[N062] Verbreding naar 2x2 Tolplein-Westerscheldetunnel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: N62: 2x2 Tolplein-Westerscheldetunnel

Bericht door harry » wo 09 dec 2009, 18:32

Zullen we vanaf nu knooppunt Engelbert zeggen?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rudolf
woonerf

Bericht door Rudolf » wo 09 dec 2009, 19:39

Ik weet niet wat de officiële naam is, als engelbert dat is dan moeten die we gebruiken ja.
Alleen ik denk dan toch dat het officeel Euvelgunne is. Dat staat ook aangeven op http://combikaart.autosnelwegen.net/

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 09 dec 2009, 21:33

Zullen we weer teruggaan naar Zeeland :?: :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rudolf
woonerf

Bericht door Rudolf » wo 09 dec 2009, 21:47

Haha ja goed idee, excusus voor het uitstapje :dyn_hyp:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 dec 2009, 22:03

Krijgt het knooppunt N62 - A58 een naam? Het lijkt me wel logisch omdat het ook de vorm van een knooppunt krijgt, en dit sluit ook aan op de naamgeving van constructies als knp Hellegatsplein.

Suggesties:
Graszode
Heinkenszand
's-Heerarendskerke (langste knooppuntnaam in Nederland?)
Zak van Zuid Beveland :rofl2:

Je zou kunnen zeggen dat het zonder twijfel Heinkenszand wordt, maar volgens mij ligt 's-Heerarendskerke toch nét iets dichterbij, dus als men consequent wil zijn...

Ik denk niet dat N254-N62 een naam gaat krijgen, maar knooppunt 's-Heerenhoek (ook weer zo lang) of, waarschijnlijker, knooppunt Nieuwdorp komen in aanmerking.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 09 dec 2009, 22:13

Mieron schreef:
Inderdaad een onduidelijke tekening. Wat een vreemde boog tussen de A58 ri BOZ en de Drieweg.
Ik vind die aansluiting met linkse in-en uitvoegers een waanzin-geval :nuts:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 dec 2009, 22:30

Uniek in nederland lijkt me. Maar niet erg veilig, zo'n oplossing, en het bespaart ook helemaal niks. Op die manier kan het nooit autosnelweg worden, al zijn ze dat voorlopig ook nog lang niet van plan, het is beter om je ervoor voor te bereiden als je daar de kans voor hebt denk ik dan toch. Gaat dit niet tegen één of andere richtlijn in?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 jan 2010, 11:34

Op 31 december via de tunnel gereden. Er staat op het korte verdubbelingstraject een werkbord met "gereed september 2010"of zo iets. Er stond ook een graafmachine, maar ik vermoed dat die slechts met kabels of rooien bezig was. Omdat je op de enkelbaansstukken nergens mag inhalen is de N62 grotendeels feitelijk een 80 km/h, daar je altijd wel een vrachtwagen tegenkomt. Terug heb ik de Liefkenshoektunnel genomen, wat behoorlijk sneller was, daar je bijna overal 120 kon rijden. Wel behoorlijk grote gaten in het wegdek in België. Waar ik in Nederland nog spoedreparaties zag op oudejaarsdag, nam men in België niet eens de moeite borden te plaatsen. Overdag kan je nog wel om de gaten heenrijden (soms echt wel 10 cm diep), maar 's avonds zie je ze slecht.

PS. Feitje voor Harry: De op- en afritten van de A58 naar de N62 zijn voorzien van rotondes. Op deze rotondes is men vergeten de N62 aan te geven op de handwijzers. Erg slordig voor wie zich op N62 focust ipv Terneuzen. De N62 is dus niet geheel bewegwijzerd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 04 jan 2010, 16:47

^^ inderdaad ja, heb er ook al op gelet, er staat geen N62...
en wat is eigenlijk die erg vreemde constructie aan het kruispunt waar je linksaf gaat richting de tunnel? daar "splitst" de weg als het ware, om dan 100 meter verder weer via een invoegstrook op de hoofdrijweg uit te komen... heb er al veel automobilisten de mist in zien gaan, ik ook de eerste keer trouwens... ik zie er echt het nut niet van in dergelijke constructie aan te leggen!

