[A027] Lunetten - Rijnsweerd: verbreding 4+6
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [A027] Lunetten - Rijnsweerd: verbreding 4+6
Ik zag nu afgelopen vrijdag verschoven rijstroken richting het zuiden, omdat men een nieuw viaduct moet aanleggen i.v.m. de spoorverdubbeling tussen Houten en Lunetten. Er liggen nu al twee viaducten bij station Utrecht Lunetten, maar er moet een derde bij komen zodat de huidige weg die langs het spoor loopt over een nieuw viaduct komt te liggen en de twee extra sporen dan over het viaduct waar nu nog de weg ligt komen. Dit zal vermoedelijk ook nog wel enige verkeershinder gaan opleveren in de komende tijd.
-
- polderweggetje
In de weekenden van 28 oktober en 4 november vinden er asfalteringswerkzaamheden plaats. Ook worden er reparaties uitgevoerd aan de betonverharding. Wat me wel opvalt is dat de einddatum nu op 31 juli 2012 staat in plaats van 31 december 2011. Ik hoop toch echt dat dit stuk al dit jaar gereed is. Misschien is het voor het verkeer al wel geopend per 1 januari 2012, maar vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats?
De verbinding van de A12 naar de A27/A28 is nu ook helemaal voorzien van een extra 3e rijbaan. Toch vreemd dat het eerste stuk (pakweg 200 meter) van de A12 tot de eerste invoeger 2 rijbanen blijft. Klopt dat?
De verbinding van de A12 naar de A27/A28 is nu ook helemaal voorzien van een extra 3e rijbaan. Toch vreemd dat het eerste stuk (pakweg 200 meter) van de A12 tot de eerste invoeger 2 rijbanen blijft. Klopt dat?
-
- autoweg

Overigens is dat natuurlijk een situatie die slechts een paar jaar blijft, tot het serieus wordt aangepakt en de bak wordt verbreed naar 2x7 met gescheiden baanvakken in plaats van weefvakken.
-
- 2x3 autosnelweg
We komen steeds dichterbij de opening van de stroken

Dus maandag 7 november om 5:00 is alles klaar, denk ik. Ik vind het dan eind 2011 (opening volgens planning RWS)VID schreef:Extra verkeershinder verwacht tijdens werkzaamheden in de regio Utrecht
24 oktober 2011, 09:56
Gedurende twee weekenden wordt er ernstige verkeershinder verwacht op de A27 en de A12 bij Utrecht. Er worden op de A27 richting Hilversum en Amersfoort extra rijstroken aangelegd tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd. Tijdens de werkzaamheden zijn er minder rijstroken beschikbaar met een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur. Het verkeer op de A27 en A12 kan in de regio Utrecht te maken krijgen met ernstige hinder. Automobilisten moeten daarbij rekening houden met zo’n 30 minuten extra reistijd.
Rijkswaterstaat biedt gedurende de werkzaamheden op de A27 gratis vervoer aan met de tram of bus in de regio Utrecht. Ook zijn er op goedkope treintickets verkrijgbaar. Kijk voor alle openbaarvervoer aanbiedingen en informatie op http://www.vanAnaarBeter.nl/regioutrecht
De werkzaamheden tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd vinden plaats in de het weekend van 28 oktober tot 31 oktober en het weekend 4 november tot 7 november, steeds van vrijdag 21:00 uur tot maandag 05:00 uur.
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2011, 09:56

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x5 autosnelweg
Op de A12 Utrecht - Arnhem vinden in deze weekeinden ook al extra werkzaamheden plaats. Je kan Utrecht en omgeving maar beter mijden.

