Laten we ervan uitgaan dat de boog Arnhem - Hilversum een extra viaduct nodig heeft om alvast één weefbeweging eruit te halen. Op welke punten langs de A27 daar zie jij mogelijkheden om, binnen de huidige knooppunten, tot betere oplossingen te komen?Remco schreef:Die boog Arnhem-Breda lijkt mij juist niet nodig, die vier dure kunstwerken kun je beter ergens anders bouwen. Bovendien is de aansluiting in de ZW-hoek van het knooppunt erg lastig omdat daar al veel andere verbindingen lopen.
[A027] Lunetten - Rijnsweerd: verbreding 4+6
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: A27 bij Amelisweerd wordt verbreed
-
- stadsweg

Edit beheer: Niet zomaar quoten aub. Voor reageren op bovenstaand bericht gebruik de ^ ^ .
-
- verkeersader
Met andere woorden: met een optimalisering van de huidige infra kom je al een heel eind? Ik weet het niet zeker en ken de situatie ter plaatse eigenlijk ook niet goed genoeg. Je zou denken dat er slechts marginale verbeteringen mogelijk zijn zonder nieuwbouw maar de oplossingen die hier aangedragen zijn hoeven in ieder geval niet veel te kosten.
Ik ben benieuwd wat voor een oplossingen er uit de planstudiefase over de bereikbaarheid van Utrecht komen rollen.
Ik ben benieuwd wat voor een oplossingen er uit de planstudiefase over de bereikbaarheid van Utrecht komen rollen.
-
- stadsweg
Ik denk dat het het ook al veel waard is dat er op deze manier al aardig wat extra capaciteit wordt gecreëerd zonder dat er land moet worden aangekocht, of de bak moet worden vergroot, met alle maatschappelijke weerstand daartegen. En als alleen richting noord (waar de problemen het grootst zijn) de doorsteekjes en losse rijbanen worden aangelegd hoeft ook niet de lus Arnhem-Breda te worden aangepakt. Maar ik denk dat als de A28 is verbreed er ook problemen richting het zuiden zullen ontstaan.
-
- verkeersader
Vergeet niet dat er aan beide zijden van de A27 ook verbredingen in de planning staan. Eigenlijk zijn alle wegvakken in de buurt in de komende 10-20 jaar aan de beurt, je kunt het één en ander dus niet in een vacuüm behandelen.
-
- autoweg

-
- 2x2 autosnelweg

Een ecoduct van 500 meter. En dat gaat met elkaar 1,3 miljard kosten. Wordt hier geen geld over de balk gegooid?
De autogordel: een band voor het leven.
-
- expressweg

Op zich goed nieuws, maar wat heeft dit voor consequenties voor de recente plannen voor geheel nieuwe snelwegen rond Utrecht? Of waren dat niets meer dan proefballonnetjes?
-
- 2x2 autosnelweg
Daar was erg veel weerstand tegen. Van die plannen hoor je nu niks meer.
Dit ecoduct is blijkbaar de prijs die je moet betalen om een weg te kunnen verbreden.
Dit ecoduct is blijkbaar de prijs die je moet betalen om een weg te kunnen verbreden.
-
- Moderator
-
- stadsweg
Ja, ik snap het ook niet echt:S.. is het nu de bedoeling dat er Edelherten door Utrecht kunnen wandelen?.. Of dat de egeltjes de A27 over kunnen steken om in Utrecht platgereden te worden?:S.. Als het alleen maar is om Utrechtenaren naar Amelisweerd te kunnen laten fietsen zal wat mij betreft een simpele fietsbrug voldoen.
-
- expressweg
Misschien eenzelfde concept als bij de Landtunnel in de A2...en daarmee een stiekeme voorbereiding om toch te gaan bouwen in Amelisweerd 

-
- 2x5 autosnelweg
Waarbij je even vergeet dat er tussen A27, Lunetten, Waterlinieweg en Kromhout nog een flink stuk groen zit.Chris schreef:Een ecoduct tussen een natuurgebied en een stad?

-
- 4x5 autosnelweg
Maar zonder die groteske plannen voor zelfs in mijn ogen overbodige wegen zou dit huidig verbredingsplan waarschijnlijk een zelfde lot beschoren zijn. En ja, dit verbredingsplan is beter. En iedereen heeft het idee dat er gewonnen is. Prima einduitkomst, dacht ik zo.Frits schreef:Daar was erg veel weerstand tegen. Van die plannen hoor je nu niks meer.
Verder is zo'n ecoduct natuurlijk nooit weg.
Je kunt er in de toekomst altijd nog een landingsbaan van een regionaal vliegveld Utrecht-Oost op aanleggen...

