[ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 0:42

Ik ook. Investeren in wegen en ov moet allebeide. Niettemin mag er wel wat meer in wegen geïnvesteerd worden, maar dat moet zeker niet ten koste gaan van zinnige investeringen in het ov.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 02 nov 2006, 9:32

Vinny schreef:aha, daar hebben we René's stokpaardje weer. Deze vergeet dat er nog allerlei externe effecten spelen, zodat het OV toch veel maatschappelijk interessanter is.
Ja, en die externe kosten zouden een stuk lager kunnen liggen als het verkeer kon doorstromen. Betere doorstroming = minder emissies = minder geluidhinder, etc.
Met als argument de externe kosten houd je die alleen maar nodeloos in stand. :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 nov 2006, 9:36

René, jij denkt serieus dat het verkeer beter gaat doorstromen in grote steden? Dream on.
Kijk maar eens naar Los Angeles. Ook daar staat het verkeer urenlang vast terwijl het toch de meest autovriendelijke stad ter wereld is (en nauwelijks OV heeft, hoewel er nu een light-rail loopt die beetje-bij-beetje wordt uitgebouwd).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 nov 2006, 9:44

Overigens dwaalt de discussie nu wel heel erg af. De Zuid-tangent tunnel. Daar ging het over.
Het wordt de nieuwe metro van Haarlem... :P

Ikzelf vind dat wel erg veel van het goede. Wat mij betreft kan buslijn 300 gewoon bovengronds rijden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 02 nov 2006, 9:57

Vinny, ooit wel eens bij stilgestaan dat in veel Duitse steden heel veel parkeerplaatsen zijn die jij niet met het blote ogen direct kunt zien. Onder heel veel gebouwen zitten parkeergarages. Verder zijn binnen de bebouwde kom van steden daar veel meer 2x2 wegen (of zelfs breder). En ja, het rijdt daar wel beter dan hier. Met een hogere verkeersprestatie, en minder oponthoud. Je hoeft niet elke keer met Los Angeles aan te komen. Het probleem van Los Angeles zit ook in de zeer geconcentreerde werkgelegenheid, bij een zeer extensieve woonbebouwing. Totaal onvergelijkbaar dus.
Kijk eens wat dichter bij over de grens, en je kunt al heel snel constateren dat er nog heel wat mogelijk is in Nederland. Want onze stedelijke wegennetten en (ondergrondse) parkeercapaciteit stellen naar verhouding geen bal voor.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 nov 2006, 10:05

Duitsland heeft ook een veel en veel beter functionerend openbaar vervoer. :P

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 nov 2006, 10:36

Vinny schreef:René, jij denkt serieus dat het verkeer beter gaat doorstromen in grote steden? Dream on.
Kijk maar eens naar Los Angeles. Ook daar staat het verkeer urenlang vast terwijl het toch de meest autovriendelijke stad ter wereld is (en nauwelijks OV heeft, hoewel er nu een light-rail loopt die beetje-bij-beetje wordt uitgebouwd).
Los Angeles is een continue bebouwd gebied ter grootte van half nederland met 18 miljoen bewoners. Bovendien liggen er naar aantal inwoners niet veel meer snelwegen dan hier.

En de stad is ook nog eens zo uitgespreid opgezet, dat een OV-netwerk nooit de taak van de auto kan overnemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 14:02

René schreef:Verder zijn binnen de bebouwde kom van steden daar veel meer 2x2 wegen (of zelfs breder).
En dat vind je in Nederland alleen terug in plaatsen die in de oorlog zijn platgebombardeerd, zoals Rotterdam en Arnhem. In oude steden werkt dat niet zo makkelijk, daar is de ruimte beperkt.
Vinny schreef:Duitsland heeft ook een veel en veel beter functionerend openbaar vervoer.
Waarom is het Duitse openbaar vervoer zoveel beter functionerend dan het Nederlandse? Die indruk heb ik nu ook weer niet. In sommige steden (zoals Aken) is het zeker goed te noemen, maar daar buiten lang niet altijd. Duitsland heeft wel meer U-Bahnen, de meeste in de vorm van een premetro. Alleen Berlijn, Neurenberg en München hebben een echte metro. Maar dat vind ik niet echt iets wat beter is dan in Nederland.

