GroenLinks meest milieuvriendelijke partij

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Frank_NL
stadsweg

GroenLinks meest milieuvriendelijke partij

Bericht door Frank_NL » zo 12 nov 2006, 18:10

Vroege vogels schreef:Datum: 12 november 2006

Hilversum, 12 november – Vier politieke partijen halen een goed rapportcijfer als hun programma’s worden bekeken op natuur-, milieu- en diervriendelijkheid. Twee komen op een voldoende en de zes overige hebben duidelijk een onvoldoende. Op verzoek van het radioprogramma Vroege Vogels hebben acht grote groene organisaties de verkiezingsprogramma’s van de partijen onderzocht en van een cijfer voorzien. Als die worden gemiddeld dan scoort GroenLinks het hoogst met een 7,8 – Lijst Vijf Fortuyn sluit de rij met 2,2.

GroenLinks 7,88

PartijvdDieren 7,80

Christen Unie 7,75

SP 7,31

PvdA 6,68

D66 6,42

CDA 4,57

SGP 4,40

Een NL 3,60

VVD 3,37

Wilders/PvdV 2,90

LVijf Fortuyn 2,25

Vroege Vogels heeft het onderzoek gedaan samen met Natuurmonumenten, Stichting Natuur & Milieu, Greenpeace, Milieudefensie, Wakker Dier, Vogelbescherming, de Fietsersbond en Reizigersorganisatie ROVER. Gekozen is voor de twaalf partijen die volgens de bekende opinie-onderzoekers een redelijke kans hebben om in de Tweede Kamer (terug) te komen.

Opvallend is dat op alle onderzochte terreinen (milieu, natuur, ecologische hoofdstructuur, klimaatverandering, energie, vervoer, landbouw, dierenwelzijn) én bij alle organisaties steeds vergelijkbare cijfers werden gegeven. De vier ‘winnaars’ scoorden unaniem goed, alleen op dierenwelzijn bleef de Christen Unie wat achter.

Het voorgestelde beleid van de huidige coalitiepartijen CDA en VVD haalde op alle fronten louter onvoldoendes. Van ‘klein rechts’ heeft het milieu ook weinig goeds te verwachten volgens de onderzoekers: enkel dikke onvoldoendes.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 12 nov 2006, 18:14

Verbaast me niet. Wat zijn de criteria geweest?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 nov 2006, 18:18

Tja, het zou ook wat zijn als die partij dat niet was he ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 12 nov 2006, 18:18

Wakker Dier = Partij voor de Dieren. Erg onafhankelijk dus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 nov 2006, 18:19

waldo79 schreef:Verbaast me niet. Wat zijn de criteria geweest?
Ik verwacht ook dat "het alles op alles zetten om enige wegverbetering tegen te houden" als zeer milieuvriendelijk wordt gerekend :roll:

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 12 nov 2006, 18:22

Vermoedelijk wel Chris, en terecht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 nov 2006, 18:29

ik moest lachen...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 12 nov 2006, 18:29

Tuurlijk. En als GL een MZB voorstelt naar Maastricht, en de ondertunneling A2 tegenhoud, waardoor Maastricht de komende jaren alleen maar verder verstikt. Ben je dan nog steeds zo blij dat een GL een 'milieuvriendelijke' partij is? :roll:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 12 nov 2006, 18:34

Verkeer dat in een file staat is slechter voor het milieu dan verkeer dan kan doorrijden. :!:
Donateur Vereniging Wegenforum

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 12 nov 2006, 18:34

Beste Jeroen. Ik ken het standpunt van GroenLinks in deze niet. Het is mij niet bekend wat een MZB inhoud, zodat ik daarover niet zal oordelen.

