Structuurplan Groningen 1969
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
-
- Voorzitter
Re: Structuurplan Groningen 1969
Een deel van deze plannen, die voor aan de zuidkant van Groningen, waren tot eind jaren '90 een serieuze optie. Ergens in een verhuisdoos in mijn ouderlijk huis moet nog een brochure liggen uit ca. 1996/1997 met allerlei opties voor de Zuidelijke Ringweg. Het huidige Euvelgunnetracé stond er in, maar ook een optie met een luxer uitgevoerd knooppunt Euvelgunne. Ook stond er het tracé in wat net ten zuiden van Groningen langs loopt (langs de Esserberg, tussen Groningen en Haren in). Een voorbeeld had een knooppunt met twee knooppunten met de A28, eentje bij de Wijert en eentje bij de Laan Corpus den Hoorn, waar de ringweg met een tunnel onder de Laan Corpus den Hoorn door zou lopen. Een andere optie had een tunnel onder het Paterswoldse Meer! Datzelfde tracé is ook al op deze kaart te zien.
Ik zat destijds in Haren op school en we hebben toen een presentatie gehad over de plannen om iets te doen aan de verkeersproblemen op de zuidelijke ringweg. Ook een verdubbeling van de N33 van Assen naar Zuidbroek stond er toen al in, maar dat zou maar weinig verkeer van de ringweg afhalen.
Als ik die brochure ooit nog weer kan vinden zal ik 'm inscannen.
Ik zat destijds in Haren op school en we hebben toen een presentatie gehad over de plannen om iets te doen aan de verkeersproblemen op de zuidelijke ringweg. Ook een verdubbeling van de N33 van Assen naar Zuidbroek stond er toen al in, maar dat zou maar weinig verkeer van de ringweg afhalen.
Als ik die brochure ooit nog weer kan vinden zal ik 'm inscannen.
Jawel, er had een snelweg tussen Leeuwarden en Groningen moeten komen, maar die had noordelijker moeten komen en niet zoals nu bij het Reitdiepplein moeten aansluiten. Het is ook te zien op deze kaart. Delen van die weg, die als rijksweg/snelweg waarschijnlijk A41 zou hebben geheten, zijn wel aangelegd, waaronder het deel van Leeuwarden naar Swarteweisein en het deel rond Burum en Visvliet.Jackbauer1350 schreef:Rijksweg 9, de huidige N355 had dan waarschijnlijk niet meer moeten worden dan het nu is aangezien net ten noorden van het Van Starkenborghkanaal een snelweg was gekomen.
Dat knooppunt is ook duidelijk aangelegd met ruimtereservering voor een heel klaverblad."knooppunt Noorderhoogerbrug" als klaverblad.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat het in de jaren 90 nog serieus was is toch wel apart te noemen gezien de kwetsbare gebieden waar deze weg dan langs of doorheen zou lopen. Zeker in die periode had je met dit soort plannen al veel mensen uit hun vel kunnen laten springen.Coen Tunnel schreef:Een deel van deze plannen, die voor aan de zuidkant van Groningen, waren tot eind jaren '90 een serieuze optie.
-
- Voorzitter