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » do 02 nov 2006, 14:07

René schreef:ooit wel eens bij stilgestaan dat in veel Duitse steden heel veel parkeerplaatsen zijn die jij niet met het blote ogen direct kunt zien. Onder heel veel gebouwen zitten parkeergarages. Verder zijn binnen de bebouwde kom van steden daar veel meer 2x2 wegen (of zelfs breder). En ja, het rijdt daar wel beter dan hier. Met een hogere verkeersprestatie, en minder oponthoud.
De reden waarom Duitse binnensteden zo ruim zijn, is omdat veel van deze steden in de Tweede Wereldoorlog volledig plat zijn gebombardeerd, vergelijkbaar met Rotterdam. De meeste steden in Nederland hebben een oude (monumentale) binnenstad, waar niet zomaar een vierbaansweg doorheen gebouwd kan worden. Ik zie de Zwolse Burgemeester van Roijensingel bijvoorbeeld niet zo snel een vierbaansweg worden, eerder een HOV-baan met beperkte toegang voor auto's.
Verder zijn er in veel Nederlandse steden (in ieder geval de steden waar ik al geweest ben) genoeg parkeergarages aan de rand van de binnenstad. Er zijn alleen ook mensen die met de auto net iets dieper de stad in willen, omdat ze niet zo lang willen lopen. Ook kan het zijn dat je wel de binnenstad in moet met de auto om een parkeergarage te bereiken (bijvoorbeeld Zwolle), waardoor de Pannenkoekendijk en de Burgemeester van Roijensingel vrijwel altijd rond vijf uur vast staat. Ik weet niet precies waar al die auto's op de Burgemeester van Roijensingel vandaan komen. Misschien nemen ze een doorgaande route van Assendorp naar de Pannenkoekendijk, verder naar Kampen of de A28. Dat is wat korter dan via de Wethouder Alferinkweg, Zuidbroeklaan en de Ceintuurbaan.
Treinengek die autosnelwegen ook gaaf vindt ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 14:19

Bastiaan schreef:Ik zie de Zwolse Burgemeester van Roijensingel bijvoorbeeld niet zo snel een vierbaansweg worden, eerder een HOV-baan met beperkte toegang voor auto's.
Dat is vragen om nog meer problemen. De Burgemeester van Roijensingel verwerkt meer dan 25000 voertuigen per dag.

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » do 02 nov 2006, 14:29

Ja, misschien iets te kort door de bocht als het werkelijk een doorgaande route is zonder alternatieven. Zie ook wat ik daar onder schreef.
Treinengek die autosnelwegen ook gaaf vindt ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 nov 2006, 14:56

Coen Tunnel schreef:En dat vind je in Nederland alleen terug in plaatsen die in de oorlog zijn platgebombardeerd, zoals Rotterdam en Arnhem. In oude steden werkt dat niet zo makkelijk, daar is de ruimte beperkt.
Ja, en in steden als Arnhem of Nijmegen stroomt het verkeer daardoor ook altijd lekker door. *kuche kuche*

Zo'n ring strak om het centrum is mooi als je daarmee alléén het centrumverkeer hoeft te verwerken, maar niet als pak em beet de helft van de stad er van afhankelijk is. Want dat is dus wel het geval bij zowel Arnhem als Nijmegen, terwijl zoiets moeilijk meer op te lossen valt. Ruimte voor ongelijkvloersheid is er immers nauwelijks.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 14:57

Nou ja, Arnhem is één van de weinige steden met een groot ongelijkvloers verkeersplein in de stad (Roermondsplein).

