[A027] Lunetten - Rijnsweerd: verbreding 4+6
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: A27 bij Amelisweerd wordt verbreed
Het gaat om dit stuk, dus niet het gedeelte dat door de bak loopt

-
- autoweg
Ja dat dacht ik, maar als je die foto van Simon bekijkt kunnen de rijstroken wel wat smaller en kan de rechter vluchtstrook wellicht blijven.hoevenpe schreef:Beide zijden??? Dat lijkt me eerlijk gezegd toch niet echt veilig... of gaan we er gelijk een 60 zone van maken?jan schreef:De vluchtstroken aan beide kanten van de rijbaan zullen worden opgeofferd. Zal krap worden, maar past wel.
-
- verkeersader
Met smallere rijstroken zonder vluchtstroken staat de regio utrecht straks elke avond vast. Dat lijkt mij niet wenselijk.
-
- 2x2 autosnelweg

Wat is de logica achter die redenering? Meer rijstroken (die weliswaar smaller zijn dan de huidige), leidt tot MEER file?

-
- 2x3 autosnelweg
De regio Utrecht staat al op elke werkdag 's ochtens en 's avonds vast.orionpax schreef:Met smallere rijstroken zonder vluchtstroken staat de regio utrecht straks elke avond vast. Dat lijkt mij niet wenselijk.

Verbreding van dit stuk naar 3 rijstroken is een leuk idee, maar ik voorspel nu al dat het niet zal helpen. Het capaciteitsprobleem, waardoor er op dit stuk files ontstaan, ligt niet hier maar bij de A27 en A28. Zolang die snelwegen slechts 2x2 rijstroken tellen, zal het bij Amelisweerd blijven vastlopen.
Maar zelfs als de A27 en A28 minimaal 2x3 rijstroken hebben, vrees ik dat de files en het oponthoud tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd wel iets zullen afnemen, maar zelfs dan niet helemaal zullen verdwijnen. Reden: tussen deze knooppunten moet het verkeer gelijkvloers "weven". Ondanks dat het weefstuk een kilometer of 3 lang is, zie je bestuurders toch altijd net na het einde van de ononderbroken strepen van rijstrook wisselen. Omdat dit gelijkvloers gaat, ontstaan er opstoppingen. Als men bij de bouw nu al meteen de weefvakken ongelijkvloers had uitgevoerd...

Maar de aanleg van dit stuk snelweg stuitte destijds op zo veel verzet dat ongelijkvloerse weefvakken, die nog meer ruimte hadden geëist, helemaal onbespreekbaar waren. Als er destijds al aan gedacht was. Wellicht vond men dat men met gelijkvloerse weefbewegingen kon volstaan en waren er niet eens plannen voor ongelijkvloerse weefvakken op dit wegvak. Misschien kan René hier meer over vertellen?