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 jan 2010, 17:02

daviedoff schreef: en wat is eigenlijk die erg vreemde constructie aan het kruispunt waar je linksaf gaat richting de tunnel?
Er zijn 2 stroken voor linksaf, waarvan de rechterstrook rechts van een eilandje wordt geleid. Het lijkt aangelegd te zijn voor vrachtwagens om die zo een ruimere bocht te geven. Waarom voor deze unieke en dus verwarrende constructie is gekozen is mij een raadsel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 04 jan 2010, 22:04

Peter schreef:
daviedoff schreef: en wat is eigenlijk die erg vreemde constructie aan het kruispunt waar je linksaf gaat richting de tunnel?
Er zijn 2 stroken voor linksaf, waarvan de rechterstrook rechts van een eilandje wordt geleid. Het lijkt aangelegd te zijn voor vrachtwagens om die zo een ruimere bocht te geven. Waarom voor deze unieke en dus verwarrende constructie is gekozen is mij een raadsel.
Naar mijn mening kan er helemaal niks foutgaan op dat kruispunt; als je van Vlissingen komt, heb je geen reden om naar rechts te gaan, evenmin als je van de tunnel komt, en als je van de A58 komt heb je simpelweg twee opties (direct naar links of via het eilandje). Bijna iedereen gaat gewoon direct naar links, behalve de lijnbus en misschien een enkele vrachtwagen.

Waarom heeft men trouwens niet gekozen voor een oplossing, waarbij verkeer Vlissingen - Tunnel gewoon rechts van het kruispunt kan doorrijden om vervolgens in te voegen op de hoofdrijbaan? Dan zit je in feit met een links uitvoeger richting A58. Dat had 2 conflictvrije richtingen opgeleverd (de al bestaande vrije Tunnel - A58 en de nieuwe).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 29 apr 2010, 19:44

Hoe staat het ondertussen met de luxe plannen voor de N62? Want wat ik toen heb voorbij zien komen kan nooit overeind blijven met al die bezuinigingen in het vooruitzicht, daar geloof ik geen zak van. ;)

Bartje
dorpsstraat

Bericht door Bartje » do 29 apr 2010, 20:37

Voorlopig wordt alle aandacht gelegd op de Sluiskiltunnel. Pas geleden is er archeologisch onderzoek geweest bij de in-en uitgangen van de toekomstige tunnel. Bestemmingsplan ligt nu ter inzage. Als het goed is, wordt dit najaar de definitieve aanbesteding gedaan voor de bouw van de Sluiskiltunnel waarna de bouw begin volgend jaar kan beginnen.

Voorlopig zal prioriteit worden gegeven aan de verbreding van de N62 aan Zeeuws-Vlaamse kant (Westerscheldetunnelweg). De kruising N61-N62 zal daarna worden aangepakt zodat de bouw hiervan op elkaar aansluit.

Tja, er zit iig vooruitgang in, tis niet alleen de provincie die er aanwerkt he. Rijkswaterstaat (aansluiting met N61) en de Belgische overheid (Sluiskiltunnel) betalen er ook aan mee he! ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 13 mei 2010, 14:11

Men is eindelijk begonnen met de werken om het traject Tolplein - Westerscheldetunnel te verbreden; naast de weg liggen nu een soort van zandlichamen (al heb ik niet veel verstand van wegenbouw). Bij het bruggetje was men al veel eerder begonnen. Opvallend is dat er plekken zijn waar de dijk, die langs de weg ligt, precies op het tracé van de toekomstige rechter twee banen ligt. Hier is men nog niet begonnen, ik neem aan dat deze dijken worden afgegraven (ze liggen precies voor de open plek onder de viaducten, die zijn voorbereid op 2x2). De twee nieuwe rijbanen komen dus, als je vanuit de tunnel komt, rechts van de oude rijbaan.

Misschien kan iemand een foto nemen?

Vooralsnog ondervindt het verkeer geen hinder van deze werken. Ik neem aan dat dit pas gaat gebeuren als het asfalt er al eenmaal ligt, dus we hoeven ons voorlopig niet veel zorgen te maken lijkt me.

Men werkt voorlopig nog niet aan het tracé tussen het stoplicht bij Borssele en de aansluiting op de A58... terwijl het daar juist zo hard nodig is, ik stond er zelfs eens een keer in de file! Moet je voorstellen! :shock: :shock: :shock:

Toch ongelofelijk dat men daar nooit iets aan heeft gedaan. Echt een schande!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 13 mei 2010, 14:22

sirdanilot schreef:Misschien kan iemand een foto nemen?
Ik ben er vanmorgen nog langs gereden, maar ik vond die zandlichamen dusdanig oninteressant dat ik er geen foto van heb genomen. Als je dit gisteren had gepost dan had ik wel even een foto gemaakt. ;)

Maar je hebt gelijk: ze hebben de geluidswal her en der afgegraven en op die plekken ligt inderdaad een zandlichaam. De Westerscheldetunnel is overigens in de nacht van dinsdag op woensdag (18-19 mei) dicht vanwege een calamiteitenoefening.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 28 mei 2010, 16:19

In de lokale krant staat dat de westerscheldetunnelweg tussen aansluiting Terneuzen en Hoek zaterdag tussen 06.00 uur en 18.00 uur volledig wordt afgesloten i.v.m. verdubbeling. Ook moet men werken aan een kunstwerk (kabeloverkluizing).

