Rijden op wegnummers (i.p.v. op doelen)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 28 okt 2006, 14:30

Informatie wie de wegbeheerder is, is dus informatie waarop ik niet zit te wachten. En andere weggebruikers denk ik ook niet echt.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 06 nov 2006, 6:07

Peter schreef:
Palance schreef:In Europa kijk ik naar beide, maar toch vooral naar de wegnummers. Daar zijn ze immers voor bedoeld, weet je tenminste zeker dat je goed zit. Bij het rijden op doelen kan dat nog wel eens misgaan.
Toen het wegennet nog voornamelijk steden verbond (en er soms ook dwars door heen liepen) was rijden op bestemming vast prima. Cityhoppen zeg maar. Toen er nog slechts zandsporen op de hei waren richtten reizigers zich soms zelfs op zichtpunten zoals de Martinitoren of zelfs de kerktoren van Rolde (ri Assen).

Nu dit niet meer het geval is én verkeerborden soms een politiek wenselijke route aangeven (maar wel om in tijd en/of kms) rij ik liever op de kaart, incl wegennummers.

Pas als administratieve en aangegeven nummers gaan afwijken wordt het lastig (Belgische N60 of Nederlandse N310). Kaart en borden hoeven niet meer overeen te komen, ook niet met een recente kaart.
Wat is dan met de nederandse n310?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 06 nov 2006, 6:42

timmetje schreef:Wat is dan met de nederandse n310?
De N310 wordt ter ontlasting van Garderen omgeleid via de N302 en N344. Dit vind ik persoonlijk een onwenselijke vorm van nummering, omdat het tot kilometers leidt, en naar mijn ervaring ook meer tijd. Overigens begrijp ik ook niet waarom de N310 niet over de A1 is geleid, maar dat terzijde.

Overigens is om vergelijkbare politieke redenen Voorthuizen geschrapt als doel op de N344. Vroeger stond het er vanaf Apeldoorn, nu is het tot vlakbij de plaats consequent bedekt onder een blauw plaksel. Harderwijk wordt wel via de N344 geleid, en is het verste doel, hoewel het aan een zijweg ligt, in dat opzicht wel bijzonder.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen