Parkeren in een smalle straat

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg

Parkeren in een smalle straat

Bericht door Juerd »

Binnenkort ga ik (samen met m'n ouders) verhuizen. Ons nieuwe huis staat aan een relatief smalle straat. In deze straat is parkeren toegestaan en (in tegenstelling tot 1 straat verder) gratis. Iedereen parkeert aan de rechterkant van de straat, en niemand komt blijkbaar op het idee om links te parkeren.

Maar omdat het een van de weinig gratis plekken is, is het druk: over de hele lengte staan auto's, en je mag blij zijn als er een gaatje is.

Nou vraag ik me af of het hier is toegestaan om aan de linkerkant ook te parkeren. Er is geen parkeerverbod aangegeven, en het is ook niet in een parkeervrije zone. De straat wordt, als je daar parkeert, dermate smal dat tweerichtingsverkeer hooguit stapvoets kan, maar zolang er verkeer van maar 1 kant komt, is er geen probleem. Het zou natuurlijk wel erg lastig zijn als over de hele lengte aan weerszijden geparkeerd wordt: dan moet men soms lang op elkaar wachten.

Ik ken een straat op een bedrijventerrein waar hetzelfde geldt, maar daar staat altijd aan beide kanten een rij auto's geparkeerd. Je moet aan het begin van het straatje wachten als er een tegenligger is.

Los van de vraag of het wenselijk is: is het toegestaan?
Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Parkeren in een smalle straat

Bericht door Hajo »

Zoals je het omschrijft: ja. Ik ga er morgen wat dieper op in.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dit is wat het RVV 1990 over parkeren te zeggen heeft:

Artikel 24: Parkeerverbod
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

1) bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan;
2) voor een inrit of uitrit;
3) buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
4) op een parkeergelegenheid voor zover het voertuig niet behoort tot de categorie die door het onderbord is aangegeven;
5) geparkeerd wordt op een andere wijze dan door het onderbord is aangegeven;
6) geparkeerd wordt op andere dagen of uren dan door het onderbord zijn aangegeven;
7) langs een onderbroken gele streep;
8) op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
9) op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.

Indien onder de borden E4 t/m E8, E12 en E13, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit dat bord of onderbord voortvloeiende ge- of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.

De bestuurder mag niet dubbel parkeren.

Indien een parkeergelegenheid met parkeerborden is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Parkeren is het doen of laten staan van voertuigen, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

Toelichting
Uiteraard mag daar, waar niet mag worden stilgestaan, ook niet geparkeerd worden.

Het parkeren was eerder verboden, "tenzij ... "; nu is het toegestaan, tenzij het uitdrukkelijk is verboden. Wel moeten de regels ten aanzien van de plaats op de weg in acht worden genomen.

De bepaling over parkeermeters is vervallen. Dit wordt nu via de veel gemeenten fiscaalrechterlijk afgehandeld. Die gemeenten die dit nog niet hebben, mogen een strafbepaling in een gemeentelijke verordening opnemen. Je ontvangt feitelijk geen bekeuring meer, maar een "aanslag parkeerbelasting".

De bepalingen over misbruik van gehandicaptenparkeerkaarten zijn vervallen. Bij misbruik door de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig kan eventueel de kaart ongeldig verklaard worden.

Bronnen:
- RVV 1990, artikel 24
- Toelichting: "Toelichtingen RVV 1990 en overige wet- en regelgeving inzake het verkeer" (naslagwerk politie)

In jouw straat mag je links en rechts parkeren, tenzij het uitdrukkelijk is verboden. Wel is het zo dat je de regels "ten aanzien van de plaats op de weg in acht dient te nemen"(zie boven, vet gedrukt). De plaats op de weg is rechts, dat betekent dus dat je normaliter ook rechts dient te parkeren. Dat geldt uiteraard o.a. in die gevallen waarbij een straat door aan beide zijden geparkeerde auto's geblokkeerd kan worden.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

"rechts" als plaats op de weg is relatief, want het is tweerichtingsverkeer. Er zijn dus twee rechtsen in die zin. De "rechts" en "links" die ik gebruikte waren slechts ter illustratie, om elke kant een naam te geven (kijkend naar oplopende nummering, zoals ook gebruikelijk bij hm-bordjes).

