Parkeren in een smalle straat

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Datakneder
polderweggetje

Re: Parkeren met 2 wielen op de stoep

Bericht door Datakneder »

Attietattie schreef: wo 01 apr 2026, 13:12 Klinkt als een terechte boete.
RVV artikel 24

1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
d. op een parkeergelegenheid:
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
Het kan misschien wel een terechte boete zijn, dat kan ik niet beoordelen omdat ik niet weet welke borden en onderborden gebruikt zijn. Maar in ieder geval niet op basis van Art 24.

Art 24 valt onder: Hoofdstuk II. Verkeersregels (Artikelen 3-61b)

De bebording en bijbehorende regels vallen onder: Hoofdstuk III. Verkeerstekens (Artikelen 62-81)
Waarbij:
Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
En de regels die gelden voor onderborden die in dit geval van toepassing zijn:
Artikel 67
1 Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2 Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3 Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
Het kan dus best zijn dat de boete op één of meerdere van deze regels gegrond is, danwel een andere regel uit bijvoorbeeld de A.P.V.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Parkeren in een smalle straat

Bericht door Attietattie »

:facepalm:
In zowel artikel 24 als artikel 63 staat dat je je aan dat bord moet houden. Dus wat probeer je nu te zeggen?

En artikel 67 bevestigt óók wat ik zeg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Datakneder
polderweggetje

Attietattie schreef: do 02 apr 2026, 7:27 :facepalm:
In zowel artikel 24 als artikel 63 staat dat je je aan dat bord moet houden. Dus wat probeer je nu te zeggen?

En artikel 67 bevestigt óók wat ik zeg.
Zo moeilijk is het ook niet, maar blijkbaar lukt het mij niet me zodanig uit te drukken dat het voor jou begrijpbaar is. Nog een poging:

Nu staat er een :E8:, maar dan E8b (Auto met twee wielen op het trottoir) (kan iemand mij zeggen hoe ik dat bord kan invoeren in de tekst?) Er is nu geen onderbord dus is Art 24 niet relevant.

Zijn opmerking ging over een voorgaande toestand met een wit bord (???) met een onderbord met een afbeelding van een auto met twee wielen op de stoep.

Het kan nu zijn dat dit witte bord geen verkeersbord is, maar een informatiebord over A.P.V. regels. Dan is Art 24 ook niet relevant, want het is geen verkeersbord.

Of het witte bord is wel een verkeersbord, maar dan spreken we over een verkeersteken en is Art 24 ook irrelevant omdat verkeerstekens boven verkeersregels gaan.

Het valt me ook op dat jij bij Art 24 ook de specifieke regel aangeeft die volgens jou relevant is, maar in je opmerking over Art 67 zeg je alleen dat die het ook bevestigt. Nou laten we dat eens nader bekijken:
1. Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
Deze regel bevreemdt mij. De uitleg van een verkeersbord staat toch in de RVV? Hoezo met een gewoon verkeersbord nog nader verklaard worden? Ik kan niet inzien hoe deze regel hier van toepassing is, maar ik geef toe dat ik niet hard kan maken dat deze niet relevant is.
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
Dit klinkt als relevant. Het onderbord bevat een auto met twee wielen op het trottoir. Dus is de conclusie dat het "witte" bord alleen geldt als je met twee wielen op de stoep staat. Sta je met vier wielen op de straat is het bord irrelevant en kun je dus niet op dit "witte" bord bekeurd worden.
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
Ik begreep dat er niet het woord uitgezonderd op het onderbord voorkwam, dus ook irrelevant.
2 Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
Ik begreep dat er geen tekst op het onderbord voorkwam, dus is deze regel ook irrelevant.
3 Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
Dit is in het algemeen wel interessant. Pas sinds kort zijn er onderborden opgenomen in bijlage 1. Maar er staat nergens een betekenis van een auto die op twee wielen op het trottoir staat in bijlage 1. Let op: E8b is een afbeelding van een P met daaronder een auto die met twee wielen op het trottoir staat. Maar deze regel zegt alleen iets over wat de symbolen betekenen. Niet of iets wel of niet mag. Dus ook irrelevant.

Kort samengevat. Ik kan niet bepalen of de bekeuring terecht was of niet. Maar Art 24. is in ieder geval niet relevant bij de bepaling of de bekeuring terecht was.