Mijn persoonlijke mening over de N2 in Maastricht: die kan nog tientallen jaren mee en ik heb de hoop dat meer dan die vier rijbanen nooit nodig zullen zijn. De N2 in Maastricht is wat mij betreft beslist geen probleem.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 12 nov 2006, 18:37

MZB = Magneetzweefbaan
Frank_NL schreef:De N2 in Maastricht is wat mij betreft beslist geen probleem.
Daar zullen de omwonenden van de N2 het vast niet mee eens zijn...
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 12 nov 2006, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 nov 2006, 18:37

Frank_NL schreef:Beste Jeroen. Ik ken het standpunt van GroenLinks in deze niet. Het is mij niet bekend wat een MZB inhoud, zodat ik daarover niet zal oordelen.

Mijn persoonlijke mening over de N2 in Maastricht: die kan nog tientallen jaren mee en ik heb de hoop dat meer dan die vier rijbanen nooit nodig zullen zijn. De N2 in Maastricht is wat mij betreft beslist geen probleem.
Ha, en dat noemt zich milieuvriend Afbeelding

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 12 nov 2006, 18:42

Hoi Chris, als je op dit forum niet voor meer infrastructuur bent, dan heb je het met het milieu niet goed voor. Ik lees dit hier keer op keer, maar het is een standpunt dat vrij hol is.

Overigens is al verschillende keren gebleken dat een heel groot deel van de bewoners van de flats langs de N2 in Maastricht het liefst wil blijven wonen waar zij wonen.

De A2 rond Maastricht veroorzaakt overigens veel meer omgevingsgeluid dan de N2 en daar doet een ondertunneling in de stad ook niks aan.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 12 nov 2006, 18:56

Frank, ik ben weliswaar niet zo heel bekend met de N2, maar ik kan je wel het volgende voorspellen als de komende tientallen jaren de N2 er in de huidige staat bij blijft liggen:

- Files voor Maastricht worden steeds langer en langer. Verlies voor het bedrijfsleven word hierdoor steeds groter Oke, dat interesseert je toch niet
- Uitstoot emissies beperkt zich hierdoor niet tot de stad maar tot ver daarbuiten
- Gezondheidsklachten omwonenden verergeren
- Barrierewerking blijft/wordt groter
- ....

:roll:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 12 nov 2006, 19:19

Vroege Vogels en alle genoemde organisaties zijn stuk voor stuk zo partijdig als wat, en scoren op basis van hun eigen axioma's. Hoe onzinnig en onbewezen die ook zijn. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2006, 21:29

Ik meen dat de Christen Unie volgens Milieudefensie de beste partij is voor het milieu. En volgens ROVER ook de beste partij voor het Openbaar Vervoer.
Qua moreel-ethische standpunten liggen de CU en mijn persoon heel ver uit elkaar. Ik zal dan ook mijn ouders niet volgen in hun stem voor de CU. Wat het wel wordt weet ik nog niet, maar na een uitgebreid verhaal in de NRC van zaterdag over GroenLinks overweeg ik - ondanks hun voorgestelde infrastructuurbeleid - toch op hun te stemmen, nu ze op sociaal-economisch terrein een forse ruk naar rechts hebben gemaakt en m.b.t het ontslagrecht in feite rechtser zijn geworden dan de PvdA.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 12 nov 2006, 22:04

@ Vinny.
Tja, het links-liberale / vrijzinnig-linkse dat Halsema propageert staat me ook heel erg aan eigenlijk. Alleen ben ik tegenwoordig niet meer links genoeg voor ze, maar vooral staat het OV/auto-beleid me niet aan.
Tegen de auto: prima. Het huidige taboe op nieuwe wegen en de oogkleppen-OV-politiek slaan echter nergens op.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 nov 2006, 22:14

Toch wordt GL nog als een stuk linkser gezien dan SP, nog linkser dan Wilders/Fortuyn rechts zijn.