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
200.000 voertuigen per etmaal op een gelijkvloers weefgedeelte van 8 rijstroken blijft echter erg veel. Ik ben echter bang dat het traject te kort is voor een ongelijkvloers weefvak, zoals bijvoorbeeld bij Ypenburg of Oudenrijn het geval is, nog los van het ruimtelijke aspect van deze weefgedeelten.Het capaciteitsprobleem, waardoor er op dit stuk files ontstaan, ligt niet hier maar bij de A27 en A28.
-
- 2x3 autosnelweg
Of alsnog hier ongelijkvloerse weefvakken aanleggen technisch haalbaar is, kan ik niet beoordelen. Ik denk dat het in ieder geval een hele uitdaging wordt: je zit ook met twee spoorlijnen en de Koningsweg die de snelweg kruisen...
Dat ongelijkvloerse weefvakken, indien mogelijk op dit traject, meer ruimte zullen gaan innemen dan de huidige gelijkvloerse weefvakken staat buiten kijf. Net zoals het feit dat áls men zou besluiten ongelijkvloerse weefvakken aan te gaan leggen, dit een enorme ingreep wordt.
Dat ongelijkvloerse weefvakken, indien mogelijk op dit traject, meer ruimte zullen gaan innemen dan de huidige gelijkvloerse weefvakken staat buiten kijf. Net zoals het feit dat áls men zou besluiten ongelijkvloerse weefvakken aan te gaan leggen, dit een enorme ingreep wordt.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Het probleem zit hem vooral in de wegen richting het noorden. Daar is ongelijkvloers weven door middel van een grondige herstructurering van knooppunt Lunetten wel mogelijk. Zie het als volgt: de A27 richting Hilversum blijf 2 banen. Verkeer A12->A28 en A12->A27 moet voortaan al direct na de 'slinger' op Lunetten een keuze maken: de linkerbaan weeft automatisch in op de A27 (die als 3-baans verder gaat richting Hilversum); de rechter baan (daar zijn er twee nodig!) gaat automatisch richting de A28. Weven in de 'bak' is dan niet meer nodig. En verkeer dan A27->A28 dan? Welnu, dat kan je al vóór knooppunt Lunetten laten uitvoegen en in plaats van laten afslaan naar A12 richting Arnhem verhogen en laten aansluiten vlak na het splitspunt op 'de slinger A12->A27'. Die baan gaat samen met de twee banen A12->A28 als drie banen verder richting Amersfoort. Er is alleen één minpunt: afslaan van A12->Den Haag naar de A27-> Hilversum is dan niet meer mogelijk. Eventueel omleiden via 'linkeruitvoeg' op Rijnsweerd (die baan ligt er nog van vroeger). Tadaa, weven niet meer nodig. Enige infrastructuur die nodig is, is de ruimte voor de zes banen en de aansluiting van de A27 op 'de slinger'. Snappen jullie het, of moet ik het uittekenen? Wat denken jullie?
-
- Secretaris
Teken maar even uit ja. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- verkeersader
En niet vergeten dat je het over rijstroken hebt en niet rijbanen 

Laatst gewijzigd door Koesj op wo 06 mei 2009, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- stadsweg
Ik denk dat ik het idee door heb, en vind het eigenlijk een heel goed idee!!
ik heb even wat plaatjes gemaakt in GoogleEarth met een paar aanpassingen merk ik net.
Knooppunt Lunette:
geel: 1 rijstrook
Oranje: 2 rijstroken
Donker Oranje: 3 rijstroken (Ik zou er zelf 2 rijstroken + Spitsstrook van maken, omdat het anders niet in de bak past)

Knooppunt Rijnsweerd:

In de bak heb je dan 2 banen gescheiden door een barrier. 1 met twee rijstroken en een vluchtstrook en een met twee rijstroken en een spitsstrook.
Het verschil met het plan van Seat(wel de inspiratiebron;)) is dat het verkeer A12->A27 hilversum allemaal via het doorsteekje bij Rijnsweerd gaat. Daarvoor moet het wel tweestrooks worden om de weefbewegingen bij de klaverbladlussen niet te veel in de weg te zitten.
Ik denk dat de extra linkeruitvoeger in de boog bij Lunette te gevaarlijk zal zijn, daarom heb ik die weggelaten. Voor de doorstroming zou het wel beter zijn, omdat de "hoofdrijbaan" van de A27 dan beter wordt benut.
Op de A27 vanuit het zuiden moet dus al voor Lunette worden afgeslagen als je naar de A28(zowel ri. Amersfoort als Utrecht in) wilt.
ik heb even wat plaatjes gemaakt in GoogleEarth met een paar aanpassingen merk ik net.
Knooppunt Lunette:
geel: 1 rijstrook
Oranje: 2 rijstroken
Donker Oranje: 3 rijstroken (Ik zou er zelf 2 rijstroken + Spitsstrook van maken, omdat het anders niet in de bak past)

Knooppunt Rijnsweerd:

