[ZUID-TANGENT] Discussiedraad
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad
Het ziet er wel netjes uit voor een regionaal ov-knooppunt. Voorheen was "knooppunt Schiphol-Noord" namelijk niet meer dan wat betonplaten in het gras en een haltepaal...
.

-
- 4x5 autosnelweg
Een regionaal ov-knooppunt
Er was niets, er is niets, en het zal nooit wat worden ook. De enige reden dat er een busstation is verrezen is omdat het in het R-net systeem een belangrijke overstaphalte is geworden, en omdat het Sternet van Schiphol zich tegenwoordig lijkt te beperken tot rondjes parkeerplaats.

Er was niets, er is niets, en het zal nooit wat worden ook. De enige reden dat er een busstation is verrezen is omdat het in het R-net systeem een belangrijke overstaphalte is geworden, en omdat het Sternet van Schiphol zich tegenwoordig lijkt te beperken tot rondjes parkeerplaats.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Penningmeester

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
De Zuidtangent moet nu verder verbust worden; Ze willen hogere frequenties met een soort metroachtig systeem:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/298122/o ... -amsterdam
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/298122/o ... -amsterdam
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Tussen Hoofddorp ziekenhuis en Schiphol rijdt lijn 300 in de spits al elke 3,5 minuut. En dan rijden op delen van dit traject ook nog andere lijnen.
-
- 2x5 autosnelweg
Niet op de manier zoals in het artikel staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
Ik zie de toegevoegde waarde niet. In- en uitchecken op de perrons kan wat congestie bij de deuren tegen gaan, maar verder komt het dan toch meer op wat langere bussen kopen?
-
- autoweg
Dat is ook een beetje wat ik lees. Nu zal in- en uitchecken op het perron wel wat tijd schelen natuurlijk.
Maar ik hoop dat ze dan ook gaan kijken naar een geleidesysteem voor de bussen?
Je hoort weinig van botsingen op de busbaan, maar het lijkt me dat het wel handig is om iets meer veiligheid te zoeken als je meer en snellere bussen gaat rijden?
Maar ik hoop dat ze dan ook gaan kijken naar een geleidesysteem voor de bussen?
Je hoort weinig van botsingen op de busbaan, maar het lijkt me dat het wel handig is om iets meer veiligheid te zoeken als je meer en snellere bussen gaat rijden?
-
- stadsweg
Ik snap niet waarom men op deze buslijn weer het wiel opnieuw wil uitvinden. De frequenties zijn al torenhoog waar het nodig is en de uitstraling van een metro kost meer dan de meerwaarde uiteindelijk zal zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
En is er ook een vervoerskundige noodzaak voor? Er rijden meerdere lijnen van Haarlem naar Amsterdam v.v. en daarbovenop komen nog treinen.
-
- 2x5 autosnelweg
De buslijnen van Haarlem via Hoofddorp naar Schiphol en verder zitten alstijd stampvol, ook met de huidige hoge frequenties.
Ik denk dat ze niet willen ombouwen naar vervoer op rails, omdat dat een stuk minder flexibel is en er echt heel veel kilometers busbaan dan omgebouwd moet worden naar railvervoer. DAt zal ontzettend duur zijn, vandaar dat ze nu kiezen voor uitbreiding van bussen lijkt me.
Ik denk dat ze niet willen ombouwen naar vervoer op rails, omdat dat een stuk minder flexibel is en er echt heel veel kilometers busbaan dan omgebouwd moet worden naar railvervoer. DAt zal ontzettend duur zijn, vandaar dat ze nu kiezen voor uitbreiding van bussen lijkt me.
-
- dorpsstraat
Met zulke drukte is het toch zeker te overwegen om de boel om te bouwen naar een metrolijn? Of zouden de kunstwerken op de route daar niet op gebouwd zijn?
-
- 2x3 autosnelweg
Die hele busbaan is uitgevoerd in beton met als argument dat het hiermee was voorbereid op vertramming. Nu 20 jaar later is vertramming blijkbaar te duur en wil men het met lapmiddelen oplossen.
Persoonlijk denk ik dat het vooral een prestigeproject is van de vervoersregio, de provincie en gemeenten. Blaas hoog van de toren, geef er een mooie naam aan etc. en er hebben weer tientallen ambtenaren en de nodige adviesbureaus voor járen werk. En het staat leuk in jaarverslagen, verkiezingsprogramma's etc.
Persoonlijk denk ik dat het vooral een prestigeproject is van de vervoersregio, de provincie en gemeenten. Blaas hoog van de toren, geef er een mooie naam aan etc. en er hebben weer tientallen ambtenaren en de nodige adviesbureaus voor járen werk. En het staat leuk in jaarverslagen, verkiezingsprogramma's etc.

-
- expressweg

De betonbaan is vervolgens extra dik, zodat men achteraf gleuven voor tramrails kan infrezen. Dat hoeft niet zeer duur te zijn. Echter je moet dan wel dure bovenleiding gaan aanleggen.
-
- verkeersader

-
- stadsweg
Die technieken zijn vooral interessant om horizonvervuiling tegen te gaan op plekken die daar het gevoeligst voor zijn vanwege bijvoorbeeld cultureel erfgoed. De tram van Luxembourg heeft alleen binnen het centrum en op een klein stukje in Kirchberg geen bovenleiding. Je zou gedeelten zonder bovenleiding in deze casus bijvoorbeeld binnen het stedelijk gebied en op Schiphol kunnen toepassen, maar ertussenin zou ik niet zomaar stukjes kunnen oplepelen waar een bovenleiding voor de tram onwenselijk zou zijn.
Een andere oplossing als je geen bovenleiding wilt aanleggen is stroomafname via de onderkant (met een derde rail in het midden). Dit is een concept dat in veel Franse steden in gebruik is om dezelfde reden als in mijn eerste zin.
Een andere oplossing als je geen bovenleiding wilt aanleggen is stroomafname via de onderkant (met een derde rail in het midden). Dit is een concept dat in veel Franse steden in gebruik is om dezelfde reden als in mijn eerste zin.
-
- 2x4 autosnelweg
Tussen haakjes: waarom zou bovenleiding "landschapsvervuiling" zijn in een omgeving die sterk naar kerosine ruikt en waar de horizon bepaalt wordt door stijgende c.q. dalende vliegtuigen?
En ook op de rest van het tracé is het landschap zeg even "minder indrukwekkend".
En ook op de rest van het tracé is het landschap zeg even "minder indrukwekkend".
-
- verkeersader
Ik weet niet wat het kostenplaatje is van de gehele lijn voorzien van bovenleiding, versus snelladers bij de grotere haltes. Ik denk dat over een aantal jaar het technisch mogelijk moet zijn met alleen bij stilstand opladen, maar geen idee of het ook goedkoper is. De bovenleiding brengt natuurlijk ook een onderhoudsopgave met zich mee.