Bak mag ook, al is dat misschien teveel NS-jargon. Of wilden we juist het jargon volgen?Coen Tunnel schreef:Het meest correcte woord in deze situatie is dus rijtuig.

Moderator: Moderatoren
Bak mag ook, al is dat misschien teveel NS-jargon. Of wilden we juist het jargon volgen?Coen Tunnel schreef:Het meest correcte woord in deze situatie is dus rijtuig.
Herkenbaar. Mijn vaste ritje in de stad is met de chipkaart zo'n 70% duurder. Mijn vaste ritje met streeklijnen is met de chipkaart zo'n 18% goedkoper.Wouter N14 schreef:[url=http://www.nu.nl/binnenland/2163441/reizen-met-ov-chipkaart-duurder.html]www.nu.nl[/url] (15-1-2010) schreef: 'Reizen met ov-chipkaart duurder'
AMSTERDAM - Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield. In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vrijdagavond in het programma De Ombudsman bekend gemaakt. In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder.
Duurder
In Amsterdam werden 220 ritten gemaakt, waarvan vijf procent duurder was. In Rotterdam, waar 239 werden getest, waren reizigers een procent goedkoper uit. Buiten de Randstad was reizen met de ov-chipkaart ook duurder in Leiden en Nijmegen was een ritje met een strippenkaart twaalf procent goedkoper. Hier werden 53 en 72 ritten getest. In Arnhem, waar 186 ritten werden vergeleken, was het 22 procent duurder.
Dan gaat het in dit geval om een rijtuig (ICM)Coen Tunnel schreef:Coupé hangt natuurlijk van de indeling van de trein af. Bij een open rijtuig, zoals gebruikelijk in Nederland, is dat natuurlijk duidelijk, alhoewel er rijtuigen half 1e en half 2e klas zijn met een afscheiding daar tussen (verschillende coupés). In de 1e klasse en in de ICE en IC Berlijn ook in de 2e klasse vind je ook nog steeds compartimenten. Dan is één zo'n compartiment al een coupé.
Het meest correcte woord in deze situatie is dus rijtuig. Een rijtuig is voor personenvervoer, een wagon voor goederenvervoer.
[url=http://www.nu.nl/politiek/2164934/huizinga-doet-onderzoek-tarief-ov-chipkaart.html]www.nu.nl[/url] (18-1-2010) schreef: Huizinga doet onderzoek naar tarief ov-chipkaart
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) laat onderzoek instellen naar de tarieven in het openbaar vervoer. Dit heeft zij maandag aan de Tweede Kamer laten weten. Uit diverse onderzoeken zou zijn gebleken dat het reizen per bus, tram, metro of trein gemiddeld fors duurder is geworden door de ov-chipkaart. Volgens SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer moet het daarom overal mogelijk blijven om met de strippenkaart te blijven betalen, ''totdat de ov-chipkaart zijn belofte waarmaakt''. Hij vergeleek de rittenprijzen in zes steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Arnhem en Nijmegen. De gemiddelde prijsstijging varieerde van 5 procent (Amsterdam) tot 22 procent (Arnhem).
Opbrengstneutraal
De invoering van de ov-chipkaart gebeurt ''opbrengstneutraal''. Per saldo zou de reiziger gemiddeld niet meer gaan betalen. Huizinga wil daarover geen onduidelijkheid laten bestaan. Daarom laat zij onafhankelijk onderzoek doen naar de ov-tarieven in de verschillende vervoersregio's.
Rotterdam
Het onderzoek doet niets af aan de toestemming die Huizinga heeft gegeven om in en om Rotterdam vanaf 11 februari helemaal over te schakelen op de ov-chipkaart. Er is daar volgens haar woordvoerster tariefonderzoek gedaan. Rotterdam geldt als proeftuin voor het elektronisch betalen in het openbaar vervoer. In de Rotterdamse metro is de kaart al bijna een jaar het enige geldige betaalmiddel.
En dan te bedenken dat in Luxemburg dezelfde chips en apparatuur wordt gebruikt, maar de chipkaart echter gratis is.ArjanvdP schreef:Moraal van het verhaal: wees zuinig op je Chipkaart, want hij is zo kapot. Wel gek, voor 7,50 zouden ze ze toch wel iets steviger moeten kunnen maken. Verder vind ik het eigenlijk wel een topsysteem.
Alleen de touchscreen-automaten met een bolle voorkant, niet de andere touchscreen-automaten (staat er als het goed is ook op) en al helemaal niet de oude automaten met de codes.Wally schreef: Opvallend was dat sommige automaten mijn NS ov-chipkaart niet pakten, maar dat leken oudere generatie automaten te zijn.
Dat vermoed ik ook. Zeker in de spits sta je soms als sardientjes op elkaar, óók bij de in- en uitcheckapparatuur. Ik vind overigens nog altijd dat er veel te weinig checkpunten in de tram zitten en dat ze vertragned werken als na 11-2 iedereen moet in- of uitchecken. Je zag al vrij vaak dat veel mensen gewoon bij de deur blijven staan in de tram (vol of niet vol), dat wordt nu steeds hinderlijker aangezien mensen vooral bij de apparaten blijven hangen. Zodat je telkens weer duidelijk moet maken dat jij er echt even bij moet om je kaart te laten lezen.Wally schreef:Hoogstwaarschijnlijk staat de apparatuur in de tram wat gevoeliger afgesteld, om per ongeluk uitchecken te voorkomen wanneer men te dicht bij de lezer staat.
Ja bij de metro gaat heb ik sinds een maand of zoiets. vrijwel geen problemen meer. Er was een periode dat de poortje mijn kaart ook niet pakte, maar in de bus elders bijvoorbeeld wel. Gelukkig werkt het bij de metro nu wel aardig, toch wel handig op drukke stations 's ochtends.Wally schreef: terwijl ik bij de metro geen probleem heb.