-
- autoweg
Edelherten heb je niet in AmelisweerdRoelZ1 schreef:Ja, ik snap het ook niet echt:S.. is het nu de bedoeling dat er Edelherten door Utrecht kunnen wandelen?.. Of dat de egeltjes de A27 over kunnen steken om in Utrecht platgereden te worden?:S.. Als het alleen maar is om Utrechtenaren naar Amelisweerd te kunnen laten fietsen zal wat mij betreft een simpele fietsbrug voldoen.

Ik heb de uitzending op RTL gezien. Het lijkt me allemaal uiterst speculatief.
Ik heb een kaartje gekliederd (Boe was me voor het het plaatsen van een kaartje). In het blauw (grofweg) het gebied dat bekend staat als Amelisweerd. In het rood de uitbreidingen van het gebied volgens RTL. Problemen:
- De A27
- De N411/Koningsweg
- De spoorlijn Utrecht-Den Bosch
- De spoorlijn Utrecht-Arnhem
- Een groot sportcomplex
- Bebouwing in De Uithof
- De drukke Weg tot de Wetenschap
- De drukke Archimedeslaan
-
- autoweg
Transport Online, 9 oktober 2009 schreef:Snelweg door natuurgebied Amelisweerd van de baan
UTRECHT - De aanleg van een snelweg door het natuurgebied Amelisweerd bij Utrecht gaat niet door. Dit is vrijdag 9 oktober bekend geworden. De plannen waren gemaakt om een einde te maken aan het verkeersinfarct in de regio.
De ministers Eurlings en Cramer hebben eerder al later weten dat een snelweg langs de broedende vogels en bloeiende planten moeilijk zou worden. Acties van tegenstanders hebben indruk gemaakt op de bewindslieden. Die waren bang dat de natuur plaats moest maken voor verkeersdrukte en dat er uiteindelijk toch files zouden verschijnen.
In de jaren tachtig waren de bossen bij Utrecht ook al het toneel van felle acties. Demonstranten hingen in bomen om te voorkomen dat de snelweg A27 door het gebied zou gaan. Deze weg is er overigens wel gekomen en heeft het natuurgebied een stuk kleiner gemaakt.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind het plan met het ecoduct een uitstekende middenweg. Helaas lees je nog wat over mensen die er toch problemen van blijven maken, maar goed, ik denk toch wel dat het merendeel niet anders dan tevreden kan zijn met deze oplossing.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Wat ik echter in alle beschrijvingen mis: wat voor verbreding hebben we het hier dan over? en van waar tot waar?
Hoeveel rijstroken komen er dan op de A27 tussen Rijnsweerd en Lunetten? Waar begint de verbreding (hilversum? bilthoven? N230? ) en waar houdt deze op? (houten? everdingen?) Hoe zou men dat in de knooppunten verwerken? En misschien nog wel de grootste vraag: hoe is een 'tunnel' op deze plek te realiseren samen met de nieuwe europeese eisen m.b.t. tunnelveiligheid, dat er geen rijstroken bij of af mogen gaan 10 seconden voor en na de tunnel... het lijkt me hier onmogelijk om daar aan te voldoen...
Hoeveel rijstroken komen er dan op de A27 tussen Rijnsweerd en Lunetten? Waar begint de verbreding (hilversum? bilthoven? N230? ) en waar houdt deze op? (houten? everdingen?) Hoe zou men dat in de knooppunten verwerken? En misschien nog wel de grootste vraag: hoe is een 'tunnel' op deze plek te realiseren samen met de nieuwe europeese eisen m.b.t. tunnelveiligheid, dat er geen rijstroken bij of af mogen gaan 10 seconden voor en na de tunnel... het lijkt me hier onmogelijk om daar aan te voldoen...
-
- Secretaris
Dit ecoduct, of beter landtunnel zal vast niet louter als faunapassage bedoeld zijn. Ik vermoed eerder dat barrièrewerking voor de mens een even grote rol heeft gespeeld in de afweging. Zeg nou zelf, Utrecht krijgt er zo wel een makkelijk en mooi toegankelijke poort naar een soort van uit de kluiten gewassen stadspark voor terug. 
Ik ben wel benieuwd naar de ruimtereservering in de landtunnel. 5+5 of 3-2+2-3 lijkt me geen overbodige luxe.