In de bak heb je dan 2 banen gescheiden door een barrier. 1 met twee rijstroken en een vluchtstrook en een met twee rijstroken en een spitsstrook.
Het verschil met het plan van Seat(wel de inspiratiebron;)) is dat het verkeer A12->A27 hilversum allemaal via het doorsteekje bij Rijnsweerd gaat. Daarvoor moet het wel tweestrooks worden om de weefbewegingen bij de klaverbladlussen niet te veel in de weg te zitten.
Ik denk dat de extra linkeruitvoeger in de boog bij Lunette te gevaarlijk zal zijn, daarom heb ik die weggelaten. Voor de doorstroming zou het wel beter zijn, omdat de "hoofdrijbaan" van de A27 dan beter wordt benut.
Op de A27 vanuit het zuiden moet dus al voor Lunette worden afgeslagen als je naar de A28(zowel ri. Amersfoort als Utrecht in) wilt.
-
- autoweg
Mooie plaatjes, RoelZ1! Zo bedoelde ik het ongeveer inderdaad, met zo'n scheiding in het midden en verkeer dat op knooppunt Lunetten al moet voorsorteren.
Een knelpunt in jouw tekening is inderdaad dat ritsen en vervolgens splitsen in 'de slinger'. Levert door de krappe ruimte misschien net zo'n ellende op als het weven nu, omdat het nu al een gevaarlijke bocht is en de files daar worden veroorzaakt door invoegend verkeer van de parallelbaan A12. Maar toch... zoals op jouw tekening te zien is het een relatief eenvoudige ingreep die het weven in de bak overbodig maakt.
Die strook op Rijnsweerd ligt er overigens al, zoals je op Google Maps kan zien, die is volgens mij ooit gebruikt als linkeruitvoegstrook richting Utrecht en/of De Bilt.
Een knelpunt in jouw tekening is inderdaad dat ritsen en vervolgens splitsen in 'de slinger'. Levert door de krappe ruimte misschien net zo'n ellende op als het weven nu, omdat het nu al een gevaarlijke bocht is en de files daar worden veroorzaakt door invoegend verkeer van de parallelbaan A12. Maar toch... zoals op jouw tekening te zien is het een relatief eenvoudige ingreep die het weven in de bak overbodig maakt.
Die strook op Rijnsweerd ligt er overigens al, zoals je op Google Maps kan zien, die is volgens mij ooit gebruikt als linkeruitvoegstrook richting Utrecht en/of De Bilt.
-
- 4x5 autosnelweg
Het lijkt mij belangrijk dat de verbindingsboog Arnhem - Hilversum niet invoegt op het wegvak naar Zeist, maar direct op de hoofdrijbaan van de A 27. Vanuit de A 12-oost is de relatie naar de A 28-oost weinig relevant en slechts hopeloos verstrorend in de rest van de verkeersafwikkeling. Een extra viaduct bij knp. Lunetten lijkt me dan ook essentieel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Dan zou je die boog ook meteen een stukje vloeiender kunnen laten verlopen. Met een viaduct óver de semi-directe verbindingslus zal het verticale profiel ook wel niet zo'n probleem zijn
edit
Zoiets:

edit
Zoiets:

-
- stadsweg
Als we toch bezig zijn
Volgens mij is dit het handigst omdat de verkeersstromen A12w > A28 en A27z-A28 het grootst zijn. De verkeersstromen A12o > A27n/A28 zijn volgens mij relatief klein. Daarnaast is de huidige onderdoorgang onder de A12 voor de stromen A12z > A27n breed genoeg om er nog iets bij te leggen. De A28 in de bak wordt dan 3strooks, de A27 blijft 2 strooks.
Relatie A12z > A27 komt dan bij Rijnsweerd.

Volgens mij is dit het handigst omdat de verkeersstromen A12w > A28 en A27z-A28 het grootst zijn. De verkeersstromen A12o > A27n/A28 zijn volgens mij relatief klein. Daarnaast is de huidige onderdoorgang onder de A12 voor de stromen A12z > A27n breed genoeg om er nog iets bij te leggen. De A28 in de bak wordt dan 3strooks, de A27 blijft 2 strooks.
Relatie A12z > A27 komt dan bij Rijnsweerd.
Laatst gewijzigd door Remco op vr 14 jan 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- woonerf
Mooie oplossingen!! en zeer eenvoudig uit te voeren. Ook al ideeën over de noord-zuid variant?
-
- verkeersader
@Remco: Ja dat zou inderdaad de tweede stap kunnen zijn. Binnen het knooppunt Lunetten kunnen de weefbewegingen al opgelost worden, of dit verkeersveilig is weet ik niet...
edit
Dan kan men er ook meteen nóg een weefbeweging uithalen...

edit
Dan kan men er ook meteen nóg een weefbeweging uithalen...