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord! :)
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

Het beste alternatief is om aan twee kanten met twee wielen op de stoep te parkeren. Dat is in mijn straat gemeengoed... anders wordt het te krap... en wilt echt niet dat iemand je spiegel eraf rijdt...

Nadeel is dat je moet uitkijken met de uitlijning van je banden...
It aint over 'till it's over...
Ed
verkeersader

Bericht door Ed »

Je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat er nog zoiets als brandweer door kan. ;)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

LennyKravitz schreef:Het beste alternatief is om aan twee kanten met twee wielen op de stoep te parkeren. Dat is in mijn straat gemeengoed... anders wordt het te krap... en wilt echt niet dat iemand je spiegel eraf rijdt...
Goed idee. Mag dat zomaar?
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

Juerd schreef:
LennyKravitz schreef:Het beste alternatief is om aan twee kanten met twee wielen op de stoep te parkeren. Dat is in mijn straat gemeengoed... anders wordt het te krap... en wilt echt niet dat iemand je spiegel eraf rijdt...
Goed idee. Mag dat zomaar?
Dat weet ik niet... hier en in de omringende straten is het "gewoon"... er is geen andere oplossing...
It aint over 'till it's over...
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Parkeren met twee wielen op de stoep is in het algemeen niet toegestaan. Het wordt alleen gedoogd indien er geen andere oplossing voorhanden is en parkeren ter plaatse is toegestaan.

Er moet wel voldoende ruimte op het trottoir overblijven zodat voetgangers ongehinderd van het troittoir gebruik kunnen maken. Je mag het voertuig dus niet zo parkeren dat de voetganger gedwongen is het trottoir te verlaten en de weg op te lopen om het voertuig te passeren. Denk bij de ruimte die van het trottoir over moet blijven ook aan rollators, kinderwagens e.d. Ook die moeten via het trottoir het voertuig ongehinderd kunnen passeren.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Hajo schreef:Parkeren met twee wielen op de stoep is in het algemeen niet toegestaan. Het wordt alleen gedoogd indien er geen andere oplossing voorhanden is en parkeren ter plaatse is toegestaan.

Er moet wel voldoende ruimte op het trottoir overblijven zodat voetgangers ongehinderd van het troittoir gebruik kunnen maken. Je mag het voertuig dus niet zo parkeren dat de voetganger gedwongen is het trottoir te verlaten en de weg op te lopen om het voertuig te passeren. Denk bij de ruimte die van het trottoir over moet blijven ook aan rollators, kinderwagens e.d. Ook die moeten via het trottoir het voertuig ongehinderd kunnen passeren.
In sommige volksbuurten wordt ook het blokkeren van de stoep gedoogd (zolang je geen toegang tot een voordeur blokkeert), als dit de enige manier is om aan 2 zijden auto's te parkeren. Waarschijnlijk omdat bonnen schrijven teveel aggresie ontlokt (ook gezien het tekort aan parkeerplaatsen). Feitelijk wordt het het ook uitgelokt doordat er aan beide zijden soms geparkeerd mag worden, maar hier geen plaats voor is. Het ontheffingsbordje (blauw bord met een auto die met twee wielen op de stoep staat) ontbreekt ook. In feite is dit Juerd's situatie, behalve dat uit "lokale traditie" iedereen aan één zijde parkeert. Als er dan één iemand aan de andere kant staat, zal deze een bon krijgen omdat hij het verkeer blokkeert. Als meerdere auto's dit doen (aannemende dat dat fysiek mogelijk is) kan de politie niet ingrijpen, want onduidelijk is dan welke rij auto's het verkeer blokkeert.

