Ik ben voor mijn stage momenteel in Jamaica en heb enkele foto's gemaakt van 1 van de 2 tolwegen in Jamaica. Samen in totaal denk ik 80km lang. Aangezien er hier nauwelijks kaarten bestaan en de bewegwijzering buiten de snelweg niet bestaat, weet ik niet waar dit precies is. Het is in ieder geval in de buurt van Kingston, de hoofdstad met ca 1,2 miljoen inwoners. De weg is aangelegd door een Frans bedrijf die dan ook de inkomsten derft. De prijs is laag, ca 230 JM$ (€3,-) voor 40km.
Eerst wat foto's van een 'knooppunt' (grote rotonde, niet-betaalweg). Er staan overal reclameborden en adviezen over hoe te rijden. Daar trekken de Jamaicanen zich echter niets van aan en rijden 90 waar je 50 mag maar op de snelweg houden ze zich wel redelijk aan de shelheid: 130 waar 110 is toegestaan. Stel je het rijgedrag van Italianen voor, en dan 2x zo chaotisch en 3x zo veel bijna-ongelukken. Ze rijden links en snelheden zijn in km/u. De kwaliteit van de wegen is extreem slecht, afgezien van de 80km snelweg.
[foto's updated 13 juni 2007]
Laatst gewijzigd door dwarf op wo 13 jun 2007, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuke reportage.
Ik heb even op Google Earth gekeken, en deze snelweg staat er zowaar in hoog detail op !
Je foto's moeten volgens mij ergens in de buurt van Old Harbor zijn genomen.
Opvallend is de bewegwijzering in Engelse stijl, maar met echte pijlpunten op de vorkborden.
hele mooie foto's. Zou zie je eens een andere kant van Jamaica, daar waar alleen over strand of criminaliteit wordt gesproken.
Zoals te verwachten doet de bewegwijzering nogal Brits aan. Is er nog veel verschil tussen snelweg en OWN qua bewegwijzering?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Hele mooie reportage. Grappig dat er geen wegenkaarten van zijn. Wat de brits aandoende bewegwijzering betreft is Jamaica altijd al brits-georiënteerd geweest.
Oeps...gemist. Het lijkt me dan wel een avontuur om in zo'n land te rijden
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Zo te zien zijn de foto's van Dwarf uit deze draad inmiddels offline gehaald. Met zijn toestemming heb ik echter de foto's van de snelwegbewegwijzering kunnen gebruiken. Daarmee heb ik vandaag Jamaica kunnen toevoegen aan mijn website "Motorway Signs of the World".
Hetzelfde geldt voor de foto's van Marcel uit San Francisco. Hierdoor nu ook de VS online. Dank aan beiden !
Dat geldt zo te zien niet alleen voor Jamaica, maar voor het grootste gedeelte van de pagina's op de site. Vergeten op dit punt de HTML-code te wijzigen toen ik een folder-structuur heb aangebracht. Zal er voor gaan zitten.
Gisteren is de eerste 19 kilometer van de Kingston - Ocho Rios Motorway opengesteld, tussen Linstead en Moneague in het binnenland. De snelweg is door een Chinees bedrijf aangelegd.