[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mjamverhoeven
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 15:09

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door mjamverhoeven » di 05 jan 2010, 10:58

Nou, ik wil hier even mij ei kwijt... :booooos:

Ten eerste, waarom kan ik pas, nadat ik een keer voor een reis betaald heb, automatisch laten opwaarderen?
Ten tweede, waarom doen al mijn bankpassen het niet (inclusief de bankpassen van vrienden) als wij onze chipkaarten handmatig willen opwaarderen?

Wat wel makkelijk is, is dat er een oplaad- en ophaalpunt in het Hoofdgebouw van de Technische Universiteit Eindhoven staat! Jammer genoeg heb ik nog zo'n dergelijk punt nog niet kunnen vinden in Veldhoven. :(

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Mark » di 05 jan 2010, 12:05

Kaaiman schreef:Het apparaat op de uni had geen bestelling voor mij... :roll:

Dus dat worden weer onzekere tijden...
Probeer het later opnieuw meldt de site :puh2:.

Vandaag gereisd met de OV chip, behalve de trein dan. Metro zoals gewoonlijk geen problemen. Bij de bus heen (Connexxion Haaglanden lijn 55) hoefde ik niet te scannen. Terug bij Veolia Haaglanden lijn 43 waren we een beetje huiverig om te scannen (omdat als je dat vroeger deed de boel volledig in de soep loopt), maar op aandringen van de chauffeur toch gescant en het werkte perfect :). Wel was ik nog bij de klantenservice op Rotterdam CS, waar veel mensen toch nog vragen hadden over de kaart en dergelijke.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Via » di 05 jan 2010, 13:58

Ik heb vandaag op de heenreis met de trein wel in- en uitgecheckt en toen is mijn pas ook gescand door een conducteur. Die begon nog tegen ons als studenten te mopperen dat we de brieven goed moesten lezen. Kunnen wij het helpen dat daar niks praktisch in verteld wordt? :roll:

Op de terugweg had in geen zin in het in- en uitchecken dus toen heb ik het maar niet gedaan. Ik weet nu in elk geval dat het systeem wel werkt in elk geval. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » di 05 jan 2010, 14:57

Ik reis nu nog met een 'visueel' abonnement, maar aangezien de regio Rotterdam over iets meer dan een maand geheel overgaat op de chipkaat, kan het geen kwaad zo af en toe eens in- en uit te checken. Dan raak ik tenminste aan de handelingen gewend ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door CygnumNL » di 05 jan 2010, 20:47

^^
Ik probeer het nu ook al in te bouwen in mijn systeem, en het vermoeit me :shock: Nu sta ik er pas bij stil hoe makkelijk overstappen met een gewoon ov was. Het in- en uitchecken an sich is niet zo erg, maar als je drie keer overstapt word je er op den duur wel moedeloos van. Hopelijk gaat dit snel wennen...

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Riva » wo 06 jan 2010, 9:09

^^ Tja, reizen met een ouderwetse ov-jaarkaart is natuurlijk het makkelijkst, maar ik moet zeggen dat als je automatisch opladen hebt, de ov-chipkaart toch wel erg handig is. Nooit meer bij de bus staan en ontdekken dat je te weinig strippen hebt en geen kleingeld. Geen kaartje meer hoeven kopen op het station als je al laat bent. Je moet inderdaad even inprogrammeren dat je standaard in- en uitcheckt, maar bij tram, bus en metro lijkt me dat geen probleem. Bij de trein is dat iets anders. Zo heb ik in Amersfoort alleen nog een paal in de centrale hal gezien (kan zijn dat er meer staan). Maar op het Amstelstation zag ik dat er zeker tien op het perron stonden. Dan lijkt het me lastig om te vergeten uit te checken.
Rainier

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door simon » wo 06 jan 2010, 11:54

Aan automatisch opladen heb je niets als je met de trein reist. Automatisch opladen treedt alleen in werking als het saldo onder de € 5,00 uitkomt. Voor reizen met de trein heb je een minimaal saldo van € 10,00 nodig. En stel nu: 's ochtends heb je een saldo van € 5,25. Na een busreis resteert nog € 3,60. Hoe snel is de kaart weer opgeladen? Kun je 's middags weer naar huis, of werkt automatisch opladen niet zo snel?

hugovisser
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 20:00

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door hugovisser » wo 06 jan 2010, 12:08