Ik ben wel benieuwd naar de ruimtereservering in de landtunnel. 5+5 of 3-2+2-3 lijkt me geen overbodige luxe.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
De A27 heeft al linker vluchtstroken op dat stuk. Je kan dat ombouwen tot 2x5 zonder dag je de verharding breder hoeft te maken. Wat ik graag zou zien zijn 2x3 doorgaande rijstroken bij zowel Lunetten als Rijnsweerd. Dat wordt lastiger dan het wegvak tussen beide knooppunten.
-
- autoweg

Ik heb de eerder in deze draad genoemde ideeën om het ritsen te voorkomen naar het bureau gestuurd dat hier de plannen voor maakt en ze waren erg geïnteresseerd... Om de tunnelwet te ontwijken kan je ook denken aan een serie faunaviaducten. Of mag dat ook niet?
-
- Secretaris
Tsja, wanneer is een tunnel een tunnel volgens de wetgeving?
Een aantal ecoducten achter elkaar geeft rijdend op de weg wel een mooi effect, een beetje zoals op de A15 bij het Hartelkruis, maar dan grootschaliger. Landschappelijk zou je dat heel erg mooi moeten kunnen inpassen met allerlei zichtlijnen bovenop. Een mooie klus voor een landschapsarchitect.
Ik zie het al helemaal voor me.
Een aantal ecoducten achter elkaar geeft rijdend op de weg wel een mooi effect, een beetje zoals op de A15 bij het Hartelkruis, maar dan grootschaliger. Landschappelijk zou je dat heel erg mooi moeten kunnen inpassen met allerlei zichtlijnen bovenop. Een mooie klus voor een landschapsarchitect.
Ik zie het al helemaal voor me.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 2x3 autosnelweg
Er loopt een procedure om in de "bak" twee extra rijstroken aan te leggen. Het betreft hier alleen de richting Lunetten --> Rijnsweerd. Meer info HIER
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Overigens juich ik het idee van de ontwikkeling van een groter 'Amelisweerd-park' wel toe, als dat samengaat met een forse verbreding van de 'bak'. Lijkt mij een win-win situatie 

-
- zandpaadje
Nou ja, groen, het zijn eigenlijk alleen maar sportvelden, echt heel iets anders dan een park.boe! schreef:Waarbij je even vergeet dat er tussen A27, Lunetten, Waterlinieweg en Kromhout nog een flink stuk groen zit.Chris schreef:Een ecoduct tussen een natuurgebied en een stad?
Dus moet dit de barrierewerking voor de Utrechters oplossen? Als Utrechter zit je nog steeds achter de Waterlinieweg en bovendien gaan we toch geen ecoducten aanleggen voor mensen?
Is het dan tegen geluidsoverlast? Dit is nou juist een stukje Ring waar gèèn mensen langs wonen...
En ik dacht dat de extra 2 rijstroken behoorlijk voor de toekomst waren bedoeld...
-
- stadsweg

-
- 2x2 autosnelweg
Volgens de informatie op de link van Hajo alleen richting het noorden. Ik vraag me af hoe in de "bak" nog twee rijstroken er bij kunnen. Misschien met versmalde rijstroken?Hajo schreef:Er loopt een procedure om in de "bak" twee extra rijstroken aan te leggen.[/url]
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Het is ook nooit goed...UTRECHT - De A27 wordt verbreed en bij Amelisweerd komt een ecoduct van 500 meter. Dat zegt RTL Nieuws op basis van geheime stukken over de plannen voor de Ring Utrecht.
Amelisweerd moet op die manier dichter bij de stad worden betrokken. Het landgoed Amelisweerd is al jaren onderwerp van discussie. In de jaren tachtig was het gebied het toneel van een felle strijd en ook dit jaar waren er al protestacties tegen een weg.
Leidsche Rijn wordt volgens RTL ontzien. Het is onduidelijk of dat ook geldt voor Haarzuilens.
Over verbreding van de A12 wordt nog gesteggeld, omdat niemand dat wil betalen. Hoeveel geld het Rijk uittrekt voor meer en beter openbaar vervoer, is ook nog niet bekend.
Eind deze maand besluiten verkeersminister Eurlings en milieuminister Cramer, samen met de provincie en de gemeenten definitief over het project.
SCHAAMLAP
De Vrienden van Amelisweerd vinden dit plan helemaal niets. "We zijn gelijk gaan kijken hoeveel actiebuttons we moeten gaan bijdrukken", zegt voorzitter Jan Korff de Gidts.
"De overkapping is een schaamlap", vindt hij. "Er zal door de verbreding alleen maar meer verkeer komen en het lawaai in het gebied enorm vergroten." Korff de Gidts pleit nog steeds voor meer en beter openbaar vervoer, zoals in zijn plan De Kracht van Utrecht staat.
Daarin wordt ook gepleit voor meer tramlijnen en betere fietsroutes. Die lijken er te komen. In het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht, die het college van B&W vandaag presenteerde, worden er vier nieuwe tramlijnen genoemd.
Bron: RTV Utrecht