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 nov 2006, 15:04

...wat dus helemaal niet ongelijkvloers is. Alleen fietsers en bussen die over de Nelson Mandelabrug willen kruisen het overige verkeer ongelijkvloers. Die Pirouette die daar ligt is slechts nodig om hoogte te maken in aanloop naar de Nelson Mandelabrug, omdat het 'maaiveldniveau' daar maar een paar meter boven de normale waterstand van de Rijn ligt. Maar in principe is het gewoon een ordinaire VRI-kruising.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 02 nov 2006, 15:10

Doet mij inderdaad erg denken aan de twee afslagen in de Maastrichtse ring bij de Maas...erg krappe pirouettes waar je even goed de ligging van je auto op kunt testen (of de werking van je ESP-systeem)...;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 nov 2006, 22:04

De Zwolse burg. Royensingel is zo druk, omdat er door het centrum geen doorgaande wegen zijn, en er nogal wat kantoorpandjes aan deze ring zitten. Deze weg ontsluit de binnenstad, waar meer mensen werken dan wonen, en is tevens doorvoerfunctie van de grote wijk Assendorp.

Rene
Secretaris

Re: De Zuid-Tangent tunnel

Bericht door Rene » vr 01 feb 2008, 21:40

En nog altijd is dit onzinnige plan niet bijgezet in het mausoleum van veel te dure veel te weinig effectiviteit hebbende OV-bedenksels...
Cobouw (31-1-2008 schreef:Plan tunnel onder hart van Haarlem

Haarlem - Onder de binnenstad van Haarlem komt mogelijk een tunnel voor de Zuidtangent. Samen met de provincie Noord-Holland gaat de gemeente Haarlem de plannen voor de ondergrondse verbinding nader uitwerken. Dat blijkt uit de donderdag gepresenteerde Tunnelstudie. De gemeente heeft zich lange tijd verzet tegen de komst van een tunnel. Onder druk van de provincie Noord-Holland werd het afgelopen jaar echter ingestemd met een onderzoek naar de voorwaarden waaronder een tunnel kan worden gerealiseerd. Een tunnel voor de Zuidtangent vanaf de Schipholweg naar NSstation Haarlem is, zo blijkt uit de studie, goed haalbaar. Het is alleen geen gemakkelijke klus. De passage van het Spaarne brengt technische problemen met zich mee. Een geboorde tunnel is onder dat deel van de stad niet mogelijk.
Gemeente en provincie zijn ervan overtuigd dat de tunnel een belangrijke bijdrage kan leveren aan de bereikbaarheid van de binnenstad. Een snelle en betrouwbare openbaar vervoersverbinding is goed voor de leefbaarheid en geeft de stad een economische impuls. De bouw is afhankelijk van financiële steun van het Rijk. De aanleg van de tunnel kost tussen de 500 en 800 miljoen euro.
0,8 miljard voor een stom bustunneltje :shutup:
(Als het daarbij zal blijven...)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 01 feb 2008, 23:09

Een krankzinnig plan, maar ja natuurlijk wel een prestigeproject voor de provincie. Nu is het natuurlijk zo dat de Zuidtangent op het grootste deel van haar traject (Haarlem - Haarlem Schalkwijk - Vijfhuizen - Hoofddorp - Schiphol - Amstelveen - Ouderkerk aan de Amstel - Amsterdam Bijlmer) een vrije busbaan heeft en daarom een relatief snelle OV verbinding verzorgt en dat de lijn tussen station Haarlem en de Schipholweg zich door het lokale verkeer moet wurmen. Alleen ligt het probleem mijns inziens niet zozeer in het stuk langs het Spaarne (tussen Schipholweg en de brug bij de Turfmarkt), daar rijdt het verkeer en dus de Zuidtangent redelijk goed door. Het probleem ligt meer in de rest van het traject door Haarlem Centrum. Het stuk Turfmarkt - Gedempte Oude Gracht - Verwulft - Nassaulaan - Parklaan - Station. Doordat dit dwars door de binnenstad gaat is er veel ander verkeer en daarmee veel vertraging. Maar ik neem niet aan dat ze precies hier een tunnel gaan aanleggen, dat lijkt me niet echt een makkelijke klus daar in die smalle straten. Het is meer waarschijnlijk dat de tunnel langs/onder de Spaarne gaat tussen de Turfmarkt en het Station. Dit stuk is een goede kilometer lang, maar volgens mij moet het mogelijk zijn dan de Zuidtangent hier gewoon boven de grond langs het Spaarne rijdt. Daarmee win je (zonder dure tunnel) al gauw een minuut of drie, vier ten opzichte van de route dwars door de binnenstad. Daarnaast is de brug over het Spaarne zelf natuurlijk een obstakel. Elke keer dat hij opengaat krijgen de bussen weer een paar minuten vertraging. En met bussen die in de spits om de 7,5 minuut rijden worden altijd wel één of meer bussen door een brugopening vertraagd. Maar ik neem niet aan dat men alleen om deze brug te mijden een tunnel wil aanleggen van 800 miljoen euro, hoop ik tenminste.