De Westerscheldetunnelsite meldt:
De overige kunstwerken zijn zo uitgevoerd dat deze geschikt zijn voor de uitbouw tot een autosnelweg. Er is dus genoeg ruimte voor de uitbouw tot een 2x2 stroomweg met vluchtstrook.
Gaat men daadwerkelijk vluchtstroken aanleggen? Ik hoop van wel. Ik vind die wegen met invoegers zónder vluchtstroken namelijk nogal onveilig; op de Randweg N2 bij Eindhoven kregen we eens bijna een aanrijding omdat er onverwacht helemaal geen vluchtstrook was, en het was er erg druk. Bij een invoeger verwachten de meeste mensen, terecht, gewoon een veilige vluchtstrook. En moet je voorstellen dat dit gewoon een nieuwe weg is, niet eens zo een archaïsch geval :shutup:

De huidige invoeger vanuit Terneuzen richting de Westerscheldetunnel is erg ruim uitgebouwd en bovendien is het niet erg druk op de weg. Ik kan me nu even niet voor de geest halen of er een vluchtstrook ligt of niet (dacht van niet), maar dit veroorzaakt geen onveilige situaties. In de toekomst zou dit echter, bij toenemende verkeersintensiteit, wel kunnen gebeuren. Men kan dus maar beter alvast op z'n minst een eindje vóór en na de oprit Terneuzen richting Hoek alvast zo een vluchtstrook aanleggen, en het liefst helemaal tot aan de rotonde Hoek.

Van ombouw tot volwaardige autosnelweg is voorlopig overigens nog geen sprake. Gaat er zeker niet van komen voordat de Sluiskiltunnel af is. Omdat deze tunnel is ontworpen op 100 km/u (net als de Westerscheldetunnel), betwijfel ik of dit in de te voorziene toekomst überhaupt op de planning staat. Uiteraard zijn er wel meer snelwegen met een beperking van 100 km/u in een tunnel, maar men is sowieso niet erg happig op het uitdelen van autosnelwegstatus dus men gaat dat ook zeker niet zomaar doen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 28 mei 2010, 16:52

Toch zou er wel potentie zijn in een snelweg vanaf de A58 via de route van de N62 naar de Zelzate (en via de R4 verder naar Gent). Er ontstaat zo een goede alternatieve route tussen de Randstad en Noord-Frankrijk die de drukte rond Antwerpen omzeilt.
Of zo'n soort route in kilometers korter is, is een andere vraag, maar doordat de files rond Antwerpen vermeden worden kan het in tijd wel korter zijn.

Bartje
dorpsstraat

Bericht door Bartje » vr 28 mei 2010, 18:13

De huidige invoeger vanuit Terneuzen richting de Westerscheldetunnel is erg ruim uitgebouwd en bovendien is het niet erg druk op de weg. Ik kan me nu even niet voor de geest halen of er een vluchtstrook ligt of niet (dacht van niet), maar dit veroorzaakt geen onveilige situaties. In de toekomst zou dit echter, bij toenemende verkeersintensiteit, wel kunnen gebeuren. Men kan dus maar beter alvast op z'n minst een eindje vóór en na de oprit Terneuzen richting Hoek alvast zo een vluchtstrook aanleggen, en het liefst helemaal tot aan de rotonde Hoek.
Net na de tunnel ligt er idd een klein stuk vluchtstrook richting de afslag Terneuzen aan de linkerkant van de weg (Zie Google Maps) maar eigenlijk mag dit geen naam hebben.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 28 mei 2010, 21:45

Willem schreef:Toch zou er wel potentie zijn in een snelweg vanaf de A58 via de route van de N62 naar de Zelzate (en via de R4 verder naar Gent). Er ontstaat zo een goede alternatieve route tussen de Randstad en Noord-Frankrijk die de drukte rond Antwerpen omzeilt.
Of zo'n soort route in kilometers korter is, is een andere vraag, maar doordat de files rond Antwerpen vermeden worden kan het in tijd wel korter zijn.
Momenteel is besloten tot een ombouw van 2x2 met ongelijkvloerse kruisingen tot aan Zelzate (B).