-
- woonerf
creatieve oplossingen. Voor het verkeer vanaf het noorden kan je ook de relatie A28->A27 verleggen naar het zuiden, daar waar nu al het verkeer richting Arnhem afbuigt van de twee rechter banen (richting A12). Het verkeer dat van de A27 naar de A12 (richting Den Haag) zal voor Lunetten al moeten weven naar de twee rechter banen. Ook om op de ring te komen zullen ze dan al een keuze moeten maken, alleen hoe? Volgens mij is daar te weinig ruimte voor, er zitten een paar tuinhuisjes in de weg...
-
- autoweg
Hulde voor alle creativiteit!
Remco, jouw oplossing lijkt mij vrij eenvoudig aan te leggen en eigenlijk best haalbaar. Zo wordt weven niet meer nodig omdat dat deels op Lunetten gebeurt en deels op Rijnsweerd (A12z->A27). Neemt niet weg dat de wegcapaciteit nog steeds te klein is op de A27 en A28 waardoor de afwikkeling richting Hilversum en Amersfoort vanaf Rijnsweerd moeizaam verloopt, maar door dat weven weg te halen, gaat het al een stuk soepeler. Zou deze optie ook zijn meegenomen in die startnotitie over de Ring Utrecht?

Remco, jouw oplossing lijkt mij vrij eenvoudig aan te leggen en eigenlijk best haalbaar. Zo wordt weven niet meer nodig omdat dat deels op Lunetten gebeurt en deels op Rijnsweerd (A12z->A27). Neemt niet weg dat de wegcapaciteit nog steeds te klein is op de A27 en A28 waardoor de afwikkeling richting Hilversum en Amersfoort vanaf Rijnsweerd moeizaam verloopt, maar door dat weven weg te halen, gaat het al een stuk soepeler. Zou deze optie ook zijn meegenomen in die startnotitie over de Ring Utrecht?
-
- woonerf
Een aanvulling die hier wel past is de reconstructie van KP Rijnsweerd (hoort wellicht in een ander draadje thuis maar die kon ik zo snel niet vinden). Ik verbaas me elke keer weer over de linkerinvoeger vanaf het begin van de A28 in de richting Zeist op het weggedeelte dat vanaf de A27 komt. Dit zorgt dagelijks voor opstoppingen en doorslaat op de A27. Ik denk dat het slimmer is dat het verkeer met bestemming Waterlinieweg via de parallelbanen geleidt wordt. Dit scheelt op de relatie A28-A27 aan beide zijden een weefactie waardoor doorstroming vanaf de A27 iig vlotter is.
Je zou dan zelfs aan een fly-over kunnen denken voor de relatie A28-A27 waardoor je ook ruimte krijgt voor een rijbaan vanaf de A27 uit de richting Hilversum naar de A12 over de meest westelijke twee/drie banen in de richting A12.
Je zou dan zelfs aan een fly-over kunnen denken voor de relatie A28-A27 waardoor je ook ruimte krijgt voor een rijbaan vanaf de A27 uit de richting Hilversum naar de A12 over de meest westelijke twee/drie banen in de richting A12.
-
- 4x5 autosnelweg
Als jullie nou toch bezig zijn, verzin dan ook even een variant waarbij je vanaf de zuidelijke hoofdrijbaan van de A12 richting Breda kunt rijden... 

-
- autoweg
Rene, waarom zou je? Dan rij je toch lekker via de A2? Of is het om in Houten te komen? Tsja... die provinciale weg is een ramp, dus helaas moet je wel via de parallelbaan. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Het wordt wel erg ingewikkeld met allemaal fly-overs he...
Toch heb ik hierboven hele aardige plaatjes gezien, vooral die van RoelZ1 van 17:14u. Eigenlijk een heel bescheiden aanpassing in de infrastructuur, zou Camiel ooit eens meelezen??

Toch heb ik hierboven hele aardige plaatjes gezien, vooral die van RoelZ1 van 17:14u. Eigenlijk een heel bescheiden aanpassing in de infrastructuur, zou Camiel ooit eens meelezen??