Automatisch opwaarderen werkt direct. Je checkt in en indien je saldo dan onder de 5 euro komt, wordt er automatisch direct het gewenste oplaadbedrag (€10, €20, €50) bijgeschreven. Je zal dus altijd kunnen inchecken. Met de gegevens uit jouw voorbeeld:
Vòòr het inchecken: saldo van €5,25
Je checkt in: er wordt vier euro borg afgeschreven, je komt daarmee onder de oplaadgrens (die is €5), er wordt direct geld bijgeschreven (zeg €10).
Je checkt uit: je reis kost €1,65, je nieuwe saldo zal dan zijn: 5,25+10-1,65=13,60 (of eigenlijk 5,25-4+10+2,35=13,60).
Een volgende keer kun je gewoon weer inchecken. Zelfs als jouw grens bij de NS €20 is, kan je inchecken. Er wordt dan nogmaals €10 bijgeschreven op je kaart en afgeschreven van je bankrekening.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » za 09 jan 2010, 10:41

Ik heb mijn kaart gisteren voor het eerst sinds tijden eens buiten Rotterdam gebruikt (Amersfoort). Ging gelukkig prima. Gelukkig, want ik had geen strippenkaart en een enkeltje kopen op de bus is een stuk duurder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2010, 13:55

^^Dat hangt er van af. In Zwolle ben ik voor mijn gebruikelijke ritje met de chipkaart € 1,67 kwijt. Met de strippenkaart 2 strippen. Zelfs een grijs 2-strippenkaartje in de bus is voordeliger (€ 1,60). Het dalkaartje van € 1,20 is nog voordeliger... Met een baluwe strippenkaart betaal ik € 1,02. De chipkaart is dus het duurst. :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Palance » ma 11 jan 2010, 18:06

Ik betaalde voor een ritje in Amersfoort (centrum-> station) 97 cent. Duurder dan de rit met een blauwe strippenkaart, maar goedkoper dan het kopen van een enkeltje in de bus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Riva » di 12 jan 2010, 10:25

^^ Nog vrij duur. Dat is een stukje van twee haltes. Voor mijn ritje van Amersfoort-Centrum naar Leusden-Zuid betaal ik 1,31 euro.
Rainier

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Seat Ibiza » di 12 jan 2010, 11:29

Palance schreef:Ik betaalde voor een ritje in Amersfoort (centrum-> station) 97 cent. Duurder dan de rit met een blauwe strippenkaart
Duurder? :dontknow:
Een 15-strippenkaart kost €7.30 vol tarief. €7.30 / 15 x 2 = €0.9733, dus afgerond exact hetzelfde...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door simon » di 12 jan 2010, 11:35

Ook een leuke: een buslijn wordt gereden door twee vervoerders. Eén van de vervoerders heeft geen OV Chipapparatuur aan boord. Lees het artikel in De Gelderlander en let ook even op het verkeersbord

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Peter » di 12 jan 2010, 13:04

Er zijn nog wel meer busmaatschappijen zonder chipkastjes, met name in het noorden. Volgens mij moeten die in februari ook over zijn. In principe het probleem van de vervoerder, als ie niet kan checken of iemand zwart of grijs rijdt op een abonnement. Kwestie van je niet de bus laten uitzetten, wat de chauffeur ook zegt. Eventuele boetes kan je eenvoudig aanvechten. Als je deels door Duitsland rijdt kan het wel een probleem zijn natuurlijk.

De Duitse vervoerder hoeft natuurlijk maar bij een paar bussen apparatuur te installeren, maar is dan minder flexibel in het uitruilen van bussen. Voor touringcarbussen (de reservebussen) zal hetzelfde probleem gaan gelden. Desnoods maar één (demonteerbaar) apparaat bij de chauffeur installeren voor in en uitstappen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door ReisThijs » di 12 jan 2010, 13:20

Seat Ibiza schreef:
Palance schreef:Ik betaalde voor een ritje in Amersfoort (centrum-> station) 97 cent. Duurder dan de rit met een blauwe strippenkaart
Duurder? :dontknow:
Een 15-strippenkaart kost €7.30 vol tarief. €7.30 / 15 x 2 = €0.9733, dus afgerond exact hetzelfde...
Met een 45-strippenkaart uit 2009 komt dit rekensommetje uit op €0.96. Met een nieuwe strippenkaart kost dit €1.00 (met 15-strippenkaart €1.01) dus dan ben je in dit geval toch goedkoper uit met de chipkaart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2010, 23:40

Seat Ibiza schreef:Duurder? :dontknow:
Een 15-strippenkaart kost €7.30 vol tarief.
€ 7,60 inmiddels, 45 strippen voor € 22,50.
Peter schreef:Er zijn nog wel meer busmaatschappijen zonder chipkastjes, met name in het noorden. Volgens mij moeten die in februari ook over zijn. In principe het probleem van de vervoerder, als ie niet kan checken of iemand zwart of grijs rijdt op een abonnement. Kwestie van je niet de bus laten uitzetten, wat de chauffeur ook zegt. Eventuele boetes kan je eenvoudig aanvechten. Als je deels door Duitsland rijdt kan het wel een probleem zijn natuurlijk.
Ook in Duitsland zijn vervoerders waar het Nederlandse tarief en dus ook de studenten-ov-chipkaart gewoon geldig is. Wat NIAG doet kan niet. Dat NIAG geen chipkaartapparatuur heeft is een probleem van NIAG en Novio (Connexxion), die daar samenwerken.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Giuseppe » wo 13 jan 2010, 0:15

Voor "De Lijn" geldt natuurlijk hetzelfde, al zou het in Maastricht niet zo moeilijk moeten zijn: Alle bussen uitgerust met KAR geschikt maken voor OV chipkaart. Nu ik erover nadenk, zijn er eigenlijk nog veel andere Nederlandse plaatsen waar "De Lijn" komt?