-
- polderweggetje
Slecht nieuws, het lijkt er nu echt op dat dit stuk pas een half jaar later klaar is, in de zomer van 2012 ten opzichte van het einde van 2011.
Utrecht is de draaischijf van Nederland. Op de snelwegen rond Utrecht (A12, A2, A27, A28) staan regelmatig fi les. Om de doorstroming
te verbeteren, pakt Rijkswaterstaat de grootste knelpunten versneld aan. Op de A27 Tussen knooppunt Lunett en en
knooppunt Rijnsweerd worden in de richting Hilversum twee extra rijstroken aangelegd. In de weekeinden van 29/30 oktober en
5/6 november vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats. Het werk is zomer 2012 gereed.
Hopen dat de extra rijstroken al wel eerder opengaan en dat er nog afrondende werkzaamheden plaatsvinden daarna.
Utrecht is de draaischijf van Nederland. Op de snelwegen rond Utrecht (A12, A2, A27, A28) staan regelmatig fi les. Om de doorstroming
te verbeteren, pakt Rijkswaterstaat de grootste knelpunten versneld aan. Op de A27 Tussen knooppunt Lunett en en
knooppunt Rijnsweerd worden in de richting Hilversum twee extra rijstroken aangelegd. In de weekeinden van 29/30 oktober en
5/6 november vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats. Het werk is zomer 2012 gereed.
Hopen dat de extra rijstroken al wel eerder opengaan en dat er nog afrondende werkzaamheden plaatsvinden daarna.
-
- zandpaadje
Als ik de planning van Rijkswaterstaat bekijk wordt het toch echt pas zomer 2012 hoor dat die extra rijstroken opengaan.
Helaas..
Helaas..
-
- autoweg

-
- polderweggetje
In het weekend van 2-5 maart 2012 vinden hier pas grootschalige asfalteringswerkzaamheden plaats.
-
- Moderator
Ik neem aan dat de Raad van State hier gehakt van maakt. Uitspraak zal dan wel eind januari / begin februari zijn?Agenda Raad van State schreef:19 december 13.30 uur
Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en Milieu van het tracébesluit A27 Lunetten-Rijnsweerd. Het besluit maakt de aanleg van een extra rijbaan mogelijk in beide rijrichtingen op de A27 tussen knooppunt Lunetten en knooppunt Rijnsweerd. Ook worden de verbindingswegen van de A12, A27 en A28 verbreed van twee naar drie rijbanen. Het project maakt deel uit van de zogenoemde 'Spoedaanpak Wegen' die oud-minister Eurlings in 2009 lanceerde en waarmee hij dertig hardnekkige knelpunten in het Nederlandse wegennet versneld wilde aanpakken. De minister wil met het besluit de dagelijkse files op deze knooppunten aanpakken. Tegen het tracébesluit komt een aantal omwonenden in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij vinden dat het onderzoek naar de luchtkwaliteit niet deugt. Zo zouden de berekeningen van de gevolgen van de verbreding van de A27 voor de luchtkwaliteit niet kloppen. Verder vinden zij dat de minister had moeten besluiten om enkele oude geluidschermen langs het tracé te vervangen.
-
- Moderator
Woensdag doet de Raad van State uitspraak over dit tracébesluit.
-
- autoweg
De extra rijstroken liggen anders al bijna helemaal klaar voor gebruik
Overigens wordt nu ook de 'doorsteek' van de verbindingsboog van de A27 ri A12-Arnhem naar de verbindingsboog A12 ri A27-Hilversum zichtbaar. Precies zoals ooit op dit forum al was uitgewerkt, kan hiermee de weefbeweging A27->A28 worden voorkomen waardoor weven in de bak van Amelisweerd voorgoed kan worden vervangen door ritsen. Maar ik heb nergens kunnen achterhalen of deze doorsteek ook echt gerealiseerd zal worden.