-
- 4x5 autosnelweg
Toen het knooppunt werd ontworpen, was de afrit Nieuwegein oost er nog niet, en Houten was een stuk kleiner. Ook was er toen nog geen Expo in Houten. Dit, gecombineerd met een wens tot rerouting als de A2 Oudenrijn - Everdingen geblokkeerd is, zijn voor mij redenen om als je het knooppunt op de schop zou willen nemen, dat meteen ook goed te doen.Seat schreef:Rene, waarom zou je?
-
- stadsweg
Richting het zuiden kan natuurlijk het zelfde trucje worden uitgehaald, ookal kom je dan nog wel wat problemen tegen:
Met dank aan Vinny voor het extra viaduct in Lunette, en Koesj voor de extra boog.
Lunette:

Rijnsweerd:

De boog van Koesj is hier nodig omdat het langs het weefvak in Lunette ook het verkeer A28-> A27Zuid komt.
Dus nu heb je 2x2 hoofdrijbaan met het doorgaande A27 verkeer plus het verkeer A12Oost <--> A27Noord. en 3strooks parallelbanen (waarvan 1 spitsstrook om in de bak te passen) met al het overige verkeer. De enige echte weefbewegingen zijn vanuit de inprikker bij Rijnsweerd naar de A27Zuidof A12Oost(waar ingevoegd wordt en vice versa. Maar die stromen zijn volgens mij niet heel erg groot.
Richting Noord is het wel allemaal goedkoper en makkelijker dan richting zuid. Ook pas ri. Noord helemaal binnen de huidige grenzen, en moeten er ri. Zuid een paar volkstuintjes wijken.
Met dank aan Vinny voor het extra viaduct in Lunette, en Koesj voor de extra boog.
Lunette:

Rijnsweerd:

De boog van Koesj is hier nodig omdat het langs het weefvak in Lunette ook het verkeer A28-> A27Zuid komt.
Dus nu heb je 2x2 hoofdrijbaan met het doorgaande A27 verkeer plus het verkeer A12Oost <--> A27Noord. en 3strooks parallelbanen (waarvan 1 spitsstrook om in de bak te passen) met al het overige verkeer. De enige echte weefbewegingen zijn vanuit de inprikker bij Rijnsweerd naar de A27Zuidof A12Oost(waar ingevoegd wordt en vice versa. Maar die stromen zijn volgens mij niet heel erg groot.
Richting Noord is het wel allemaal goedkoper en makkelijker dan richting zuid. Ook pas ri. Noord helemaal binnen de huidige grenzen, en moeten er ri. Zuid een paar volkstuintjes wijken.
-
- stadsweg
Mja, dat verkeer zou ik dan gewoon via de A12-parallelbaan sturen als je vanaf de A12w of A2n komt. De grootste verkeersstromen zijn A12w > A27n/A28 en A27n/A28 > A12w/A27z. Als je daar de weefbewegingen uit kan halen scheelt dat volgens mij al bijzonder veel, helemaal als de A28 ook nog eens 2x3 wordt waardoor de flessehals bij de Uithof verdwijnt.Rene schreef:Toen het knooppunt werd ontworpen, was de afrit Nieuwegein oost er nog niet, en Houten was een stuk kleiner. Ook was er toen nog geen Expo in Houten. Dit, gecombineerd met een wens tot rerouting als de A2 Oudenrijn - Everdingen geblokkeerd is, zijn voor mij redenen om als je het knooppunt op de schop zou willen nemen, dat meteen ook goed te doen.Seat schreef:Rene, waarom zou je?
Die flyover van A12o > A27z lijkt mij trouwens wat overdreven, volgens mij valt het wel mee met de verstoringen door wevend verkeer van de richtingen A27z>A12w en A12o>A27z. Die laatste relatie is niet bijzonder druk is mijn ervaring.
-
- verkeersader
Laten de paralelbanen nou dermate veel weefactiviteiten aan het einde hebben dat een "normale" spits al leidt tot groot tijdverlies. Met name de richting Breda is een ondergeschoven kindje qua bereikbaarheid. Deze richting ondervindt last van de A12 aansluiting, de A27N(A28) aansluiting en de afrit Houten. Het afleggen van 2,5 km van Afrit Laagraven naar A27Z kan ongeveer 10-25 minuten duren.
-
- stadsweg
@Remco
Ik heb die Flyover/Dive-under niet getekend omdat die relatie zo bijzonder druk is, maar om een ander knelpunt te verlichten, ookal is het volgens mij nog steeds een druk punt in mijn tekening:
Het weefvak voor de lus "linksonder": daar kruisen het verkeer A28->A27Zuid, en A27Noord->A12Oost. Ik denk dat het daar wel erg druk zou worden als daar ook nog het verkeer A12Oost->A27Zuid bijkomt. Maar de modellen zullen moeten uitwijzen wat er nodig is
. En betere oplossingen zijn altijd welkom;)
Ik heb die Flyover/Dive-under niet getekend omdat die relatie zo bijzonder druk is, maar om een ander knelpunt te verlichten, ookal is het volgens mij nog steeds een druk punt in mijn tekening:
Het weefvak voor de lus "linksonder": daar kruisen het verkeer A28->A27Zuid, en A27Noord->A12Oost. Ik denk dat het daar wel erg druk zou worden als daar ook nog het verkeer A12Oost->A27Zuid bijkomt. Maar de modellen zullen moeten uitwijzen wat er nodig is