Klopt dat nog wel?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 12 nov 2006, 22:26

Als je stelt liberaal=rechts, dan niet, maar volgens mij is dat te simpel.
Liberaal heeft natuurlijk met vrijheid te maken. Een rechts iemand zegt dan: vrijheid, dat is als er weinig overheidsbemoeienis is. Een links-liberaal zegt: vrijheid, dat als iedereen volledig kansen heeft, en dus écht vrij is zich te ontplooien.
Dat komt dus neer op zorgen dat kansarmen kansen hebben, NIET op het pamperen van kansarmen met uitkeringen. Dat betekent dus bijvoorbeeld ook versoepeling van ontslagrecht, hoewel dat een rechts thema lijkt. Versoepeling ervan is goed voor de economie, wat extra kansen creeert. Bovendien biedt het werklozen meer kansen, doordat het ontslag vooral degenen beschermt die al werk hebben.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2006, 23:02

Toch wordt GL nog als een stuk linkser gezien dan SP, nog linkser dan Wilders/Fortuyn rechts zijn.

Klopt dat nog wel?
Omdat je links-rechts niet op een lijn moet zien, maar in een vlak:
Afbeelding
Ik heb hier een snel niet-politicologisch correct schema in elkaar geknutseld en mijn eigen positie (min-of-meer) weergegeven.

Langs de horizontale as staat het traditioneel sociaal-economisch links-rechts. Dat wil zeggen dat naar mate je links opschuift in de grafiek je voor meer overheidsbemoeienis wil met de economie, en [plat gezegd], hogere belastingen en hogere uitkeringen.

Langs de verticale as staat het "vrijheid voor het individu". Hoe meer je naar boven in de grafiek opschuift hoe minder je vindt dat de overheid wat te zeggen heeft over hoe het individu (de burger) zijn leven moet inrichten. Je kunt je voorstellen dat beneden partijen te vinden zijn die: Abortus willen verbieden, de doodstraf willen invoeren en hoge straffen voor het bezitten van softdrugs willen.
Aan de bovenkant zijn partijen te vinden die boerka's overal willen toestaan, alle drugs willen legaliseren, de maximumsnelheid op autosnelwegen willen afschaffen etc.

Zelf ben redelijk bovenin te vinden, zoals ik al getekend heb. Ik vind de vrijheid van een individu pas ophouden als een ander daar last van krijgt. En niemand heeft last van het homohuwelijk. Dus ik ben voor het homohuwelijk (dat is een voorbeeldje trouwens). De drie voorbeelden hierboven gaan me overigens om bovenstaande reden te ver en daarom sta ik niet helemaal op de lijn ;)

EDIT: ik heb even de figuur iets verbeterd. In de oranje cikel vind men de gebruikelijke 'coalitie', waarin je standpunten moeten liggen om mee te kunnen regeren. De ChristenUnie zal bijvoorbeeld dus of veel water bij de wijn moeten doen, of de overige partijen die met haar regeren zullen veel moeten slikken.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 12 nov 2006, 23:10

Goed zo. Dankzij Vincent blijft het Frans een belangrijke straattaal in Maastricht. Want daarvoor zijn de coffeeshops erg noodzakelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2006, 23:14

Goed zo. Dankzij Vincent blijft het Frans een belangrijke straattaal in Maastricht.

[cynisme modus aan]Al mijn grote plannen worden één voor één afgeschoten. Maar ik heb één ding toch maar weer voor elkaar gekregen. Dat de Maestrichtse panneaux routiere voortaan bilinguaal zijn... [einde cynismemodus]

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 12 nov 2006, 23:20

Vinny, zo'n 2-dimensionale weergave is inderdaad al 10x beter, zie ook het 'spectrum' van http://www.kieskompas.nl.

