[OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

evos
verkeersader

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen

Bericht door evos » vr 15 jan 2010, 23:56

Coen Tunnel schreef:Het meest correcte woord in deze situatie is dus rijtuig.
Bak mag ook, al is dat misschien teveel NS-jargon. Of wilden we juist het jargon volgen? :leep:
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jan 2010, 0:20

Wouter N14 schreef:
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2163441/reizen-met-ov-chipkaart-duurder.html]www.nu.nl[/url] (15-1-2010) schreef: 'Reizen met ov-chipkaart duurder'

AMSTERDAM - Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield. In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vrijdagavond in het programma De Ombudsman bekend gemaakt. In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder.

Duurder
In Amsterdam werden 220 ritten gemaakt, waarvan vijf procent duurder was. In Rotterdam, waar 239 werden getest, waren reizigers een procent goedkoper uit. Buiten de Randstad was reizen met de ov-chipkaart ook duurder in Leiden en Nijmegen was een ritje met een strippenkaart twaalf procent goedkoper. Hier werden 53 en 72 ritten getest. In Arnhem, waar 186 ritten werden vergeleken, was het 22 procent duurder.
Herkenbaar. Mijn vaste ritje in de stad is met de chipkaart zo'n 70% duurder. Mijn vaste ritje met streeklijnen is met de chipkaart zo'n 18% goedkoper.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 16 jan 2010, 10:46

Coen Tunnel schreef:Coupé hangt natuurlijk van de indeling van de trein af. Bij een open rijtuig, zoals gebruikelijk in Nederland, is dat natuurlijk duidelijk, alhoewel er rijtuigen half 1e en half 2e klas zijn met een afscheiding daar tussen (verschillende coupés). In de 1e klasse en in de ICE en IC Berlijn ook in de 2e klasse vind je ook nog steeds compartimenten. Dan is één zo'n compartiment al een coupé.

Het meest correcte woord in deze situatie is dus rijtuig. Een rijtuig is voor personenvervoer, een wagon voor goederenvervoer.
Dan gaat het in dit geval om een rijtuig (ICM)
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 jan 2010, 18:44

[url=http://www.nu.nl/politiek/2164934/huizinga-doet-onderzoek-tarief-ov-chipkaart.html]www.nu.nl[/url] (18-1-2010) schreef: Huizinga doet onderzoek naar tarief ov-chipkaart

DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) laat onderzoek instellen naar de tarieven in het openbaar vervoer. Dit heeft zij maandag aan de Tweede Kamer laten weten. Uit diverse onderzoeken zou zijn gebleken dat het reizen per bus, tram, metro of trein gemiddeld fors duurder is geworden door de ov-chipkaart. Volgens SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer moet het daarom overal mogelijk blijven om met de strippenkaart te blijven betalen, ''totdat de ov-chipkaart zijn belofte waarmaakt''. Hij vergeleek de rittenprijzen in zes steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Arnhem en Nijmegen. De gemiddelde prijsstijging varieerde van 5 procent (Amsterdam) tot 22 procent (Arnhem).

Opbrengstneutraal
De invoering van de ov-chipkaart gebeurt ''opbrengstneutraal''. Per saldo zou de reiziger gemiddeld niet meer gaan betalen. Huizinga wil daarover geen onduidelijkheid laten bestaan. Daarom laat zij onafhankelijk onderzoek doen naar de ov-tarieven in de verschillende vervoersregio's.

Rotterdam
Het onderzoek doet niets af aan de toestemming die Huizinga heeft gegeven om in en om Rotterdam vanaf 11 februari helemaal over te schakelen op de ov-chipkaart. Er is daar volgens haar woordvoerster tariefonderzoek gedaan. Rotterdam geldt als proeftuin voor het elektronisch betalen in het openbaar vervoer. In de Rotterdamse metro is de kaart al bijna een jaar het enige geldige betaalmiddel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 18 jan 2010, 19:27

In dit artikel mis ik de conclusie (zoals deze vanmorgen in het AD stond), dat het reizen in Rotterdam gemiddeld 1 procent goedkoper is geworden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 19 jan 2010, 22:16

Ik heb al een tijdje geleden mijn nieuwe studentenreisproduct opgeladen, maar nu viel me op mijn OV-chipkaart op dat het volgende op de kaart staat:
  • Studenten OV-chipkaart week
  • Studentenkaart korting week
  • Vraag uw OV-bedrijf
  • Vraag uw OV-bedrijf
Nu zullen die 2 laatste wel nieuwe week/weekend korting zijn, maar ik vraag me af of dit bij andere mensen ook zo is?

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 19 jan 2010, 22:34

Yep, bij mij staan mijn "oude" producten erop (geldig tot 31/12/12) en twee 'onbekende producten' (geldig tot 31/12/30). Die oude producten vervallen als het goed is op 1 februari aanstaande (die zijn overigens niet bij iedereen tot 31/12/12 geldig :idea: )

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 jan 2010, 16:32

Typisch. Ik hou via internet mijn transacties bij. Deze waren tot 17 januari bijgewerkt.
Gisterenavond was de gehele maand echter januari onvindbaar, alelen de transacties van december stonden er nog in (het saldo klopte overigens wel). Ik ging in eerste instantie uit van een storing oid.
Vanmorgen heb ik bij een betaalautomaat op Rotterdam CS de inhoud van mijn kaart bekeken, maar tot mijn stomme verbazing zijn die ontbrekende transacties op mijn kaart ook niet meer te zien. De recenstste twee waren van gisteren en eergisteren, en daarna van begin januari. Nu ik weer thuis ben zie ik op internet ook die transacties van begin januari weer terug, maar de rest van de maand is spoorloos van mijn kaart verdwenen. Nu ben ik toch wel héél erg benieuwd hoe dat kan, dus zal ik toch een vraag moeten gaan indienen.

Op de stadsbussen in Nijmegen werkte mijn chipkaart vandaag overigens prima.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 jan 2010, 17:29

In de Rotterdamse tram wordt overigens al flink gewaarschuwd voor de datum 11 februari en in die vele stickers en folders zit een inconsistentie (foto's met GSM gemaakt).

Een deel van een plakkaat waarop staat dat er nu 1 kaart is voor bus, tram en metro!
Afbeelding

Maar dan blijkt toch dat je een kaart kunt kopen die niet in de metro geldig is... :roll:
Afbeelding

ArjanvdP
zandpaadje

Bericht door ArjanvdP » ma 25 jan 2010, 14:41

Mijn studenten OV-chipkaart is al kapot. Ik heb hem nu ongeveer een jaar, laatst mijn nieuwe abbonement erop gezet, maar er zit nu een scheurtje in. Bij een bankpas ofzo is dat nooit een probleem, maar volgens de RET-medewerker die ik aansprak heeft de OV-chipkaart een heleboel kleine draadjes erin lopen, die door een scheurtje geen contact meer maken en dan doet je kaart het dus niet meer. :? Daarop heb ik het scheurtje dichtgeduwd, en inderdaad, toen ging het poortje weer open :D Nu heb ik mijn kaart 'gespalkt' met een ander pasje en plakband, en het werkt weer gewoon, maar denk toch dat ik voor de zekerheid alvast een nieuwe ga aanvragen.

Moraal van het verhaal: wees zuinig op je Chipkaart, want hij is zo kapot. Wel gek, voor 7,50 zouden ze ze toch wel iets steviger moeten kunnen maken. Verder vind ik het eigenlijk wel een topsysteem.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 25 jan 2010, 14:59

Hoezo 7,50? Heb je een wegwerpkaart gekocht?

ArjanvdP
zandpaadje

Bericht door ArjanvdP » ma 25 jan 2010, 15:18

Die studentenkaart heb ik gewoon gratis gekregen, toen hij het niet meer bleek te doen heb ik voor 7,50 een anonieme OVkaart gekocht (dus niet de eenmalige wegwerp!). Nu ik het probleem heb opgelost heb ik die eigenlijk niet meer nodig, maar als 'reserve' wel prettig.

Waar ik eigenlijk op doelde is dat de kwaliteit van de de studenten OV-chipkaart op het oog gelijk lijkt te zijn aan die van de anonieme kaart, deze 7,50 heeft gekost maar dus ook binnen een jaar kapot kan gaan. (als je hem gewoon in je portemonee hebt) Nu heeft een pasje in mijn portemonnee wel vaker last van een scheurtje of een hoekje eraf, maar bij de OV-chipkaart tast dat de functionaliteit dus aan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 25 jan 2010, 15:19

^^De mijne (OV Chipkaart) zit in een hoesje die ik bij de aanschaf van de Voordeelurenkaart heb gekregen. Ben niet zo bang voor beschadigingen :hypocrite:

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » ma 25 jan 2010, 16:57

Ik heb zojuist voor de derde keer geprobeerd om een account aan te maken op ov-chipkaart.nl, zodat ik automatisch opladen kan aanvragen. Voor de derde keer is het niet gelukt. Als ik al mijn gegevens heb ingevoerd en op "volgende stap" klik, dan ga ik weer naar de homepage. Een vriend van mij had daar ook al last van. Zijn er hier nog meer mensen die dat probleem hebben (gehad) en weten hoe ik alsnog een account kan aanmaken?
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 25 jan 2010, 17:39

Die site is niet echt stabiel, vind ik. Ik heb er dus een accounbt, maar soms kom ik er gewoon weg niet in (of het 'stokt' halverwege), soms gaat het probleemloos. Soms wil een andere browser ook wel eens helpen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jan 2010, 17:56

ArjanvdP schreef:Moraal van het verhaal: wees zuinig op je Chipkaart, want hij is zo kapot. Wel gek, voor 7,50 zouden ze ze toch wel iets steviger moeten kunnen maken. Verder vind ik het eigenlijk wel een topsysteem.
En dan te bedenken dat in Luxemburg dezelfde chips en apparatuur wordt gebruikt, maar de chipkaart echter gratis is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 jan 2010, 19:24

^^ Die kosten worden door de Luxemburgse overheid betaald ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jan 2010, 19:28