-
- 2x3 autosnelweg
Deze plannen verklaren wel deels dat rijksweg 7 door Groningen substandaard is uitgevoerd denk ik. De bedoeling was zeker dat Groningen die ruit dan liet aanleggen en deze later eventueel naar het rijk overgedragen zou worden. Het laatste stukje van de A28 had daarna gemeentelijk kunnen worden. Dat Julianaplein nooit meer dan een VRI-kruising is geworden, tot nu dan, en Europaplein vrij simpel was uitgevoerd had vast ook met dit plan te maken. Julianaplein is op die tekening overigens een verkeersplein zo te zien.
-
- Voorzitter
Mogelijk deels. Volgens mij is de N7 door Groningen (Weg der Verenigde Naties) pas ergens in de jaren '80 door de gemeente overgedragen aan het Rijk.Jackbauer1350 schreef:Deze plannen verklaren wel deels dat rijksweg 7 door Groningen substandaard is uitgevoerd denk ik.
Ik denk omgekeerd. Het Rijk had de weg om Groningen aan moeten leggen, dan was de Weg der Verenigde Naties gewoon gemeentelijk gebleven en nooit rijksweg geworden. Aangezien dat er niet van kwam is de Weg der Verenigde Naties op een gegeven moment een rijksweg geworden.De bedoeling was zeker dat Groningen die ruit dan liet aanleggen en deze later eventueel naar het rijk overgedragen zou worden.
Het heeft er ook mee te maken dat alles rond Groningen vrij lang heeft geduurd, qua wegenaanleg. De A28 lag er wel, maar de A7 vanuit Heerenveen was pas in 1983 volledig autosnelweg tot aan Groningen, en tot 1988 liep de A7 in oostelijke richting niet verder dan Hoogezand. Doorgaand belang had de A7/N7 toen nog minder dan nu, vrijwel al het verkeer ging van/naar Groningen. Het Europaplein was eerst een grote rotonde, rond 1985/1986 omgebouwd tot een haarlemmermeeraansluiting, ook omdat toen het oostelijk deel van de ringweg werd gebouwd - mogelijk is dat ook het moment dat de weg werd overgedragen aan het Rijk?Het laatste stukje van de A28 had daarna gemeentelijk kunnen worden. Dat Julianaplein nooit meer dan een VRI-kruising is geworden, tot nu dan, en Europaplein vrij simpel was uitgevoerd had vast ook met dit plan te maken.
-
- Wegnummerfotograaf

Op deze kaart is ook te zien dat de N360, en het verlengde daarvan de Stad in, een veel bredere weg zou worden. Daarvoor moest alle bebouwing langs deze weg gesloopt worden.
Dat betekende de sloop van de helft van het (toenmalige) dorp Oosterhoogebrug!
Een dorpsgenoot is daartegen tot in de Kamer in Den Haag gaan protesteren. Gelukkig heeft dat geholpen en is dit onzalige plan nooit uitgevoerd.
Daardoor heb ik de rest van mijn jeugd met veel plezier langs diezelfde N360 (toen N41 geheten) gewoond.
Vanaf midden jaren 70 wel met iedere dag langzaam rijdend verkeer voor de deur, want er was een nieuwbouwwijk gebouwd en de enige toegangsweg was de niet-verbrede N41...
Maar ja, je kunt niet alles hebben.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Tip:
Bladzijde 10-11 van dit krantje van het projectbureau Groningen Bereikbaar over de historie van de Groninger Ring bekijken

Zoals bij een enkeling bekend zijn Ring noord/west/zuid op gemeentelijke tracés ontworpen door Berlage aangelegd. Het ontbrekende stukje (binnen)ring is heel goed op huidige kaarten te herkennen. Het tracé was voorbereid, maar werd uiteindelijk niet gebruikt. Omdat er al leidingen in de grond liggen, zijn er langwerpige parken in Oosterparkwijk en Korrewegwijk te vinden.
Bladzijde 10-11 van dit krantje van het projectbureau Groningen Bereikbaar over de historie van de Groninger Ring bekijken

Zoals bij een enkeling bekend zijn Ring noord/west/zuid op gemeentelijke tracés ontworpen door Berlage aangelegd. Het ontbrekende stukje (binnen)ring is heel goed op huidige kaarten te herkennen. Het tracé was voorbereid, maar werd uiteindelijk niet gebruikt. Omdat er al leidingen in de grond liggen, zijn er langwerpige parken in Oosterparkwijk en Korrewegwijk te vinden.
-
- Wegnummerfotograaf

1983: nog duidelijk een gleuf waar zo het asfalt voor een (brede enkelbaans) weg op gelegd kan worden.

2007: Dezelfde plek, inmiddels omgebouwd tot "echt" park, met voetpad.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris
Ik stuitte bij toeval op onderstaand kaartje, eveneens uit 1969, waar het A7-tracé door het Paterswoldse Meer iets verder uitgewerkt op staat. Opmerkelijk: geen knooppunt met de A28!

Afkomstig uit https://www.oldgo.nl/images/harener-his ... deel_3.pdf

Afkomstig uit https://www.oldgo.nl/images/harener-his ... deel_3.pdf
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- zandpaadje