Helaas zijn de Belgen momenteel niet bepaald bezig de R4-oost (aangrenzend aan de N62) om te bouwen. In tegendeel, men vat het plan op om doorgaand verkeer via de R4 west te sturen :? . Knap staaltje samenwerking :roll:
De Tractaatweg komt nu in België uit op een verschrikkelijk onveilig en complex kruispunt waar maar liefst in 5 richtingen wegen bij elkaar komen. De verkeerslichten staan vaak uit (knipperend oranje). De R4 sluit met een gewoon afritcomplex aan op de E34, en telt verder zeer vele stoplichten en voorangskruisingen. De weg is zéér onveilig. Alleen het zuidelijke deel van de R4-oost wordt gedeeltelijk ongelijkvloers gemaakt. En een deel is uiteraard al jarenlang autosnelweg, nu een beetje plompverloren in het niets eindigend (GTI, toeleidende weg onvoltooide Sifferverbinding).

De forse tolprijs zal verkeer niet bepaald verleiden de nieuwe route te nemen. Ze is vooral bedoeld als afvoerputje voor Vlissingen.

Echter, ik ben ook vóór een ombouw tot autosnelweg. Het tracé is mooi vlak, er is geen sprake van Hollandse papgrond, het loopt op geen enkel punt langs bebouwing en de weg is al mooi omzoomd door bomen. Een snelweg zou nauwelijks misstaan in het eindeloos lege landschap. Naast de drie afritten (over zo'n 16 kilometer !) is er volgens mij welgeteld één oversteek, momenteel in de vorm van een viaduct met plaats voor de huidige 2x1 weg. Ook het viaduct bij Axel moet worden verbreed/verdubbeld. Verder is de weg vrij van moeilijkheden.

Als men hier een snelweg van zou maken, zou het één van de goedkoopste snelwegen van Nederland zijn.

Bartje
dorpsstraat

Bericht door Bartje » za 29 mei 2010, 0:01

Helaas zijn de Belgen momenteel niet bepaald bezig de R4-oost (aangrenzend aan de N62) om te bouwen. In tegendeel, men vat het plan op om doorgaand verkeer via de R4 west te sturen :? . Knap staaltje samenwerking :roll:
De Tractaatweg komt nu in België uit op een verschrikkelijk onveilig en complex kruispunt waar maar liefst in 5 richtingen wegen bij elkaar komen. De verkeerslichten staan vaak uit (knipperend oranje). De R4 sluit met een gewoon afritcomplex aan op de E34, en telt verder zeer vele stoplichten en voorangskruisingen. De weg is zéér onveilig. Alleen het zuidelijke deel van de R4-oost wordt gedeeltelijk ongelijkvloers gemaakt. En een deel is uiteraard al jarenlang autosnelweg, nu een beetje plompverloren in het niets eindigend (GTI, toeleidende weg onvoltooide Sifferverbinding).

De forse tolprijs zal verkeer niet bepaald verleiden de nieuwe route te nemen. Ze is vooral bedoeld als afvoerputje voor Vlissingen.

Echter, ik ben ook vóór een ombouw tot autosnelweg. Het tracé is mooi vlak, er is geen sprake van Hollandse papgrond, het loopt op geen enkel punt langs bebouwing en de weg is al mooi omzoomd door bomen. Een snelweg zou nauwelijks misstaan in het eindeloos lege landschap. Naast de drie afritten (over zo'n 16 kilometer !) is er volgens mij welgeteld één oversteek, momenteel in de vorm van een viaduct met plaats voor de huidige 2x1 weg. Ook het viaduct bij Axel moet worden verbreed/verdubbeld. Verder is de weg vrij van moeilijkheden.

Als men hier een snelweg van zou maken, zou het één van de goedkoopste snelwegen van Nederland zijn.
Ik ben het met je eens, het zou een ontzettend mooie verbinding zijn. Echter moet iedereen niet zomaar denken dat alles zomaar gereed is. Aan Zeeuws-Vlaamse kant eerst het gedeelte tussen de Westerscheldetunnel en de N61(2010), vervolgens de Sluiskiltunnel, dan de nieuwe aansluiting tussen Sluiskiltunnel en de N61 (tot 2014) en tenslotte pas de Tractaatweg. Aan Belgische kant is het een puinhoop met idd die kruising met die stoplichten die buiten werking zijn. Er zijn de laatste jaren al teveel ongelukken op die kruising gebeurd.
Maar ook aan Nederlandse kant is er nog niet veel gebeurd. Er moet nog grond aangekocht worden en het definitieve trace is nog niet vastgesteld. De N62 sluit straks ook aan op de Tractaatweg maar voorlopig gaat dan alles van 2x2 naar 2x1.