-
- autoweg
Ik denk inderdaad ook dat de grootste verkeersstromen A12w > A27n/A28 en A27n/A28 > A12w/A27z zijn. De twee grootste problemen zijn het weven in de bak en de flessenhalzen verderop op de A27 bij Utrecht-Noord (ritsen 3->2) en A28 bij de Uithof (ook zowel invoeg van links als van rechts vlak na elkaar 4->2). Voor de flessenhalzen wordt hopelijk met de verbreding van de A27 en A28 een oplossing gevonden, met het weven hebben we hierboven al best creatieve, goedkope, haalbare en volgens mij ook effectieve plaatjes gezien. Wanneer de grootste knelpunten zijn opgelost, zal ook het overige verkeer sneller worden afgewikkeld, ook de afrit A12o->A27z.Remco schreef:Mja, dat verkeer zou ik dan gewoon via de A12-parallelbaan sturen als je vanaf de A12w of A2n komt. De grootste verkeersstromen zijn A12w > A27n/A28 en A27n/A28 > A12w/A27z. Als je daar de weefbewegingen uit kan halen scheelt dat volgens mij al bijzonder veel, helemaal als de A28 ook nog eens 2x3 wordt waardoor de flessehals bij de Uithof verdwijnt.Rene schreef:Toen het knooppunt werd ontworpen, was de afrit Nieuwegein oost er nog niet, en Houten was een stuk kleiner. Ook was er toen nog geen Expo in Houten. Dit, gecombineerd met een wens tot rerouting als de A2 Oudenrijn - Everdingen geblokkeerd is, zijn voor mij redenen om als je het knooppunt op de schop zou willen nemen, dat meteen ook goed te doen.Seat schreef:Rene, waarom zou je?
Die flyover van A12o > A27z lijkt mij trouwens wat overdreven, volgens mij valt het wel mee met de verstoringen door wevend verkeer van de richtingen A27z>A12w en A12o>A27z. Die laatste relatie is niet bijzonder druk is mijn ervaring.
-
- verkeersader
Een semidirecte boog Arnhem - Breda kost je vier kunstwerken, waarvan eentje direct nut heeft om de weefbeweging Arnhem - Hilversum in de tunnelbak er uit te halen, en zorgt ervoordat een heleboel verkeersturbulentie verdwijnt. Lijkt me een haalbare oplossing...
-
- stadsweg
Die boog Arnhem-Breda lijkt mij juist niet nodig, die vier dure kunstwerken kun je beter ergens anders bouwen. Bovendien is de aansluiting in de ZW-hoek van het knooppunt erg lastig omdat daar al veel andere verbindingen lopen.Koesj schreef:Een semidirecte boog Arnhem - Breda kost je vier kunstwerken, waarvan eentje direct nut heeft om de weefbeweging Arnhem - Hilversum in de tunnelbak er uit te halen, en zorgt ervoordat een heleboel verkeersturbulentie verdwijnt. Lijkt me een haalbare oplossing...