Wordt trouwens ook nog leuk bij de Spartacus tram, MOBIB en OV chip kastjes naast elkaar?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2010, 0:51

Giuseppe schreef:Nu ik erover nadenk, zijn er eigenlijk nog veel andere Nederlandse plaatsen waar "De Lijn" komt?
Naast de Maastrichtse bussen:

Breskens-Oostburg-Draaibrug-Brugge (lijn 42/2, enkele ritten De Lijn, rest Veolia)
Van Hulst via Sint Jansteen naar Sint-Niklaas en Lokeren (lijnen 22, 28, 42 en 43; lijn 28 vanaf Sint Jansteen)
Baarle-Turnhout (lijn 460)
Tilburg-Turnhout (lijn 450)
Reusel-Turnhout (lijn 480)

TEC komt alleen in Maastricht (lijn 78 Maastricht-Luik) en Vaals (lijn 396 Vaals-Eupen).

Omgekeerd komen er meer Nederlandse bussen in België.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door ReisThijs » do 14 jan 2010, 19:35

simon schreef:Aan automatisch opladen heb je niets als je met de trein reist. Automatisch opladen treedt alleen in werking als het saldo onder de € 5,00 uitkomt. Voor reizen met de trein heb je een minimaal saldo van € 10,00 nodig.
Dat laatse klopt dus niet. De enige voorwaarde om in te checken is dat het saldo positief is, dus ook met een saldo van minder dan € 10,00 kan je met de trein reizen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door simon » do 14 jan 2010, 21:12

^^
ns.nl schreef: Instaptarief

Als u met de OV-chipkaart reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief (borg) afgeboekt van uw saldo. Bij het uitchecken krijgt u het instaptarief minus de ritprijs teruggestort. Is de ritprijs hoger dan het instaptarief, dan wordt er meer saldo afgeschreven.

Het instaptarief bij reizen op saldo bij NS:

1. Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement: € 10
2. Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement: € 20
3. Voor houders van de anonieme OV-chipkaart: € 20

Laad genoeg saldo voor het instaptarief!

GPotter
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 13:29

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door GPotter » vr 15 jan 2010, 0:30

simon schreef:^^
ns.nl schreef: Instaptarief

Als u met de OV-chipkaart reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief (borg) afgeboekt van uw saldo. Bij het uitchecken krijgt u het instaptarief minus de ritprijs teruggestort. Is de ritprijs hoger dan het instaptarief, dan wordt er meer saldo afgeschreven.

Het instaptarief bij reizen op saldo bij NS:

1. Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement: € 10
2. Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement: € 20
3. Voor houders van de anonieme OV-chipkaart: € 20

Laad genoeg saldo voor het instaptarief!
Ik heb nu al een aantal keren bij de NS gereisd met mijn OV-chip en automatisch opladen en dit is nooit een probleem. Het automatisch opladen wordt meteen verwerkt als je incheckt en daarna pas de borg afgeschreven. Ik heb ook de OV-Chip van mijn moeder geactiveerd met automatisch opladen zonder er verder saldo op te zetten. Toen ze de eerste keer ermee ging reizen kon ze ook gewoon inchecken bij NS ook al was haar saldo 0€. Bij het inchecken wordt dan eerst 10€ op de kaart geladen en die wordt er dan meteen als borg vanaf geschreven. Bij het uitchecken krijg je dan het verschil terug. Na de reis van €2 had ze dus €8 aan het einde van de reis op haar kaart staan. Het systeem herkent altijd dat je automatisch opladen hebt en laat je dus altijd inchecken - hoe laag je saldo ook is.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Riva » vr 15 jan 2010, 9:58

Vraag:

Ik heb een OV-chipkaart met voordeelurenabonnement. Ik heb automatisch opladen geactiveerd bij NS en 20 euro geladen op mijn chipkaart. Vervolgens heb ik alleen per bus gereisd, waardoor mijn saldo nu de 5 euro nadert. Ik heb geen automatisch opladen op ovchipkaart.nl aangevraagd. Wordt er nu automatisch saldo bijgeladen, of is mijn saldo niet bekend bij NS en moet ik ook automatisch opladen aanvragen op ovchipkaart.nl? En als ik dat doe, wordt er dan niet twee keer saldo bijgeladen? Ik hoop dat iemand dit weet!
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Rene » vr 15 jan 2010, 10:01

