouders naar een plek rijden houden ze zeker wel de wegnummers in de gaten. (Vooral na een akkefietje begin jaren '90 bij het Kreuz Bottrop waar Gronau was vervangen door Emden en zij doodleuk doorreden. Pas toen ze Berlijn zagen staan, kwam mijn moeder tot de conlcusie dat er "iets" niet klopte. :P )
De autogordel: een band voor het leven.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 25 okt 2006, 21:49

Omdat het in Duitsland al veel langer bestaat op de bewegwijzering, en vooral ook de afritnummers(!), is het in Duitsland gewoon veel meer ingeburgerd. Bovendien moet je met de Duitse bewegwijzering ook meer op nummers rijdan. Bovendien wordt er in de Duitse bewegwijzering al jarenlang veel meer gebruik gemaakt van wegnummers. Bijvoorbeeld de tekst 'Zum B257', en de verwijzingen op blauwe achtergrond met het snelwegsymbool met nummer (zonder plaatsnamen).

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 25 okt 2006, 22:15

Ik merkte vandaag (kom niet zo heel vaak op de autobahn...) dat je in Duitsland vanzelf eigenlijk meer op wegnummers gaat letten. Dat heeft zo zijn voor en nadelen. Soms ontbreken er wel belangrijke doelen op de bewegwijzering, of gaat men er gewoon veel anders mee om. Voorbeeldje: de Keulense ring wordt enkel aangegeven met hier en daar een klein lullig bordje: ring Koln rechtsaf. Vergelijk dat maar eens met Nederland...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 okt 2006, 23:22

Voor wat het waard is, kijk naar songteksten en je ziet een klein beetje hoe wegnummers leven in een bepaald land.

"Get your kicks on route 66" (Nat King Cole)
"De snelweg Utrecht-Amsterdam rijd ik af bij Vinkeveen" (Peter Koelewijn)
"I fahr ganz aloa durch d' Nacht auf der BAB 3" (Spider Murphy Gang)

E 35: Zwolle Oudenrijn...

Dat ik stond te liften, ergens langs de E-7 of E-8...

Rijksweg E 10 bij nacht. Het regent zacht.

Kortom de tijd van de roemruchte E nummers werd wel degelijk in diverse road-songs bezongen.

En natuurlijk: "Luister wat ik u zeg: Dat is niet de maximumsnelheid, maar het nummer van de weg". Het betrof de E 4 naar Dover... :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 26 okt 2006, 2:08

Er kunnen wel meerdere redenen zijn dat men in Nederland niet op wegnummers rijdt. Buiten de snelwegen hebben relatief weinig wegen een nummer, ook al is dat nu langzaam aan het verbeteren. Daarnaast willen de wegnummers van de niet-snelwegen nog vrij regelmatig veranderen. Daarnaast hebben belangrijke N-wegen in Nederland vaak nogal onmogelijke nummers als N273, terwijl dat soort wegen in het buitenland eerder als N7 of N73 door het leven zouden gaan. In dat opzicht is het niet zo gek dat mensen buiten de snelwegen niet op nummer zullen rijden, omdat dat vrij ingewikkeld is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 26 okt 2006, 11:50

Vinny schreef:En natuurlijk: "Luister wat ik u zeg: Dat is niet de maximumsnelheid, maar het nummer van de weg". Het betrof de E 4 naar Dover... :roll:
Tussen de regels reed Vreeswijk even via een zijweg met een hoog nummer.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 26 okt 2006, 20:54

Kaaiman schreef:Bijvoorbeeld de tekst 'Zum B257', en de verwijzingen op blauwe achtergrond met het snelwegsymbool met nummer (zonder plaatsnamen).
Zur B257....
sorry

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 26 okt 2006, 21:14

jeroent schreef:
Kaaiman schreef:Bijvoorbeeld de tekst 'Zum B257', en de verwijzingen op blauwe achtergrond met het snelwegsymbool met nummer (zonder plaatsnamen).
Zur B257....
sorry
Dus toch! Ik zat al te twijfelen tussen zum en zur. Maar inderdaad... Straße is vrouwelijk dus 'zur'. Ik was blijkbaar niet helemaal wakker... :nuts:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 okt 2006, 23:16

Daarnaast hebben belangrijke N-wegen in Nederland vaak nogal onmogelijke nummers als N273, terwijl dat soort wegen in het buitenland eerder als N7 of N73 door het leven zouden gaan. In dat opzicht is het niet zo gek dat mensen buiten de snelwegen niet op nummer zullen rijden, omdat dat vrij ingewikkeld is.
Belangrijke departementale wegen hebben de neiging om een 9xx nummer te hebben. En als je een Fransman dan de weg wijst over de D 986 (neuf-cent-quatre-vignt-six) dan raak je wel je tong kwijt... :roll:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 27 okt 2006, 16:27

Maar Frankrijk is groot en dus zijn hoge nummers onvermijdelijk. In Nederland is dat stukken minder het geval, vooral als je ziet hoeveel nummers van 1 t/m 99 er wel voor provinciale wegen gebruikt zouden kunnen worden. :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 27 okt 2006, 19:46

@VH: D-wegen worden per departement genummerd. Zo kom je in Frankrijk wel 90 keer een D1 tegen. Echt in de hoge nummers lopen hoeft dus niet in Frankrijk ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 28 okt 2006, 3:04

Dat is verder natuurlijk geen reden waarom in Nederland zo nodig bijna alle nummers tussen N40 en N100 vrijgehouden moeten worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 10:25

waldo79 schreef:@VH: D-wegen worden per departement genummerd. Zo kom je in Frankrijk wel 90 keer een D1 tegen.
Klopt, is perfect systeem. Met de grote gele Michelin Routiere France 1:200000 is dat goed te zien allemaal. ;)
Espace de zody 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 28 okt 2006, 13:23

Ds79m schreef:Dat is verder natuurlijk geen reden waarom in Nederland zo nodig bijna alle nummers tussen N40 en N100 vrijgehouden moeten worden.
Inderdaad. Wegen zoals de N201, N205, N207, N261, N270 e.d. kunnen wat mij betreft best een tweecijferig nummer krijgen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 28 okt 2006, 14:06

In ieder geval een cijfer boven de 100, als je alles beneden de 100 voor Rijk wilt houden.