Als de situatie zich vaker voor had gedaan had de gemeente één zijde al van gele streep of bord voorzien na klachten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Probleem in veel van die jaren 50/60 wijken is, dat het aantal parkeerplaatsen absoluut niet overeenkomt met het aantal huishoudens.

Zeker met tweeverdieners zijn er vaak 2 auto's, en als je wat oudere kinderen hebt, loopt dat aantal snel op naar 3 auto's voor de deur. Ook nieuwe Vinexlokaties zijn daar niet op voorbereid.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ik vind niet dat je met 3 auto's rekening hoeft te houden. Dan is het einde namelijk zoek.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nou, als ik kijk naar ons huizenblok.

Dat is in 1997 aan Zwolle-Zuid aangeplakt met zo'n 36 huizen, met gemiddeld 3,5 inwoners per huis (erg kinderrijk). Ongeveer 126 inwoners van de zogenaamde "upper class", meest tweeverdieners.

Per adres kwam je in 1997 uit op 1,8 auto's per huis, maar nu zijn veel van die kinderen volwassen geworden, en zit je ongeveer op 2,2 auto's per huis.
Ongeveer 80 auto's dus.

Het feit dat hier geen parkeerproblemen zijn, is omdat alle huizen een eigen garage of carport hebben.

Maar in soortgelijke buurten in Zwolle-Zuid hebben ze wel parkeerproblemen.
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

Peter schreef:Het ontheffingsbordje (blauw bord met een auto die met twee wielen op de stoep staat) ontbreekt ook.
:roll: bestaat dat? Ik ken dat soort bordjes alleen uit Duitsland..
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

jeroent schreef:
Peter schreef:Het ontheffingsbordje (blauw bord met een auto die met twee wielen op de stoep staat) ontbreekt ook.
:roll: bestaat dat? Ik ken dat soort bordjes alleen uit Duitsland..
Zie deze pdf! Bord E08B. ;)
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Zoals gezegd is parkeren met twee wielen op het trottoir in principe verboden. Soms wordt het gedoogd als parkeren is toegestaan én er geen andere oplossing voorhanden is.

Afbeelding
Dit bod geeft uitdrukkelijk toestemming om met twee wielen op het troittoir te parkeren. Van gedogen is hier dus geen sprake meer.

Overigens: hoewel dit bord deel uitmaakt van het RVV 1990 en dus rechtsgeldig is, kan ik mij niet herinneren dat ik ooit zo'n bord ben tegengekomen. Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn, maar waarschijnlijk zijn ze dun gezaaid.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Als je er in één klap een viertal wilt zien: Genieweg, binnen de bebouwde kom van Assendelft.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

René schreef:Als je er in één klap een viertal wilt zien: Genieweg, binnen de bebouwde kom van Assendelft.
Bedankt voor de tip. Maar voorlopig heb ik geen plannen in die richting af te reizen. Al helemaal niet om die borden op de foto te zetten. Maar voor jou ligt het "om de hoek". Fotootje? ;)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

@Hajo: Bij mij in de buurt kun je er ook een twee/ drie vinden :idea:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef:Probleem in veel van die jaren 50/60 wijken is, dat het aantal parkeerplaatsen absoluut niet overeenkomt met het aantal huishoudens.

Zeker met tweeverdieners zijn er vaak 2 auto's, en als je wat oudere kinderen hebt, loopt dat aantal snel op naar 3 auto's voor de deur. Ook nieuwe Vinexlokaties zijn daar niet op voorbereid.
In nieuwbouwwijken (ik kijk in mijn eigen buurt in Barendrecht) is anders ook bijster weinig parkeerplaats. Dat is ook daar een bekend fenomeen (ik zo'n beetje alle Vinex-wijken eigenlijk).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Maar, wordt daar geen rekening gehouden met parkeergarages/opritten/carports?
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Chris schreef:Maar, wordt daar geen rekening gehouden met parkeergarages/opritten/carports?
Tuurlijk. Maar niet elke bewoner zet zijn auto op eigen erf, en veel gezinnen bezitten meer dan één auto.
Dat krijg je met die veel te krappe parkeernormen...
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Sowieso heb je niks aan een carport o.i.d. bij een verjaardag.