Overigens wordt nu ook de 'doorsteek' van de verbindingsboog van de A27 ri A12-Arnhem naar de verbindingsboog A12 ri A27-Hilversum zichtbaar. Precies zoals ooit op dit forum al was uitgewerkt, kan hiermee de weefbeweging A27->A28 worden voorkomen waardoor weven in de bak van Amelisweerd voorgoed kan worden vervangen door ritsen. Maar ik heb nergens kunnen achterhalen of deze doorsteek ook echt gerealiseerd zal worden.
-
- stadsweg
Het is telkens hetzelfde liedje.
- Bewoners of dwarsliggers beargumenteren dat de verkeersprognoses niet zouden kloppen met de werkelijkheid. Dat is vrijwel altijd een ongeldig argument, omdat een prognose volgens het Nieuw Regionaal Model (NRM) nu eenmaal wordt geaccepteerd als rechtsgeldige prognose. Zolang het NRM op een deugdelijke manier is gehanteerd, zal de Raad van State bezwaren tegen de gebruikte prognoses in beginsel afwijzen.
- Hetzelfde geldt voor berekeningen van uitstootgegevens. Een effectberekening op basis van NRM-gegevens kan best afwijken van een in de praktijk gemeten waarde, maar dat betekent niet automatisch dat het model onjuist zou zijn.
- Dan geluidsoverlast. Vaak is het argument: de geluidsnorm op locatie X wordt overschreden (er moet een hogere waarde worden vastgesteld), dus mag het project niet doorgaan. Ook dat is een ongeldig argument. Als de minister een redelijke belangenafweging heeft gemaakt, mag het project doorgaan. Natuurlijk moet er wel nadeelcompensatie plaatsvinden, maar dat staat los van de vraag of het project al dan niet mag worden uitgevoerd.
- Tot slot wordt er vaak beargumenteerd dat de minister de verkeerde keuze heeft gemaakt en beter een ander alternatief had kunnen kiezen. Ook dat argument snijdt geen hout. De minister is wettelijk verplicht een redelijke belangenafweging te maken. Dat is iets heel anders dan de beste keuze maken. Pas als je weet aan te tonen dat de belangenafweging niet redelijk is geweest, zal de Raad van State je in het gelijk stellen.
-
- Moderator
-
- autoweg

-
- stadsweg
En jawel hoor, wat staat er in de uitspraak van de Raad van State?

Het lijkt wel alsof ik een glazen bol heb, ik wist werkelijk niet welke beroepen waren ingediend
Vervolgens:Verkeersgegevens
[appellant sub 2] en anderen stellen dat de minister bij het vaststellen van het tracébesluit is uitgegaan van onjuiste, verouderde verkeersgegevens en -intensiteiten. [...]
Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen onder meer in de uitspraak van 3 december 2008 in zaak nr. 200703693/1 geven modellen noodzakelijkerwijs een abstractie van de te verwachten werkelijkheid weer. De validiteit van een model, zoals het NRM, wordt pas aangetast wanneer de uitkomsten te zeer afwijken van de redelijkerwijs te verwachten werkelijkheid. [...] De beroepsgrond faalt.
En de volgende beroepsgrond:Geluid - akoestisch onderzoek
[...] [appellant sub 2] en anderen stellen dat het akoestisch onderzoek niet deugdelijk is, omdat de berekeningen niet juist zijn uitgevoerd en de woningen van omwonenden daardoor volgens hen feitelijk aan een hogere geluidbelasting zullen worden blootgesteld dan de berekeningen aangeven. [...]
[appellant sub 2] en anderen hebben niet aannemelijk gemaakt dat het akoestisch onderzoek en de resultaten daarvan niet voldoen aan de wettelijk gestelde eisen. De beroepsgrond faalt.
En tot slot:Luchtkwaliteit
[appellant sub 2] en anderen hebben kritiek op de berekeningen die aan het NSL ten grondslag liggen en betogen dat niet vaststaat of met het NSL tijdig aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit kan worden voldaan [...]
Met de kanttekeningen die [appellant sub 2] en anderen hebben geplaatst bij de berekeningen die aan het NSL ten grondslag liggen en de uitgangspunten van de gehanteerde monitoringstool, hebben zij niet aannemelijk gemaakt dat het redelijkerwijs niet mogelijk is bij het project A27 Lunetten-Rijnsweerd - ook niet met verdere bijstelling van het NSL - de in bijlage 2 van de Wet milieubeheer gestelde grenswaarden op de betrokken data te halen. [...] De beroepsgronden over luchtkwaliteit falen.
Belangenafweging
[appellant sub 2] en anderen stellen dat de minister bij het vaststellen van het tracébesluit niet alleen het wettelijk toetsingskader had mogen hanteren, maar dat hij in de belangenafweging ook de verslechtering van hun woon- en leefklimaat door de geluidbelasting op hun woningen, de verslechtering van de luchtkwaliteit en schade aan de natuur had moeten betrekken. [...]
[appellant sub 2] en anderen hebben niet aannemelijk gemaakt dat de minister, gelet op de toetsingsmaatstaf verwoord onder rechtsoverweging 2.11.1., de belangen zodanig onevenwichtig heeft afgewogen dat de minister niet in redelijkheid tot zijn besluit heeft kunnen komen. Deze beroepsgrond faalt.