Zie http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... &z=14&om=0 voor de situatie ter plekke. Tussen de Schipholweg (onderin) en ongeveer de groene pijl rijdt de Zuidtangent aan de rechterkant van de Spaarne. Daarna gaat hij een brug over en komt na veel geslinger dwars door de binnenstad bij het station uit (bovenin, vlak onder Staten Bolwerk).

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 02 feb 2008, 12:36

Cobouw (31-1-2008 schreef:Plan tunnel onder hart van Haarlem

De bouw is afhankelijk van financiële steun van het Rijk. De aanleg van de tunnel kost tussen de 500 en 800 miljoen euro.
Ik hoop niet dat net als in Maastricht een project door het Rijk gefinancierd gaat worden dat geen landsbelang heeft. Ik heb niks tegen bustunnels, maar ik kan me niet voorstellen dat een kosten/baten analyse gunstig uit gaat pakken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 02 feb 2008, 15:35

Wie heeft het eigenlijk in de Provinciale Staten van Noord-Holland voor het zeggen? Groen-Links en de SP? Dat zou hun constante stroom van dit soort onzinnige plannen wel verklaren... :neenee:

Voor die 800 miljoen tot 1 miljard euro voor die tunnel kan men Haarlem beter eindelijk eens fatsoenlijk op het wegennet aansluiten!
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 feb 2008, 22:40

Maar ja, een tunnel voor het wegverkeer had hier wel enthousiaste reacties uitgelokt. Terwijl het gewoon op hetzelfde neerkomt: scheiding van de verkeersstromen. In die zin begrijp ik de kritiek helemaal niet... :dontknow:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 02 feb 2008, 23:00

Dat ligt er maar net aan. Een autotunnel onder Haarlem-centrum is net zo zinloos als een bustunnel.
Maar die kleine miljard euro had in een autotunnel elders waarschijnlijk wel zinvoller besteed geweest.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 03 feb 2008, 13:20

Voor 800 miljoen kun je alle gelijkvloerse kruisingen op de N208 wegwerken; En daarna heb je nog geld genoeg over om de N208 door te trekken naar de N206, de N206 om te leggen, de A9 te verbreden naar 2x3 tussen Rottepolderplein en knp Velsen, de N200 te ondertunnelen langs het station van Haarlem. En daarna hou je nog steeds geld over.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 03 feb 2008, 13:31

Vinny schreef:Maar ja, een tunnel voor het wegverkeer had hier wel enthousiaste reacties uitgelokt. Terwijl het gewoon op hetzelfde neerkomt: scheiding van de verkeersstromen. In die zin begrijp ik de kritiek helemaal niet... :dontknow:
Voor hetzelfde bedrag voor een autotunnel had je me waarschijnlijk hetzelfde horen zeggen, kosten/baten lijken me ook dan niet in goede verhouding.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 feb 2008, 13:48

mavas schreef:Voor 800 miljoen kun je alle gelijkvloerse kruisingen op de N208 wegwerken; En daarna heb je nog geld genoeg over om de N208 door te trekken naar de N206, de N206 om te leggen, de A9 te verbreden naar 2x3 tussen Rottepolderplein en knp Velsen, de N200 te ondertunnelen langs het station van Haarlem. En daarna hou je nog steeds geld over.
Dat lijkt me echt complete onzin. Tenzij je een doortimmerde berekening laat zien, maar een autotunnel en een bustunnel lijken mij (vrijwel) even duur. Een metrotunnel is doorgaans wel iets duurder (vooral exploitatief gezien), maar er komt geen metrotunnel...