Gelukkig hebben we daar hoe dan ook geen last van bij ons nieuwe huis. Er is op loopafstand een heel groot *gratis* parkeerterrein :)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Nog mooier is als je je eigen terrein hebt... inclusief oprijlaan, garage en toegangspoort. ;)
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Hajo schreef:Nog mooier is als je je eigen terrein hebt... inclusief oprijlaan, garage en toegangspoort. ;)
Je eigen landgoed met privéparkeergarage (met slagbomen) voor je Ferrari-, Jaguar-, Rolls Royce-, Porsche- en Mercedescollectie is natuurlijk nog mooier :mrgreen:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

:lol: Mogen Honda's ook? :D
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ach ja, bij mijn ouders kon je ook 4 auto's (3 achter elkaar, ééntje schuin) stallen op eigen grond, terwijl ze alles behalve miljonair waren...

Om nog maar te zwijgen over het aantal auto's dat je kwijt kan op de binnenplaats van een gemiddelde boerderij... ;)
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Kaaiman schreef:
Hajo schreef:Nog mooier is als je je eigen terrein hebt... inclusief oprijlaan, garage en toegangspoort. ;)
Je eigen landgoed met privéparkeergarage (met slagbomen) voor je Ferrari-, Jaguar-, Rolls Royce-, Porsche- en Mercedescollectie is natuurlijk nog mooier :mrgreen:
De voorzieningen heb ik allemaal. Slagbomen zal een grootgrondbezitter niet plaatsen, maar eerder een sierlijk hek. Hoef je niet rijk voor te zijn. Kwestie van in een dorp in het noorden gaan wonen. Daar is dit alles te koop voor de prijs van een gemiddelde VINEX woning met car-port

De genoemde auto's ontbreken helaas nog allemaal in de collectie. Dat zal ook nog wel even zo blijven vrees ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
IIVQ
autoweg

Re: Parkeren met 2 wielen op de stoep

Bericht door IIVQ »

*Bump*
In de gemeente Bloemendaal moest je met 2 wielen op de stoep parkeren. Bij mijn opa en oma in de straat (Krullenlaan) weet ik zeker dat daar vroeger een bordje hing, niet het blauwe maar een wit met zwart onderbord en een autotje op de stoep, zonder "bovenbord".
Er zijn daar zelfs eens boetes uitgedeeld aan auto's (van mijn neef) die geheel op de rijbaan stonden (terwijl de weg meer dan zat breed is om nog twee auto's elkaar te laten passeren).
Ik moest daar aan denken omdat ik op Street View in [ur=https://maps.app.goo.gl/8uFH7UiKC2SDPnyv7l]Vogelenzang[/url] keek, waar ze deze bordjes ook hebben, dat behoort ook tot de gemeente Bloemendaal.

Ik zie in de huidige APV van Bloemendaal niets over parkeren op de stoep, al zegt 5:10 nog " Het is verboden een voertuig te parkeren op een door het college aangewezen, niet tot de rijbaan behorend weggedeelte.".
Maar mijn opa en oma zijn al 18 jaar overleden, dus het kan maar zo zijn dat het er toendertijd wel in stond of gewoonterecht was.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Parkeren met 2 wielen op de stoep

Bericht door Attietattie »

IIVQ schreef: wo 01 apr 2026, 12:40Er zijn daar zelfs eens boetes uitgedeeld aan auto's (van mijn neef) die geheel op de rijbaan stonden (terwijl de weg meer dan zat breed is om nog twee auto's elkaar te laten passeren).
Klinkt als een terechte boete.
RVV artikel 24

1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
d. op een parkeergelegenheid:
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje