[A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein
Gelukkig is die 'afstreping N205' afgevoerd. Als je daar één rijstrook weghaalt staat er elke dag 30 minuten file.
-
- stadsweg
Het taakstellend budget voor dit knooppunt is dan ook echt te laag om iets te kunnen.
Elk wegdeel is hier al zeer vol. Oplossingen waarin meer verkeer over de rotonde gedwongen wordt kunnen helemaal niet. Het knooppunt is niet aangelegd met eenvoudige aanpassingen in het achterhoofd. De enige duurzame oplossing is een complete heraanleg.
Elke oplossing met parallelbanen zullen er enkel voor zorgen dat er meer verkeer over de rotonde wordt gestuurd, waarbij er net zo snel weer filevorming zal ontstaan.
Elk wegdeel is hier al zeer vol. Oplossingen waarin meer verkeer over de rotonde gedwongen wordt kunnen helemaal niet. Het knooppunt is niet aangelegd met eenvoudige aanpassingen in het achterhoofd. De enige duurzame oplossing is een complete heraanleg.
Elke oplossing met parallelbanen zullen er enkel voor zorgen dat er meer verkeer over de rotonde wordt gestuurd, waarbij er net zo snel weer filevorming zal ontstaan.
-
- Forumbeheerder
Die DDI klinkt ook allemaal leuk, maar je moet de kunstwerken aan de noordzijde dan aanpassen. Van de aantakkende delen kloppen de hoeken helemaal niet, dus die moeten veranderd worden. Doe je dat niet krijg je zulke vreemde bochten dat je denk ik die theoretische verbeterde doorstroming ook al op je buik kan schrijven.
-
- expressweg

Als je toch kunstwerken moet aanpassen kun je er net zo goed gelijk een SPUI van maken.
Dit vereist een een iets breder kunstwerk in het centrum van de bestaande rotonde, tussen de A9 en de A200 in.
Dit biedt vele voordelen ten opzichte van de eerder geschetste DDI-rotonde, zoals:
- Vloeiender verloop van de linksafslaande bewegingen
- Haaksere conflicten waardoor de situatie vertrouwder aandoet en er minder vergissingen kunnen plaatsvinden
- Kleiner kruisingsvlak met een eenvoudigere tweefasen VRI-regeling, wat resulteert in een hogere capaciteit dan een DDI-rotonde
- Langere opstelruimte binnen hetzelfde ruimtebeslag (=veiliger)
Doordat beide rechtdoorgaande richtingen ongelijkvloers verlopen is de capaciteit veel hoger dan een "reguliere" SPUI.
Ik schat in dat het, los van de onvermijdelijke technische uitdagingen en kosten, makkelijker te bouwen/faseren is dan een DDI-rotonde.
-
- 2x5 autosnelweg
Naar aanleiding van de discussie over een DDI bij A200/A9 kwam ik nog op een andere schets, waarbij de relatie A9-zuid -> Haarlem slechts 1 VRI tegenkomt!mavas schreef: ↑do 30 jul 2020, 14:46 Ik heb zelf al even aandachtig gekeken of zo'n fly-over Raasdorp -> Haarlem in te passen is. Maar je moet of inderdaad naar +3, of een manier verzinnen om binnen de bestaande ruimte slim gebruik te maken van hoogteverschillen, rekening houdend met de ontwerpeisen.
Ik had wat ideeën in mijn hoofd die ik nog even heb geschetst. Knooppunt Noord A200 - A9:Ik heb 2 extra verbindingswegen ingetekend, van de A200 in beide richtingen, naar de rotonde toe. Deze lopen eerst onder de rotonde door, en voegen daarna uit, zodat ze vervolgens op de rotonde bij de VRI aan de linkerkant terechtkomen. Hierdoor spaar je 2 conflicten in de VRI-regeling uit.
- SPOILER: TOON
De vraag is vooral of dit een veel hogere capaciteit oplevert, en of die nieuwe verbindingsbogen makkelijk (goedkoop) in te passen zijn.
Om de verbinding wat vloeiender te laten verlopen, is het misschien nodig om die boog in het noordwestelijk deel wat rechter te trekken, en een extra onderdoorgang te maken onder de rotonde.
Bij alles geldt wat ik schets: Is het ontwerp veilig en betaalbaar uitvoerbaar?

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg

*edit: Ik zie dat je ook de oprit richting Halfweg bent vergeten. De schets is dus gewoon nog niet helemaal af.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb me alleen gefocused op die relatie A9-zuid > Haarlem. Die 2 lijntjes die je noemt heb ik gewoon niet ingetekend.
Een echte verkeersontwerper zal dat natuurlijk wel intekenen.
Maar het gaat mij er om: Is de getekende verbinding een haalbaar idee???
Een echte verkeersontwerper zal dat natuurlijk wel intekenen.
Maar het gaat mij er om: Is de getekende verbinding een haalbaar idee???
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Wegnummerfotograaf
Ik denk dat je het plaatje beter compleet kunt maken. Zodat we ook weten waar je de ontbrekende bogen gedacht had. Dat heeft ook invloed op de haalbaarheid...
(Ik zie hier Kleinpolderpleinachtige toestanden ontstaan.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- autoweg
Zoiets? Geel is Haarlem > Alkmaar (bestaand)
Groen is variant 1: vloeiender onder A9 door, maar krapper richting A200. En wellicht te krap onder A9 door?
Blauw is variant 2: minder vloeiend onder A9 door, maar meer ruimte onder A9 en richting A200.
Rood de 2 kunstwerken die uitgebreid / aangepast moeten worden.

Had je zoiets in gedachte mavas?
Groen is variant 1: vloeiender onder A9 door, maar krapper richting A200. En wellicht te krap onder A9 door?
Blauw is variant 2: minder vloeiend onder A9 door, maar meer ruimte onder A9 en richting A200.
Rood de 2 kunstwerken die uitgebreid / aangepast moeten worden.

Had je zoiets in gedachte mavas?
-
- 2x5 autosnelweg
Precies dat bedoel ik Piles! Groene en blauwe variant.
Mooi getekend.
Nu de vraag wat deze varianten kosten, of ze iets opleveren in doorstroming en in welke mate, en hoe de verkeersveiligheid uitpakt.
Mooi spul voor een kosten-baten-analyse lijkt me.
Mooi getekend.
Nu de vraag wat deze varianten kosten, of ze iets opleveren in doorstroming en in welke mate, en hoe de verkeersveiligheid uitpakt.
Mooi spul voor een kosten-baten-analyse lijkt me.
-
- autoweg
Ik ook

Beetje krap allemaal, maar het ken net. Althans, volgens de ideeën van toen.
https://www.google.nl/maps/@51.9307364, ... 384!8i8192
-
- 2x5 autosnelweg
Ja weet je, een fly-over op +3 is ook geen koopje, omdat deze helemaal over de A9 moet.
De vraag is ook waar de ruimte is om deze te laten beginnen en waar de fly-over dan op de A200 moet aantakken.
Complex is het zeker.
De vraag is ook waar de ruimte is om deze te laten beginnen en waar de fly-over dan op de A200 moet aantakken.
Complex is het zeker.
-
- autoweg
Tja, of je nou moet afremmen voor verkeerslichten/rotonde, of voor een bocht in een conflictvrije oplossing... Dan weet ik het wel.
En een paar km zuidelijker liggen nog wat ergere substandaard oplossingen, die vrij nieuw zijn. Was blijkbaar ook geen bezwaar.
-
- autoweg
Mij doet het meer denken aan Cheratte, wat volgens mij een aardige ongevalshotspot is.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat was vroeger ook een rotonde, ze hebben dat destijds via een soort omgekeerde kurketrekker wat meer conflictvrij weten te krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.