En die tol, tja, het is een schande dat Zeeuws-Vlamingen om naar de rest van Nederland te kunnen tol moeten betalen. Maar het zal voorlopig wel worden geheven want anders is de zaak simpelweg niet te betalen! :?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 29 mei 2010, 13:26

Bartje schreef:En die tol, tja, het is een schande dat Zeeuws-Vlamingen om naar de rest van Nederland te kunnen tol moeten betalen.
De veerboot was natuurlijk ook niet gratis. :2cents:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 29 mei 2010, 13:30

1) Kn. Hellegatsplein - Oude Tonge - Grevelingendam - Oosterscheldebrug (aanbruggen met in het midden een hangbrug van 2 km) - Noord-Beveland - Goes (kn. De Poel) - Westerscheldetunnel - N61 - Belgie: R4 --> A62

2) A15 (afrit 12: Brielle) - N57 Haringvlietdam - Goedereede: A57
Rest N57 tot Middelburg: N57 2+1 alternerend (omleggingen rond dorpjes)
N57 t.h.v. Brigdamme (ten nooden van Midelburg) - A58 bij Arnemuiden (tunnel onder "Kanaal door Walcheren"): 2x2 N57

Hiermee is Zeeland m.i. tot in lengte van jaren goed bereikbaar.
Donateur Vereniging Wegenforum

Bartje
dorpsstraat

Bericht door Bartje » za 29 mei 2010, 15:12

boe! schreef:
Bartje schreef:En die tol, tja, het is een schande dat Zeeuws-Vlamingen om naar de rest van Nederland te kunnen tol moeten betalen.
Dat vind ik nogal een domme opmerking. 107.000 Zeeuws-Vlamingen horen toch ook bij Nederland? Die betalen toch ook net zoals elke andere Nederlander belasting etc.? Waarom moeten dan juist die mensen tol betalen? Buiten de Kiltunnel bij Dordrecht ken ik geen enkele andere tunnel waar men tol moet betalen en zelfs die mensen hebben nog een tolvrij alternatief via de A29!

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 29 mei 2010, 15:29

Hajo schreef:1) Kn. Hellegatsplein - Oude Tonge - Grevelingendam - Oosterscheldebrug (aanbruggen met in het midden een hangbrug van 2 km) - Noord-Beveland - Goes (kn. De Poel)
Ombouw van dit gedeelte tot autosnelweg is door de komst van de A4 niet meer nodig. De A4 is namelijk niet zo heel erg veel om vergeleken met dit tracé. Uiteraard had ik als Zeeuw liever dit tracé dan de A4, maar men gaat echt niet beide bouwen. Bovendien was de A4 véél goedkoper dan een eventuele A59/A256/A62, namelijk geen barrières als Oosterschelde en de sluizen bij Noord-Beveland, veel korter tracé, minder dorpen langs de weg, minder afritten nodig etc.
Buiten het stukje van dit tracé dat al gebouwd is (A256 en een stuk snelweg-N256 op Noord-Beveland) gaat het hier in de te voorziene toekomst echt niet meer van komen.
- Westerscheldetunnel - N61 - Belgie: R4 --> A62
Inderdaad. Ik vind gewoon een snelweg met vluchtstroken veel veiliger dan zo'n 2x2 prov. weg, en bovendien kun je dan harder rijden. Door gebrek aan bebouwing heeft ook niemand hier last van.
2) A15 (afrit 12: Brielle) - N57 Haringvlietdam - Goedereede: A57
Rest N57 tot Middelburg: N57 2+1 alternerend (omleggingen rond dorpjes)
N57 t.h.v. Brigdamme (ten nooden van Midelburg) - A58 bij Arnemuiden (tunnel onder "Kanaal door Walcheren"): 2x2 N57

Hiermee is Zeeland m.i. tot in lengte van jaren goed bereikbaar.
Dit is wel een goed idee. Dan moet dit echter wél in combinatie met de A54 oeververbinding naar Den Haag. In dat geval is dit een goede route naar de westelijke Randstad, zoals Den Haag.
Zelf rijd ik nooit over de N57 (ik ben er welgeteld één keer geweest) omdat er nu eenmaal geen hond naar Brielle of Ouddorp moet, en werken in de Rotterdamse haven terwijl je in Terneuzen woont is ook niet echt je van het... :? Het zou echter wel korter zijn voor naar Den Haag (met ontbrekende A4 stukjes Brabant en Midden-Delfland, want als die klaar zijn gaan wij daar gewoon overheen).