In het algemeen: Als je een bekeuring krijgt die verwijst naar Art 24. zou ik altijd beroep aantekenen, omdat dit een verkeersregel is en verkeersregels kunnen niets bepalen over borden en onderborden omdat die laatste verkeerstekens zijn.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Datakneder schreef: do 02 apr 2026, 11:46
Deze regel bevreemdt mij. De uitleg van een verkeersbord staat toch in de RVV? Hoezo met een gewoon verkeersbord nog nader verklaard worden?
Dit artikel heeft vooral toepassing op waarschuwingsborden. Soms wil de wegbeheerder voor een specifiekere situatie waarschuwen dan in het RVV staat aangegeven. :J37: zou ook vrij nutteloos worden als dit niet meer mag.

Het is echter niet de enige plek waar je dit kan tegenkomen. In grote :zone-30: worden die borden soms herhaald om bestuurders te herinneren dat ze 30 moeten blijven rijden. Dan hangen ze er een onderbord herhaling onder om duidelijk te maken dat dit niet het begin van de zone was. In Duitsland hebben sommige snelheidsborden een onderbord "larmschutz" om uit te leggen dat de lagere snelheid niet ingesteld is vanwege de verkeersveiligheid, maar om de overlast van omwonenden te beperken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik zei dat het erop LIJKT dat er terecht bekeurd is en daarmee doelde ik op het feit dat het een wit bord zou betreffen. Dus ook ik twijfel of het een verkeersbord is. En de APV kan het RVV niet overrulen, dus zou dat een escape kunnen zijn. Ik ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat het een verkeersbord betreft. Of het een E-bord met wit onderbord is of eentje waarbij het stoepparkeren geïntegreerd is, maakt niet zoveel uit, maar ik ben ervan uitgegaan dat beide mogelijk zijn.

Zowel in artikel 24 (dat is een regel), als in artikel 63 (dat is een regel) staat dat je je aan het bord moet houden. Er is geen hiërarchie in deze regels, maar je kunt niet zeggen dat artikel 24 een regel is, DUS dat het verkeersteken dat daar genoemd wordt niet geldt.
Datakneder schreef: do 02 apr 2026, 11:46
Ik begreep dat er geen tekst op het onderbord voorkwam, dus is deze regel ook irrelevant.
Ik weet niet hoe het bord eruit heeft gezien, maar er zal ongetwijfeld sprake zijn geweest van teksten of tekens. Als het een simpele :E4: is geweest, geldt deze regel nog steeds als er op een onderbord een symbool wordt getoond met een auto op het trottoir.
Datakneder schreef: do 02 apr 2026, 11:46In het algemeen: Als je een bekeuring krijgt die verwijst naar Art 24. zou ik altijd beroep aantekenen, omdat dit een verkeersregel is en verkeersregels kunnen niets bepalen over borden en onderborden omdat die laatste verkeerstekens zijn.
Het is een verkeersregel die zegt dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan. Dus blijkbaar staat er in verkeersregels dat je je aan tekens moet houden, zoals je in bijvoorbeeld artikel 24 ziet.

Nogmaals, het LIJKT erop dat de boete terecht is. Uiteraard is dat niet het geval als het bord niet klopt of wanneer men denkt op basis van de APV te bekeuren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Datakneder
polderweggetje

Attietattie schreef: do 02 apr 2026, 13:41 Het is een verkeersregel die zegt dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan. Dus blijkbaar staat er in verkeersregels dat je je aan tekens moet houden, zoals je in bijvoorbeeld artikel 24 ziet.
Afbeelding

Niet alle artikelen uit de RVV vallen onder verkeersregels. Zoals duidelijk aangegeven (zie hierboven) zijn de Art 3-61b verkeersregels. En vanwege art. 63 gaan verkeerstekens, bijvoorbeeld Art. 67 boven verkeersregels. Dus is er een ordening. En Art. 63 is dus géén verkeersregel.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Je hoeft Attietattie niet veel uit te leggen hoor...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Datakneder
polderweggetje

Wouter N14 schreef: do 02 apr 2026, 18:35 ^^ Je hoeft Attietattie niet veel uit te leggen hoor...
Blijkbaar wel, maar ik doe het graag hoor.