Nee, dit was een proef in de westvleugel van de Randstad, in de buurt van Leiden. Gemeend werd dat dit de files op de A4 wel even zou verminderen, maar nee hoor.Bastiaan schreef:Was die proef niet tussen een aantal stations in Tilburg? Tussen Tilburg en Tilburg Reeshof. Denk je niet dat veel forensen verder moeten dan die twee plaatsen? Ik vind dit een hele slechte vergelijking.Alain schreef:Overigens: verschillende recente experimenten met gratis OV hebben aangetoond dat de bussen voller zaten ('groot succes! groot succes!'), maar dat de files bleven staan. En in Brabant waren het vooral ouderen die ervan profiteerden ('leuk toch, zo'n dagje uit?'). Allemaal heel nobel gedacht, maar in de bestrijding van de files helpt het dus niet.
Helemaal geen slechte vergelijking dus.
Hoor jij automobilisten die dagelijks in de file staan klagen over het feit dat er een bus naast hun staat? Nee. Waarschijnlijk ook wel omdat de bus net zo hard met ze in de file staat, maar een paar spitsbussen minder zou ook alweer een vermindering van het fileprobleem betekenen (want echt niet alle buspassagiers pakken als alternatief de auto). Waarom zouden OV-passagiers dan wel mogen klagen als ze 'hun' busbaan moeten delen met automobilisten? Belastingtechnisch gezien betaalt een automobilist net zo hard aan de aanleg, het onderhoud en de exploitatie mee van die busbaan. Alleen betaling in het gebruik verschilt: de automobilist betaalt zijn benzinekosten, terwijl de OV-reiziger zijn strippen betaalt. De OV-reiziger is misschien wat langer onderweg, maar daar staat mogelijk tegenover dat een heel contingent automobilisten een redelijk filevrije reis heeft.Maar de kern van deze discussie was nog altijd de vraag of de HOV-banen ook gebruikt moesten worden door auto's, waarop ik het antwoord "Nee" geef.
Maar goed, misschien is mijn idee verkeerstechnisch wel belachelijker dan het feit dát er zo'n vrije busbaan ligt...