RE: Veerpont
De veerpont was volgens mij tot ergens in de jaren 50-60 gratis... maar dat heb ik niet meegemaakt hoor ;) Bovendien hadden Zeeuws-Vlamingen volgens mij korting op deze veerpont (ik herinner me in ieder geval dat we een abonnement hadden). Nu is er voor de tunnel wel de T-Tag, maar die kan volgens mij iedereen gewoon kopen. Ik zou een speciale korting (50%) voor Zeeuws-Vlaamse personenauto's wel op z'n plaats vinden. Maar ja dan blijft de tol ook weer langer...

Men had recentelijk nog een plan opgevat om de tunnel eerder tolvrij te krijgen, maar dit is gestrand. Waarschijnlijk komkommernieuws voor de gemeenteraadsverkiezingen toen. :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 mei 2010, 15:36

Bartje schreef:
boe! schreef:
107.000 Zeeuws-Vlamingen horen toch ook bij Nederland? Die betalen toch ook net zoals elke andere Nederlander belasting. Waarom moeten dan juist die mensen tol betalen? Buiten de Kiltunnel bij Dordrecht ken ik geen enkele andere tunnel waar men tol moet betalen en zelfs die mensen hebben nog een tolvrij alternatief via de A29!
Je geeft geen antwoord op boe! Zeeuws-Vlaanderen was altijd al gratis te bereiken via de filegevoelige Kennedytunnel en dat is nu nog steeds.
De Westerscheldetunnel werd voorafgegaan door de verbindingen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder die eveneens geld kostten.
Met een vaste oeververbinding erbij is de situatie juist verbeterd! Werd er geen tol geheven dan was de tunnel niet eens aangelegd :idea:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 mei 2010, 15:47

Een tolbrug/tunnel in plaats van een veerdienst lijkt mij heel aanvaardbaar, mits de toltarieven niet kunstmatig hoog gehouden worden (Deense toestanden*). Betalen had je anders ook gemoeten, alleen nu hoef je geen rekening te houden met slecht weer of veerdienstregelingen.

* In Denemarken wordt de tol van een brug gebaseerd op die van de voormalige veerdienst, ook al is dit financieel niet noodzakelijk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 mei 2010, 15:49

Het zal vast een reden hebben gehad dat hier voor een tunnel is gekozen? De Westerschelde is druk bevaren met containerschepen: je hebt een hoge brug nodig 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 mei 2010, 15:52

^^ De praktijk wijst uit dat een overspanning over een route van de zeevaart vaak een vrije onderdoorgang moet hebben van 55 - 60 meter. Dat betekent nogal forse pylonen (denk aan 200 - 250 meter) en de grote impact op de omgeving. Zo'n locatie is ook niet echt geschikt voor een landmark, zoals bijvoorbeeld bij Rotterdam wel had gekund.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 29 mei 2010, 17:52

Bij oceaanschipverbindingen moet je altijd gewoon tunnels bouwen. Dus ook in het kanaal Gent-Terneuzen, weg met die knoerouwe jaren 50 draaibrug en bouwen die Sluiskiltunnel!

Waarom heeft men destijds trouwens niet gekozen voor een sluizencomplex bij Sluiskil, zoals bij Terneuzen-Centrum, in plaats van zo'n rotbrug? Bij het sluizencomplex kun je tenminste altijd lekker doorrijden (je mag er zelfs 70 bibeko!), daarom rijden wij langs daar, ookal is het om.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 26 aug 2010, 19:31

Even een update en on-topic:

Men legt met de verdubbeling ook vluchtstroken aan! Kan de maximumsnelheid hier dan niet omhoog naar 120? Want dit wordt weer zo een typische kassalocatie, met die trajectcontrole en een snelwegachtige weg waar je maar 100 mag...

De tunnel zelf kan ik 100 nog wel begrijpen omdat die geen vluchtstroken heeft, maar je zou vanaf het tolplein een autosnelwegbord neer kunnen zetten en dan gewoon een autoweg-100 bord voor de tunnelingang. Twee aparte trajectcontroles (of trajectcontrole op toeleidende weg afschaffen) en klaar.