Het lijkt wel alsof ik een glazen bol heb, ik wist werkelijk niet welke beroepen waren ingediend

-
- 2x5 autosnelweg
Tsja, 'vroeger' werkten zulke standaardberoepen nog.
Het is dat de RvS het moet behandelen, maar anders zou je toch haast zeggen dat dergelijke standaardberoepen al op voorhand afgeketst worden. Scheelt weer proceduretijd.

Het is dat de RvS het moet behandelen, maar anders zou je toch haast zeggen dat dergelijke standaardberoepen al op voorhand afgeketst worden. Scheelt weer proceduretijd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x4 autosnelweg
Nee, vroeger werkten deze standaardberoepen (meestal) ook niet. Wel om je beroep ontvankelijk te verklaren, waardoor je vertraging kon creeren, wat soms het enige doel leek, wellicht om de vergunninghouder (vanwege haast) tot concessies te dwingen.
Alleen als de wetgeving te strak was geregeld (bijna onmogelijke onderzoeks of bewijslasten), wilde een standaard beroep wel eens slagen.
Alleen als de wetgeving te strak was geregeld (bijna onmogelijke onderzoeks of bewijslasten), wilde een standaard beroep wel eens slagen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Ik stel voor de kosten van zulke bij voorbaat kansloze beroepen te verhalen op de indieners. Maar wellicht krijg je dan het probleem dat ze op de proppen komen met dingen die wel toegewezen worden..
-
- polderweggetje
Het lijkt nog maar te gaan duren tot 7 april in plaats van juli, maar ik kan me ook vergissen dat er in die tussentijd ook nog werk verricht wordt.
-
- 2x5 autosnelweg
Daarmee hol je de rechtstaat uit. Geen sprake vanchriskrusz schreef:Ik stel voor de kosten van zulke bij voorbaat kansloze beroepen te verhalen op de indieners...

-
- autoweg
Wat een onzin, dit is namelijk bijna net zo iets als het doen van een valse aangifte.waldo79 schreef:Daarmee hol je de rechtstaat uit. Geen sprake vanchriskrusz schreef:Ik stel voor de kosten van zulke bij voorbaat kansloze beroepen te verhalen op de indieners...
-
- 2x5 autosnelweg
Hoezo, je kunt als bestuursorgaan vooraf toch niet ruiken wie wat gaat indienen. Je kunt mensen niet zomaar een rechtsmiddel onthouden. Vandaar mijn opmerking.
Dat mij nu weer hoongelach ten deel valt vind ik ernstig
Dat mij nu weer hoongelach ten deel valt vind ik ernstig

