Lokale plaatsnamen in dialect/2e taal

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 08 nov 2006, 18:33

Jeroen schreef:Dat meen je toch niet serieus, he. :shock: :lol:

Volgens mij is Groningen trouwens Grunn. ;)
Ik schreef toch, dit idee is niet realistisch
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 nov 2006, 18:54

Overigens is het nu ook al zo dat officieel Friestalige plaatsnamen landelijk in het Fries worden aangegeven. Al zullen er best de nodige wegweizers te vinden zijn. Het leuke is dat op de A 32 het Aquaduct Midden-Friesland alleen maar op zijn Fries wordt aangekondigd op de bewegwijzering....
Dat viaduct heeft altijd maar één naam gehad omdat het in een Friestalige gemeente ligt. Het is Akwadukt Mid-Fryslân.

Als ze in Fryslân maar niet zo gek worden om plaatsen buiten Fryslân in het Fries te bewegwijzeren, zoals Grins of Swol.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » wo 08 nov 2006, 22:48

Was de richtlijn niet dat de plaatsnamen op wegwijzers worden weergegeven in de officiële voertaal van het land c.q. gebied (!) waarin die plaats ligt (dus Antwerpen, Liège, Aachen, Lisboa)?

Friesland ligt in Nederland, dus is de officiële voertaal Nederlands, dus zouden alle wegwijzers in het Nederlands en dus niet in het Fries moeten zijn.

Eventueel valt over komborden wat te zeggen, al zou ik liever de "lokale" variant van de plaatsnaam op een apart onderbord zien, of desnoods op jhet kombord onder de plaatsnaam, maar dan wel in cursief schrift.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 nov 2006, 11:06

Mus schreef:Friesland ligt in Nederland, dus is de officiële voertaal Nederlands
In Fryslân zijn er twee officiële voertalen: Nederlands en Fries.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 09 nov 2006, 12:21

Welja, zeg. Ik zie net dat op mijn wandkaart ook gewoon Snits, Harns, Boalsert etc. staat, met in heel klein de Nederlandse vertaling eronder. :roll:

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 09 nov 2006, 13:32

harry schreef:
Mus schreef:Friesland ligt in Nederland, dus is de officiële voertaal Nederlands
In Fryslân zijn er twee officiële voertalen: Nederlands en Fries.
Maar als er ook een officiële Nederlandse naam is wordt alleen deze gebruikt (bijv. ook Luik). Richtlijn is derhalve dat de lokale naam gebruikt wordt, tenzij er ook een officiële Nederlandse naam bestaat.
*11-08-2017 L.M.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 09 nov 2006, 13:58

Luik is een bijzonder geval. Daar hebben we al hele discussies aan gewijd.

Richtlijn met buitenlandse plaatsen is dat de schrijfwijze wordt gehanteerd zoals die in het land(sdeel) van ligging gebruikelijk is.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 nov 2006, 16:07

Richtlijn met buitenlandse plaatsen is dat de schrijfwijze wordt gehanteerd zoals die in het land(sdeel) van ligging gebruikelijk is.
Blijf het toch gek vinden dat in grote delen van Friesland het Nederlands moet worden opgelegd, terwijl men kennelijk wel accepteert dat in de helft van België Frans gesproken wordt... :evil: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

zody
expressweg

Bericht door zody » do 09 nov 2006, 18:14

Geen enkele Luikenaar (Liègeois) noemt zijn stad Luik, maar Liège. La Wallonie n'est pas Flandres, pas du tout. :!:
Espace de zody 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 nov 2006, 18:20

Er zijn zelfs Nederlanders die in Luik wonen. Dit omdat de huizenprijzen er aanmerkelijk lager liggen ;)

Maar afgezien daarvan, hetzelfde kan je voor Hardegaryp en Grou zeggen, het hartland van Fryslan waar zelfs de busomleidingen niet in het Nederlands vertaald worden, en waarbij de buschauffeur niet te verstaan is... :roll:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 09 nov 2006, 18:29

zody schreef:Geen enkele Luikenaar (Liègeois) noemt zijn stad Luik, maar Liège. La Wallonie n'est pas Flandres, pas du tout. :!:
Ga er maar van uit dat het wel zo is. Echter door een kleine Nederlandstalige minderheid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 nov 2006, 18:32

Ik ken in ieder geval een meisje uit Doornik, die haar plaats ook "Doornik" noemt. Terwijl ze wel Waalse is.

zody
expressweg

Bericht door zody » do 09 nov 2006, 18:34

De taalgrens is toch duidelijk. Alle plaatsen binnen Wallonië simpelweg in de franse taal aanduiden lijkt me.
Espace de zody 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 nov 2006, 18:37

De taalgrens is toch duidelijk.
Niet voor iedereen hoor. Zie bijvoorbeeld de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde... :P

zody
expressweg

Bericht door zody » do 09 nov 2006, 18:41

Vinny schreef: Niet voor iedereen hoor. Zie bijvoorbeeld de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde... :P
Ja en Fourons ook, oftewel de Voerstreek. Misschien in die gebieden 2-talige plaatsnamen als uitzondering.
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 09 nov 2006, 22:24

Nee: bestemmingen in het buitenland dienen aangegeven te worden in de taal waarin die bestemming ligt. Dat is zelfs een Europese richtlijn. :!:

Dus, in het geval van Luik, hoort er "Liège" op de borden te staan, eventueel met "Luik" er tussen haakjes achter.