Wil je een voor auto's acceptabele doorstroming in Haarlem maken dan moet er een kortsluiting N 205 - N 208 gerealiseerd worden, moet de N 201 geheel worden omgeleid ten zuid westen van de stad en ongelijkvloers aansluiten op de N 208 of moet de Zeeweg verbonden worden met de A 200 door middel van een lange tunnel. Al deze projecten zijn 'an sich' beter voor de doorstroming dan al jouw eerdere plannen, Mavas, maar ze zijn ook stukken duurder ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 03 feb 2008, 14:28

Zijn er wel protesten tegen deze ongekende verkwisting van belastinggeld? Wie stopt de mensen die met dit soort peperdure niets uithalende plannen komen?
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 03 feb 2008, 14:43

Frits schreef:Zijn er wel protesten tegen deze ongekende verkwisting van belastinggeld?
René is tegen. ;)

Politiek, MKB en ConneXxion zijn uiteraard voor. Onder de bewoners is het volgens mij 50/50. Daarnaast zijn er enkele critici uit de bouw- en vervoerswereld die met name het nut van zo'n tunnel betwisten. Ik sluit mij aan bij de laatste categorie. Volgens mij staan de kosten in dit geval in geen verhouding tot de voordelen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 10 feb 2008, 14:51

Dat de kosten niet opwegen tegen de baten is in het OV een bekend verschijnsel. :roll: Met die tunnel zal het niet anders zijn, dat durf ik nu al te voorspellen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » zo 10 feb 2008, 20:38

In het begin werd sowieso geroepen dat de Zuidtangent nutteloos zou zijn. Wie tegenwoordig de dienstregeling ziet (in de spits 10 bussen per uur) en de mate van bezetting (japanse taverelen vwb in en uitstappen in Hoofddorp) piept wel anders. Met andere woorden; een OV wat daadwerkelijk rijtijd verkort heeft kans van slagen.

Op basis van eerdere uitspraken van het rijk had de Zuidtangent nu al in aanmerking gekomen voor vertramming. Men had dit echter pas over een aantal jaren verwacht en heeft nu de criteria maar verhoogd....

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 10 feb 2008, 20:56

Tussen Hoofddorp Spaarneziekenhuis en Schiphol Centrum gaat lijn 300 in de spits 16 keer per uur. Acht keer de reguliere dienst Haarlem - Bijlmer en acht keer de spitsdienst. Echt Japanse taferelen heb ikzelf overigens alleen meegemaakt als er één of twee bussen uitvallen (of als er in de spits ca 10 minuten geen bus is geweest), maar dan is het inderdaad zo af en toe moeilijk ademhalen zo tegen de voorruit geplakt.

Het is alleen jammer dat de Zuidtangent tussen het Spaarneziekenhuis en Hoofddorp Bornholm langs de rand van Hoofddorp gaat. Hierdoor stappen er bijvoorbeeld op de halte Overbos relatief weinig mensen in en uit, omdat de halte echt aan de rand van de wijk (en Hoofddorp) ligt. Ook jammer is dat de enorme Vinexwijk Floriande niet adequaat op de Zuidtangent is aangesloten. Het is natuurlijk niet erg praktisch als je eerst 10 of 15 minuten moet fietsen voordat je op de bus kan of dat je eerst via een trage andere bus moet om over te kunnen stappen op de Zuidtangent. Het openbaar vervoer in Floriande is nu gewoonweg slecht.