Riva schreef:En als ik dat doe, wordt er dan niet twee keer saldo bijgeladen?
Zolang ze het niet vaker afschrijven dan ze opladen maakt dat toch weinig uit ? Dat reistegoed gaat ongetwijfeld toch wel een keer op als je een vaste OV-klant bent.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Vinny » vr 15 jan 2010, 10:05

Riva schreef:Vraag:

Ik heb een OV-chipkaart met voordeelurenabonnement. Ik heb automatisch opladen geactiveerd bij NS en 20 euro geladen op mijn chipkaart. Vervolgens heb ik alleen per bus gereisd, waardoor mijn saldo nu de 5 euro nadert. Ik heb geen automatisch opladen op ovchipkaart.nl aangevraagd. Wordt er nu automatisch saldo bijgeladen, of is mijn saldo niet bekend bij NS en moet ik ook automatisch opladen aanvragen op ovchipkaart.nl? En als ik dat doe, wordt er dan niet twee keer saldo bijgeladen? Ik hoop dat iemand dit weet!
Formeel zou het niet uit moeten maken bij wie je automatisch opladen activeert. Zelf zou ik er niet zo vanuit gaan, maar goed, ik zou bijna zeggen: je merkt het vanzelf wel....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door ReisThijs » vr 15 jan 2010, 16:13

GPotter schreef:Toen ze de eerste keer ermee ging reizen kon ze ook gewoon inchecken bij NS ook al was haar saldo 0€. Bij het inchecken wordt dan eerst 10€ op de kaart geladen en die wordt er dan meteen als borg vanaf geschreven. Bij het uitchecken krijg je dan het verschil terug. Na de reis van €2 had ze dus €8 aan het einde van de reis op haar kaart staan. Het systeem herkent altijd dat je automatisch opladen hebt en laat je dus altijd inchecken - hoe laag je saldo ook is.
Ik heb dus geen automatisch opladen, ik had zelf €10 op de kaart geladen. Na een enkele reis was het saldo nog €7,50 en daarmee kon ik toch weer gewoon inchecken.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Timon91 » vr 15 jan 2010, 21:44

Een vriend van mij heeft gisteren, na 6 mislukte pogingen, eindelijk zijn reisproduct op kunnen halen bij de AH. Volgens de conducteur klopte het echter nog niet helemaal, dus zal hij het weer opnieuw moeten proberen. Er waren sowieso aardig wat problemen met die OV-chipkaart vandaag, waardoor de conducteur tussen Almelo en Deventer slechts een halve wagon heeft kunnen controleren.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door waldo79 » vr 15 jan 2010, 21:55

^^Gelukkig heb ik van al dat ongemak geen last. Kreeg van de NS een mailtje dat ik mijn reisproduct nog moet afhalen.
Ja zeg, dat weet ik ook wel. Maar het feit dat ik een VDUkaart heb wil niet zeggen dat ik dagelijks met de trein reis :shutup:

Overigens:
wagon
:arrow: Houdt het maar op een coupé :yes:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jan 2010, 22:59

Coupé hangt natuurlijk van de indeling van de trein af. Bij een open rijtuig, zoals gebruikelijk in Nederland, is dat natuurlijk duidelijk, alhoewel er rijtuigen half 1e en half 2e klas zijn met een afscheiding daar tussen (verschillende coupés). In de 1e klasse en in de ICE en IC Berlijn ook in de 2e klasse vind je ook nog steeds compartimenten. Dan is één zo'n compartiment al een coupé.

Het meest correcte woord in deze situatie is dus rijtuig. Een rijtuig is voor personenvervoer, een wagon voor goederenvervoer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door Wouter N14 » vr 15 jan 2010, 23:52

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2163441/reizen-met-ov-chipkaart-duurder.html]www.nu.nl[/url] (15-1-2010) schreef: 'Reizen met ov-chipkaart duurder'

AMSTERDAM - Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield. In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vrijdagavond in het programma De Ombudsman bekend gemaakt. In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder.

Duurder
In Amsterdam werden 220 ritten gemaakt, waarvan vijf procent duurder was. In Rotterdam, waar 239 werden getest, waren reizigers een procent goedkoper uit. Buiten de Randstad was reizen met de ov-chipkaart ook duurder in Leiden en Nijmegen was een ritje met een strippenkaart twaalf procent goedkoper. Hier werden 53 en 72 ritten getest. In Arnhem, waar 186 ritten werden vergeleken, was het 22 procent duurder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gesloten