Friesland is Nederland: daarom Friese bestemmingen in het Nederlands aangeven. Omdat Fries echter wel een officiële taal is, heb ik er alleen binnen de provincie Friesland geen bezwaar tegen dat Friese namen naast de Nederlandse gevoerd worden.
Donateur Vereniging Wegenforum

zody
expressweg

Bericht door zody » do 09 nov 2006, 22:28

Hajo schreef:Dus, in het geval van Luik, hoort er "Liège" op de borden te staan, eventueel met "Luik" er tussen haakjes achter.
Met jou kan ik praten Hajo. :P
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 nov 2006, 22:36

Ik ben ervoor om ook de vertaling tussen haakjes weg te laten. Die is namelijk niet van belang, wil je je bestemming in het buitenland weten te vinden, zul je hoe dan ook de plaatselijke benaming moeten kennen.

Spul tussen haakjes is alleen maar verrommeling van de wegwijzers.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 09 nov 2006, 22:56

Chris schreef:Ik ben ervoor om ook de vertaling tussen haakjes weg te laten. Die is namelijk niet van belang, wil je je bestemming in het buitenland weten te vinden, zul je hoe dan ook de plaatselijke benaming moeten kennen.

Spul tussen haakjes is alleen maar verrommeling van de wegwijzers.
Juist!

Haakjes mogen alleen bij wegnummers achter plaatsen, al zie ik daar liever een blauw wegnummerschildje met onderbroken witte bies, zoals in Almelo. Maar daar gaat het nu niet over.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

zody
expressweg

Bericht door zody » do 09 nov 2006, 23:00

En als ik naar Aix La Chapelle wil rijden zeg ik ook niet Aken, maar Aachen. Hetzelfde met Bois le Duc = 's-Hertogenbosch. ;)
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 09 nov 2006, 23:03

Chris schreef:Spul tussen haakjes is alleen maar verrommeling van de wegwijzers.
Op zich ben ik het daarmee eens.

Desondanks kan ik mij een Nederlandse vertaling tussen haakjes van een buitenlandse naam wel voorstellen: namelijk in die gevallen waarin er een groot verschil zit in de Nederlandse en buitenlandse naam en er daardoor verwarring kan ontstaan.

De gemiddelde Nederlander weet dat "Köln" in het Nederlands "Keulen" heet. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Aachen = Aken. In deze gevallen is een Nederlandse vertaling tussen haakjes dan ook niet nodig.

Voor Liège (Luik) ben ik mij daar niet zo zeker van. Allereerst is het een Franstalige naam. De kennis van de Franse taal ligt in ons land lager dan de kennis van de Engelse en Duitse taal. Ten tweede moet bewegwijzering "fool proof" zijn. Vergissingen door een foutieve, onduidelijke of onbegrijpelijke vermelding dienen te worden vermeden.

Desondanks kun je over het tussen haakjes toevoegen van "Luik" achter "Liège" blijven discussiëren. Ik ben er in dit specifieke geval voorstander van. De redenen waarom heb ik zojuist al genoemd.
Donateur Vereniging Wegenforum

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » do 09 nov 2006, 23:22

Bewegwijzering 'fool proof' maken is praktisch onmogelijk. Beter is de bewegwijzering simpel en leesbaar te houden. Dat wil zeggen: geen tweede namen tussen haakjes (of achter een schuine streep), niet teveel bestemmingen. Goede lay-out enzovoort. Omdat mijn zus in Fryslân (officiële naam, sorry) woont, kom ik daar vaker en ik heb daar weinig moeite om de weg te kunnen vinden. Voor buitenlandse bestemmingen geldt: schrijfwijze in de taal waarin die bestemming ligt. Geen Luik dus, maar Liège. Bestemmingen in de Voerstreek in het Nederlands omdat de Voerstreek officiëel deel uitmaakt van provincie Limburg; Vlaanderen dus.
Groetsels, Patrick

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 09 nov 2006, 23:33

Uiteindelijk zijn plaatsnamen als Keulen toch voor de meerderheid van de wereldbevolking lastiger te begrijpen dan de echte naam van de stad, Köln, die bekend mag worden verondersteld voor verkeer dat langs deze stad moet. Als je het foolproof wil maken, lijkt het me juist zaak dat je geen vage vertalingen gebruikt, en al helemaal geen propvolle borden met allerlei dubbele namen neerzet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » vr 10 nov 2006, 11:58

zody schreef:Bois le Duc = 's-Hertogenbosch. ;)
Den Bosch.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2006, 12:15

's-Hertogenbosch is de officiële naam en moet dus ook op de bewegwijzering gebruikt worden. Den Bosch hoort daar mijns inziens dus niet thuis.
Coen Tunnel

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 10 nov 2006, 12:17

's-Hertogenbosch is tevens de juiste vertaling van "Bois le Duc" en uiteraard omgekeerd.
Espace de zody 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2006, 12:23

Herzogenbusch (analoog aan 's-Hertogenrade/Herzogenrath). ;)

Overigens is het volgens mij Bois-le-Duc, met streepjes. Maar dat is een beetje muggenziften.
Coen Tunnel

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 10 nov 2006, 12:26

Zo staat het niet in mijn Guide Michelin Vert "Pays Bas". ;)
Espace de zody 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2006, 12:32

http://fr.wikipedia.org/wiki/Bois-le-Duc

Wikipedia heeft het wel over Bois-le-Duc.

Maar ja, de Belgen hebben het ook over Bergen-op-Zoom terwijl het Bergen op Zoom is, andersom heeft men het in België over 's Gravenvoeren en in Nederland over 's-Gravenvoeren.
Coen Tunnel

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 10 nov 2006, 12:35

's-Gravenvoeren<---dit is volgens mij de correcte spelling, de 's is de afkorting van des=2e naamval en dat koppelstreepje duidt op de plaatsnaam waar die "des" weer betrekking op heeft.
Althans volgens de nederlandse grammatica, ik weet niet of de vlaamse spelling wel eens kan afwijken.
Espace de zody 8-)