Dan nog, zo'n pasje kost echt geen € 7,50 om te maken. Dat is ver boven de werkelijke kostprijs, dus maakt men flinke winst.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jan 2010, 7:33

Ik heb mijn kaart vandaag ook maar eens in een hoesje gestopt (in de tram heb ik hem altijd in mijn broekzak zitten), maar met dat hoesje reageert de automaat niet op mijn kaart :(

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 26 jan 2010, 11:39

Echt niet? :shock: Ik laat mn OV-chipkaart gewoon in mn portemonnee zitten en dan doet hij het ook gewoon (tenzij ik mijn collegekaart of sportschoolpasje bij me heb, die interfereren)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jan 2010, 18:15

In de Rotterdamse trams heb ik wel vaker het idee dat mijn chipkaart geen goed 'bereik' heeft. In de metro en bus heb ik daar geen last van.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jan 2010, 18:32

Overigens is een deel van mijn vermiste transacties (zie een paar postings terug) weer terecht op mijn account. Morgen maar eens mijn kaart zelf controleren.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 27 jan 2010, 22:54

Ik laat m'n ov-chipkaart ook in m'n portemonnee zitten. Wat Palance schrijft herken ik: in de tram pakt ie hem soms niet, terwijl ik bij de metro geen probleem heb. Hoogstwaarschijnlijk staat de apparatuur in de tram wat gevoeliger afgesteld, om per ongeluk uitchecken te voorkomen wanneer men te dicht bij de lezer staat.

Bij NS werkt het reizen op saldo met een voordeelurenkaart trouwens prima. Je moet wel eerst via internet aangeven dat je 1e of 2e klas wil reizen, vervolgens moet je bij een automaat het product reizen op saldo ophalen. Opvallend was dat sommige automaten mijn NS ov-chipkaart niet pakten, maar dat leken oudere generatie automaten te zijn.
Na het ophalen saldo geladen. Bij het in-/uitchecken laten de palen een duidelijke piep horen, en wordt in het scherm saldo en bij uitchecken de reis incl kosten getoond. Overigens verscheen de term 'abonnement' in beeld bij in- en uitchecken met mijn voordeelurenkaart.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 jan 2010, 0:16

Wally schreef: Opvallend was dat sommige automaten mijn NS ov-chipkaart niet pakten, maar dat leken oudere generatie automaten te zijn.
Alleen de touchscreen-automaten met een bolle voorkant, niet de andere touchscreen-automaten (staat er als het goed is ook op) en al helemaal niet de oude automaten met de codes.

Wel jammer dat je niet meer per keer kan kiezen tussen 1e en 2e klasse. Wie niet altijd in dezelfde klasse wil reizen heeft dus twee kaarten nodig... :neenee:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 28 jan 2010, 6:37

Wally schreef:Hoogstwaarschijnlijk staat de apparatuur in de tram wat gevoeliger afgesteld, om per ongeluk uitchecken te voorkomen wanneer men te dicht bij de lezer staat.
Dat vermoed ik ook. Zeker in de spits sta je soms als sardientjes op elkaar, óók bij de in- en uitcheckapparatuur. Ik vind overigens nog altijd dat er veel te weinig checkpunten in de tram zitten en dat ze vertragned werken als na 11-2 iedereen moet in- of uitchecken. Je zag al vrij vaak dat veel mensen gewoon bij de deur blijven staan in de tram (vol of niet vol), dat wordt nu steeds hinderlijker aangezien mensen vooral bij de apparaten blijven hangen. Zodat je telkens weer duidelijk moet maken dat jij er echt even bij moet om je kaart te laten lezen.
Incheckpaaltjes bij de haltes zelf zou het een stuk sneller laten gaan allemaal, maar dan komt het vandalismeverhaal weer om de hoek kijken. Je merkt nu in ieder geval al dat het steeds langer duurt voordat iedereen de tram uit en in is.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » do 28 jan 2010, 11:01

^^ Dat is ook wel gewenning. Zo veel Prodata apparaten zitten er bijvoorbeeld ook niet in de Antwerpse trams en toch werkt het prima. Al is het natuurlijk wel zo dat je daarbij maar een keer het apparaat hoeft te gebruiken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2010, 11:15

^^In België hoef je alleen bij het instappen je vervoersbewijs te ontwaarden. Bij het uitstappen kun je onmiddellijk het voertuig verlaten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2010, 11:22

Dat is eenvoudig als er maar één zone bestaat. Je betaalt dan per instap of per stadsvervoersmaatschappij....
Voor elke denkbare afstand en vervoerder werkt dit niet of levert grote oneerlijkheid op.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » do 28 jan 2010, 11:29

^^ Je moet zelf het aantal zone's aangeven.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 28 jan 2010, 14:12

Wally schreef: terwijl ik bij de metro geen probleem heb.
Ja bij de metro gaat heb ik sinds een maand of zoiets. vrijwel geen problemen meer. Er was een periode dat de poortje mijn kaart ook niet pakte, maar in de bus elders bijvoorbeeld wel. Gelukkig werkt het bij de metro nu wel aardig, toch wel handig op drukke stations 's ochtends.