Overigens moet ik wel nog even zeggen dat zo'n 2-dimensionale weergave ook nog niet dé weergave is. Het blijft een versimpeling. Je zou er bijvoorbeeld nog wel een christelijkheid-dimensie aan toe kunnen voegen. Of een xenofobie-dimensie. Of een milieu-dimensie.
Maar ja, na de 2e dimensie wordt het zo lastig weer te geven, na de 3e helemaal en na de 4e hebben we zelfs geen idee hoe.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 12 nov 2006, 23:25

Wat bedoel je daar Vinny? Met die panelen en het afschieten?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2006, 23:41

Het blijft een versimpeling.
Tja. Je kunt natuurlijk ook gewoon de partijprogramma's lezen... :idea:

Overigens ben ik op verkeer- en vervoersbeleid behoorlijk 'rechts'. Hoewel linkser dan René natuurlijk, maar dat is niet zo heel moeilijk :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2006, 23:47

Wat bedoel je daar Vinny? Met die panelen en het afschieten?
Nou ik heb planologie gestudeerd, maar klaarblijkelijk zit men niet op mij te wachten. Na ettelijke sollcitaties ben ik nog steeds zonder werk. :cry:
En die panneaux? Dat zijn richtingborden. Jij zei dat "dankzij mij" Frans de straattaal is in Maastricht en dus alle richtingborden Frans/Nederlands gespeld zijn ;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 12 nov 2006, 23:48

Dan heb je weer het punt dat partijprogramma's óók niet alles zeggen. Een partij kan in z'n programma totaal iets anders zetten dan het altijd doet / gedaan heeft, en hoeft daar niet eens op afgerekend te worden.
Dit is ook een van de kritiekpunten op Stemwijzer.

Je kan wel willen dat het alleen 'om de inhoud' gaat, maar uiteindelijk gaat het (ook) om mensen. Dat is normaal, daar is op zich niet per se wat mis mee.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2006, 23:56

Dan heb je weer het punt dat partijprogramma's óók niet alles zeggen. Een partij kan in z'n programma totaal iets anders zetten dan het altijd doet / gedaan heeft, en hoeft daar niet eens op afgerekend te worden.
Dit is ook een van de kritiekpunten op Stemwijzer.
Je hebt ook http://www.stemmentracker.nl/

Deze 'stemwijzer' simuleert het stemgedrag van de politieke partijen in de Tweede Kamer.
Stemmentracker schreef:De StemmenTracker is een nieuw hulpmiddel voor kiezers om partijen te beoordelen. U kunt hier uw eigen politieke standpunten vergelijken met het stemgedrag van partijen in de Tweede Kamer in de afgelopen regeerperiode. Terugkijkend kunt u zien wat partijen in de afgelopen jaren feitelijk aan standpunten hebben ingenomen.

In de StemmenTracker kunt u uw mening geven over dertig belangrijke onderwerpen die de afgelopen regeerperiode in de Tweede Kamer in stemming zijn gebracht. Was (of bent) u voor of tegen het zenden van een vredesmissie naar Uruzgan, de sluiting van de kerncentrale in Borssele, een ruimere pardonregeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers en de invoering van het nieuwe zorgstelsel?

In het resultaatscherm ziet u in één oogopslag met welke partij u het meest zou hebben meegestemd en in aflopende volgorde de andere partijen. De StemmenTracker, afgeleid van 'track', het Engelse werkwoord voor 'volgen', biedt daarbij als extra mogelijkheid de stemverklaringen van de partijen te raadplegen. Op die manier kan de gebruiker nog wijzer stemmen.
De mensen binnen mijn studentenvereniging zijn aardig verrast door de uitkomsten van deze stemwijzer. Die is namelijk volstrekt door elkaar gehusseld.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 13 nov 2006, 0:22

Erg goed initiatief, die Stemmentracker.
Bij mij #1 D66, niet schokkend. Wél schokkend: #2 LPF.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 nov 2006, 0:24

Ik heb hem net zelf gedaan en was toch enigszinds verrast door de uitkomst:
18 keer ben ik het eens met D66 (hoogst)
14 keer met de VVD (laagst).
Dat scheelt dus maar weinig.

17 keer ben ik het eens met de uiteindelijke uitkomst van de stemming (en dus 13 keer niet)

19 keer ben ik het eens met de rest van de Nederlandse bevolking* (en 11 keer dus niet)

* lees: de meerderheid van stemmers op stemmentracker.