-
- autoweg
Ik wil niemand een rechtsmiddel onthouden. Wat ik wil is dat mensen de belastingbetaler niet op kosten jagen zonder een goede reden. Het indienen van een standaardberoep waarvan van tevoren al duidelijk is dat het ongegrond is valt m.i. daaronder. Ik zou dan ook graag willen weten hoeveel belastinggeld deze beroepen hebben gekost. Uitholling van de rechtsstaat is een volstrekt loze kreet die je hier zonder argumentatie toepast.
En ik weet niet waar je dat hoongelach vandaan bedacht hebt.
En ik weet niet waar je dat hoongelach vandaan bedacht hebt.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat de indiener zich bewust moet zijn van wat hij indient kan ik me indenken. Helaas kun je niet voorkomen dat men beroepen gaat instellen. Puur omdat het is toegestaan om dat middel aan te wenden.chriskrusz schreef:Ik wil niemand een rechtsmiddel onthouden. Wat ik wil is dat mensen de belastingbetaler niet op kosten jagen zonder een goede reden. Het indienen van een standaardberoep waarvan van tevoren al duidelijk is dat het ongegrond is valt m.i. daaronder.
Het systeem van beroep instellen kun je niet beperken wanneer je het niet dunkt. En dat raakte mijn opmerking over de rechtstaat. Verder wil ik er het bij laten

-
- autoweg
Bij voorbaat kansloze beroepen indienen is gewoon misbruik, en dat zou ontmoedigd moeten worden, dat is alles wat ik er over te zeggen heb.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
Je kunt toch niet weten of een beroep bij voorbaat kansloos is? Als de overheid een steekje heeft laten vallen in de procedures kunnen de beroepen die jij als kansloos betitelt best kans maken in een ander geval. Daar toetst de RvS op. Je kan niet bij voorbaat stellen dat bepaalde beroepen niet mogen. Het draait namelijk niet om de kwaliteit van het beroep maar op de kwaliteit van de procedure/het besluit.chriskrusz schreef:Bij voorbaat kansloze beroepen indienen is gewoon misbruik, en dat zou ontmoedigd moeten worden, dat is alles wat ik er over te zeggen heb.
-
- 2x4 autosnelweg
Men heeft bewust de drempel voor het bestuursrecht laag gelegd. Ook hoef je als klager iets ook alleen maar aannemelijk (denkbaar juist) te maken, waarbij onderzoekskosten bij de indiener liggen, danwel (als onafhankelijk onderzoek of review) bij de rechtbank. Je kunt dus als klager (of vergunningaanvrager) dus nooit voor de gerechtskosten opdraaien, meer dan de griffiekosten.
Bij het civielrecht ligt dat anders. Daar hoeft de rechter veelal geen eigen onderzoek te doen. Die baseert zich op adviezen en second-opinions van procederende partijen. Alleen de Hoge Raad zal wel eens nader onderzoek moeten laten doen, omdat die de kwaliteit van de rechtspraak toetsen, en niet zozeer de zaak zelf.
Wie benadeeld is door het een klager over een vergunning, kan proberen vertragings- of onderzoeksschade via civielrecht te verhalen op de klager. Als je misbruik van de rechtsgang kan aantonen, kan je in principe je schade claimen. Dat lukt in de regel alleen maar als je een ander bedrijf of organisatie aanklaagt. Vrijwel nooit bij een prive-persoon of actiegroep.
Bij het civielrecht ligt dat anders. Daar hoeft de rechter veelal geen eigen onderzoek te doen. Die baseert zich op adviezen en second-opinions van procederende partijen. Alleen de Hoge Raad zal wel eens nader onderzoek moeten laten doen, omdat die de kwaliteit van de rechtspraak toetsen, en niet zozeer de zaak zelf.
Wie benadeeld is door het een klager over een vergunning, kan proberen vertragings- of onderzoeksschade via civielrecht te verhalen op de klager. Als je misbruik van de rechtsgang kan aantonen, kan je in principe je schade claimen. Dat lukt in de regel alleen maar als je een ander bedrijf of organisatie aanklaagt. Vrijwel nooit bij een prive-persoon of actiegroep.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Autorun wist het anders wel degelijk.sanderl schreef:Je kunt toch niet weten of een beroep bij voorbaat kansloos is?chriskrusz schreef:Bij voorbaat kansloze beroepen indienen is gewoon misbruik, en dat zou ontmoedigd moeten worden, dat is alles wat ik er over te zeggen heb.